problematyka bhp w eduacji.pdf

(193 KB) Pobierz
Problematyka bezpieczeństwa i higieny pracy w edukacji - Andrzej Brzozowski
Problematyka bezpieczeństwa i higieny pracy w edukacji -
Andrzej Brzozowski
Problematyka bezpieczeństwa i higieny pracy w systemie edukacji narodowej
jest niezwykle ważna i powinna zajmować doniosłe miejsce. Rosnąca liczba
wypadków dobitnie świadczy o tym, iż nie zawsze problematyka bhp jest
należycie realizowana. A jak jest w Twojej szkole lub placówce?
W krajach Unii Europejskiej wiedza z zakresu bezpieczeństwa, higieny pracy,
ergonomii ma swoje znaczące miejsce w standardach programowych szkół i
uczelni. W Polsce Kodeks Pracy nakłada na Ministra Edukacji Narodowej i Sportu
obowiązek zadbania o obecność problematyki związanej z bezpieczeństwem i
higieną pracy w programach nauczania: art. 237 2 . Minister Edukacji Narodowej jest
obowiązany zapewnić uwzględnianie problematyki bezpieczeństwa i higieny
pracy oraz ergonomii w programach nauczania w szkołach, po uzgodnieniu
zakresu tej problematyki z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej.
Dla szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych podstawy
programowe przygotowane przez komisje programowe zatwierdzane są przez
Ministra Edukacji Narodowej. W nich znajduje się zapis o obowiązku nauczania tej
problematyki.
Kadra kierownicza szkół i uczelni, kadra nauczająca, uczniowie i studenci są też
obowiązani do odbywania szkoleń wynikających z rozporządzenia Ministra Pracy i
Polityki Socjalnej z dnia 28 maja 1996 roku w sprawie szczegółowych zasad
szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 62, poz. 285).
Rozporządzenie to zostanie zmienione, gdyż ukazało się w dniu 18 sierpnia 2004 r.
rozporządzenie Ministra Gospodarki i Pracy z dnia 27 lipca 2004 r. w sprawie
szkolenia w dziedzinie bezpieczeństwa i higieny pracy (Dz. U. Nr 180, poz. 1860),
które wejdzie w życie z dniem 1 lipca 2005 r.
W ustawie z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67,
poz. 329 z późn. zm.) w art. 22. ust. 1 pkt 5 Minister Edukacji Narodowej określa w
drodze rozporządzenia w porozumieniu z Ministrem Pracy i Polityki Socjalnej,
ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny obowiązujące w szkołach i
placówkach .
Zgodnie z art. 1. pkt 10 i 16 ww. ustawy, system oświaty zapewnia w szczególności
utrzymywanie bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i
opieki w szkołach i placówkach oraz upowszechnianie wśród dzieci i młodzieży
wiedzy o bezpieczeństwie oraz kształtowanie właściwych postaw wobec
zagrożeń i sytuacji nadzwyczajnych .
W myśl art. 5. ust. 7. pkt 1 ww. ustawy, do zadań organu prowadzącego szkołę lub
placówkę należy w szczególności zapewnienie warunków działania szkoły lub
placówki, w tym bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i
opieki .
Natomiast zgodnie z art. 33 ust. 2 pkt 7 ww. ustawy, nadzorowi pedagogicznemu
podlega w szczególności zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych
warunków nauki, wychowania i opieki .
Na podstawie art. 34 a. ust. 2 pkt 2 ww. ustawy, organ prowadzący szkołę lub
placówkę sprawuje nadzór nad jej działalnością w zakresie między innymi
przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny
pracy pracowników i uczniów.
Zgodnie z art. 95a. ww. ustawy, Minister właściwy do spraw oświaty i wychowania,
w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw pracy określi, w drodze
rozporządzenia, ogólne przepisy bezpieczeństwa i higieny obowiązujące w
publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach, z uwzględnieniem w
szczególności warunków pracy i nauki w czasie pobytu w szkole, w tym w
warsztatach, laboratoriach i pracowniach szkolnych oraz w czasie zajęć z
wychowania fizycznego, w czasie zawodów sportowych i wycieczek turystycznych
oraz postępowanie w sprawach wypadków uczniów.
System BHP w Polsce
Sprawny system, umożliwiający zapewnienie bezpieczeństwa i higieny w miejscu
pracy jest jednym z niezbędnych warunków wypełnienia ustawowych obowiązków
państwa w stosunku do jego obywateli. Nieodłącznym elementem systemu ochrony
pracy jest prawo pracy. Najważniejszym polskim aktem prawnym, regulującym
m.in. kwestie bezpieczeństwa i higieny pracy jest Kodeks Pracy .
Instytucjami powołanymi do nadzoru i kontroli przestrzegania prawa pracy oraz
zasad i przepisów higieny pracy i warunków środowiska pracy są przede
wszystkim: Państwowa Inspekcja Pracy (PIP) oraz Państwowa Inspekcja
Sanitarna , działające na podstawie odrębnych przepisów. Państwowa Inspekcja
Pracy powołana ustawą z dnia 6 marca 1981 r., posiada szerokie uprawnienia w
zakresie nadzoru i kontroli, w szczególności przepisów i zasad bezpieczeństwa i
higieny pracy. Gwarancją niezawisłości tej inspekcji jest podporządkowanie jej
bezpośrednio Radzie Ochrony Pracy , działającej przy Sejmie RP . W zakresie
działań Państwowej Inspekcji Sanitarnej znajduje się kontrola higieny pracy i
warunków środowiska pracy. Oprócz wymienionych instytucji ważną rolę odgrywają
organy technicznego nadzoru i kontroli, takie jak np. Urząd Dozoru Technicznego
czy Wyższy Urząd Górniczy, których zakres kontroli ma znaczący wpływ na stan
bezpieczeństwa w zakładach pracy.
BHP dla szkół
Dzieci często nie zdają sobie sprawy z niebezpieczeństw, na jakie są narażone w
swoim najbliższym otoczeniu. Dlatego też często nieświadomie uczestniczą w
zdarzeniach, których następstwem są wypadki. Przykładowo, w roku szkolnym
2000/2001 tylko w szkole wypadkom uległo aż 112 892 uczniów, z czego
kilkadziesiąt – wypadkom śmiertelnym, a ponad tysiąc – ciężkim. Z badań
dotyczących zdrowia młodzieży prowadzonych w Polsce w latach 90 w grupie
wiekowej 11-15 lat wynika, że miejscem gdzie najczęściej dochodzi do wypadku
jest szkoła (26%) i własny dom (25%). Szacuje się, że rocznie w szkole ulega
urazom wymagającym pomocy medycznej 62 na 1000 uczniów. Wypadki mają
miejsce w salach gimnastycznych, na korytarzach, schodach, boiskach, placach
gier i zabaw. Najczęstsze rodzaje urazów to złamania kości lub zwichnięcia
stawów.
Przyczyną wypadków bywa niekiedy zły stan szkolnych obiektów sportowych (brak
stabilnego zamocowania bramek do podłoża, zły stan nawierzchni boisk, drabinek
do ćwiczeń, brak osłon lamp oświetleniowych, okien, grzejników itp.). Jednak wśród
czynników stwarzających sytuacje zagrożenia dominują niefrasobliwe zachowania
uczniów – lekceważenie zasad, brak wyobraźni, niedbalstwo.
Dlatego też kształtowanie wśród dzieci od najmłodszych lat odpowiednich postaw,
rozwijanie wiedzy i umiejętności bezpiecznych zachowań jest jednym z
najskuteczniejszych sposobów zapobiegania wypadkom. Jest to zadanie zarówno
dla rodziców, odpowiedzialnych za życie i zdrowie własnych dzieci, dla szkoły, w
której uczniowie spędzają wiele godzin na zajęciach lekcyjnych i pozalekcyjnych,
jak też dla wszystkich tych, którym bliska jest problematyka ochrony zdrowia i życia
człowieka.
Bezpieczeństwo i higiena pracy
Na podstawie danych: Wypadki przy pracy , GUS, Warszawa 2002 – przedstawiono
poniżej wydarzenia powodujące wypadki oraz przyczyny powstawania wypadków.
Na przestrzeni lat 1991 – 2001 można zauważyć spadek liczby wypadków z 114
902 do 84 438. Choć blisko połowa z tych wypadków przypada na przemysł, to
właśnie ta dziedzina osiągnęła w tym okresie znaczący spadek z 66 747 do 38 738
wypadków. Proporcjonalnie podobny spadek wypadków zanotowano w
budownictwie z 13 614 do 9 467.
Niestety wiele obszarów gospodarki narodowej zamiast zmniejszać – osiągają
wzrost liczby wypadków przy pracy. W tej grupie także znalazła się edukacja.
Zanotowano trzykrotny wzrost liczby wypadków: z 925 w roku 1991 do 2 731 w
roku 2001, co stanowi czterokrotny wzrost mierzony w udziale procentowym.
Wykres 1. Wypadki przy pracy w latach 1991 – 2001
Tabela 1. Wartości liczbowe wypadków przy pracy.
1991 1995 2000 2001
Pośrednictwo finansowe
188
604
908
723
Rybołówstwo i rybactwo
226
107
97
69
Hotele i restauracje
280
406
973
845
Edukacja
925 1919 2738 2731
Administracja publiczna i obronna
1305 2015 2563 2730
Pozostała działalność usługowa komunalna, społeczna i
indywidualna
1619 1753 2091 1946
Obsługa nieruchomości i firm
3046 3512 4170 4116
Handel i naprawy
5384 5285 8322 7810
Ochrona zdrowia i opieka społeczna
5996 9447 8530 7545
Transport, gospodarka magazynowa i łączność
7605 7350 6430 5932
22971674.004.png 22971674.005.png
Rolnictwo, łowiectwo i leśnictwo
7967 3782 2012 1786
Budownictwo
13614 12625 11103 9467
Przemysł
66747 62470 44179 38738
Wykres 2. Wypadki przy pracy w edukacji w porównaniu do innych gałęzi
gospodarczych.
W części dotyczącej edukacji, zanotowano w latach 1991 – 2000 trzykrotny wzrost
wypadków przy pracy, zaś obecnie ilość ta utrzymuje się na wysokim stałym
poziomie. Oznacza to, iż działania mające na celu zmniejszenie ilości wypadków
przy pracy są nieskuteczne. Należy poddać analizie to zjawisko, ustalić przyczyny i
właściwie wdrożyć działania naprawcze. Analiza tego zjawiska nie może pominąć
przyczyn i wydarzeń powodujących wypadki przy pracy. Poniżej przedstawiono te
zależności.
Tabela 2. Poszkodowani w wypadkach przy pracy według wydarzeń powodujących wypadki.
1991 1995 2000 2001
Upadek
27409 28272 26727 24154
Upadek do zagłębienia
1253 1290
998
934
Przygniecenie przez przemieszczane czynniki materialne
15294 13611 9453 8132
Przygniecenie przez maszyny, urządzenia, narzędzia oraz
spadające czynniki materialne
30969 27442 20674 18483
Uderzenie o nieruchome czynniki materialne
4380 4838 4371 4113
Zderzenie się z ostrymi czynnikami materialnymi
9534 9944 8428 7670
22971674.006.png 22971674.007.png 22971674.001.png 22971674.002.png 22971674.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin