OŚRODEK TEMATYCZNY - Lampo.doc

(48 KB) Pobierz
OŚRODEK TEMATYCZNY: Pożegnanie z lekturą

OŚRODEK TEMATYCZNY: Pożegnanie z lekturą.

TEMAT DNIA: Wybieramy się w podróż do Włoch.

 

CELE OGÓLNE:  Utrwalenie treści lektury R. Pisarskiego pt. „ O psie, który jeździł koleją,

                                 Stymulowanie wyobraźni i twórczego myślenia,

                                 Wdrażanie do sprawnego rozwiązywania zadań tekstowych,

                                  Przypomnienie wiadomości o mapie i pojęć z nią związanych,

                                  Zapoznanie z symbolami Włoch, 

                                 Wdrażanie do zgodnej współpracy w grupie rówieśniczej.

PO ZAJĘCIACH UCZEŃ :

-          -         opowiada treść lektury,

-          -         czyta ze zrozumieniem,

-          -         tworzy dłuższe i krótsze wypowiedzi pisemne,

-          -         wyjaśnia pojęcie mapy i pojęć z nią związanych,

-          -         określa położenie Włoch w Europie,

-          -         pokazuje na mapie trasę podróży koleją, samolotem i statkiem z Polski do Włoch,

-          -         podaje nazwy państw i zbiorników wodnych sąsiadujących z Włochami,

-          -         rozwiązuje zadania tekstowe z zastosowaniem dodawania i odejmowania sposobem pisemnym,

-          -         mnoży i dodaje liczby wielocyfrowe,

-          -         śpiewa poznaną piosenkę,

-          -         ilustruje muzykę za pomocą gestów i mimiki,

-          -         zapamiętuje najważniejsze informacje o Włoszech – ojczyźnie psa Lampo,

-          -         rozpoznaje symbole Włoch wśród innych,

-          -         współpracuje z kolegami podczas rozwiązywania problemu – zadania.

METODY NAUCZANIA ( według Czesława Kupisiewicza ) oparte na:

  1. 1.      Posługiwaniu się słowem ( praca z książką, pogadanka )
  2. 2.      Działalności praktycznej

3.   Obserwacji ( pokaz )

FORMY PRACY: zbiorowa jednolita, grupowa zróżnicowana, indywidualna jednolita i zróżnicowana.

ŚRODKI DYDAKTYCZNE: podręcznik zintegrowany do klasy trzeciej, mapa Europy, mapka konturowa Włoch, mapka konturowa Europy, etykiety z nazwami pojęć, kartki z wyjaśnieniami pojęć: mapa, państwo, Europa, półwysep, ocean, morze, środek transportu, wyspa, tekst piosenki pt.” Podróże”, karta pracy do edukacji matematycznej, rozsypanka sylabowo–liczbowa, rozsypanka wyrazowa i inne zadania do wykonania w grupach – karty pracy, karta z symbolami państw: Polski, Rosji, Włoch, Francji, trzy balony z zapisem zdań z luką. .       

           PRZEBIEG ZAJĘĆ ZINTEGROWANYCH:

  1. 1.      Powitalny pląs.
  2. 2.      Rozwiązanie rozsypanki sylabowo- liczbowej, której hasłem jest temat dnia: Wybieramy się w podróż do Włoch – praca indywidualna ucznia.
  3. Przypomnienie treści poznanej lektury Romana Pisarskiego pt.” O psie, który jeździł koleją”.

-                            -              Kto jest głównym bohaterem lektury?

-                            -              Opowiedz krótko historię psa Lampo.

-                            -              Jakimi cechami wyróżniał się główny bohater lektury?

-                            -              Jak oceniasz jego postawę?

  1. 4.      Przypomnienie pojęć: mapa, państwo, Europa, półwysep, ocean, morze, środek transportu, wyspa – dobór do podanych definicji – etykiet z nazwami pojęć. ( praca w grupach )
  2. 5.      Zapoznanie z mapą Włoch. ( podręcznik, str. 6 ).
  3. 6.      Wskazywanie Włoch na mapie Europy.

-          -         określenie położenia państwa na kontynencie.

  1. 7.      Ustalenie jakimi środkami transportu można podróżować z Polski do Włoch
  2. 8.      Wymienianie nazw państw, przez które podróżuje się z Polski do Włoch drogą lądową, wodną, powietrzną – praca w grupach ( poszczególne grupy otrzymują polecenia napisane na kartkach, które odczytują  i wykonują ) .

I GRUPA: podaje nazwy państw, przez które leci się samolotem z Polski do Włoch i prezentuje zabawę pt. „Samolocik”. Następnie wykonuje działanie matematyczne       

( 2 · 600 km) + 100 km =

              Wynik działania stanowi długość drogi  ( w km ), jaką należy przemierzyć samolotem aby dostać się z Warszawy do Rzymu.

II GRUPA: podaje nazwy państw, przez które podróżuje się koleją z Polski do         Włoch i prezentuje zabawę pt: „Pociąg”.

         Następnie oblicza działanie matematyczne

( 2 · 500 km) + ( 2 · 250 km) =

                  Wynik działania stanowi długość drogi  ( w km ), jaką należy przemierzyć pociągiem aby dostać się z Warszawy do Rzymu.

       III GRUPA: podaje nazwy mórz, przez które podróżuje się statkiem z Polski do   Włoch i prezentuje zabawę pt: „Statek”.

              Następnie oblicza działanie matematyczne

(2500 km · 2) + (500 km · 1) =

                 Wynik działania stanowi długość drogi  ( w km ), jaką należy przemierzyć statkiem aby dostać się z Gdańska do Rzymu.

  1. 9.      Samodzielne zaznaczenie na mapach konturowych podróży z Polski do Włoch drogą lądową, powietrzną i wodną.
  2. 10.  Kontrola pracy samodzielnej ucznia.
  3. 11.  Zapis w podręczniku najważniejszych informacji o lekturze ( podręcznik, str. 4 ).
  4. 12.  Sprawdzenie znajomości treści lektury – (wykonanie ćw. 3 str. 5).
  5. 13.  Bieżąca kontrola pracy ucznia.
  6. 14.  Samodzielne zaznaczenie na mapce konturowej nazw miast, przez które podróżował pies Lampo, po uprzednim wykonaniu ćw. ze str. 6 w podręczniku.
  7. 15.  Kontrola pracy samodzielnej ucznia.
  8. 16.  Wspólne śpiewanie i improwizowanie ruchem piosenki pt.” Podróże, podróże”.
  9. 17.  Samodzielne wykonanie zadań matematycznych:

            I POZIOM: rozwiązuje zadanie o treści:

                               Pociąg  jadący z Turynu do Marittimy zabrał 152 pasażerów w Turynie. W Genui 2 razy więcej niż w Turynie. Na stacji w Marittimie wysiadło 145 pasażerów.

                              Ilu pasażerów dojechało do Marittimy?

           II POZIOM: rozwiązuje zadanie o treści:

                              Pociąg  jadący z Rzymu do Messyny zabrał na stacji w Rzymie 226 pasażerów. W Neapolu wysiadły 132 osoby.

                              Ilu pasażerów dojechało do Messyny?

         III POZIOM: rozwiązuje zadanie o treści:

                             Lampo udał się w podróż pociągiem z Marittimy przez Rzym do Neapolu.

                             Oblicz jak długą drogę odbył pies, wiedząc że, z Marittimy do Rzymu jest 135km, a z Rzymu do Neapolu 145km?

  1. Kontrola pracy samodzielnej – odczytywanie rozwiązań przez ucznia.
  2. Zebranie wiadomości dotyczących Włoch – praca w grupach.

I GRUPA: porządkuje rozsypanki wyrazowe, które utworzą treść opowiadania o Włoszech.

             II GRUPA: zaznacza na mapie konturowej nazwy państw i zbiorników wodnych sąsiadujących z Włochami.

             III GRUPA: porządkuje symbole Włoch po uprzednim wyszukaniu ich spośród już znanych.

POLSKA – bigos, F. Chopin, Wisła, polonez, Warszawa.

ROSJA – ruskie pierogi, Puszkin, Bajka o Wilku i zającu, Krym, Moskwa.

NIEMCY – piwo, Berlin, Bracia Grimm – bajki, kiełbaski, gospodarność.

WŁOCHY – Rzym, Wenecja, gondola, pizza, spagetti, Watykan.

FRANCJA – Paryż, wieża Eiffela, sery, żaby, Napoleon Bonaparte.

-          -       ...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin