konspekt rozwój psych fiz.doc

(36 KB) Pobierz
Kurs Przewodnikowski „Esencja” grudzień 2004

Kurs Przewodnikowski „Esencja” grudzień 2004

 

 

Konspekt zajęć Potrzeby poszczególnych grup wiekowych „

 

Cel: Ugruntowanie wiadomości z zakresu rozwoju psychofizycznego, poznanie potrzeb poszczególnych grup wiekowych i kształtowanie umiejętności  wykorzystywania tej wiedzy w pracy z harcerzami i zespołami instruktorskimi.

 

           Kursant po zajęciach będzie wiedział (umiał):

           jak radzić sobie z problemami  wypływającymi z zachowania dzieci w określonym wieku

           zdefiniować rozwój psychofizyczny dzieci i młodzieży w różnym wieku i jego poszczególne sfery

           znał piramidę potrzeb i zasadę ich zaspokajania wg. Maslowa

 

Czas: 2h30 min

Osoba prowadząca: Joanna Celmer- Domańska

 

1.      Przypomnienie piramidy potrzeb wg. Maslowa i zasady ich zaspokajania– burza mózgów, Rozdanie pustych piramid i po wyjaśnieniu zasady uzupełnienie ich w grupach 4 os. Omówienie. Wysłuchanie nagrania „Roksana”- jakie potrzeby ma ta nastolatka(J)20 min

 

2.      Każda z osób losuje kartkę z informacją w jakim jest wieku i musi odnaleźć swoją grupe wiekową wśród innych uczestników rozmawiając z nimi na dowolne tematy, poznając ich zainteresowania, sposób postrzegania świata nie ujawniają c treści kartki.

              15 min

 

2.                Każda grupa dostaje opis ogólny rozwoju swojej (ww) grupy wiekowej w 3 sferach- 

      emocjonalnej, fizycznej, intelektualnej i jej zadanie to stworzenie zarówno graficznie,               jak i treściowo kartki z pamiętnika dziecka w określonym wieku. 30 min

 

3.      Przedstawienie wyników pracy i omawianie na ich podstawie poszczególnych sfer rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży dyskusja20 min

 

4.      Zebranie razem materiałów i stworzenie pamiętnika pokoleniowego młodego człowieka. Dyskusja krótka o odstępstwach od harmonijności rozwoju (ADHD, epilepsja, uszkodzenia inne)15 min

 

5.      Ćwiczenie radzenia sobie z dziećmi w poszczególnym wieku- ochotnicy wychodzą z zadaniem przygotowania krótkich zajęć z konkretnego tematu dla określonej gr. wiekowej, reszta osób symuluję grupę , niektórzy otrzymują role np. dzieci nadpobudliwych, pytaczy większychJ, buntowników. Ochotnicy próbuja przeprowadzić zajęcia. 40 min

 

6.      Podsumowanie- wyścig do „tak” i „nie” 2 zespołów ,które otrzymują krótkie pytania dotyczące ww treści lub podsumowanie w kręgu- „na kogo padnie na tego pytanie”.

      10 min

 

                                                                                                                Razem 2h 30 min

Kurs Drużynowych  2005

Konspekt zajęć - Rozwój psychofizyczny

 

Cel: Poznanie wiadomości z zakresu rozwoju psychofizycznego, poznanie potrzeb poszczególnych grup wiekowych i kształtowanie umiejętności  wykorzystywania tej wiedzy w pracy z harcerzami młodszymi.

 

Kursant po zajęciach będzie wiedział (umiał):

           zdefiniować rozwój psychofizyczny dzieci w różnym wieku i jego poszczególne sfery

           potrafił scharakteryzować potrzeby dziecka w określonym wieku

           potrafił podać przykład zajęć z dzieckiem w określonym wieku, które będą odpowiadały zainteresowaniom dziecka

Czas: 3 h

Osoba prowadząca: phm . Joanna Celmer- Domańska

 

1. Przedstawienie się i wstępne poznanie grupy 5 min

 

2. Każda z osób losuje kartkę z informacją w jakim jest wieku i musi odnaleźć swoją grupe wiekową wśród innych uczestników rozmawiając z nimi na dowolne tematy, poznając ich zainteresowania, sposób postrzegania świata nie ujawniają c treści kartki.

              10 min

 

3.      Grupy zdobywają  koperty ukryte w dziwnych miejscach. Każda grupa ma za zadanie w inny sposób zdobyć kopertę.

= nie dotykając ziemi o w odl. 1,5 m od koperty (koperta oznaczona 1 sercem)

= bez pomocy rąk- (koperta oznaczona 1,5 serca)

= każda osoba musi być zaangażowana  w zdobywanie trzema kończynami (logicznie)

=każdy może dotykać jednocześnie tylko jednej osoby (koperta oznaczona 0,5 serca)

 

4.      Analiza w grupach treści kopert- opis rozwoju psychofizycznego grup wiekowych- 9-11, 11-13, 13-15.

 

5.      Stworzenie pierwszej kartki z pamiętnika osoby w określonym wieku- narysowanie jej i opisanie

 

6.      Przedstawienie wyników pracy i omawianie na ich podstawie poszczególnych sfer rozwoju psychofizycznego dzieci i młodzieży – dyskusja20 min

 

7.      Zebranie razem materiałów i stworzenie pamiętnika dziecka.Krótka dyskusja o odstępstwach od harmonijności rozwoju (ADHD, epilepsja, uszkodzenia inne)15 min

 

8.      Gra Mercedes- zdobywanie kartek z hasłami lub innych przedmiotów symbolizujących potem hasła.

 

7.      Podsumowanie wiadomości -Kalambury- przedstawianie za pomocą gestów haseł – kluczy rozwoju psychofizycznego przez poszczególne osoby, reszta zgaduje co to znaczy i grupy zastanawiaja się do której z grup wiekowych Moz na zaliczyć poszczególne stwierdzenie, hasło- czas jest mierzony klepsydrą ok. 1 min

 

8.      Podsumowanie w kręgu.  Zakończenie. Piosenka

 

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin