skrypt_nr_2.doc

(31 KB) Pobierz
- Szkoły hellenistyczne: stoicy, epikurejczycy, sceptycy

14. R. Descartes (Kartezjusz)

Metoda, poszukiwanie wiedzy jasnej i wyraźnej, sceptycyzm metodyczny, znaczenie cogito, ergo sum; wyniki: istnienie Boga i ciał; dualizm Boga i stworzenia, substancji myślącej i rozciągłej myśli i materii; idee wrodzone, nabyte i skonstruowane, natywizm, mechanistyczne pojmowanie materii.

 

15. *B. Pascal – „porządek rozumu i porządek serca”, bezradność rozumu, zakład Pascala, sytuacja człowieka jako „trzciny myślącej”.

 

16. G. W. Leibniz

Pluralizm metafizyczny – (nieskończenie wiele substancji – monad, charakterystyka monady); zasady logiczne: prawdy pierwotne i pochodne, pojęcie racji dostatecznej związane z prawdami faktycznymi, wnioski metafizyczne, pojęcie harmonii przedustawnej, idea „świata najlepszego z możliwych

 

17. J. Locke

Empiryczne pochodzenie wiedzy, rola epistemologii - namysł nad poznaniem, stanowisko w sprawie idei wrodzonych, umysł jako niezapisana tablica (tabula rasa), własności pierwotne i wtórne, krytyka pojęcia substancji.

- D. Hume

Przedmiot poznania: wrażenia i pochodzące z wrażeń idee; Prawa kojarzenia idei: 1. podobieństwo, 2. styczność czasowa i przestrzenna, 3. związek przyczynowy;

Refleksja nad pojęciem doświadczenia: co zawiera doświadczenie poza stwierdzeniem faktów? – Krytyka pojęć: przyczynowości, siły, substancji. Destrukcyjne wyniki krytyki, obraz świata i umysłu po krytyce Hume’a, pytanie o tożsamość.

 

18. *J. J. Rousseau

Antagonizm moralności i cywilizacji, afirmacja natury i „uczucia”, odnowienie stanowiska moralistycznego

 

20. I. Kant

Badania transcendentalne – pytanie o przedstawienia, które przekraczają (transcendere – przekraczać) granice podmiotu: jak na podstawie przedstawień możemy wiedzieć cokolwiek o rzeczach? Podziały sądów: sądy zależne od doświadczenia  (empiryczne - a posteriori) i sądy niezależne od doświadczenia – a priori – konieczne i powszechne; sądy analityczne i syntetyczne. Pytanie o sądy syntetyczne a priori; ( jak jest możliwa matematyka? Jak jest możliwe czyste przyrodoznawstwo?); Rozum i zmysły jako „dwa pnie poznania” – synteza racjonalizmu i empiryzmu – kryterium pewności poznania – wzajemna kontrola władz umysłu; podział krytyki poznania: estetyka, analityka, dialektyka transcendentalna, teoria poznania: formy zmysłowości (przestrzeń i czas jako wyobrażenia a priori), formy rozsądku – kategorie, rola form rozsądku, wyniki: podmiot jako warunek przedmiotu, pojęcia jako warunek doświadczenia; aprioryczne zasady rozsądku, np. zasada trwałości substancji, zasada przyczynowości – jako warunek poznania; „Przewrót kopernikański” – podmiot jako warunek przedmiotu, przedmiotem filozofii są nie rzeczy, lecz ich poznanie – „krytycyzm”; etyka (imperatyw kategoryczny).

 

21. * G. W. F. Hegel

“Idealizm ewolucyjny” – rzeczy jako wytwory myśli; całość bytu, dialektyka Hegla

22. * A. Schopenhauer

Fenomenalizm – “świat jest moim wyobrażeniem”, uproszczenie Kanta: “umysł nie kopiuje rzeczy, lecz zabarwia je własną naturą”  - przyczynowość, czas i przestrzeń jako aprioryczne formy umysłu; „zjawiska” są przedmiotem poznania, „maja”,  „my” jesteśmy rzeczami „samymi w sobie” – jako wola, wola jako osnowa przyrody, świat jako „wola i wyobrażenie” – irracjonalna natura świata: pesymizm.

23. * Marksizm

 

24. Pragmatyzm

 

25. * H. Bergson

26. * Fenomenologia (Husserl, Ingarden)

Redukcja fenomenologiczna, epoche, metody fenomenologiczne, natura strumienia świadomości, egologia.

27. * Filozofia analityczna

 

28. Egzystencjalizm             

„Egzystencja poprzedza esencję”, „troska, trwoga, śmierć”, „byt ludzki i pozaludzki”, kruchość etc.

 

29. * Hermeneutyka (H. G. Gadamer)

Kategoria „przedsądów”, koło hermeneutyczne, pytanie o warunki poznania i o prawdę, interpretacja doświadczenia

30. * Neopragmatyzm (R. Rorty)

 

31. „Ponowoczesność”  (antyreprezentacjonizm, antykartezjanizm, subiektywizm, antydemarkacjonizm etc.).

 

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin