5 listopad 2004.pdf

(425 KB) Pobierz
Microsoft Word - GMP A1 arkusz.doc
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
dzień miesiąc
rok
dysleksja
PRÓBNY EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH
Instrukcja dla ucznia
OKE w Gdańsku
LISTOPAD 2004
1. Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 15 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2. Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
3. Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4. Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
Czas pracy:
120 minut
5. W zadaniach od 1. do 25. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ na karcie odpowiedzi:
Liczba punktów
do uzyskania: 50
A
B
C
D
6. Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej
literą - np. gdy wybrałeś odpowiedź "A":
7. Staraj się nie popełnić błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się
pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem i zamaluj inną odpowiedź.
8. Rozwiązania zadań od 26. do 37. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
9. Redagując odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsca
opatrzone napisem Brudnopis. Zapisy w brudnopisie nie będą
sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GM-A1
145657896.012.png 145657896.013.png 145657896.014.png 145657896.015.png
Zadanie 1. (0–1)
Na mapie oznaczono liczbami położenie czterech parków narodowych znajdujących się
w górach. W której odpowiedzi tym liczbom prawidłowo przyporządkowano nazwy
parków?
A. 1 - Karkonoski Park Narodowy
2 - Tatrzański Park Narodowy
3 - Bieszczadzki Park Narodowy
4 - Świętokrzyski Park Narodowy
B. 1 - Świętokrzyski Park Narodowy
2 - Karkonoski Park Narodowy
3 - Tatrzański Park Narodowy
4 - Bieszczadzki Park Narodowy
4
3
C. 1 - Bieszczadzki Park Narodowy
2 - Świętokrzyski Park Narodowy
3 - Karkonoski Park Narodowy
4 – Tatrzański Park Narodowy
1
2
D. 1 - Tatrzański Park Narodowy
2 - Bieszczadzki Park Narodowy
3 - Świętokrzyski Park Narodowy
4 - Karkonoski Park Narodowy
Zadanie 2. (0–1)
W tabeli zestawiono wybrane cechy niedźwiedzia i świstaka.
Cecha
Niedźwiedź
Świstak
pokrycie ciała
futro ciemnobrunatne lub
płowobrązowe
futro rdzawoszare lub
żółtawobrązowe, wierzch głowy
i koniec ogona – czarne
pokarm
jagody, grzyby, żołędzie, miód,
owady, ryby, żaby, ssaki
trawy, zioła, nasiona
miejsce występowania lasy w Karpatach
hale w Tatrach
sposób zimowania
sen zimowy od listopada
do marca lub kwietnia
sen zimowy od października
do kwietnia
Które cechy są podobne u obu tych zwierząt?
A. Miejsce występowania i pokrycie ciała.
B. Pokrycie ciała i sposób zimowania.
C. Pokarm i miejsce występowania.
D. Sposób zimowania i pokarm.
Strona 2 z 15
145657896.001.png 145657896.002.png
Zadanie 3. (0–1)
Niedźwiedź jest zwierzęciem wszystkożernym. Które poziomy pokarmowe zajmowane
są przez niedźwiedzia w przedstawionych łańcuchach pokarmowych:
1 – trawa konik polny żaba niedźwiedź,
2 – jagody niedźwiedź,
3 – liście drzew chrabąszcz niedźwiedź?
A. 1 – konsument III rzędu, 2 – konsument II rzędu, 3 – konsument I rzędu.
B. 1 – konsument III rzędu, 2 – konsument I rzędu, 3 – konsument II rzędu.
C. 1 – konsument II rzędu, 2 – konsument III rzędu, 3 – konsument I rzędu.
D. 1 – konsument I rzędu, 2 – konsument II rzędu, 3 – konsument III rzędu.
Zadanie 4. (0–1)
Do 2000 roku wyznaczono 12000 km pieszych szlaków górskich. Długość pieszych
szlaków nizinnych była trzykrotnie większa od górskich. Jaką część długości szlaków
pieszych, nizinnych i górskich, stanowiły szlaki nizinne?
A. 48
B. 36
C. 48
. 12
Zadanie 5. (0–1)
Po opuszczeniu schroniska turysta przeszedł 9 km w kierunku wschodnim. Następne
12 km szedł w kierunku północnym. W jakiej odległości od schroniska znalazł się
turysta po przejściu tej trasy?
A. 3 km
B. 10,5 km
C. 15 km
D. 21 km
Zadanie 6. (0–1)
Na łąkach górskich występuje roślina ciemierzyca ( ciemiężyca ) zielona. Jej okazy
rozmieszczone są w sposób przedstawiony na ilustracji.
- jeden okaz
Który to typ rozmieszczenia?
A. Równomierne. B. Przypadkowe.
C. Skupiskowe.
D. Rozproszone.
Strona 3 z 15
12
12
36
48
145657896.003.png 145657896.004.png
Informacja do zadań 7. i 8.
Szałas pasterski wykonano z drewna sosnowego, którego gęstość jest równa
0,47
g
.
3
cm
Na budowę tego szałasu zużyto 3,5 m 3 sosnowych desek o jednakowych wymiarach:
10 ×
cm 20 ×
cm 350 cm.
Zadanie 7. (0 1)
Jaką objętość ma jedna deska sosnowa?
A. 700 cm 3
B. 1400 cm 3
C. 14000 cm 3
D. 70000 cm 3
Zadanie 8. (0 1)
Jaka jest masa wszystkich desek wykorzystanych do wzniesienia szałasu?
A. 32,9 kg
B. 16,45 kg
C. 1645 kg
D. 3290 kg
Zadanie 9. (0 1)
Góralka przechowywała w garnkach różne produkty. Który z nich powstał w wyniku
przemiany cukru pod wpływem bakterii w kwas mlekowy?
A. Maślanka.
B. Zsiadłe mleko. C. Serwatka.
D. Słodka śmietana.
Zadanie 10. (0–1)
Na szlaku górskim turyści, wyszedłszy z lasu iglastego, znaleźli się w rejonie
porośniętym kosodrzewiną. Korzystając ze schematu, odpowiedz, na jakiej wysokości
n.p.m. znajdowali się wtedy turyści?
Karpaty i ich przedpole
przedgórze
(lasy
liściaste)
regiel dolny
(lasy mieszane)
regiel górny
(lasy
świerkowe)
kosodrzewina
hale
turnie
200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 2200 m n.p.m.
A. 1100 m n.p.m.
B. 1500 m n.p.m.
C. 1900 m n.p.m.
D. 2200 m n.p.m.
Zadanie 11. (0–1)
Temperaturę podaną w skali Fahrenheita (F) można przeliczyć na stopnie w skali
Celsjusza (C) według wzoru
C
=
5
F
32
o
. Ile stopni w skali Fahrenheita ma woda
9
5 o ?
w potoku o temperaturze C
A.
o
B.
23
,
o
C.
41
D.
66
,
o
Strona 4 z 15
48
,
o
145657896.005.png 145657896.006.png 145657896.007.png 145657896.008.png
Zadanie 12. (0–1)
Pomiędzy podwójnymi ściankami termosu wytworzona jest próżnia. Jaką rolę pełni ona
w termosie?
A. Przewodzi ciepło.
B. Chroni przed wymianą ciepła.
C. Obniża temperaturę.
D. Podwyższa temperaturę.
Zadanie 13. (0–1)
Który rysunek przedstawia przekrój jeziora górskiego wykonany wzdłuż odcinka EF?
A.
B.
E F
0
10
20
30
40
50
E F
0
10
20
30
40
50
E
F
C.
D.
E F
0
10
20
30
40
50
E F
0
10
20
30
40
50
Informacje do zadania 14. i 15.
Podczas wspinaczki turysta strącił kamień. Rysunek przestawia wykres zależności energii
potencjalnej ciężkości spadającego kamienia od zmiany jego wysokości ∆h.
Zadanie 14. (0–1)
Podczas spadania kamienia jego energia potencjalna ciężkości
A. malała, a energia kinetyczna wzrastała.
B. wzrastała, a energia kinetyczna malała.
C. malała, a całkowita energia mechaniczna wzrastała.
D. wzrastała, a całkowita energia mechaniczna była ciągle stała.
Strona 5 z 15
145657896.009.png 145657896.010.png 145657896.011.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin