5 listopad 2004.pdf
(
425 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - GMP A1 arkusz.doc
WPISUJE UCZEŃ
UZUPEŁNIA ZESPÓŁ
NADZORUJĄCY
KOD UCZNIA
DATA URODZENIA UCZNIA
dzień miesiąc
rok
dysleksja
PRÓBNY EGZAMIN
W TRZECIEJ KLASIE GIMNAZJUM
Z ZAKRESU PRZEDMIOTÓW
MATEMATYCZNO-PRZYRODNICZYCH
Instrukcja dla ucznia
OKE w Gdańsku
LISTOPAD 2004
1.
Sprawdź, czy zestaw egzaminacyjny zawiera 15 stron.
Ewentualny brak stron lub inne usterki zgłoś nauczycielowi.
2.
Na tej stronie i na karcie odpowiedzi wpisz swój kod i datę urodzenia.
3.
Czytaj uważnie wszystkie teksty i zadania.
4.
Rozwiązania zapisuj długopisem lub piórem z czarnym
tuszem/atramentem. Nie używaj korektora.
Czas pracy:
120 minut
5.
W zadaniach od 1. do 25. są podane cztery odpowiedzi: A, B, C, D.
Odpowiada im następujący układ na karcie odpowiedzi:
Liczba punktów
do uzyskania: 50
A
B
C
D
6.
Wybierz tylko jedną odpowiedź i zamaluj kratkę z odpowiadającą jej
literą - np. gdy wybrałeś odpowiedź "A":
7.
Staraj się nie popełnić błędów przy zaznaczaniu odpowiedzi, ale jeśli się
pomylisz,
błędne zaznaczenie otocz kółkiem
i
zamaluj inną odpowiedź.
8.
Rozwiązania zadań od 26. do 37. zapisz czytelnie i starannie
w wyznaczonych miejscach. Pomyłki przekreślaj.
9.
Redagując odpowiedzi do zadań, możesz wykorzystać miejsca
opatrzone napisem Brudnopis. Zapisy w brudnopisie nie będą
sprawdzane i oceniane.
Powodzenia!
GM-A1
Zadanie 1. (0–1)
Na mapie oznaczono liczbami położenie czterech parków narodowych znajdujących się
w górach. W której odpowiedzi tym liczbom prawidłowo przyporządkowano nazwy
parków?
A. 1 - Karkonoski Park Narodowy
2 - Tatrzański Park Narodowy
3 - Bieszczadzki Park Narodowy
4 - Świętokrzyski Park Narodowy
B. 1 - Świętokrzyski Park Narodowy
2 - Karkonoski Park Narodowy
3 - Tatrzański Park Narodowy
4 - Bieszczadzki Park Narodowy
4
3
C. 1 - Bieszczadzki Park Narodowy
2 - Świętokrzyski Park Narodowy
3 - Karkonoski Park Narodowy
4 – Tatrzański Park Narodowy
1
2
D. 1 - Tatrzański Park Narodowy
2 - Bieszczadzki Park Narodowy
3 - Świętokrzyski Park Narodowy
4 - Karkonoski Park Narodowy
Zadanie 2. (0–1)
W tabeli zestawiono wybrane cechy niedźwiedzia i świstaka.
Cecha
Niedźwiedź
Świstak
pokrycie ciała
futro ciemnobrunatne lub
płowobrązowe
futro rdzawoszare lub
żółtawobrązowe, wierzch głowy
i koniec ogona – czarne
pokarm
jagody, grzyby, żołędzie, miód,
owady, ryby, żaby, ssaki
trawy, zioła, nasiona
miejsce występowania lasy w Karpatach
hale w Tatrach
sposób zimowania
sen zimowy od listopada
do marca lub kwietnia
sen zimowy od października
do kwietnia
Które cechy są podobne u obu tych zwierząt?
A. Miejsce występowania i pokrycie ciała.
B. Pokrycie ciała i sposób zimowania.
C. Pokarm i miejsce występowania.
D. Sposób zimowania i pokarm.
Strona 2 z 15
Zadanie 3. (0–1)
Niedźwiedź jest zwierzęciem wszystkożernym. Które poziomy pokarmowe zajmowane
są przez niedźwiedzia w przedstawionych łańcuchach pokarmowych:
1 – trawa
→
konik polny
→
żaba
→
niedźwiedź,
2 – jagody
→
niedźwiedź,
3 – liście drzew
→
chrabąszcz
→
niedźwiedź?
A. 1 – konsument III rzędu, 2 – konsument II rzędu, 3 – konsument I rzędu.
B. 1 – konsument III rzędu, 2 – konsument I rzędu, 3 – konsument II rzędu.
C. 1 – konsument II rzędu, 2 – konsument III rzędu, 3 – konsument I rzędu.
D. 1 – konsument I rzędu, 2 – konsument II rzędu, 3 – konsument III rzędu.
Zadanie 4. (0–1)
Do 2000 roku wyznaczono 12000 km pieszych szlaków górskich. Długość pieszych
szlaków nizinnych była trzykrotnie większa od górskich. Jaką część długości szlaków
pieszych, nizinnych i górskich, stanowiły szlaki nizinne?
A.
48
B.
36
C.
48
.
12
Zadanie 5. (0–1)
Po opuszczeniu schroniska turysta przeszedł 9 km w kierunku wschodnim. Następne
12 km szedł w kierunku północnym. W jakiej odległości od schroniska znalazł się
turysta po przejściu tej trasy?
A. 3 km
B. 10,5 km
C. 15 km
D. 21 km
Zadanie 6. (0–1)
Na łąkach górskich występuje roślina
–
ciemierzyca
(
ciemiężyca
)
zielona. Jej okazy
rozmieszczone są w sposób przedstawiony na ilustracji.
- jeden okaz
Który to typ rozmieszczenia?
A. Równomierne. B. Przypadkowe.
C. Skupiskowe.
D. Rozproszone.
Strona 3 z 15
12
12
36
48
Informacja do zadań 7. i 8.
Szałas pasterski wykonano z drewna sosnowego, którego gęstość jest równa
0,47
g
.
3
cm
Na budowę tego szałasu zużyto 3,5 m
3
sosnowych desek o jednakowych wymiarach:
10
×
cm
20
×
cm
350 cm.
Zadanie 7. (0
–
1)
Jaką objętość ma jedna deska sosnowa?
A. 700 cm
3
B. 1400 cm
3
C. 14000 cm
3
D. 70000 cm
3
Zadanie 8. (0
–
1)
Jaka jest masa wszystkich desek wykorzystanych do wzniesienia szałasu?
A. 32,9 kg
B. 16,45 kg
C. 1645 kg
D. 3290 kg
Zadanie 9. (0
–
1)
Góralka przechowywała w garnkach różne produkty. Który z nich powstał w wyniku
przemiany cukru pod wpływem bakterii w kwas mlekowy?
A. Maślanka.
B. Zsiadłe mleko. C. Serwatka.
D. Słodka śmietana.
Zadanie 10. (0–1)
Na szlaku górskim turyści, wyszedłszy z lasu iglastego, znaleźli się w rejonie
porośniętym kosodrzewiną. Korzystając ze schematu, odpowiedz, na jakiej wysokości
n.p.m. znajdowali się wtedy turyści?
Karpaty i ich przedpole
przedgórze
(lasy
liściaste)
regiel dolny
(lasy mieszane)
regiel górny
(lasy
świerkowe)
kosodrzewina
hale
turnie
200 400 600 800 1000 1200 1400 1600 1800 2000 2200 m n.p.m.
A. 1100 m n.p.m.
B. 1500 m n.p.m.
C. 1900 m n.p.m.
D. 2200 m n.p.m.
Zadanie 11. (0–1)
Temperaturę podaną w skali Fahrenheita (F) można przeliczyć na stopnie w skali
Celsjusza (C) według wzoru
C
=
5
⎝
F
−
32
o
⎠
. Ile stopni w skali Fahrenheita ma woda
9
5
o
?
w potoku o temperaturze C
A.
−
o
B.
−
23
,
o
C.
41
D.
66
,
o
Strona 4 z 15
⎛
⎞
48
,
o
Zadanie 12. (0–1)
Pomiędzy podwójnymi ściankami termosu wytworzona jest próżnia. Jaką rolę pełni ona
w termosie?
A. Przewodzi ciepło.
B. Chroni przed wymianą ciepła.
C. Obniża temperaturę.
D. Podwyższa temperaturę.
Zadanie 13. (0–1)
Który rysunek przedstawia przekrój jeziora górskiego wykonany wzdłuż odcinka EF?
A.
B.
E
F
0
10
20
30
40
50
E
F
0
10
20
30
40
50
E
F
C.
D.
E
F
0
10
20
30
40
50
E
F
0
10
20
30
40
50
Informacje do zadania 14. i 15.
Podczas wspinaczki turysta strącił kamień. Rysunek przestawia wykres zależności energii
potencjalnej ciężkości spadającego kamienia od zmiany jego wysokości ∆h.
Zadanie 14.
(0–1)
Podczas spadania kamienia jego energia potencjalna ciężkości
A. malała, a energia kinetyczna wzrastała.
B. wzrastała, a energia kinetyczna malała.
C. malała, a całkowita energia mechaniczna wzrastała.
D. wzrastała, a całkowita energia mechaniczna była ciągle stała.
Strona 5 z 15
Plik z chomika:
colette87
Inne pliki z tego folderu:
15 woda.pdf
(560 KB)
14 energia.pdf
(215 KB)
13 grudzień 2010.pdf
(944 KB)
11 styczen 2009.pdf
(3604 KB)
10 listopad 2007.pdf
(209 KB)
Inne foldery tego chomika:
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin