c3_r2_prawa_r3_zycie.PDF
(
3207 KB
)
Pobierz
215075139 UNPDF
172 9!p}!!:9pZ]!9BIoPoLrrYlu
N|r]'Rl\)YcMT.'.
cialu stanowi podstaw zarwno naturalnei rwnoci
lu-
dzi,
jak
i koniecznoci
powsrania
commonuealth.:
i zwrcimy
uwagna to'
jak
krucha
jest
budowacialaludzkiego
(i
e
gdy
ono dozna
jakiego
uszkodzenia,to ulegazniszczeniu
caajegosila'nrgia i mdro)
2. PRA\iuAcZovIEKA
l BIoPoL1TYKA
ijak larwo
ist
nawetnaj-
slabszemucz|owiekowizabi czlowieka silnijszgo, to
nie ma
podstawy'
ibyktoko|wiekwierzcyw swojesily
uwaal' naturauczynila
go
wyszymod innych.Rwni
s i' krrzy mo8ucfyni sobie wzaiemnitakie same
rzeczy.I rwnielwn rnajrnoc
ci' ktrfy mognajwi.
cj' a mianowiciezabiinnych,.
2.1 Arendt
zatytulowala
pity
rozdzia
swejksiki
o irnperializmie
powiconykwestii uchodcw
zffiiech
p stua nafod'oLue4o
Wielka metaforaLewiatana,ktrego ciaozloone
jest
z poszczeglnych ciaI obywateli, powinna
by odczyty.
wana z lej perspektywy.Nowe polityczne cialo Zacho-
du
tworz abso|utniedajcesi zabi ciala
poddanych.
losy
praw cflo.
wiekaz dzieiami
pastwanarodowegol
zdaiesiimPli.
co
do ktrei
autorkanie
proponuieadnycbrozstrzygni.
Paradok-
sem,
od ktrego wychodzi
Arendt'
iest
fakt, e
figura'
ktra
powinn4.by
wcie|eniem
par
excellexce
cz|ovi.te.
ka
praw
7czyli
uchodca-wyznacza
radykalnykryzys
tego
pojla:.;;Konepcja
prawludzkichoparta
na zato.
eniu.eistnieieistota
ludzka
jako
taka,natychmiast
za-
|amalasi,kiedy
osobygoszce,
e
w niwierz'
po
raz
pierwszyzetknlysiz ludmi,
ktrzy naprawdstracl-
li wszystkieinnecechy
i znalelisi
pozazwizkami-
czcymi
|udzi
-
z wyid<iem
tego,
ebyli cigleludmi"|.
V systemie
pastwa narodowego tak zwane
wite
i niezbywalne
prawaczlowiekaokazuj
siptrzbawone
wszelkieiopieki
i wszelkiej
w chwi|i'
w klrej
nie mona
ich ustanowi
iako
praw obywateladanego
pastwA.
rea|noci
]mplicile
zawarte
jesr
to
-
jeli
dobrze
sinad
I
H' cndt' Kot.eni
ttalitdlyz!'
pol'
M. sz.wI'
D. Glinb.8'
t. l. Ni.zdlnao{icyna
vydaMica, vaBawa
1993' s.3]4-
Jeli
bowiem spojrzymyna ludzi dojrzaych
i koie.
ptdu czouieka.
To szczeglnesformulowanie,
wice
ikoniicneiwizi.
kowaia;; ichbIiskiej
tytuu dek]rracji
f
1
78
9
roku:Dclaration
desdroitsdel'hom|ne
etdu citoven2:
nie
lest
btl,iem
j.r.nc.
czy
obarernrinyr,znac,,rj.1
PRAV^
cfowll]K I BlolollfiX^
175
ycia
politycznego
(bios)
-
traz
w strukturze
Pastwa
wysuwasina
Plan
pierwszyi stajesiwrcz
fundamen-
tem
jego
legitymizacjii suwerennoci'
Nawet nieskomplikowana
analizatekstu
deklaracli
z 1789
roku pokazuje,eto wlanie
natufalnenagiey-
cie.czyli sam
faktnarodzin,
jawi
si
jako
rdoi pod-
miot
prawa.
,,Les
hommes
-
glosiartyku1
-
naissent
et
demeurent
dwaau-
tononrczne
byty'czymoeraczei
tworz
jeden
systcnr'
w ktrym pirwszy
telmin zawszeiierasiw drugiur
i
jest
przezeprzeslonigty;
a
jeIi
tak,
to
jaki
rodzaire-
lacji
zachodzimidzynimi'
Bo'lddPBurke'J,klry
nad
niefby.walne
prawa
czowiekao wiele
wyzej
przcdkladrl
swoje
,,prawa
Anglika" (Nghts
of an Englishnan),
nabie"
ra z te8opunktu
widzenianieoczekiwancj
gIbi'
Arendtnierozwiia,prcz
kilku istotnych
uwag'kwe-
sriiwizi
midzypr.rwami
libreset
egauxendroits"3
(z
tegopunktuwi
dzenianajbardziej
wica ze wszystkjch
jest
folmua
pro-
iektu
wypracowanego
przezLa Fayette'a
w lipcu 1789
roku:..touthomme
naitavecdroits
inalinab|es
etimpre.
scriptib|e''a).
Z drugie|strony,
naturalneycie'
ktre,
inaugurujc
biopolityk nowoczesnoci'
czIowielaiPastwcIn
naro-
dowym, tote
jej
sugestiapozostalabezecha.
\(/okre-
siepo drugiei
woinicwiatowei
legou
pod-
naciskna
prawa
czlowiekaoraz
mnoeniesideklaracii
i konwen'
cii na poziomie
PonadnJrodo\Tch
rozplywasi
w figurzeobywa-
rela' w
ktrei wszystkie
Prawa
s
,,zachowane''
(arty-
kul 2:
,,le
butde tout
association
politiqueestla conse_
rvationdes
droitsnaturelsetimprescriptibles
de I'hom_
me''5).
Deklaracia'wanie
orgJnizaciiUnie.
moliwiIyw
efekcieautentycznezrozumienie
historycz-
negounaczeniategofenomenu.
Teraz
iednak
nadszedl
momentl
by
przesta
Patrze
na
dek|aracie
praw
iako
na
nieuzasadnioneproklamacie
wiecznych,metaprawnych
wartoci
wykazuicetendenci(w rzeczywisroci
element
wrodzonyw sercu
polityczneiwsplnoty,
moew tym
mieiscu
przypisasuwerenno
z racii,eumieci|a
,,narodowi"
(artykul3:
,,le
principede toutesouverainet
bez
wikszego
sukcesu)do zrnuszania
|egis|atorwdo
re-
sPektowania
wicznychzasadetycznych
i zacz
reside
essendellement
dans la nation''6).
Nar
fnazionef,
kt6ry
etyno|ogicz.
nie wywodzi
si od,1asceft
[rodzi],
zamyka tym
sa.
mym
obiegrozpoczty
przeznarodzinyczlowieka.
ie
roz-
funkcihistoryczn
.w
proccsie
formowania si paristwa
narodowe8o.Dek|a.
racie
Praw
reprezntuj
figurwpisania
na.
turalnego
yciaw prawno-Politycfny
porzdekpa-
stwanalodowego.
owo nagieycie
-
ktre w cfasach
a,rciefirgi e bylo z
Po|itycznego
punklu
widzenia
obojgtneinaleao,
]
"Ludzie
lod9ii
pozo$.jwotnii |\izpunktu
{idzenia
p.a.
9''. cy|'a| Hktod Btmi,
pd11t;|@u teks|fuhdlfu,.h,
op|. b. 1.
iski,|.wal.chowicz'
awi.a'vaBzawa-loznm
1992's.123
(PryP.
.,'wsfys(y
ludicrodz
sif niezbywalnymi
i ni ulegaicymi
ped.wnicniu
pr.wami(pnyP.rlum.)'
j
jako
ycienalece
do boskich
stworfe'
do Boga,a w wiecie
jest
utzyanie nafuralny.h
i nic U|e8.jqcy.h
prz.dawnieniu
praw
.zlowika'']
cyt.z^:His|alia
ust|ojv
pds|u4 fu teht{.h/dlou,!.h' p'
cit., s' 24
(p.typ-
t|nfr.).
.
''rdlo
ws/clk|ePo
"c.lc
kadcior8aiza.ii
Poliryczei
staroytnym
(przynaj.
mnieiz pozoru)
iako
dzoi bylo wyranie
odrnioneod
zw|.l/<hnicrwl
spo<fywJ
.J|kowi.iew \o
p1lua U t.kshcndlaul,.h.
P..n.'
d,,,.:
'
|cyt
' ,'. Histoni
"'rau
:
Dekllcja priv
zlowi.ka iobyw.tela (Prfyp'
tlum.).
-..I
174
'loMo s.lcl,l
.
oBz
JAXo
BloPol
ITYC?NY |)^R^DY(iMA'L'
tymfastanowi
_
w nieiasnoci
instrumenta|ny
stawustroiu'natychmiast
patrywa
z8odnief ich
rzeczywist
pierworn
176
|oMo sAcE^
.
oBz
l^Ko
BloPoLlTYczNY PAMDYGM^T'.
PR^V CZLOVTEXA I BIOPOLn-YK
177
2.2
Dek|aracje
praw
winny by zatem rozparrywane
jako
miejsce,w ktrym dokonuje
s
przejcie
od krIew-
skiejsuwerennocio boskiejproweniencji
do suwerenno-
cinarodowej.Zapewniai)
orleeffieptio i'ycia w nowym
porzdkupastwowym,
ktry b&ie rnusiaobjsukce.
sj
po
lpadku ancienregine. Fak, e
dziki nim
',podda.
ny'' przeksztaca
si
-
jak
to zauwaono
-
w
,!ob}vatelal''
oznacza' eng]o!"vijy,
zy.li
nafuralnEacijycie'jako ta.
kie,
stajesi
po
raz
pierwszy (w
wyniku transfonnacji,
kt.
rejbiopolitycznekonsekwencje
moemyzaczocenia
dopieroteraz)bezporednini
niem i
narodem,a pastwonalodowe zaczynaprze}.'a
duszykryzys, wwczas
pojawiaj
si faszyzmi nazizm,
czyli dwa ruchy biopolitycznewe wfaciwym
sensie'
ktre czyni z izycialatlralne9o
p&
excellence mieisce
podejmowaniasuwerennejdec'ji'
Jestemy
pyfwycza-
jeni
do ujmowaniazwrotem
,,krew
i riemia"
(Blut
tt
td
Bodaz)
istotyideologiinarodowosocjalistycznej.
Kiedy
Rosenbergchcewyraziwizjwiatawaciw
jego
par-
wizjaiwiat.r
-
pisze
-
bierzeswj
pocz.
tek z
pfzekonania'
eziemia
j
ktew stanowi
istot
germaskoci'a co za tym idzie, polityka kulruralna
i
pastwowapowinnabynakierowanawanie
do tegohendiadysu.
,,Narodo.
wosocialisryczna
podmiotem
suwerenqoci.
Zasada urodzenja
i zasadasuwerennoci'odseparowane
od,anciex
rcgittle
(w
ktrym narodziny wydawaIy na
wiats,le,'
Poddanego),
nieodwolalnie
czsi w ciele
-suwerennego
podmiotrr" po
to, by stworzypodwaliny
nowego pastwanarodowe8o.
Nie monazrozumie
tozwoiu oraz
.narodowego"
i biopolitycznegg powola-
nia nowoczesnegopswa
w XIX i XX wieku'
je|i
za.
pomina
si,eu
iego
podstawyl nie
etowiek
jako
wo|.
ny i
wiadomy
podmiot po|ityczny,
ale przedewszysrkim
iego
na$e
irycie
_
z*"yeajnyfalc narodzin
-
kre,
w trak'
cieprzejcia
na t
dwie
podstAwy''7.
Zbyt czsto
jednak
zapominano, etak
po|itycznie
okrelona
nie.
szkodliwepoczqtkiprawne:nie
iesr
onabowiemniczym
innym,
jak
tylko wyreniemzestawiaicym
dwa kryte-
ria, ktre
ju
w prawie rzymskim sluustaleniu ob1.wa-
telstwa
(czyli pierwszego
wpisania yciaw
porzdek
pastwowy): '.'.''soli
(narodziny
na ol.Je|onymteryto.
ri]m, oz
i]'s
sL,|guit,is
(narodziny
z rodzicw.obywa.
te|i).Te dwa tradyryinekryteria
prawne'
ktre w czasach
aflcienrci,fienie
posiadayistotne8oznaczenia
Poli'
tycznego'
poniew byly
iedyhie
wyrefem relacii
podda-
stwa,nabieraj\,vczasierewolucji francuskiej
nowej i de-
cydujcejwagi.
ob}.w?telstwonie okrela
formuamaw fzeczylvistoci
od poddanego
do obywatela,obdarzono
ia.
ko takie zasadsuwerennoci.Przyjttu fikcj
jest
fakt,
enarodzenie
stajesinatychmiast
narodem wtaki
sposb,emigdzytymidwomabiegunami
niemoeby
adnegorozziewu.
Prawas
przypisarle
czowiekowi
(lub
tewyplywajz niego)tylko
w tejmierze,w
jfiej
on sam
iest
natychmiastznikajc
(a
nawettak,ktra nigdynie
powinna
ujrzewiata
temf po prostu
oglnegopodporzdkowaniawladzy krlewskiejbd
olirelonemusystemovprawnmu, ani tenie ucielenia
(jak
chceCharlier,kiedy23 wrzenia
1792 roku prosi
Konwent, by tytuoby.watelazastpilw kadym
pu-
dziennego)podstaw
obyratela.
Tylko pojmujc
t
podstawow
historycznfunkcide-
klaracji
praw.
monazrozumie
ichrozwj
iprzemiany
w XX
wieku. Kiedy
po
w}"wrceniu
Przez
pierwsz
woj.
n wiatow
geopolitycznegoadu
Europy na wierzch
wychodzi usunitywczeniej
\vi.d.wban'
RzdenundAufsatu 1919-19JJ,
r.d. Th. von Trotha,
ryd.
11,F.dnr
Eh.! Nachfols..,
Mnnch.n 1916,s.242.
rozdvkmidzy natodze.
'
tii, odwouiesi4anie
7
A, Rosenhe|a,BLlt,fll E!fu' Ei, K'frpf
fi
deuts.hc
oraz identyfikuie
dostownie, by uyslw, ktre t-aniuinaiswypowiedzial
w Konwencie, les membtes du soxuerain.
Std wynika
centralny
(i
nieiasny)charakterpoicia,,ob}.watelstwa"
w nowoczesneimyli
politycznej,
ktry
kaeRousseau
powiedziel
,,Zaden[...]
autorfrancuskinie zrozumia
prawdziwegoznaczeniasIowaobywatel''8;std
jednak
wynikarwniemnoeniesi
ju
w
czasi rewolucjirof.
porzdzenormuicych'
PMV]Aczo\oIEK|B|oroL|TYK
179
ie deklatacji przyrodzonych,
niezby.walnychi nie ulega-
jcych
przedawnieniupraw towar.yszyl
Podziat
prawa
na
czynne
i bierne.
Ju
Sieysw swychPrliminairers de la
co|,stitation twierdzi
iasno,
e
,,les
droits naturels et ci.
vilssontceux porrr |e
maintiendsque|s |asoit est
forme;etlesdroitspo|itiques,ceuxpar |esquels|a
so-
citseforme.Il
vautmieux,
pour
la c|attdu langage'
appelerlespremiersdroitspassifs
etlessecondsdroitsac-
rifs.
[...]
Tousleshabitantsd'un paysdoivent
jouir
des
droitspassifs
[...]
tous ne
sont
pas
citoyensactils.Les
femmes,drr moins dans l'tat actuel,les enfants,
les
etrange$rceuxrencore,qui necontribueraient
enrien)
fournirl'tablissementpublic,
nedoiventpoint influen-
ceractivementsurla chosepublique"t.
Lanjuinaiszde-
finiowawszy przytoczone
\,ryfej
okfeIenie
ktryczowiek
jest
obywa-
telem, a krrynie,orazzakrelaicych
i sropniowoza-
To, co do
tej
porynie
stanowio
politycznegoproblemu
(pytania:
,,coiest
francuskie?",
,,co
lest
niemieckie?"),a rylko
je-
den z |icznych tematw
porrrszanychprzez filozoficzne
antropologie,terazzaczynabyistomymzagadnieniem
politycznym,
ktrc
jako
takie stale
jest
redefiniowane
do chwili,gdy,wrazz narodowymsocializmem,udzie-
lenieodpowiedzi
na pytanie
,,kto
i co
iest
niemieckie?"
(a
zatemrwniena
pytani
,,kto
i co niemieckie
nie
;est?'.)
bezporednio
les fieftbres
du auuetain, cigrue
takl
,,Ainsi
les enfans, les insenss,
|esmineurs,lesfemmes,
lescondamns) peinesafflicti-
veou infamante
[...]
neseraient
pas
descitoyens"ro.
Zamiastwidziew tychrozrnieniach
zr7kleogra-
niczeniedemokratycznych
i
ega|itarnychzasadstojce
z duchemi literdeklaracji,na.
pokrywasiz zadaniemnajwyszei
wladzy. Faszyzmi nazim sprzedewszystkim redefinicj
telacjiczowiek-obywatel
cootmPo.ain.s,
lari 1985's.189 206.
[''p!awami
nanralnyi i ob'lathkimi ste'
dl. krych utrfyn.nia
powtdlo
sPohczestwo!
i, cho
moeto wydawasi
p|aw.ni polilyny
ni ste'za
Pomoc
ktrychtworfyispolcczstwo'Dla
jasnoci
stajsiw penizrozumiaedopiero,
gdy
usytuowanesnabiopolitycznymtlezainaugurowanym
Przez
narodow4suwerenno
l.
pi.jnaz'va pieMszc
Plawai
bicinymi,Adlugjc
Prawami
czynnymi'
[.'']
vMyscy miegkacy
dlnc8okraiu!9q iszy
i deklaracjepraw
Tylko zwizekmidzy
prawamiczowiekai nowym
biopolitycznymwymiaremsuwefennoci
si
prawanibje!
nyi
['''l
fuwv}cy\.]Ub'vdt|lml
czynnymi'Koblery'
PrfynJj-n|el
obecnie'dfieci' ob.oJajowcy'dodatkowo
cj, kty w ic, nie
P.zy
czynilibysidoXia
plblicznego'
ie
powinni
wcalewPl/wacfynnie
nasprat'''
Publiczle
(PtyP'
d!.).i
t'W.
H. Sewell,Le .itoleal!,
.itycrh.: A.tiuitt, P6i,ity ann theR.-
blutionat! Cofupl o[ citiGiship
|w||Tbc
Frca.h Rcl,tid and the
cftdlion oI Mode Pol|ial cul|urc,
(
z,Thc Poli|idl c'll,re of the
Ften.h Re@lulior, rcd. C. Lu..s, Pcrs.mon
P.e$, Oxford 1989,
s.l05.
l-tym
sPosbm
dzie(i'*|.i' ni|..ni'kobity,sk@ni !a ka.
r}.acie| i ei
[.-.|
niesob}vat.|.mi"
(pyp'
tlum.).|
pozwala po.
prawnie
rozumie ten szczeg|ny wielokromie
wskazy-
wany przez hisrorykw rewolucji francuskiei fenomen,
3
J-J.
Rou$au' Uo@
9ol..z','
pl. B' srumiski
tw:]
ideE'
U@d spol.cza
i i,ne
pina,
PrvN' vaMwa 196' s.2f
(pu'?.
.d.).
178
Honlo Mc!,
.
oBz
jAXo
BloPoLlTYczNY IAiADYGM.T' ''
blicznym akcie tradycyjne monsiear htb sieur)
nowei za-
sady rwnoci:
nadajeon nowy statutyciu
iako
Pocz4t.
kowi i fundamentowisuwerennoci
cieniaicych
krgi's soli oraz iussang1i,1is.
w
jawnej
sprzecznoci
,
E,
]'
sieys'Eoits polnia$'
Editiondarhives
paradoksalne,
180
leyumie
przede
wszystkimdostrzecich spjne
znacze-
nie bioPo]ityczne.
Jedn
z podstawowycbcechnowo.
czesnejbiopo|ityki
(ktra
w XX wiekuulegniezaostrze.
niu)
jest
koniecznocglego redefiniowania w ramach
zyc|a
prog,
wydzic|ajcego i separuicego
to, co we-
wntrz,
od tego,co na zewntrz.Kiedy niepolitycfne
-
cie naturalne
-
ktre
iu
sistaofundamentem
suwe-
rennoci
_
ptzektacza mury olos i coraz
gbiej
penerruje
.
o3z
JAI(o
BrcPoLnYczNY lAMI]Yc]\dr,
'.
181
go
oblicze.
Z tej
jedtak
racji
jego
figura
jest
tak trudna
do politycznegozdefiniowania.
Poczwszyod
pierwszejwojny
wiarowej
wi
naro.
dziny-nardnie
jestju
w stanierozwijaswejlegitymi-
zuicejfunkcii w |onie
pastwa
narodowego,a te dwa
terminyzacfynaiobiawiaswi niedajcysifestroi
rozdwik.obok rozlewania
si
po
scenie
europejskiei
uchodcwi ludzi
pozbawionych
ob}'watelstwa
(w
krt.
kim okresieswj krai rodzinnyopuszcza1,5mln
.'bia.
ych''Rosjan'700 tys.Ormian,500 tys.Bulgarq
1 mln Grekw i setkitysicyNiemcw, I7glw i Ru-
munu) ienomellem
l'M\l^czovl'K,
IBIoPoLITYI(
w ru.
chornlini,ktr bezustannietrfeba
wytyczana no.
wo..W
ramachdzo,ktr deklaracjeupolczniy,mu-
sz
zostazdefiniowanena nowo podzialyi progi
poz,walajcewyizolowawiteycie'A
kiedy. co
ju
zresztq
nastpilo
pastwo.przekszralca
si
ieJnoczenie
z tegopunktuwidrenianaipowa.
jest
rw oczesnewprowadzaniedo
porzdkw
prawnychwielu pasw europejskicbnorm pozwalai-
rych
na masowedenaturalizowanie
si
po.
za Intoczne
granice
oddzie|a|ce
ycieod miercipo
to,
by tamzidentyfikowanowegoyjcegoumarIego'
nowegowitego
i wynarodowianie
wasnychobywateli.
Jako
pierwszauczyniato Francia
w 1915 roku wobec znaturalizowanychobywateli
o
.wraym''
pochodzeniu;za tym przykadempody-
|aw 1922roku Bea' cofaicnaturalizaci
czlowicka.
tychobywa.
teli,ktrzyw czasiewoiny
popelni|i
,,czyny
antynarodo-
we"; w 19f6 roku woskireimfaszystowskioglosil
analogiczneprawo w stosunkudo obywateli,ktrzy
okazalisi
,,nicgodni
wloskiegooby'watelstwa,';
takeobecniestanowinieda.
jc
si
pomin
cz
rosn,
w u5rro-
ju
nowoczesngo pastwa narodowego elemnt
niepokojcy,
ludzkoci)
reprefentui
w 1933
roku
przyszakolej na Austri
i tak dalei,
do ustawno-
rymberskichdotyczcych,,obywatelstwaRfesfy''
i
,,ochrony
niemieckiejkrwi i honoru'',ktre ten
proces
doprowadziydo skrajnoci'
,',,l,,t,
.ri'
to dziejesitak
przede
wszystkim
dlatego,
rc,zrywajc
clg|omidzy czowiekiemi obJwatelcn,
midzynarodzeniern i narodowoci,wpdzajc
w kryzysfikcj
lezc
u
poczrkwnowoczesnei
suwe.
tennoci.Ukazujc
iasno
rozziew
midzynarodzinami
i narodem,uchodcanachwi|wprowadzanascen
po-
|itycznnagieycie,ktre sranowi
iej
ukrne
wstpneza-
Ioenie.
w tym senie
iest
on naprawd'
iak
to sugeru-
ie
Arendt,
"czlowiekiem
praw',
_w
osobieuchodcy
po
dzielcobywateliniemiec-
i obywatelidlugiej kategorii
oraz wprowadzajczasadgloszc,eobywatelstwo
|est
czym,
czegotrzeba
by
godnymi
d|atego
zawszemo.
ezostazakwestionowane.
Jedn
z nie|icznychregul,
ktrych nazicikonsekwentnie
przestrzegali
w trakcie
''ostatecznego
rozwizania,,, bylo to, e Zydzi mog|i
zostawyslanido obozw zagladydopiero
po
cakowi-
raz
pierwszy
i
jedyny
,'czlowiek
praw"naprawdwyst-
prrjezezdjtmaskobywatela'ktra stalezakrywa
je-
HoMo s,4c]ljR
niejszym
-
ltaruralneycieca|kowictezawierJsi
w
polls,
progite.
jak
zobaczymy,
przemieszczaj
2.3
Jeli
uchodcy
(ktrych liczbaw XX wieku ni.
gdynieprzestaIa
kich na
penoprawnych
Plik z chomika:
Aisha7
Inne pliki z tego folderu:
c3_r7_oboz_jako.PDF
(2856 KB)
c3_r2_prawa_r3_zycie.PDF
(3207 KB)
c1_r1_paradoks_suwerenn.PDF
(2984 KB)
homo_sacer_okladka_spis.PDF
(509 KB)
Inne foldery tego chomika:
+PODSTAWY
antropologia kulturowa
Benjamin
Bloom -wykłady
Cioran
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin