warunki tech. poj. zmiany 1.pdf

(66 KB) Pobierz
D2004103.pdf
1085
ROZPORZÑDZENIE MINISTRA INFRASTRUKTUR Y 1)
z dnia 30 kwietnia 2004 r.
zmieniajàce rozporzàdzenie w sprawie warunków technicznych pojazdów
oraz zakresu ich niezb´dnego wyposa˝enia
Na podstawie art. 66 ust. 5 ustawy z dnia 20 czerw-
ca 1997 r. — Prawo o ruchu drogowym (Dz. U.
z 2003 r. Nr 58, poz. 515, z póên. zm. 2) ) zarzàdza si´, co
nast´puje:
§ 1. W rozporzàdzeniu Ministra Infrastruktury
z dnia 31 grudnia 2002 r. w sprawie warunków tech-
nicznych pojazdów oraz zakresu ich niezb´dnego wy-
posa˝enia (Dz. U. z 2003 r. Nr 32, poz. 262 oraz z 2004 r.
Nr 34, poz. 300) wprowadza si´ nast´pujàce zmiany:
1) do tytu∏u rozporzàdzenia dodaje si´ odnoÊnik nr 2
w brzmieniu:
2) Niniejsze rozporzàdzenie wdra˝a postanowienia
nast´pujàcych dyrektyw Wspólnot Europejskich:
— dyrektywy 92/21/EWG z dnia 31 marca 1992 r.
w sprawie mas i wymiarów pojazdów silni-
kowych kategorii M 1 (Dz. Urz. WE L 129
z 14.05.1992, z póên. zm.),
— dyrektywy 93/93/EWG z dnia 29 paêdziernika
1993 r. w sprawie mas i wymiarów dwu- i
trzyko∏owych pojazdów silnikowych (Dz. Urz.
WE L 311 z 14.12.1993),
— dyrektywy 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r.
ustanawiajàcej dla niektórych pojazdów ko-
∏owych poruszajàcych si´ na terytorium
Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wy-
miary w ruchu krajowym i mi´dzynarodo-
wym oraz maksymalne dopuszczalne obcià-
˝enia w ruchu mi´dzynarodowym (Dz. Urz.
WE L 235 z 17.09.1996, z póên. zm.),
———————
1) Minister Infrastruktury kieruje dzia∏em administracji rzà-
dowej — transport, na podstawie § 1 ust. 2 pkt 4 rozporzà-
dzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 29 marca 2002 r.
w sprawie szczegó∏owego zakresu dzia∏ania Ministra In-
frastruktury (Dz. U. Nr 32, poz. 302 oraz z 2003 r. Nr 19,
poz. 165, Nr 141, poz. 1359 i Nr 232, poz. 2322).
2) Zmiany tekstu jednolitego wymienionej ustawy zosta∏y
og∏oszone w Dz. U. z 2003 r. Nr 124, poz. 1152, Nr 130,
poz. 1190, Nr 137, poz. 1302, Nr 149, poz. 1451 i 1452,
Nr 162, poz. 1568, Nr 200, poz. 1953 i Nr 210, poz. 2036 oraz
z 2004 r. Nr 29, poz. 257, Nr 54, poz. 535 i Nr 92, poz. 884.
60874560.002.png
Dziennik Ustaw Nr 103
— 7391 —
Poz. 1085
— dyrektywy 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r.
odnoszàcej si´ do mas i wymiarów niektó-
rych kategorii pojazdów silnikowych i ich
przyczep oraz zmieniajàcej dyrektyw´
70/156/EWG (Dz. Urz. WE L 233 z 25.08.1997,
z póên. zm.)”;
2) w § 1 w ust. 3 po pkt 2 kropk´ zast´puje si´ Êredni-
kiem i dodaje si´ pkt 3—11 w brzmieniu:
„3) ci´˝arze 1 tony — rozumie si´ przez to ci´˝ar
spowodowany obcià˝eniem masà jednej tony,
który odpowiada 9,8 kiloniutona (kN);
4) maksymalnej masie ca∏kowitej — rozumie si´
przez to najwi´kszà mas´ pojazdu obcià˝one-
go okreÊlonà w zale˝noÊci od jego konstrukcji
przez producenta;
5) maksymalnym nacisku osi — rozumie si´
przez to najwi´kszy nacisk kó∏ na pod∏o˝e da-
nej osi pojazdu obcià˝onego, okreÊlony przez
producenta w zale˝noÊci od konstrukcji pojaz-
du oraz konstrukcji tej osi;
6) masie ciàgni´tej — rozumie si´ przez to mas´ od-
powiadajàcà naciskom osi pojazdu ciàgni´tego;
7) maksymalnej masie ciàgni´tej — rozumie si´
przez to najwi´kszà mas´ ciàgni´tà okreÊlonà
przez producenta pojazdu;
8) maksymalnym obcià˝eniu urzàdzenia sprz´ga-
jàcego pojazdu samochodowego — rozumie
si´ przez to mas´ odpowiadajàcà najwi´ksze-
mu statycznemu naciskowi pionowemu prze-
noszonemu przez urzàdzenie sprz´gajàce,
okreÊlonà przez producenta w zale˝noÊci od
konstrukcji pojazdu oraz konstrukcji tego urzà-
dzenia; masa ta nie obejmuje masy urzàdzenia
sprz´gajàcego pojazdu samochodowego;
9) maksymalnym obcià˝eniu urzàdzenia sprz´ga-
jàcego naczepy i przyczepy z osià centralnà —
rozumie si´ przez to mas´ odpowiadajàcà naj-
wi´kszemu statycznemu naciskowi pionowe-
mu przenoszonemu przez urzàdzenie sprz´ga-
jàce, okreÊlonà przez producenta pojazdu;
10) masie pojazdu nieobcià˝onego — rozumie si´
przez to mas´ w∏asnà motocykla, motoroweru
i pojazdu czteroko∏owego;
11) pojeêdzie czteroko∏owym — rozumie si´ przez
to niektóre pojazdy samochodowe majàce czte-
ry ko∏a, homologowane wed∏ug kategorii L.”;
3) § 2—5 otrzymujà brzmienie:
„§ 2. 1. D∏ugoÊç pojazdu nie mo˝e przekraczaç
w przypadku:
1) pojazdu samochodowego, z wyjàtkiem
autobusu — 12,00 m;
2) przyczepy, z wyjàtkiem naczepy —
12,00 m;
3) pojazdu cz∏onowego — 16,50 m;
4) zespo∏u z∏o˝onego z pojazdu silniko-
wego i przyczepy — 18,75 m;
5) autobusu przegubowego — 18,75 m;
6) autobusu dwuosiowego — 13,50 m;
7) autobusu o liczbie osi wi´kszej ni˝ dwie
— 15,00 m;
8) zespo∏u z∏o˝onego z autobusu i przy-
czepy — 18,75 m;
9) zespo∏u z∏o˝onego z trzech pojazdów,
w którym pojazdem ciàgnàcym jest
pojazd wolnobie˝ny lub ciàgnik
rolniczy — 22,00 m;
10) motocykla, motoroweru lub roweru,
pojazdu czteroko∏owego oraz zespo∏u
z∏o˝onego z motocykla, motoroweru,
roweru lub pojazdu czteroko∏owego
z przyczepà — 4,00 m.
2. SzerokoÊç pojazdu, z zastrze˝eniem
ust. 12, § 45 ust. 3 pkt 1, § 54 ust. 3, nie mo-
˝e przekraczaç 2,55 m i nie obejmuje ona
lusterek zewn´trznych, Êwiate∏ umieszczo-
nych na bokach pojazdu oraz elementów
elastycznych wykonanych z gumy lub two-
rzyw. SzerokoÊç pojazdu ci´˝arowego
z nadwoziem rodzaju furgon mo˝e wyno-
siç do 2,6 m, je˝eli jego Êciany sà zaopa-
trzone w izolacj´ termicznà, a gruboÊç
Êciany bocznej wraz z izolacjà termicznà
jest nie mniejsza ni˝ 45 mm.
3. Wymiary, o których mowa w ust. 1 pkt 1—3
i 5—7, nie obejmujà baga˝nika mocowane-
go do tylnej Êciany autobusu oraz platfor-
my samoza∏adowczej mocowanej z ty∏u po-
jazdu samochodowego i przyczepy, przy
czym nie mogà one powodowaç przekro-
czenia tych wymiarów o wi´cej ni˝ 0,3 m.
4. WysokoÊç pojazdu, z zastrze˝eniem ust. 11,
nie mo˝e przekraczaç 4,00 m.
5. Odleg∏oÊç mi´dzy osià sworznia siod∏owe-
go urzàdzenia sprz´gajàcego a tylnym obry-
sem naczepy nie mo˝e przekraczaç 12,00 m.
6. Odleg∏oÊç mierzona równolegle do pod∏u˝-
nej osi zespo∏u pojazdów, mi´dzy najdalej
wysuni´tym do przodu punktem przestrze-
ni ∏adunkowej po∏o˝onej za kabinà kierow-
cy a tylnym obrysem przyczepy, po odj´ciu
odleg∏oÊci mi´dzy tylnym obrysem samo-
chodu a przednim obrysem nadwozia przy-
czepy, nie mo˝e przekraczaç 15,65 m.
7. Odleg∏oÊç mierzona równolegle do po-
d∏u˝nej osi zespo∏u pojazdów, mi´dzy naj-
dalej wysuni´tym do przodu punktem
przestrzeni ∏adunkowej po∏o˝onej za kabi-
nà kierowcy a tylnym obrysem przyczepy,
nie mo˝e przekraczaç 16,40m.
8. Odleg∏oÊç mi´dzy tylnà osià pojazdu sa-
mochodowego a przednià osià przyczepy
w zespole pojazdów nie mo˝e byç mniej-
sza ni˝ 3,00 m.
9. Odleg∏oÊç mi´dzy osià sworznia siod∏owe-
go urzàdzenia sprz´gajàcego a dowolnym
punktem przedniej cz´Êci naczepy nie mo-
˝e przekraczaç 2,04 m.
10. Wymienne nadwozia i standaryzowane ∏a-
dunki, w szczególnoÊci takie jak kontenery,
powinny zawieraç si´ w wymiarach mak-
symalnych okreÊlonych w ust. 1 pkt 1—9,
ust. 2, 4—7 i 9.
11. WysokoÊç motocykla, motoroweru oraz
niektórych pojazdów czteroko∏owych nie
mo˝e przekraczaç 2,50 m.
12. SzerokoÊç motocykla i motoroweru oraz
niektórych pojazdów czteroko∏owych nie
mo˝e przekraczaç 2,00 m, a jednoÊlado-
wego motoroweru 1,00 m.
13. Przepisy ust. 6—8, 11 i 12 stosuje si´ do
pojazdów zarejestrowanych po raz pierw-
szy po dniu 31 grudnia 1998 r.
60874560.003.png
Dziennik Ustaw Nr 103
— 7392 —
Poz. 1085
14. Przepisy ust. 9 stosuje si´ do pojazdów
zarejestrowanych po raz pierwszy po
dniu 31 grudnia 1993 r.
§ 3. 1. Dopuszczalna masa ca∏kowita pojazdu,
z zastrze˝eniem ust. 2—13, nie mo˝e prze-
kraczaç w przypadku:
1) pojazdu sk∏adowego zespo∏u pojazdów:
a) przyczepy dwuosiowe — 18 ton,
b) przyczepy trzyosiowe — 24 tony;
2) zespo∏u pojazdów majàcych 5 lub 6 osi:
a) dwuosiowy pojazd samochodowy
i trzyosiowa przyczepa — 40 ton,
b)trzyosiowy pojazd samochodowy
i dwuosiowa przyczepa — 40 ton;
3) pojazdów cz∏onowych majàcych 5 lub
6 osi:
a) dwuosiowy ciàgnik siod∏owy i trzy-
osiowa naczepa — 40 ton,
b) trzyosiowy ciàgnik siod∏owy i trzy-
osiowa naczepa — 40 ton,
c) trzyosiowy ciàgnik siod∏owy i trzy-
osiowa naczepa przewo˝àca 40-sto-
powy kontener ISO w transporcie
kombinowanym — 44 tony;
4) zespo∏u pojazdów majàcych 4 osie,
sk∏adajàcych si´ z dwuosiowego pojaz-
du samochodowego i dwuosiowej
przyczepy — 36 ton;
5) pojazdu cz∏onowego majàcego 4 osie,
sk∏adajàcego si´ z dwuosiowego cià-
gnika siod∏owego i dwuosiowej nacze-
py, je˝eli odleg∏oÊç pomi´dzy osiami
naczepy:
a) wynosi co najmniej 1,3 m, ale nie wi´-
cej ni˝ 1,8 m — 36 ton,
b) jest wi´ksza ni˝ 1,8 m — 36 ton +
2 tony tolerancji, je˝eli oÊ nap´dowa
jest wyposa˝ona w opony bliêniacze
i zawieszenie pneumatyczne lub
równowa˝ne, o którym mowa w § 5c;
6) dwuosiowego pojazdu samochodowe-
go — 18 ton;
7) trzyosiowego pojazdu samochodowe-
go — 25 ton albo 26 ton, je˝eli oÊ nap´-
dowa jest wyposa˝ona w opony bliê-
niacze i zawieszenie pneumatyczne lub
równowa˝ne, o którym mowa w §5c,
albo je˝eli ka˝da z osi nap´dowych jest
wyposa˝ona w opony bliêniacze,
a maksymalny nacisk ka˝dej z tych osi
nie przekracza 9,5 tony;
8) czteroosiowego pojazdu samochodo-
wego z dwoma osiami kierowanymi —
32 tony, je˝eli oÊ nap´dowa jest wypo-
sa˝ona w opony bliêniacze i zawiesze-
nie pneumatyczne lub równowa˝ne,
o którym mowa w §5c, albo je˝eli ka˝da
z osi nap´dowych jest wyposa˝ona
w opony bliêniacze, a maksymalny na-
cisk ka˝dej z tych osi nie przekracza
9,5 tony;
9) trzyosiowego autobusu przegubowego
— 28 ton.
2. Udzia∏ masy na oÊ lub osie nap´dowe po-
jazdu lub zespo∏u pojazdów nie mo˝e byç
mniejszy ni˝ 25% w przypadku ich maksy-
malnej masy ca∏kowitej.
3.W przypadku pojazdu uczestniczàcego
w ruchu drogowym podstawà sprawdzenia
wymagaƒ, o których mowa w ust 1 i 2, sà
wartoÊci rzeczywiste wymienionych mas.
4. Dopuszczalna masa ca∏kowita samocho-
du osobowego nie mo˝e przekroczyç
maksymalnej masy ca∏kowitej okreÊlonej
przez producenta. Zasada ta dotyczy tak˝e
nacisków osi, przy czym:
1) w przypadku pojazdów przeznaczonych
do ciàgni´cia przyczepy producent mo˝e
okreÊliç innà, wy˝szà wartoÊç maksy-
malnego nacisku osi tylnej stosowanà
wy∏àcznie podczas ciàgni´cia przyczepy;
2)w przypadku wyposa˝enia pojazdu
w urzàdzenia sprz´gajàce producent
podaje w jego pobli˝u maksymalne
statyczne obcià˝enia pionowe tego
urzàdzenia;
3) suma maksymalnych nacisków osi nie
mo˝e byç mniejsza ni˝ maksymalna ma-
sa ca∏kowita pojazdu, a nacisk osi przed-
niej przy maksymalnym nacisku na oÊ
tylnà oraz maksymalnej masie ca∏kowitej
pojazdu nie mo˝e byç mniejszy ni˝ 30 %
maksymalnej masy ca∏kowitej;
4) dopuszczalna masa ca∏kowita ciàgni´-
tej przez pojazd samochodowy przycze-
py z hamulcem nie mo˝e przekroczyç:
a)wartoÊci znamionowej urzàdzenia
sprz´gajàcego,
b) dopuszczalnej masy ca∏kowitej tego
pojazdu,
c) maksymalnej masy ciàgni´tej okre-
Êlonej dla tego pojazdu przez produ-
centa,
d) 3500 kg,
z tym ˝e w przypadku samochodu tere-
nowego, zgodnie z definicjà zawartà
w za∏àczniku nr 1 do rozporzàdzenia
Ministra Infrastruktury z dnia 30 grud-
nia 2003 r. w sprawie homologacji po-
jazdów samochodowych i przyczep
(Dz. U. z 2004 r. Nr 5, poz. 30), masa ta
mo˝e ulec zwi´kszeniu do 150 % warto-
Êci wynikajàcej z wartoÊci znamiono-
wej urzàdzenia sprz´gajàcego przy za-
chowaniu pozosta∏ych warunków.
5. Dopuszczalna masa ca∏kowita ciàgni´tej
przez samochód osobowy przyczepy bez
hamulca jest ni˝szà wartoÊcià od:
a) maksymalnej masy ciàgni´tej okreÊlo-
nej dla tego pojazdu przez producenta
lub po∏owy dopuszczalnej masy ca∏ko-
witej tego pojazdu; nale˝y zastosowaç
mniejszà wartoÊç;
b) 750 kg.
6. Minimalne statyczne obcià˝enie pionowe
urzàdzenia sprz´gajàcego nie mo˝e byç
mniejsze ni˝ 25 kg, przy czym producent
pojazdu podaje w instrukcji obs∏ugi nast´-
pujàce dane:
1)maksymalne obcià˝enie urzàdzenia
sprz´gajàcego;
2) miejsce mocowania tego urzàdzenia do
konstrukcji pojazdu;
60874560.004.png
Dziennik Ustaw Nr 103
— 7393 —
Poz. 1085
3) maksymalnà odleg∏oÊç punktu sprz´-
gni´cia od osi tylnej pojazdu.
7. Zespó∏ pojazdów sk∏adajàcy si´ z samo-
chodu osobowego i przyczepy, obcià˝o-
nych do wartoÊci maksymalnych mas, po-
winien ruszyç z miejsca co najmniej 5 ra-
zy w czasie 5 minut pod wzniesienie o na-
chyleniu 12 %.
8.Wymagania odnoÊnie mas motocykli,
motorowerów, pojazdów czteroko∏owych
oraz przyczep do tych pojazdów okreÊla
za∏àcznik do dyrektywy 93/93/EWG 3) , przy
czym dopuszczalna masa ca∏kowita moto-
cykla jednoÊladowego nie mo˝e przekro-
czyç maksymalnej masy ca∏kowitej okre-
Êlonej przez producenta, a maksymalna
masa pojazdu nieobcià˝onego dla pojaz-
dów trzy- i czteroko∏owych nie powinna
przekraczaç:
1) w przypadku pojazdów trójko∏owych:
a) motorowery — 270 kg,
b) motocykle — 1000 kg (bez uwzgl´d-
niania masy akumulatorów przy na-
p´dzie elektrycznym);
2) w przypadku pojazdów czteroko∏owych:
a) pojazdy czteroko∏owe lekkie — 350 kg,
b) pojazdy czteroko∏owe inne ni˝ lekkie
do przewozu osób — 400 kg,
c) pojazdy czteroko∏owe inne ni˝ lekkie
do przewozu rzeczy — 550 kg (bez
uwzgl´dniania masy akumulatorów
przy nap´dzie elektrycznym).
9. Dopuszczalna masa ca∏kowita pojazdów
trzy- i czteroko∏owych nie mo˝e przekro-
czyç maksymalnej masy podanej przez
producenta.
10. Dopuszczalna ∏adownoÊç okreÊlona przez
producenta dla pojazdów trzy- i czteroko∏o-
wych nie mo˝e przekraczaç w przypadku:
1) motoroweru trójko∏owego — 300 kg;
2) pojazdu czteroko∏owego lekkiego —
200 kg;
3) motocykla trójko∏owego:
a) do przewozu rzeczy — 1500 kg;
b) do przewozu osób — 300 kg;
4) pojazdu czteroko∏owego innego ni˝ lekki:
a) do przewozu rzeczy — 1000 kg;
b) do przewozu osób — 200 kg.
11. Motocykle, motorowery i pojazdy czteroko-
∏owe mogà ciàgnàç przyczep´ o masie okre-
Êlonej przez producenta, ale nieprzekracza-
jàcej 50 % masy pojazdu nieobcià˝onego.
12. Dopuszczalna masa ca∏kowita ciàgnika
rolniczego o ko∏ach ogumionych nie mo˝e
przekraczaç 14 t, a jej udzia∏ na jednà z osi
10 ton. Udzia∏ obcià˝enia osi przedniej dla
ka˝dego stanu obcià˝enia ciàgnika nie
mo˝e byç mniejszy ni˝ 20% jego masy
w∏asnej.
13. Przepis ust. 2 i 5 pkt 1 lit. d stosuje si´ do
pojazdów zarejestrowanych po raz pierw-
szy po dniu 31 marca 1998 r.
§ 4. 1. Przez oÊ pojedynczà rozumie si´ oÊ odda-
lonà od osi sàsiedniej o wi´cej ni˝
1,8 m lub dwie sàsiednie osie oddalone
od siebie o mniej ni˝ 1 m, a przez oÊ wie-
lokrotnà — zespó∏ z∏o˝ony z dwóch lub
wi´cej osi, zwanych „osiami sk∏adowy-
mi”, w którym odleg∏oÊç mi´dzy sàsiedni-
mi osiami sk∏adowymi jest nie mniejsza
ni˝ 1 m i nie wi´ksza ni˝ 1,8 m.
2. Przepisu ust. 1 nie stosuje si´ do motocy-
kli, motorowerów, samochodów osobo-
wych i ciàgników rolniczych.
3. Przepisu ust. 1 nie stosuje si´ do pojaz-
dów zarejestrowanych po raz pierwszy
przed dniem wejÊcia w ˝ycie rozporzàdze-
nia, dla których przez oÊ pojedynczà rozu-
mie si´ oÊ oddalonà od osi sàsiedniej
o wi´cej ni˝ 2 m lub dwie sàsiednie osie
oddalone od siebie o mniej ni˝ 1 m,
a przez oÊ wielokrotnà — zespó∏ z∏o˝ony
z dwóch lub wi´cej osi, zwanych „osiami
sk∏adowymi”, w którym odleg∏oÊç mi´dzy
sàsiednimi osiami sk∏adowymi jest nie
mniejsza ni˝ 1 m i nie wi´ksza ni˝ 2 m.
§ 5. 1. Nacisk osi nie mo˝e przekraczaç w przy-
padku:
1) pojedynczej osi nienap´dowej — 10 ton;
2) podwójnej osi przyczep i naczep, przy
odleg∏oÊci (d) mi´dzy osiami sk∏adowy-
mi:
a) mniej ni˝ 1 m (d < 1,0) — 11 ton,
b) pomi´dzy 1,0 m a 1,3 m (1,0
d<
1,3) — 16 ton,
c) pomi´dzy 1,3 m a 1,8 m (1,3
d<
1,8) — 18 ton,
d) 1,8 m lub wi´cej (1,8
d) — 20 ton;
3) potrójnej osi przyczep i naczep, przy
odleg∏oÊci (d) mi´dzy osiami sk∏adowy-
mi:
a) 1,3 m i mniej ni˝ 1,3 m (d
1,3) —
21 ton,
b) pomi´dzy 1,3 m a 1,4 m (1,3 < d
1,4) — 24 tony;
4) pojedynczej osi nap´dowej:
a) pojazdów, o których mowa w §3 ust.
1 pkt 2 i 3 — 11,5 tony,
b) pojazdów, o których mowa w §3
ust. 1 pkt 4, 5, 6, 7, 8 i 9 — 11,5 tony;
5) podwójnej osi nap´dowej, przy odle-
g∏oÊci (d) mi´dzy osiami sk∏adowymi:
a) mniej ni˝ 1 m (d < 1,0) — 11,5 tony,
b) pomi´dzy 1,0 m a 1,3 m (1,0
———————
3) Dyrektywa 93/93/EWG z dnia 29 paêdziernika 1993 r.
w sprawie mas i wymiarów dwu- lub trzyko∏owych pojaz-
dów silnikowych (Dz. U. WE L 311 z 14.12.1993).
d<
1,3) — 16 ton,
c) pomi´dzy 1,3 m a 1,8 m (1,3
d<
1,8) — 18 ton albo 19 ton, je˝eli oÊ
60874560.005.png
Dziennik Ustaw Nr 103
— 7394 —
Poz. 1085
nap´dowa jest wyposa˝ona w opony
bliêniacze i zawieszenie pneumatycz-
ne lub równowa˝ne, o którym mowa
w §5c, albo je˝eli ka˝da z osi nap´do-
wych jest wyposa˝ona w opony bliê-
niacze, a maksymalny nacisk ka˝dej
z tych osi nie przekracza 9,5 tony.
2. W przypadku pojazdu uczestniczàcego
w ruchu drogowym podstawà sprawdze-
nia wymagaƒ, o których mowa w ust. 1,
sà wartoÊci rzeczywiste.”;
N x 68, gdzie:
P — dopuszczalna masa ca∏kowita po-
jazdu w kg,
M — masa w∏asna pojazdu,
N — liczba miejsc, nie liczàc miejsca kie-
rowcy.”;
7) w § 57 ust. 1 i 3 otrzymujà brzmienie:
„1. SzerokoÊç samochodu ci´˝arowego, ciàgnika
siod∏owego i balastowego zarejestrowanego
po raz pierwszy przed dniem 1 stycznia 1986 r.
mo˝e wynosiç do 2,7 m, je˝eli pojazdy te b´dà
wyposa˝one w Êwiat∏a obrysowe, o których
mowa w § 12 ust. 1 pkt 15.”
„3. Dopuszczalna masa ca∏kowita pojazdu cz∏ono-
wego lub zespo∏u z∏o˝onego z pojazdu silniko-
wego i przyczepy, zarejestrowanych po raz
pierwszy przed dniem 13 marca 2003 r. mo˝e
wynosiç 42 tony.”;
4) po § 5 dodaje si´ § 5a—5c w brzmieniu:
„§ 5a. Wymagania w zakresie zwrotnoÊci pojaz-
dów i zespo∏ów pojazdów, z zastrze˝eniem
§6 ust. 1, §7 ust. 1 i §8 ust. 1okreÊla pkt 7.6.
za∏àcznika nr 1 dyrektywy 97/27/WE 4) .
§ 5b. Wymagania w zakresie maksymalnej do-
puszczalnej masy ciàgni´tej okreÊla pkt 2.2.
za∏àcznika nr IV dyrektywy 97/27/WE 4) .
§5c.Warunki równowa˝noÊci zawieszeƒ dla
osi nap´dowej lub osi nap´dowych pojazdu
okreÊla za∏àcznik nr II dyrektywy
96/53/WE 5) .”;
8) § 58 otrzymuje brzmienie:
㤠58.1. Pojazdy zarejestrowane przed terminami
okreÊlonymi w przepisach § 2 ust. 13 i 14,
§ 3 ust. 10, § 7 ust. 4 pkt 6, §11 ust. 1 pkt 18
i 19 oraz § 23 ust. 4 pkt 7 mogà spe∏niaç
wymagania zawarte w tych przepisach.
2. Przepisy §8 ust. 4 pkt 8 stosuje si´ do po-
jazdów zarejestrowanych po raz pierwszy
na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej
po dniu 13 marca 2003 r.”;
5) w § 9:
a) w ust. 1:
— pkt 3 otrzymuje brzmienie:
„3) zadymienie spalin pojazdu z silnikiem
o zap∏onie samoczynnym, mierzone przy
swobodnym przyspieszaniu silnika w za-
kresie od pr´dkoÊci obrotowej biegu ja∏o-
wego do maksymalnej pr´dkoÊci obroto-
wej, wyra˝one w postaci wspó∏czynnika
poch∏aniania Êwiat∏a, nie przekracza∏o:
2,5 m –1 , a w odniesieniu do silnika z tur-
bodo∏adowaniem 3,0 m –1 , a w przypadku
pojazdów wyprodukowanych po dniu
30 czerwca 2008 r. nie przekracza∏o
1,5 m –1 ;”,
— uchyla si´ pkt 4;
b) uchyla si´ ust. 1a;
9)za∏àcznik nr 2 do rozporzàdzenia otrzymuje
brzmienie okreÊlone w za∏àczniku nr 2 do niniej-
szego rozporzàdzenia.
§ 2. Rozporzàdzenie wchodzi w ˝ycie z dniem
1 maja 2004 r.
Minister Infrastruktury: w z. A. Pi∏at
———————
4) Dyrektywa 97/27/WE z dnia 22 lipca 1997 r. odnoszàca si´
do mas i niektórych kategorii pojazdów silnikowych i ich
przyczep oraz zmieniajàca dyrektyw´ 70/156/EWG (Dz. U.
WE L 233 z 25.08.1997, z póên. zm.).
5) Dyrektywa 96/53/WE z dnia 25 lipca 1996 r. ustanawiajàca
dla niektórych pojazdów ko∏owych poruszajàcych si´ na
terytorium Wspólnoty maksymalne dopuszczalne wymia-
ry w ruchu krajowym i mi´dzynarodowym oraz maksy-
malne dopuszczalne obcià˝enia w ruchu mi´dzynarodo-
wym (Dz. U. WE L 235 z 19.09.1996, z póên. zm.).
6) po §9 dodaje si´ § 9a w brzmieniu:
„§ 9a. W samochodzie ci´˝arowym kategorii N 1
o nadwoziu rodzaju AB, AC, AF lub BB,
o których mowa w przepisach o homologa-
cji pojazdów, mogà byç wprowadzone
zmiany konstrukcyjne polegajàce na zmia-
nie iloÊci miejsc, je˝eli:
1) liczba miejsc nie przekracza osiem (bez
kierowcy) i
2) P — ((M +75) + N x 68)
60874560.001.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin