test 3.doc

(47 KB) Pobierz
TEST: ZARZĄDZANIE ZASOBAMI LUDZKIMI

Imię i nazwisko: ................................................................................................. Nr indeksu:.....................................

 

Specjalność..................................................................................Tryb: ........................................................................      

 

Literę poprawnej odpowiedzi proszę otoczyć kółkiem.

 

1.  Podaż pracy to:

A) liczba osób, które chcą w danym okresie pracować za określoną stawkę płacy.

B) zapotrzebowanie na pracę zgłaszane przez pracodawców (przedsiębiorców).

C) niedopasowanie nadwyżki siły podaży do popytu na tą siłę roboczą.

D) celowa działalność zmierzająca do wytworzenie określonych dóbr materialnych.

 

2.  Jakie czynniki analizuje się podczas planowania zasobów ludzkich:

A) wizja, misja, cel działania przedsiębiorstwa.

B) kondycję finansową przedsiębiorstwa.

C) wielkość i struktura kadrowa przedsiębiorstwa.

D) wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne.

 

3.  Zarządzanie kadrami to:

A)  zbiór czynności wykonywanych w celu osiągnięcia wyznaczonych celów głównych i pośrednich w skończonym czasie.

B)  podejście do zarządzania organizacją, w którym każdy aspekt działalności jest realizowany z uwzględnieniem spojrzenia projakościowego.

C) zbiór działań dot. ludzi, które zmierzają do realizowania celów organizacji i równocześnie do zaspokajania potrzeb i do rozwoju pracowników.

D) działania zmierzające do efektywnego wykorzystania ludzki i środków materialnych, w celu osiągnięcia wcześniej sformułowanych założeń.

 

4.  Co należy rozumieć przez określenie “przedsiębiorstwo uczące się”? to:

A) przedsiębiorstwo, które wyciąga wnioski z działań konkurencji i „uczy się” na błędach innych firm.

B) organizacja, w której pracownicy wyrażają potrzebę realizacji wzbogacania swoich umiejętności zawodowych.

C) przedsiębiorstwo, w którym wszystkie zatrudnione osoby posiadają wykształcenie wyższe.

D) wszystkie powyższe odpowiedzi są błędne.

 

5.  Proces rekrutacji powinien spełniać  podstawowe funkcje takie jak:

A) planowania, organizacji, kierowania i kontroli.

B) wewnętrzną, zewnętrzną, gospodarczo-organizatorką i socjalną.

C) informacyjną, motywacyjną, marketingową i wstępnej selekcji.

D) informacyjną, motywacyjną i wstępnej selekcji.

 

6.  Wynagrodzenie kafeteryjne:

A) to najniższa z możliwych płac pracownika zatrudnionego w pełnym wymiarze czasu.

B) składa się z płacy stałej, bodźców krótkookresowych, bodźców długookresowych oraz świadczeń dodatkowych.

C) to wynagrodzenie zmienne, zależne od spełnienia wcześniej określonych i znanych pracownikom kryteriów uprawniających do niej.

D) pozwala pracownikom dokonywać wyboru spośród wielu oferowanych świadczeń w ramach określonego limitu finansowego.

 

7. Źródło referencji powinno być zróżnicowane. Oznacza to, że:

A) kandydat musi uzgodnić z odpowiednimi osobami zamiar przedstawienia ich pracodawcy jako podmiotów mogących udzielić referencji.

B) kandydat powinien zaproponować pracodawcy kilka osób mogących udzielić na jego temat informacji. 

C) nie warto proponować członków najbliższej rodziny jako podmiotów mogących udziec referencji.

D) nie należy jako podmiotów udzielających referencji proponować osób, z którymi kilka lat wcześniej znajomość została zakończona.

 

8.  Plan zatrudnienia:

A) określa liczbę, rodzaje i strukturę kwalifikacyjną pracowników.

B) określa liczbę osób wymagających szkolenia, rodzaje, programy i formy szkolenia.

C) określa kto ma zastąpić kogo na stanowisku (rezerwowa kadra), poziom wykorzystania zadań i gotowość do awansu.

D) obejmuje składniki materialne i niematerialne, służące oddziaływaniu na postawy i zachowania pracowników, racjonalizacje wynagrodzeń i nagród, stworzenie bodźców do doskonalenia osobistego i zawodowego pracowników.
 

9.  Celem adaptacji nie jest:

A) kształtowanie stanu wiedzy nowego pracownika o przedsiębiorstwie i stanowisku.

B) umożliwienie rozpoczęcia pracy zatrudnionej osobie, dla której wszystko w przedsiębiorstwie jest nowe.

C) przystosowanie nowego pracownika do norm i zwyczajów panujących w danej organizacji.

D) uzyskanie w jak najkrótszym czasie wymaganego poziomu wydajności wszystkich pracowników.

 

10.  Pytanie biograficzne zadawane podczas rozmowy kwalifikacyjnej:

A) wskazuje jakiej odpowiedzi oczekuje pytający.

B)  dotyczy istotnych faktów z życia kandydata.

C) może wywołać w kandydacie kontrowersje.

D) sprawdza czy pytający prawidłowo zrozumiał wypowiedź kandydata.

 

11.  Praca na akord to:

A) wykonywanie czynności przez pracowników także poza jednym scentralizowanym miejscem pracy.

B) to stała posada na stanowisku przewidzianym w planie etatów i z wynagrodzeniem według taryfikatora instytucji zatrudniającej.

C) praca, w której wynagrodzenie mierzone jest ilością wykonywanej produkcji lub stopniem wykonania norm pracy.

D) wszystkie powyższe odpowiedzi są błędne.

 

12.  Co to jest coaching? to:

A) forma aktywności zaprojektowanej w celu wzbogaceni wiedzy, umiejętności czy zdolności uczestników lub dla zmiany ich postaw i zachowań społecznych w jakimś określonym kierunku.

B) metoda szkolenia pracownika, w której osoba posiadająca wiedzę, doświadczenie i autorytet jest dla podopiecznego przez pewien czas mentorem, doradcą przewodnikiem w rozwoju jego indywidualnego kapitału ludzkiego.

C) odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona metoda szkolenia pracownika przez odpowiedniego trenera, polegająca na rozwoju wiedzy, umiejętności i postaw uczącego się w celu zwiększenia jego indywidualnego kapitału ludzkiego.

D) porównanie procesów i praktyk stosowanych przez własne przedsiębiorstwo, ze stosowanymi w przedsiębiorstwach uważanych za najlepsze w analizowanej dziedzinie.

 

13.  Celem realizowanym przez pracownika poprzez szkolenie nie jest:

A) rozwijanie umiejętności samokontroli i samooceny.

B) podnoszenie elastyczności i dyspozycyjności pracowników.

C) przygotowanie się do zmian zawodowych.

D) rozwijanie zdolności kreatywnego myślenia.

 

14.  Ocena bieżąca pracownika to:

A) ocena kompleksowa, sformalizowana, dokonywana co pewien czas przy zastosowaniu określonych zasad, metod, narzędzi i procedur.

B) ocena dokonywana w ramach zarządzania operatywnego przez bezpośredniego przełożonego lub kierownictwo organizacji.

C) sąd wartościujący, wykorzystywany w procesie zarządzania, który powstaje w wyniku porównania cech, kwalifikacji, zachowań.

D) ocena zachowania pracownika wobec klientów.

 

15.  Wadą szkolenia poza organizacją jest:

A) możliwość wprowadzenia określonego projektu organizacyjnego lub rozwiązania problemów pojawiających się w codziennej pracy.

B) uczestnicy czują się bardziej odprężeni i w mniejszym stopniu kontrolowani.

C) łatwość uczestniczenia w sesjach szkoleniowych.

D) niedostosowanie programów szkoleniowych do potrzeb przedsiębiorstwa.

 

16. Podmiotami podlegającymi ocenie powinni być:

A) podwładni.

B) przełożeni.

C) klienci wewnętrzni i zewnętrzni.

D) wszystkie powyższe odpowiedzi są poprawne.

 

17. Doborem personelu nazywamy:

A) proces znajdowania i przyciągania dostatecznie dużej, dla celów selekcji, liczby kandydatów na nieobsadzone stanowiska pracy.

B) proces oceny przydatności kandydatów i wyboru jednego z nich, najbardziej odpowiedniego na dane stanowisko pracy.

C) czasowe zatrzymanie pracownika w organizacji do momentu, kiedy jego zachowanie ocenione jako niewystarczające do odnowienia decyzji o jego zatrudnieniu.

D) zespół celowych, skoordynowanych działań, związany z obsadzeniem stanowisk organizacyjnych osobami mającymi pożądane kwalifikacje zawodowe I cechy psychiczne.

 

18. Które z wymienionych zwolnień nie jest z inicjatywy pracodawcy (odejście przymusowe)?: 

A) zwolnienie w wyniku restrukturyzacji, w tym redukcji zatrudnienia (outplacement).

B) zwolnienie w wyniku wspólnej decyzji pracodawcy i pracownika.

C) zwolnienie w wyniku negatywnej oceny pracownika.

D) zwolnienie w wyniku uprawnień organizacyjnych lub zmian organizacyjnych.

 

19.  Do głównych technik oceniania nie zaliczamy:

A) symulacje pracy.

B) portfolio  personalne.

C) porównywanie parami.

D) ranking.

 

20.  Degradacja to:

A)  zmiana stanowiska na wyższe w hierarchii.

B) zmiana stanowiska pracy na lepiej płatne lub bardziej prestiżowe.

C) przeniesienie pracownika z wyższego stanowiska na niższe lub obniżenie jego stopnia służbowego.

D) zmiana stanowiska bez zmiany poziomu w hierarchii.

 

2

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin