Temat dnia
Cele ogólne
Plan pracy-tematyka
Obszary aktywności
Przewidywane osiągnięcia-dziecko:
Cykl tematyczny: „ Jesienią, jesienią sady się rumienią”
1.„Poznajemy sad owocowy”
-rozpoznawanie charakterystycznych cech sadu;
-wzbogacanie słownika, rozwijanie spostrzegawczości;
-rozpoznawanie wybranych owoców krajowych i egzotycznych;
-poznawanie znaczenia owoców dla zdrowia;
-obserwowanie pracy ogrodników (sadowników);
-opisywanie charakterystycznych cech jesiennego sadu;
-poznawanie treści piosenki;
-świadome poruszanie się w przestrzeni;
-przestrzeganie zasad gier towarzyskich;
I. Oglądanie filmu edukacyjnego „W sadzie”;
Zabawa dydaktyczna „Torbę mam – co w niej chowam?”
II. Wycieczka do sadu - oglądanie i rozmowa na temat drzew owocowych-określanie i porównywanie cech drzew i ich owoców;
-rozpoznawanie, nazywanie i porównywanie owoców, podział nazw owoców na sylaby, określanie ich kształtu, koloru, rozmowa na temat przechowywania owoców, wartości zdrowotne owoców;
- wzbogacenie kącika przyrody o nowe eksponaty;
-zabawa dydaktyczno-ruchowa „W poszukiwaniu skarbu –kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni zgodnie z instrukcją, ustalanie, co gdzie się znajduje i jak tam dojść;
-obserwacja ludzi przy pracy w sadzie;
-osłuchanie z piosenką „Jabłka” – omówienie treści, melodii, budowy piosenki, zabawy rytmiczno – ruchowe, ćwiczenia słuchowe i oddechowe, ćwiczenia rytmiczne z użyciem bębenka;
-słuchanie tekstu „Z pamiętnika Agaty” K.s.25;
-„Piotruś”- gra towarzyska;
przyrodnicza
językowa
matematyczna
ruchowa
muzyczna
-zna szczegóły charakterystyczne dla sadu i ogrodu;
-rozpoznaje i umie nazwać wybrane drzewa i ich owoce, dostrzega podobieństwa i różnice między nimi;
-dostrzega zmiany zachodzące jesienią w sadzie;
-wie jak wyglądają wybrane owoce, rozpoznaje i nazywa je, porównuje ich kształt, wielkość, kolor;
-umie określić nastrój piosenki, opowiada jej treść, zna jej budowę;
-rozumie instrukcje, mówi tak, aby inni rozumieli;
-wie jak dojść do wybranego miejsca;
-zna zasady gry w „Piotrusia” i przestrzega ich;
2.„Owoce z naszych sadów”
-rozróżnianie owoców, utrwalenie ich nazwy, poznawanie świata zmysłami;
-poznawanie własności organoleptycznych owoców;
-doskonalenie umiejętności opowiadania na podany temat;
-poznawanie zasad higienicznego przygotowania posiłków;
-ćwiczenie umiejętności klasyfikowania;
-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „o”, „O”;
-ćwiczenie słuchu fonemowego;
-określenie głoski „o” jako samogłoski;
I. Oglądanie i nazywanie owoców przyniesionych przez dzieci, określanie kształtu, koloru, smaku, zapachu;
-„Sałatka owocowa”- zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy;
II. „Jaki to owoc?”- zabawa badawcza-rozpoznawanie owoców za pomocą smaku, węchu, dotyku;
-tworzenie podzbiorów owoców przyniesionych przez dzieci;
-„Owocowe przyjęcie”- przygotowanie sałatki owocowej;
-oglądanie filmu pt. „O, czyli owocowe owale”, omawianie obrazka na tablicy, wyszukiwanie przedmiotów, w których wymowie słychać głoskę „o”;
-pokaz wyrazów podstawowych „owoce, Ola” – analiza i synteza słuchowa, wprowadzenie litery „o,O”;
-wymienianie słów, w których słychać głoskę „o”- określanie jej miejsca w słowie;
-zabawa dydaktyczna: „Rozsypanka literowa” – rozpoznawanie nowych liter wśród innych;
-zabawa ruchowa „To jest litera „o” – tworzenie litery przez ułożenie ciała;
-praca z książką „ABC” s.34,35;
społeczna
techniczna
-potrafi nazwać owoce;
-określa cechy jakościowe owoców;
-tworzy zbiory owoców i wyodrębnia podzbiory;
-rozpoznaje przedmioty dotykiem;
-zna zasady higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków i przestrzega ich;
-potrafi wysłuchać głoskę „o” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;
-rozpoznaje literę „o” i „O” i identyfikuje ją z głoską „o”;
-rozpoznaje głoskę „o” jako samogłoskę;
-potrafi wyszukać wyrazy zawierające poznane litery;
-rozpoznaje literę „o, O” wśród innych liter;
-prawidłowo wykonuje ćwiczenia w książce;
3..„Wycieczka do planetarium”
-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie przejazdu i podczas udziału w lekcji w planetarium;
-rozwijanie umiejętności obserwacji oraz umiejętności zadawania pytań;
I. Wycieczka do planetarium w Chorzowie;
-przed wyjazdem rozmowa z dziećmi na temat zachowania się w czasie wycieczki i przejazdu autokarem,
-zwiedzanie planetarium, udział w zajęciu pokazowym dla przedszkolaków –zapoznanie dzieci z aktualnym wyglądem nieba i z rozpoznawaniem typowych obiektów, zapoznanie z podstawami wiedzy o widocznych na niebie obiektach astronomicznych;
-bezpieczny powrót do przedszkola;
-potrafi przygotować się do wycieczki;
-zna zasady bezpiecznego zachowania się podczas wycieczki;
-potrafi właściwie zachować się w autokarze;
-wie, jak należy zachować się w miejscach publicznych i umie się do tego dostosować;
-bierze aktywny udział w wycieczce, pilnie obserwuje, zadaje pytania;
-opowiada wrażenia z wycieczki;
4.„Jabłoneczka”
-formułowanie wypowiedzi na temat jesiennej pogody (wykorzystanie różnych form ekspresji: słów, mimiki, gestów);
-wiązanie przyczyny ze skutkiem – historyjka obrazkowa;
-wyrabianie gotowości do czytania i pisania;
-ćwiczenie wymowy, słuchu fonematycznego;
-kształcenie wrażliwości słuchowej, poznawanie treści piosenki;
I. Słuchanie nagrań –określenie nastroju muzyki, rozmowa jak muzyka „maluje” pogodę CD.20, 56;
-obserwowanie pogody przez okno, rozmowa na temat kolorów jesiennej pogody;
II. Słuchanie wiersza: „Jabłoneczka” H. Bechlerowej – historyjka obrazkowa –łączenie pewnych zmian, wydarzeń i procesów z upływem czasu, wyraźne uwidocznienie następstwa zdarzeń;
-opowiadanie kolejności wydarzeń: co zdarzyło się na początku, co potem, a co na końcu;
-zabawa ruchowa „Zbieramy owoce”;
-utrwalenie litery „o, O” – prezentacja prawidłowego zapisu metodą dobrego startu – ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe i ruchowo-słuchowo-wzrokowe do litery, formowanie małej i wielkiej litery, pisanie po śladzie;
-praca w książce „ABC” s. 36-38;
-nauka piosenki „Jabłka”- interpretacja ruchowa piosenki;
-ćwiczenia emisyjne – śpiew piosenki na wybranych zgłoskach;
-ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne – wyrabianie poczucia przestrzeni;
plastyczna
-próbuje określić nastrój muzyki;
-odtwarza kolejność wykonywanych czynności;
-umie opowiadać o jesiennej pogodzie;
-zwraca uwagę na związki przyczynowo-skutkowe;
-układa historyjkę obrazkową w sensowną całość – wyciąga wnioski;
-potrafi zaśpiewać piosenkę wraz z grupą;
-potrafi zilustrować piosenkę wykorzystując różne instrumenty perkusyjne;
-potrafi wysłuchać głoskę „o” w wyrazach;
-umie napisać literę „o, O” po śladzie;
-doskonali koordynację oka i ręki;
-potrafi przeczytać sylaby i wyrazy, w których występują poznane litery;
-potrafi zaśpiewać piosenkę i zinterpretować ją ruchowo;
5.„Z sadu do domu”
- składanie obrazka z części;
-tworzenie i wskazywanie zbiorów dwuelementowych;
-stosowanie wypowiedzi wielozdaniowej;
-porządkowanie zbiorów według wybranych cech;
-rozróżnianie rejestrów instrumentów klawiszowych;
-kształtowanie pojęcia liczby 2;
-rozwijanie wyobraźni przestrzennej;
- wyprowadzanie kierunku od osi własnego ciała;
-wskazywanie kierunków i nazywanie ich, stosowanie umów w orientacji przestrzennej (np. w górze, w dole, z tyłu, z przodu);
-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;
I. Zabawa „Stop” –doświadczenie siebie samych ze zmienionej perspektywy;
-zabawa dydaktyczna: „ Złóż z części w całość” –składanie z fragmentów ilustracji owoców;
II. Wysłuchanie wiersza pt. M. Kuś „Psotne buty” –rozmowa na temat właściwego zakładania butów;
-zabawa ruchowa z reakcją na zmianę rejestrów, na określanie stron ciała;
-nauka tańca do pląsu „Boogie – wrogie”;
-słuchanie wiersza J. Brzechwy „Łata i dziura” – zabawa dramowa do treści wiersza, utrwalenie stronności;
-praca z książką „ABC” s 42-47 – omówienie wyglądu cyfry 2, wykonanie zadań, zabawa ruchowa „Czego masz 2?”;
-zabawa dydaktyczno-ruchowa: „Gdzie jest jabłko?”- orientacja przestrzenna, wyznaczanie kierunków w przestrzeni poczynając od własnego ciała;
-„Owoce” – wykonanie owoców z masy solnej malowanie gotowych prac;
-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie;
-składa w całość obrazek z fragmentów;
-doskonali umiejętność określania strony lewej i prawej w różnych sytuacjach;
-reaguje ruchem na sygnał muzyczny;
-stara się zaśpiewać i zatańczyć pląs „Boogie-woogie”;
-starannie wykonuje zadania w książce;
-potrafi wypowiedzieć się na temat treści wiersza, reaguje na treści humorystyczne wiersza;
-kojarzy liczbę z cyfrą 2;
-potrafi wyodrębnić zbiory dwuelementowe;
-orientuje się w otoczeniu, potrafi nazwać kierunki w przestrzeni poczynając od własnego ciała: góra-dół, z przodu-z tyłu; na wprost, za mną, z boku;
-starannie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną;
Cykl tematyczny: „ Tata mi powie jak bezpiecznie poruszać się na drodze”
1.„Imieniny taty”
-kształcenie umiejętności klasyfikowania;
-obserwacja zjawisk przyrodniczych;
-dostrzeganie zagrożeń i sytuacji niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym;
-wdrażanie do higieny i dbania o zdrowie;
-kształtowanie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne);
...
metka611