PAŹDZIERNIk 6l..doc

(169 KB) Pobierz
PAŹDZIERNIK-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich –wych

PAŹDZIERNIK-miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich –wych. mgr Małgorzata Żmuda (gr.VIII)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia-dziecko:

                                             Cykl tematyczny: „ Jesienią, jesienią sady się rumienią

1.„Poznajemy sad owocowy”

-rozpoznawanie charakterystycznych cech sadu;

-wzbogacanie słownika, rozwijanie spostrzegawczości;

-rozpoznawanie wybranych owoców krajowych i egzotycznych;

-poznawanie znaczenia owoców dla zdrowia;

-obserwowanie pracy ogrodników (sadowników);

-opisywanie charakterystycznych cech jesiennego sadu;

-poznawanie treści piosenki;

-świadome poruszanie się w przestrzeni;

-przestrzeganie zasad gier towarzyskich;

I. Oglądanie filmu edukacyjnego „W sadzie”;

Zabawa dydaktyczna „Torbę mam – co w niej chowam?”

II. Wycieczka do sadu - oglądanie i rozmowa na temat drzew owocowych-określanie i porównywanie cech drzew i ich owoców;

-rozpoznawanie, nazywanie i porównywanie owoców, podział nazw owoców na sylaby, określanie ich kształtu, koloru, rozmowa na temat przechowywania owoców, wartości zdrowotne owoców;

- wzbogacenie kącika przyrody o nowe eksponaty;

-zabawa dydaktyczno-ruchowa „W poszukiwaniu skarbu –kształtowanie umiejętności poruszania się w przestrzeni zgodnie z instrukcją, ustalanie, co gdzie się znajduje i jak tam dojść;

-obserwacja ludzi przy pracy w sadzie;

-osłuchanie z piosenką „Jabłka” – omówienie treści, melodii, budowy piosenki, zabawy rytmiczno – ruchowe, ćwiczenia słuchowe i oddechowe, ćwiczenia rytmiczne z użyciem bębenka;

-słuchanie tekstu „Z pamiętnika Agaty” K.s.25;

-„Piotruś”- gra towarzyska;

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

 

 

muzyczna

-zna szczegóły charakterystyczne dla sadu i ogrodu;

-rozpoznaje i umie nazwać wybrane drzewa i ich owoce, dostrzega podobieństwa i różnice między nimi;

-dostrzega zmiany zachodzące jesienią w sadzie;

-wie jak wyglądają wybrane owoce, rozpoznaje i nazywa je, porównuje ich kształt, wielkość, kolor;

-umie określić nastrój piosenki, opowiada jej treść, zna jej budowę;

-rozumie instrukcje, mówi tak, aby inni rozumieli;

-wie jak dojść do wybranego miejsca;

-zna zasady gry w „Piotrusia” i przestrzega ich;

2.„Owoce z naszych sadów”

 

-rozróżnianie owoców, utrwalenie ich nazwy, poznawanie świata zmysłami;

-poznawanie własności organoleptycznych owoców;

-doskonalenie umiejętności opowiadania na podany temat;

-poznawanie zasad higienicznego przygotowania posiłków;

-ćwiczenie umiejętności klasyfikowania;

-wprowadzenie drukowanej i pisanej litery „o”, „O”;

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

-określenie głoski „o” jako samogłoski;

 

I. Oglądanie i nazywanie owoców przyniesionych przez dzieci, określanie kształtu, koloru, smaku, zapachu;

-„Sałatka owocowa”- zabawa ruchowa metodą pedagogiki zabawy;

II. „Jaki to owoc?”- zabawa badawcza-rozpoznawanie owoców za pomocą smaku, węchu, dotyku;

-tworzenie podzbiorów owoców przyniesionych przez dzieci;

-„Owocowe przyjęcie”- przygotowanie sałatki owocowej;

-oglądanie filmu pt. „O, czyli owocowe owale”, omawianie obrazka na tablicy, wyszukiwanie przedmiotów, w których wymowie słychać głoskę „o”;

-pokaz wyrazów podstawowych „owoce, Ola” – analiza i synteza słuchowa, wprowadzenie litery „o,O”;

-wymienianie słów, w których słychać głoskę „o”- określanie jej miejsca w słowie;

-zabawa dydaktyczna: „Rozsypanka literowa” – rozpoznawanie nowych liter wśród innych;

-zabawa ruchowa „To jest litera „o” tworzenie litery przez ułożenie ciała;

-praca z książką „ABC” s.34,35;

 

 

przyrodnicza

 

 

matematyczna

 

 

językowa

 

 

społeczna

 

 

techniczna

-potrafi nazwać owoce;

-określa cechy jakościowe owoców;

-tworzy zbiory owoców i wyodrębnia podzbiory;

-rozpoznaje przedmioty dotykiem;

-zna zasady higieny podczas przygotowywania i spożywania posiłków i przestrzega ich;

-potrafi wysłuchać głoskę „o” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;

-rozpoznaje literę „o” i „O” i identyfikuje ją z głoską „o”;

-rozpoznaje głoskę „o” jako samogłoskę;

-potrafi wyszukać wyrazy zawierające poznane litery;

-rozpoznaje literę „o, O” wśród innych liter;

-prawidłowo wykonuje ćwiczenia w książce;

3..„Wycieczka do planetarium”

-wdrażanie do właściwego zachowania się w czasie przejazdu i podczas udziału w lekcji w planetarium;

-rozwijanie umiejętności obserwacji oraz umiejętności zadawania pytań;

I.  Wycieczka do planetarium w Chorzowie;

-przed wyjazdem rozmowa z dziećmi na temat zachowania się w czasie wycieczki i przejazdu autokarem,

-zwiedzanie planetarium, udział w zajęciu pokazowym dla przedszkolaków –zapoznanie dzieci z aktualnym wyglądem nieba i z rozpoznawaniem typowych obiektów, zapoznanie z podstawami wiedzy o widocznych na niebie obiektach astronomicznych;

-bezpieczny powrót do przedszkola;

 

społeczna

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

-potrafi przygotować się do wycieczki;

-zna zasady bezpiecznego zachowania się podczas wycieczki;

-potrafi właściwie zachować się w autokarze;

-wie, jak należy zachować się w miejscach publicznych i umie się do tego dostosować;

-bierze aktywny udział w wycieczce, pilnie obserwuje, zadaje pytania;

-opowiada wrażenia z wycieczki;

4.„Jabłoneczka”

-formułowanie wypowiedzi na temat jesiennej pogody (wykorzystanie różnych form ekspresji: słów, mimiki, gestów);

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

-wiązanie przyczyny ze skutkiem – historyjka obrazkowa;

-wyrabianie gotowości do czytania i pisania;

-ćwiczenie wymowy, słuchu fonematycznego;

-kształcenie wrażliwości słuchowej, poznawanie treści piosenki;

I. Słuchanie nagrań –określenie nastroju muzyki, rozmowa jak muzyka „maluje” pogodę CD.20, 56;

-obserwowanie pogody przez okno, rozmowa na temat kolorów jesiennej pogody;

II. Słuchanie wiersza: „Jabłoneczka” H. Bechlerowej – historyjka obrazkowa –łączenie pewnych zmian, wydarzeń i procesów z upływem czasu, wyraźne uwidocznienie następstwa zdarzeń;

-opowiadanie kolejności wydarzeń: co zdarzyło się na początku, co potem, a co na końcu;

-zabawa ruchowa „Zbieramy owoce”;

-utrwalenie litery „o, O” – prezentacja prawidłowego zapisu metodą dobrego startu – ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe i ruchowo-słuchowo-wzrokowe do litery, formowanie małej i wielkiej litery, pisanie po śladzie;

-praca w książce „ABC” s. 36-38;

-nauka piosenki „Jabłka”- interpretacja ruchowa piosenki;

-ćwiczenia emisyjne – śpiew piosenki na wybranych zgłoskach;

-ćwiczenia inhibicyjno - incytacyjne – wyrabianie poczucia przestrzeni;

 

 

muzyczna

 

 

przyrodnicza

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

muzyczna

 

-próbuje określić nastrój muzyki;

-odtwarza kolejność wykonywanych czynności;

-umie opowiadać o jesiennej pogodzie;

-zwraca uwagę na związki przyczynowo-skutkowe;

-układa historyjkę obrazkową w sensowną całość – wyciąga wnioski;

-potrafi zaśpiewać piosenkę wraz z grupą;

-potrafi zilustrować piosenkę wykorzystując różne instrumenty perkusyjne;

-potrafi wysłuchać głoskę „o” w wyrazach;

-umie napisać literę „o, O” po śladzie;

-doskonali koordynację oka i ręki;

-potrafi przeczytać sylaby i wyrazy, w których występują poznane litery;

-potrafi zaśpiewać piosenkę i zinterpretować ją ruchowo;

5.„Z sadu do domu”

- składanie obrazka z części;

-tworzenie i wskazywanie zbiorów dwuelementowych;

-stosowanie wypowiedzi wielozdaniowej;

-porządkowanie zbiorów według wybranych cech;

-rozróżnianie rejestrów instrumentów klawiszowych;

-kształtowanie pojęcia liczby 2;

-rozwijanie wyobraźni przestrzennej;

- wyprowadzanie kierunku od osi własnego ciała;

-wskazywanie kierunków i nazywanie ich, stosowanie umów w orientacji przestrzennej (np. w górze, w dole, z tyłu, z przodu);

-estetyczne wykonywanie prac plastycznych;

I. Zabawa „Stop” –doświadczenie siebie samych ze zmienionej perspektywy;

-zabawa dydaktyczna: „ Złóż z części w całość” –składanie z fragmentów ilustracji owoców;

II. Wysłuchanie wiersza pt. M. Kuś „Psotne buty” –rozmowa na temat właściwego zakładania butów;

-zabawa ruchowa z reakcją na zmianę rejestrów, na określanie stron ciała;

-nauka tańca do pląsu „Boogie – wrogie”;

-słuchanie wiersza J. Brzechwy „Łata i dziura” – zabawa dramowa do treści wiersza, utrwalenie stronności;

-praca z książką „ABC” s 42-47 – omówienie wyglądu cyfry 2, wykonanie zadań, zabawa ruchowa „Czego masz 2?”;

-zabawa dydaktyczno-ruchowa: „Gdzie jest jabłko?”- orientacja przestrzenna, wyznaczanie kierunków w przestrzeni poczynając od własnego ciała;

-„Owoce” – wykonanie owoców z masy solnej malowanie gotowych prac;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych w terenie;

 

 

językowa

 

 

plastyczna

 

 

matematyczna

 

 

ruchowa

 

-składa w całość obrazek z fragmentów;

-doskonali umiejętność określania strony lewej i prawej w różnych sytuacjach;

-reaguje ruchem na sygnał muzyczny;

-stara się zaśpiewać i zatańczyć pląs „Boogie-woogie”;

-starannie wykonuje zadania w książce;

-potrafi wypowiedzieć się na temat treści wiersza, reaguje na treści humorystyczne wiersza;

-kojarzy liczbę z cyfrą 2;

-potrafi wyodrębnić zbiory dwuelementowe;

-orientuje się w otoczeniu, potrafi nazwać kierunki w przestrzeni poczynając od własnego ciała: góra-dół, z przodu-z tyłu;  na wprost, za mną, z boku;

-starannie i estetycznie wykonuje pracę plastyczną;

Cykl tematyczny: „ Tata mi powie jak bezpiecznie poruszać się na drodze

1.„Imieniny taty”

-kształcenie umiejętności klasyfikowania;

-obserwacja zjawisk przyrodniczych;

-dostrzeganie zagrożeń i sytuacji niebezpiecznych w środowisku przyrodniczym;

-wdrażanie do higieny i dbania o zdrowie;

-ćwiczenie słuchu fonemowego;

-kształtowanie estetyki ruchu (ćwiczenia gimnastyczne);

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin