Styczeń 6l..doc

(133 KB) Pobierz
Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych

Styczeń -miesięczny plan pracy wychowawczo-dydaktycznej w grupie dzieci 6-letnich -wych. M.Żmuda (gr.VII)

Temat dnia

Cele ogólne

Plan pracy-tematyka

Obszary aktywności

Przewidywane osiągnięcia- dziecko:

                                               Cykl tematyczny: „Witaj Nowy Roku

1.„Witaj Nowy Roku”

 

 

 

-kształcenie wrażliwości słuchowej – odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne zegary;

-dowiadywanie się, do czego służą zegary i kalendarze, w jaki sposób odmierza się na nich czas;

-poznawanie nazw pór roku i nazw miesięcy;

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania tekstów literackich;

-redagowanie ustnych wypowiedzi na podany temat;

-kształcenie umiejętności prowadzenia obserwacji otoczenia;

-rozwijanie wrażliwości i wyobraźni muzycznej;

-doskonalenie umiejętności wyrażania emocji;

-ilustrowanie muzyki ruchem;

-rozwijanie rozumowania przyczynowo-skutkowego na podstawie ustalania kolejności zdarzeń i morału wysłuchanej baśni;

-doskonalenie umiejętności klasyfikacji wg określonej cechy;

I. Swobodne wypowiedzi na temat minionych świąt;

- „Co to za dźwięk?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;

II. Słuchanie wiersza L. J. Kerna „Bajka o starym i nowym roku”- rozmowa na temat treści wiersza;

-„Witamy Nowy Rok” – rozmowa przy ilustracjach, oglądanie różnorodnych kalendarzy i zegarów – słuchanie odgłosów wydawanych przez różne zegary – ćwiczenia ortofoniczne;

-słuchanie „Baśni o 12 miesiącach” J. Porazińskiej - ustalanie kolejności zdarzeń, ocena postaci, wyjaśnienie morału baśni;

- poznawanie nazw miesięcy, krótka charakterystyka każdego z nich, układanie życzeń na Nowy Rok (inwencja twórcza dzieci);

-rytmiczna organizacja czasu – poznawanie konstrukcji kalendarzy, którymi posługują się dorośli – wyszukiwanie dat atrakcyjnych dla dzieci, dostrzeganie tego, co wspólne dla wszystkich kalendarzy –dni, tygodnie, miesiące, a także ciągłości czasu, ustalanie nazw miesięcy zimowych, wiosennych, letnich, jesiennych;

-praca w książce „ABC” s.43 – utrwalenie pór roku;

-„Sanna”- zabawa ruchowa CD.1 (semestr II);

-doskonalenie umiejętności klasyfikowania, poprawnego liczenia, rozpoznawania i odczytywania podanych liczb – zabawa „Powitanie pór roku”;

-wyjście na spacer –obserwacja otoczenia, wyjaśnianie zjawisk związanych z zimą –swobodne wypowiedzi dzieci;

-osłuchanie z piosenką „Gwiazdeczki” –zaznaczanie pierwszej miary taktu, rozpoznawanie metrum ;

 

 

językowa

 

 

 

społeczna

 

 

 

przyrodnicza

 

 

 

matematyczna

 

 

 

muzyczna

 

 

 

ruchowa

-rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary, potrafi naśladować dźwięki przez nie wydawane;

-wie, kiedy zaczyna się Nowy Rok;

-wie, do czego służą zegary i kalendarze;

-zna nazwy pór roku i nazwy miesięcy (bez zachowania właściwej kolejności);

-uważnie słucha tekstów literackich i rozumie ich sens;

-wypowiada się na podany temat, układa życzenia z okazji Nowego Roku;

-potrafi obserwować zmiany zachodzące w najbliższym środowisku;

-dostosowuje ruch do charakteru i tempa muzyki;

-potrafi okazywać radosne emocje;

-potrafi komunikować się z rówieśnikami podczas wspólnej zabawy w grupie;

-wyraża myśli w formie zdania lub kilku zdań;

-potrafi ustalić kolejność zdarzeń i morał wysłuchanej baśni;

-klasyfikuje przedmioty wg określonej cechy;

-liczy przedmioty, rozpoznaje i odczytuje poznane liczby;

2.„Siedem dni ma tydzień”

-ćwiczenia utrwalające graficzny obraz liter;

-kształtowanie umiejętności wyrażania uczuć i przeżyć podczas inscenizacji wiersza;

-rozwijanie świadomości rytmicznej organizacji czasu – kolejność dni w tygodniu;

-doskonalenie umiejętności posługiwania się nazwami dni tygodnia;

-redagowanie wypowiedzi ustnych na podany temat – posługiwanie się pojęciami dotyczącymi czasu;

-kształcenie umiejętności korzystania z kalendarza;

I. Zabawy i gry stolikowe –gra w zespołach, przestrzeganie reguł gier;

II. Zapoznanie dzieci z wierszem E. Stadtmuller „Tydzień”- wspólne ilustrowanie treści wiersza ruchem i gestami podczas czytania;

-krótka inscenizacja wiersza;

-przyswajanie nazw dni tygodnia oraz uczenie się ich kolejności;

-„Kolorowy tydzień”- praca indywidualna przy stoliku;

-zabawa ruchowa „Wiatr, deszcz, burza”, prezentacja tęczy – liczenie kolorów;

-prezentacja kalendarza - odczytywanie różnych informacji zapisanych w kalendarzu;

-odszukanie w kalendarzu kartki dotyczącej aktualnego miesiąca, wyszukiwanie wszystkich niedziel w tym miesiącu, liczenie tygodni i dni w miesiącu oraz miesięcy w roku;

-wykonanie własnych kalendarzy tygodniowych, praca w książce „ABC” s.29;

-zestaw ćwiczeń gimnastycznych z obręczami;

 

 

językowa

 

 

 

matematyczna

 

 

 

przyrodnicza

 

 

 

ruchowa

-uważnie i ze zrozumieniem słucha utworów literackich;

-wyraża uczucia i przeżycia podczas inscenizacji wiersza „Tydzień”;

-sprawnie posługuje się nazwami dni tygodnia;

-prawidłowo posługuje się pojęciami: „dziś”, „wczoraj”, „przedwczoraj”, „jutro”, „pojutrze”;

-wie, jakie funkcje pełni kalendarz, potrafi odszukać w nim potrzebne informacje;

-starannie wykonuje własny kalendarz tygodniowy i wykorzystuje go do zaznaczania ważnych wydarzeń;

- sprawnie wykonuje ćwiczenia gimnastyczne;

3.„Co roku jesteśmy starsi”

-kształcenie umiejętności uważnego słuchania utworów literackich;

-kształtowanie świadomości dostrzegania upływu czasu;

-dostrzeganie rytmów biologicznych: przemienności dnia i nocy;

-przygotowanie do świadomego posługiwanie się pojęciem „doba”;

-kształtowanie zdrowego stylu życia– wartość snu i różnych form odpoczynku czynnego i biernego;

-kształcenie umiejętności pracy w grupie;

-ćwiczenie umiejętności czytania w zakresie poznanych liter;

-ćwiczenie analizy i syntezy wzrokowo-słuchowej wyrazów;

-rozwijanie sprawności grafomotorycznej;

-wprowadzenie litery „n”;

-zapoznanie z jej graficznym obrazem;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu;

 

I. Powitalna zabawa integracyjna „Kółko i krzyżyk”;

-obliczenia związane z upływem czasu „Ile to jest?”;

-słuchanie wiersza J. Brzechwy „Księżyc”- rozmowa o treści wiersza;

II. Słuchanie wiersza T. Kubiaka „Kim będą?”- rozmowa na temat treści wiersza;

-oglądanie fotografii dzieci w różnym wieku - porządkowanie zdjęć;

-czytanie fragm. utworu T. Chudego „Wiersze o czasie”;

-zabawa ruchowa „Światło i ciemność”, dostrzeganie rytmu dobowego, stałego następstwa dni i nocy, ustalenie, że dzień i noc to doba;

-zabawa ruchowa „Dzień i noc”;

-wykonanie wyklejanki „Miasto nocą”- praca w zespołach;

-wprowadzenie litery „n” metodą dobrego startu;

-zabawy wprowadzające przy piosence pt. „Noc”, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;

ćwiczenia językowe;

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe, i ruchowo –słuchowo-wzrokowe ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s.40-41 –ćwiczenia utrwalające znajomość litery „n”, czytanie globalne, ćwiczenia słuchu fonematycznego (wysłuchiwanie głoski „n” w wyrazach, rozpoznawanie litery „n”, pisanie po śladzie;

 

matematyczna

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

graficzna

 

 

 

muzyczna

 

 

ruchowa

-uważnie słucha utworów literackich;

-wypowiada się na dany temat;

-dostrzega stałe następstwa dni i nocy;

-zna i rozumie znaczenie słowa „doba”;

-wypowiada się na temat znaczenia snu oraz odpoczynku biernego i czynnego;

-projektuje i wykonuje w grupie kompozycje z figur geometrycznych;

-stara się prawidłowo artykułować głoskę „n”;

-potrafi wysłuchać głoskę „n” w tekście,

-rozpoznaje literę „n” i identyfikuje ją z głoską „n”;

-rozpoznaje głoskę „n” jako spółgłoskę;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie śpiewa piosenkę ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie śpiewa piosenkę z jednoczesnym pisaniem litery;

-wyszukuje poznane litery w wyrazach;

-odczytuje sylaby i wyrazy oraz czyta ze zrozumieniem krótkie teksty;

-podejmuje próby globalnego czytania;

-koloruje według własnych pomysłów;

-rysuje po śladzie;

4.„Zegary dawniej i dziś”

-kształcenie wrażliwości słuchowej – odgadywanie dźwięków wydawanych przez różne zegary;

-ćwiczenia ortofoniczne;

-rozpoznawanie różnych rodzajów zegarów;

-poznawanie sposobów odmierzania czasu;

-kształcenie umiejętności przedstawiania własnego rozkładu dnia;

-kształcenie umiejętności odczytywania pełnych godzin;

-wprowadzenie litery „N” - poznanie jej graficznego obrazu litery;

-kształcenie prawidłowych nawyków przy pisaniu; (zachowanie kierunku z lewej do prawej strony, z góry na dół);

-wyrabianie poczucia rytmu;

-wdrażanie do samokontroli i samooceny;

-rozwijanie koordynacji ruchowo - wzrokowo - słuchowej (integracji percepcyjno- motorycznej);

I. „Co słyszysz?” –zabawa wprowadzająca w tematykę zajęć (zagadki słowne i dźwiękowe) CD 52-55;

II. Słuchanie wiersza D. Szincel „Zegar”, ćwiczenia ortofoniczne – zabawy dźwiękonaśladowcze;

-prezentacja różnych rodzajów zegarów- zwrócenie uwagi na ich budowę i mechanizmy działania, wspólne wykonanie zegara;

-zapoznanie dzieci z historią pierwszych zegarów i sposobami odmierzania czasu;

-rozmowa na temat znaczenia zegarów w naszym życiu K.s.80,81;

-próby odczytywania pełnych godzin na zegarze-omówienie położenia wskazówek podczas pokazywania pełnych godzin;

-wprowadzenie litery „N” metodą dobrego startu;

-zabawy wprowadzające, ćwiczenia usprawniające orientację w schemacie ciała i w przestrzeni;

-poznawanie wiersza „Natalka ”, ćwiczenia językowe

-ćwiczenia ruchowe, ruchowo-słuchowe (wyklaskiwanie w parach i wystukiwanie rytmu na woreczkach)i ruchowo-słuchowo-wzrokowe (prezentacja i omówienie litery „N”, uczenie się polisensoryczne, odtwarzanie litery, pisanie po śladzie z jednoczesnym recytowaniem wierszyka, ćwiczenia grafomotoryczne oraz ułatwiające umiejętność pisania litery, omówienie prac i samoocena, zabawa relaksująca;

-praca w książce „ABC” s. 42 –ćwiczenia utrwalające;

-zabawy ruchowe przy muzyce – nauka piosenki „Gwiazdeczki” CD.62, ilustrowanie ruchem piosenki – zabawa w zespołach;

-zabawa taneczna z wykorzystaniem melodii piosenki;

 

 

muzyczna

 

 

 

społeczna

 

 

 

językowa

 

 

 

matematyczna

 

 

 

plastyczna

 

 

 

ruchowa

-rozpoznaje dźwięki wydawane przez różne zegary, potrafi naśladować dźwięki przez nie wydawane;

-potrafi wymienić różne rodzaje zegarów i wyjaśnić w prosty sposób mechanizmy ich działania;

-potrafi opowiedzieć o pierwszych zegarach i dawnych sposobach odmierzania czasu;

-potrafi opowiedzieć przebieg dnia bohaterki historyjki obrazkowej;

-potrafi opowiedzieć swój plan dnia;

-potrafi wysłuchać głoskę „n” w tekście, przelicza ile razy wystąpiła;

-rozpoznaje literę „N” i identyfikuje ją z głoską „n”;

-potrafi wyszukać poznaną literę w tekście;

-rytmicznie wypowiada wierszyk ze wskazywaniem nut (sylaby);

-rytmicznie wypowiada wierszyk z jednoczesnym pisaniem litery;

-inscenizuje ruchem słowa piosenki we współpracy z grupą;

-tańczy przy muzyce;

-śpiewa piosenkę o tematyce zimowej;

                                              Cykl tematyczny: „Moja babcia, mój dziadek”

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin