Konspekt zajęć przedszkolnych
Temat: Dobrze mieć przyjaciela
Cele ogólne:
- uświadomienie wartości przyjaźni,
Cele operacyjne:
dziecko:
- wie, kogo może nazwać przyjacielem,
- umie współdziałać z partnerem
Metody:
- słowna,
- czynna.
Forma:
- praca indywidualna,
- praca z całą grupą,
- praca parami.
Pomoce dydaktyczne: tekst opowiadania D. Niewoli „Chcę mieć przyjaciela”, kredki ołówkowe, kartki z bloku rysunkowego, Sześciolatek, cz.1, s.19.
PRZEBIEG ZAJĘĆ
1. Słuchanie opowiadania D. Niewoli „Chcę mieć przyjaciela”
Mam na imię Nosalek. Tak nazwały mnie przedszkolaki, bo mój ogromy, czerwony i wesoły nochal sterczy jak u Pinokia.
Jestem pajacem i zajmuję miejsce na największej wersalce w przedszkolnym kąciku lalek.
Obok mnie mieszka misio – Krzysio, który ma oczy z guzików – jedno zielone, a drugie granatowe.
Powiem wam w sekrecie, że Krzyś był kiedyś bardzo smutnym misiakiem. Siedział tak sobie na wersalce i siedział. I nikt nie chciał się z nim bawić.
Dziewczynki tuliły lalki w pięknych sukienkach, woziły je na spacery wózkami i karmiły plastelinowymi ciasteczkami. Chłopcy byli zajęci budowaniem garaży i autostrad dla samochodów.
A miś – siedział na tej swojej wersalce i wzdychał :
- Kiedy ktoś mnie przytuli?
Raz nawet odważył się i wyszeptał:
- Basiu, zabierz mnie na spacerek.
Ale dziewczynka albo nie usłyszała, albo nie miała ochoty spacerować.
- To przez te twoje śmieszne oczy – mówiły lalki. – Jedno inne, drugie inne!
- Ale przecież serduszko mam takie samo jak wszystkie misie: pluszowe – szeptał Krzyś i wycierał smutne łezki, które kapały z granatowych oczu.
Nawet lalki nie chciały z nim rozmawiać.
Właśnie wtedy do przedszkolnej sali przyszedłem ja, Nosalek.
Posadzono mnie obok misia – Krzysia, który uśmiechnął się do mnie i nieśmiało spytał:
- Będziemy przyjaciółmi?
- Na pewno - krzyknąłem uradowany, bo też bardzo chciałem mieć przyjaciela.
- Naprawdę? – spytał zdziwiony Krzyś. – Bo ja mam takie śmieszne oczy.
- A ja mam duży nos – roześmiałem się. Chwyciłem misia za pluszową łapkę.
Mocno, ile tylko miałem siły.
2. Rozmowa na temat treści:
- Kto opowiadał o tym, jak zdobył przyjaciela?
- Kim był przyjaciel Nosalka?
- Dlaczego nikt nie bawił się z misiem?
- Jak wtedy czuł się miś?
- Czy dobrze jest mieć przyjaciela?
- Co znaczy słowo „przyjaciel”?
3. Wypowiedzi dzieci na temat tego, czy mają przyjaciół, kim oni są, jak wyglądają.
4. Zabawa Róbmy to razem: Dzieci dobierają się w pary, a nauczyciel mówi jakie czynności mają wspólnie wykonać (np. Złapcie się za ręce i podnieście je do góry itp.).
5. Praca z książką Sześciolatek, cz.1, s.19. (6-latki)
6. Wykonanie znaczka dla kolegi z grupy (5-latki)
7. Zabawa orientacyjno – porządkowa Zapamiętaj swoją parę.
ewajorek