Ptaki z wiejskiego podwórka.doc

(37 KB) Pobierz
SCENARIUSZ ZAJĘĆ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM

SCENARIUSZ ZAJĘĆ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ( kwiecień 2008r.)

 

Blok tematyczny: Zwierzęta na wsi

Temat dnia: Ptaki z wiejskiego podwórka

Cele ogólne: - zapoznanie uczniów z ptakami z wiejskiego podwórka

                     - rozwijanie umiej. wypowiadania się na określony temat

                     - wzbogacenie i aktywizowanie  słownictwa  ucznia  związanego z tematyką                             zwierząt

                     - rozwijanie umiej. słuchania

                    - kształcenie umiej. rozwiązywania zadań tekstowych

                     - rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów

Cele operacyjne:

Uczeń:    - zna nazwy i opisuje wygląd kilku ptaków hodowanych w gospodarstwie wiejskim

                - rozpoznaje charakterystyczne odgłosy wydawane przez ptaki z wiejskiego podwórka

                - rozwiązuje zagadki tematyczne

                - przyporządkowuje do rodziców i nazywa młode ptaki

                - uważnie słucha prezentowanego utworu

                - wypowiada się na podany temat

                - doskonali technikę czytania w zakresie poznanych liter

                - czyta w zakresie poznanych liter

                - dodaje  w zakresie 8

 

Metody: rozmowa, aktywizujące, pokaz, obserwacja, działań praktycznych

 

Forma: zb. j.,  ind. j. grup. zróżn.

 

Pomoce dyd.:  wiersz A. Kubiaka „Na wiejskim podwórku”,  teksty zagadek o ptakach,  kartoniki z ilustracjami ptaków domowych,  puzzle, kaseta z piosenką,  gra komputerowa „Odgłosy ptaków”, podręcznik, naklejki, liczmany, karty techniczne z podręcznika

 

1.      Czynności org. – porządkowe

2.      Rozmowa o zwierzętach na podstawie wiersza „ Na wiejskim podwórku

Na wiejskim podwórku
A. Kubiak

W każdej wiejskiej zagrodzie
można spotkać tam co dzień
czworonogi i przeróżne ptaki.
Łażą, kłapiąc łapkami
kacze pary z kaczkami
oraz kury chroniące kurczaki.

Przy chlewiku, gdzie błoto
Widać z jaką ochotą
taplają się w nim prosięta.
Mama - suczka łaciata
wciąż przegania kociaka,
by zostawił w spokoju szczenięta.

Dobrze, że wśród gromady
kogut nie szuka zwady,
tylko dumnie przechadza się wkoło.
I choć krzyku tu wiele
w dni powszednie, w niedzielę
na podwórku jest bardzo wesoło.

§      Jakie zwierzęta występuje na wiejskim podwórku z wiersza?

§      Kogo można spotkać przy chlewiku?

§      Jakie ptaki hodowane są w gospodarstwie wiejskim i są wymienione w tym wierszu?

§      Czy znacie inne ptaki, o których nie było mowy w wierszu? (INDYK)

§      Czy wiecie, jak nazywa się pomieszczenie gospodarskie, w którym mieszkają owe ptaki?

 

 

2. Rozwiązywanie zagadek o ptakach mieszkających na wiejskim podwórku

Jestem biała, szara, ruda albo czarna,                             kura

Niosę smaczne jaja, lubię dziobać ziarna.

 

Jaki to elegant – zawsze grzebień nosi,                          kogut

Jest panem podwórka i chlubą gosposi.

 

Po błocie człapię i pływam po rzece,                             kaczka

Mam ładne skrzydła, ale daleko nie lecę.

 

Nie dziewczyna to wcale, ale nosi korale,                       indor

Wachlarz w krąg rozkłada

I gul-gul-gul – gada.

 

3.      Gry dramowe:

ü   Zgadnij „Jakie to zwierzę?” – losowanie przez chętne dzieci kartoników z ilustracjami różnych zwierząt. Dziecko naśladuje ruchem, głosem lub je opisuje.

4. Układanie puzzli - ptaków w grupach

4.      Zabawa ruchowa na tle piosenki „Kaczuchy”

5.      Rozpoznawanie i nazywanie ptaków hodowlanych,  odgłosów, jakie wydają.

·      Posłuchajcie i powiedzcie, jakie to ptaki na podstawie odgłosów jakie usłyszycie (paca z komputerem – dz. podchodzi i łączy w komputerze)

·      W książce przeczytaj odgłosy ptaków i powiedz, jakie to mamy wołają swoje dzieci

·      Odszukaj w Wyklejance te zwierzęta i nalep pod ich głosami (podręcznik s.67)

6.      Rozwiązywanie zadań tekstowych.

Ø       Po wiejskim podwórku spaceruje 5 kurczaków i 2 kaczątka. Ile piskląt jest razem?

Ø       W kurniku jest 5 kur i 3 koguty. Ile jest razem ptaków?

7.      Nazywanie dzieci ptaków na wiejskim podwórku.

o       Wytnij z karty technicznej ptaki – rodziców i dzieci, i każdą ptasią mamę połącz z jej dzieckiem. Którzy rodzice nie mają tu dziecka?

o       Nazwij te ptaki (mamę i tatę ) oraz dzieci, np. kura, kogut, kurczęta

 

8. Podsumowanie i ocena zajęć.

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin