SCENARIUSZ ZAJĘĆ W ODDZIALE PRZEDSZKOLNYM ( kwiecień 2008r.)
Blok tematyczny: Zwierzęta na wsi
Temat dnia: Ptaki z wiejskiego podwórka
Cele ogólne: - zapoznanie uczniów z ptakami z wiejskiego podwórka
- rozwijanie umiej. wypowiadania się na określony temat
- wzbogacenie i aktywizowanie słownictwa ucznia związanego z tematyką zwierząt
- rozwijanie umiej. słuchania
- kształcenie umiej. rozwiązywania zadań tekstowych
- rozwijanie zainteresowań przyrodniczych uczniów
Cele operacyjne:
Uczeń: - zna nazwy i opisuje wygląd kilku ptaków hodowanych w gospodarstwie wiejskim
- rozpoznaje charakterystyczne odgłosy wydawane przez ptaki z wiejskiego podwórka
- rozwiązuje zagadki tematyczne
- przyporządkowuje do rodziców i nazywa młode ptaki
- uważnie słucha prezentowanego utworu
- wypowiada się na podany temat
- doskonali technikę czytania w zakresie poznanych liter
- czyta w zakresie poznanych liter
- dodaje w zakresie 8
Metody: rozmowa, aktywizujące, pokaz, obserwacja, działań praktycznych
Forma: zb. j., ind. j. grup. zróżn.
Pomoce dyd.: wiersz A. Kubiaka „Na wiejskim podwórku”, teksty zagadek o ptakach, kartoniki z ilustracjami ptaków domowych, puzzle, kaseta z piosenką, gra komputerowa „Odgłosy ptaków”, podręcznik, naklejki, liczmany, karty techniczne z podręcznika
1. Czynności org. – porządkowe
2. Rozmowa o zwierzętach na podstawie wiersza „ Na wiejskim podwórku”
W każdej wiejskiej zagrodziemożna spotkać tam co dzieńczworonogi i przeróżne ptaki.Łażą, kłapiąc łapkamikacze pary z kaczkamioraz kury chroniące kurczaki.
Przy chlewiku, gdzie błotoWidać z jaką ochotątaplają się w nim prosięta.Mama - suczka łaciatawciąż przegania kociaka,by zostawił w spokoju szczenięta.
Dobrze, że wśród gromadykogut nie szuka zwady,tylko dumnie przechadza się wkoło.I choć krzyku tu wielew dni powszednie, w niedzielęna podwórku jest bardzo wesoło.
§ Jakie zwierzęta występuje na wiejskim podwórku z wiersza?
§ Kogo można spotkać przy chlewiku?
§ Jakie ptaki hodowane są w gospodarstwie wiejskim i są wymienione w tym wierszu?
§ Czy znacie inne ptaki, o których nie było mowy w wierszu? (INDYK)
§ Czy wiecie, jak nazywa się pomieszczenie gospodarskie, w którym mieszkają owe ptaki?
2. Rozwiązywanie zagadek o ptakach mieszkających na wiejskim podwórku
Jestem biała, szara, ruda albo czarna, kura
Niosę smaczne jaja, lubię dziobać ziarna.
Jaki to elegant – zawsze grzebień nosi, kogut
Jest panem podwórka i chlubą gosposi.
Po błocie człapię i pływam po rzece, kaczka
Mam ładne skrzydła, ale daleko nie lecę.
Nie dziewczyna to wcale, ale nosi korale, indor
Wachlarz w krąg rozkłada
I gul-gul-gul – gada.
3. Gry dramowe:
ü Zgadnij „Jakie to zwierzę?” – losowanie przez chętne dzieci kartoników z ilustracjami różnych zwierząt. Dziecko naśladuje ruchem, głosem lub je opisuje.
4. Układanie puzzli - ptaków w grupach
4. Zabawa ruchowa na tle piosenki „Kaczuchy”
5. Rozpoznawanie i nazywanie ptaków hodowlanych, odgłosów, jakie wydają.
· Posłuchajcie i powiedzcie, jakie to ptaki na podstawie odgłosów jakie usłyszycie (paca z komputerem – dz. podchodzi i łączy w komputerze)
· W książce przeczytaj odgłosy ptaków i powiedz, jakie to mamy wołają swoje dzieci
· Odszukaj w Wyklejance te zwierzęta i nalep pod ich głosami (podręcznik s.67)
6. Rozwiązywanie zadań tekstowych.
Ø Po wiejskim podwórku spaceruje 5 kurczaków i 2 kaczątka. Ile piskląt jest razem?
Ø W kurniku jest 5 kur i 3 koguty. Ile jest razem ptaków?
7. Nazywanie dzieci ptaków na wiejskim podwórku.
o Wytnij z karty technicznej ptaki – rodziców i dzieci, i każdą ptasią mamę połącz z jej dzieckiem. Którzy rodzice nie mają tu dziecka?
o Nazwij te ptaki (mamę i tatę ) oraz dzieci, np. kura, kogut, kurczęta
8. Podsumowanie i ocena zajęć.
ewajorek