10 SESJA plan.doc

(116 KB) Pobierz
Sesja 10

 

 

 

K

 

Klub

Pracy

Sesja 10

              Twój plan działania

Wstęp

 

 

 

 

      Aktualny brak pracy daje czasami niepowtarzalną szansę rozpoczęcia nowego rozdziału w życiu zawodowym. Warto podsumować swoją wiedzę o rynku pracy i swoich umiejętnościach i zastanowić się, gdzie naprawdę chciałoby się pracować, co naprawdę w życiu robić.

Zanim przystąpi się do działania trzeba je dobrze zaplanować. Dobry plan jest często gwarancją zawodowego sukcesu.

Cele

 

 

1.           Przygotowanie do procesu planowania przyszłości zawodowej.

2.           Kształtowanie umiejętności wyznaczania celów.

Czas trwania

1,5 godziny

Program sesji

 

 

 

 

 

1.           Podjęcie decyzji: co robić dalej.

Ćwiczenie 10.1: Praca jakiej szukam.

2.           Przygotowanie indywidualnych planów działania.

Ćwiczenie 10.2: Co mogę o sobie powiedzieć.

Ćwiczenie 10.3: Kupujemy samochód.

Ćwiczenie 10.4. Mój plan działania.

3.           Podsumowanie sesji.

4.           Zapowiedź programu następnej sesji.

Materiały pomocnicze

 

Materiały dla lidera

 

Plakaty

Co możesz zrobić gdy stracisz pracę (P 10.1)

PRACA JAKIEJ SZUKAM (P 10.2)

Materiały dla uczestników

PRACA JAKIEJ SZUKAM (U 10.1)

CO MOGĘ O SOBIE POWIEDZIEĆ (U 10.2)

Kupujemy samochód (U 10.3)

PLANOWANIE DZIAŁANIA (U 10.4)

WSKAZÓWKI DO PLANU DZIAŁANIA (U 10..5)

MÓJ PLAN DZIAŁANIA (U 10.6)

 


3

Program Klubu Pracy


Sesja 10

Twój plan działania

 

1. Podjęcie decyzji: co robić dalej?

 

x          Zaprezentuj plakat à CO MOŻESZ ZROBIĆ, GDY STRACISZ PRACĘ (P 10.1).

J            Przedyskutuj z uczestnikami, co oznaczałoby dla nich wybranie każdej opcji przedstawionych na plakacie.

Zapytaj: Co by się działo, gdybyś wybrał tę (wskaż którą) opcję?

 

Ćwiczenie 10.1

Praca jakiej szukam

¸ 15  minut

 

Ćwiczenie ma na celu stworzenie listy zawodów, w których uczestnicy mogą efektywnie poszukiwać zatrudnienia.

 

1              Przygotuj wcześniej kilka egzemplarzy gazet z aktualnymi ogłoszeniami dotyczącymi pracy. Rozdaj je uczestnikom.

 

1.      Poproś uczestników aby każdy wypisał zawody, którymi jest zainteresowany.

 

2.    Następnie poproś o stworzenie listy zawodów, które uczestnik kiedykolwiek wykonywał.

 

Przypomnij, by uwzględnili swoje umiejętności, tzn. o wszystko w czym są dobrzy.

 

3.    Poproś, by do tego katalogu każdy dopisał wszystkie rodzaje prac, które kiedykolwiek chciał wykonywać, ale nigdy nie miał możliwości.

 

4.    Z utworzonej listy każdy następnie wybiera trzy zawody, które odtąd będzie traktować jak cel w swoich poszukiwaniach pracy. Poproś o zaznaczenie ich kolejności od 1 do 3 gdzie 1 oznacza zawód najważniejszy, najbardziej pożądany.

 

x              Przedstaw i omów plakat à PRACA JAKIEJ SZUKAM (P 10.2)

4              Rozdaj materiały à PRACA JAKIEJ SZUKAM (U 10.1)

 

5.    Poproś aby uczestnicy w każdą część wpisali zawód według ustalonej wcześniej kolejności i w punktach opisali środowisko pracy charakterystyczne dla danego zawodu.

 

6.    Na tak przygotowanej planszy każda osoba dokonuje analizy zawodów i środowisk pracy. W efekcie w polu nr 4 wpisuje taki zawód bądź stanowisko pracy, które
w największym stopniu spełnia jej oczekiwania i jest dostosowane do jej możliwości. Może tu pojawić się jeden z wybranych trzech zawodów lub całkiem inny. W ten sposób powstaje nam lista 3-4 zawodów, w których każdy uczestnik może poszukiwać odpowiedniej dla siebie pracy.

 

Na tym etapie może być konieczna pomoc lidera, by dokonać prawidłowej analizy zarówno zawodów jak i środowisk pracy.

 

Pamiętaj!

 

 

Informacja o nas pokazuje, czego pragniemy

i co możemy dać w zamian.

Informacja o zawodach pokazuje zawody,

które mogą spełniać nasze potrzeby.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Podsumuj:

Po tym ćwiczeniu każdy powinien dysponować 3-4 pomysłami na prace, które odpowiadają jego kwalifikacjom oraz spełniają oczekiwane przez niego warunki.

Według R. Hoppocka,[1] zawody są wybierane dla realizacji określonych potrzeb człowieka. Wybierając zawód człowiek wierzy, że dzięki niemu zaspokoi swoje podstawowe potrzeby. Potrzeby mogą być uświadamiane lub też mogą być tylko niewyraźnie wyczuwane jako atrakcja pociągająca nas w określonym kierunku. Oba rodzaje potrzeb świadome
i nieuświadomione mają wpływ na wybór. Satysfakcja z pracy zależy od stopnia, w jakim to, co wykonujemy, spełnia w naszym odczuciu nasze potrzeby. Stopień zadowolenia jest określany stosunkiem tego, co mamy, do tego, czego pragniemy.

 

 

2. Przygotowanie indywidualnych planów działania

 

         Zaplanowanie działania to rozłożenie zadań i prac, które należy wykonać w określonym czasie oraz w warunkach i przy użyciu odpowiednich narzędzi i metod. To również skoordynowanie działań i weryfikacja podjętych decyzji dotyczących wybranego celu i możliwych sposobów jego osiągnięcia. Większość z nas nie ma zwyczaju planowania czegokolwiek, nawet wolnego dnia.

              Czy często planujesz realizację czegoś, na czym Ci zależy?

Planowanie dość często wydaje nam się działaniem bezsensownym, zabiera sporo czasu i wymaga wysiłku. Mamy raczej zwyczaj działać spontanicznie i przyjmować rzeczy takimi, jakimi są. Tak też często jest z naszym poszukiwaniem pracy.

         Zastanówmy się jednak nad nową strategią planowego poszukiwania pracy, a być może zwiększy to wasze szanse na sukces. Nadszedł bowiem czas na podjęcie decyzji dotyczącej waszych dalszych działań - dotychczas przyglądaliście się wielu aspektom swojego życia i pracy. Teraz nastąpił moment, by wspólnie podsumować dotychczasową naukę i podjąć działanie. Na papierze może to wydawać się dziecinnie proste, w rzeczywistości jednak jest to trudny proces.

Uwaga!

Dotychczas uczestnicy wykonywali jedynie ćwiczenia. Obecnie prosisz ich o podejmowanie trudnych decyzji. Jest to bardzo ważna część kursu - nakłanianie uczestników do poważnego, intensywnego myślenia na temat zmian w ich życiu i do wprowadzania tych zmian. Zachęcanie do konfrontacji z własnym życiem może stać się źródłem niezadowolenia dla uczestników. Musisz okazać teraz uczestnikom dużo wyrozumiałości, aby poradzili sobie z tym nowym wyzwaniem. Ważne jest jednak, by każdy z nich przeszedł przez ten proces, tylko wtedy odniosą oni korzyści ze szkolenia w Klubie Pracy.

 

Ćwiczenie 10.2

Co mogę o sobie powiedzieć

¸ 10  minut

 

              Wstępem do zaplanowania dalszych działań będzie podsumowanie tego, co każdy wie
o sobie. Wyznaczy to kierunek naszych dalszych działań.

4          Rozdaj materiały à  CO MOGĘ O SOBIE POWIEDZIEĆ (U 10.2)

Każda osoba indywidualnie wpisuje swoje odpowiedzi. W ten sposób dokonuje podsumowania efektów dotychczasowej pracy oraz określa punkt wyjścia pomocny przy tworzeniu indywidualnego planu działania.

 

Podsumuj:

Przystępując do działania, które może trwać nawet długie miesiące należy dokonać pewnego bilansu, a przede wszystkim jasno i precyzyjnie określić cel, który chcemy osiągnąć. Należy również określić środki i metody jego realizacji. Jeżeli wiemy, czego chcemy, to już połowa sukcesu.

 

Zanim jednak uczestnicy przystąpią do konstruowania tych osobistych planów przeprowadź ćwiczenie, które nauczy ich racjonalnego planowania.

 

Ćwiczenie 10.3

Kupujemy samochód

¸ 10  minut

 

1.    Podziel uczestników na 3 zespoły.

4            Rozdaj materiały à Kupujemy samochód (U 10.3)

 

2.    Każda grupa ma do wykonania to samo zadanie: zaplanować kupno samochodu. Nie określaj warunków, w jakich będą pracować, nie opisuj sytuacji, członkowie każdej
...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin