Klub
Pracy
K
Sesja 8
Rynek pracy
Wstęp
Rynek, który ma coraz większy wpływ na funkcjono-wanie państwa, rządzi się podstawowymi prawami popytu i podaży. Rynek pracy również podlega tym prawom i - czy chcemy czy nie - by znaleźć na nim swoje miejsce, musimy się do tego dostosować. Poruszanie się po rynku pracy ułatwi nam poznanie tych praw oraz posługiwanie się myśleniem i planowaniem strategicznym.
Cele
1. Zmiana sposobu myślenia uczestników na temat rynku pracy.
2. Odmitologizowanie rynku pracy: określenie źródeł nowych miejsc pracy.
3. Nabycie umiejętności analizowania różnych form pracy.
Czas trwania
2,5 godziny
Program sesji
1. Rynek pracy: towar, sprzedawca, nabywca, transakcja.
Ćwiczenie 8.1: Praca..
Ćwiczenie 8.2: Czym jest praca?
2. Rynek pracy: mity i rzeczywistość.
3. Praca za granicą.
4. Ukryty i jawny rynek pracy.
Ćwiczenie 8.3: Lokalni pracodawcy.
5. Tendencje na rynku pracy - zawody przyszłości.
6. Podsumowanie sesji.
7. Zapowiedź programu następnej sesji.
Materiały pomocnicze
Materiały dla lidera
WOLONTARIAT (L 8.1)
TELEPRACA (L 8.2)
Rynek pracy w polsce (8.3)
MOŻLIWOŚCI wyjazdu do pracy za granicę (L 8.4)
Praca w krajach unii Europejskiej (L 8.5)
cztery filary polityki zatrudnienia w UE (L 8.6)
Plakaty
SPOSÓB SZUKANIA PRACY - SPOSÓB SZUKANIA PRACOWNIKA (P 8.1)
JAWNY I UKRYTY RYNEK PRACY (P 8.2)
planuję wyjazd za granicę (P 8.3)
Materiały dla uczestników
CZYM JEST PRACA? Analiza przypadków (U 8.1)
CZYM JEST PRACA? Arkusz odpowiedzi (U 8.2)
5
Program Klubu Pracy
1. Rynek pracy: towar, sprzedawca, nabywca, transakcja
Poproś uczestników, by podali przykłady swojego uczestnictwa na różnych rynkach (np. konsumpcyjny, mieszkaniowy, usługowy, spożywczy, walutowy) oraz roli, jaką na nich odgrywają (sprzedawcy, nabywcy...)
1 Odpowiedzi zapisz na arkuszu.
RYNEK jest to miejsce spotkań sprzedawców i nabywców, gdzie dochodzi do transakcji zakupu i sprzedaży towaru.
Ćwiczenie 8.1
Praca
¸ 10 minut
1 Na tablicy napisz słowo PRACA.
1. Poproś każdego uczestnika, by pod tym słowem napisał wyraz, który w jego odczuciu wiąże się z pracą.
2. Podczas drugiej rundy uczestnicy po kolei wracają i stawiają znak „+” przy słowie, z którym najbardziej się zgadzają lub „-” przy słowie, z którym się nie zgadzają w ogóle.
3. Na osobnym arkuszu wypisujemy słowa w kolejności, zaczynając od tego przy którym uczestnicy postawili najwięcej „+”, a uczestnicy omawiają i uzasadniają swoje wybory.
J Zadaj następujące pytania:
- Jakie korzyści płyną z pracy?
- Jakie korzyści płyną z faktu, że się nie pracuje?
J Omówcie, jaką rolę w dzisiejszym życiu odgrywa praca, a jakie jej funkcje są już nieaktualne.
Podsumuj:
Praca może dawać korzyści, które opisać można w sześciu podstawowych wymiarach pracy:
1. źródło dochodów (konsumpcja, możliwość spędzania czasu wolnego),
2. status społeczny,
3. czynnik porządkujący czas i przestrzeń,
4. działalność - produkowanie, tworzenie, samorealizacja,
5. stosunki społeczne,
6. czynnik wyznaczający i organizujący role pełnione w życiu.
Przedyskutujcie następnie zagadnienie: Co to jest rynek pracy?
1 Odpowiedzi zapisz na arkuszu, według następującego schematu:
- Kto jest nabywcą? (pracodawca)
- Kto jest sprzedawcą? (osoba poszukująca pracy)
- Czy między sprzedawcami istnieje konkurencja?
- Co jest towarem? (kwalifikacje, inne umiejętności, siła fizyczna, czas)
- Na czym polega transakcja na rynku pracy? Kiedy do niej dochodzi?
Do transakcji dochodzi wówczas, gdy nabywca ma niezaspokojoną potrzebę, a sprzedawca dysponuje towarem, który może tę potrzebę zaspokoić - sukces zależy od umiejętności sprzedaży, czyli od tego jak dobrze sprzedaje sprzedawca.
Podczas zajęć w Klubie Pracy będziemy ćwiczyć umiejętności sprzedaży, czyli będziemy przygotowywać się do marketingu własnej osoby na rynku pracy. Indywidualne plany poszukiwania pracy to nasze plany marketingowe, a życiorys i podanie to narzędzia marketingu. Będziemy realizować też dwie główne zasady marketingu, które gwarantują jego skuteczność: po pierwsze będziemy go kierować do właściwego odbiorcy, po drugie będzie on przeprowadzany bardzo intensywnie.
Sukces w znalezieniu pracy jest wynikiem dobrej znajomości samego siebie oraz dobrej znajomości rynku pracy.
Jeszcze do niedawna większość ludzi sądziła, że:
- albo ma się płatną pracę, do której jest się fachowo przygotowanym i dzięki której zarabia się na życie,
- albo jest się bezrobotnym, a więc nie pracuje się i nie zarabia.
Wydaje się, że na dzisiejszym rynku pracy tych możliwości jest więcej i ktoś, kto nagle straci pracę nie musi myśleć: “dla mnie wszystko już skończone” i rezygnować z poszukiwania pracy.
J Przeprowadź krótką dyskusję na temat: Czy utrata pracy to koniec wszystkich możliwości, jakie ma dzisiaj osoba która przestaje pracować?
Ćwiczenie 8.2
Czym jest praca?
4 Rozdaj materiały à CZYM JEST PRACA? ANALIZA PRZYPADKÓW (U 8.1)
1. Przeczytaj głośno jeden z przykładów, np. nr 6.
2. Zadaj pytania z arkusza à CZYM JEST PRACA. Poproś uczestników o odpowiedzi, które notuj w trzech kolumnach: “tak”, “nie”, “nie wiem”. Na koniec zsumuj odpowiedzi w poszczególnych kolumnach.
Możesz notować odpowiedzi używając liter “T” dla “tak” i “N” dla “nie” oraz “NW” dla “nie wiem”, a następnie zsumować wszystkie “T”, “N” oraz “NW”.
J Przeprowadź krótką dyskusję...
super_pliki