zeszyt3.pdf

(17102 KB) Pobierz
69029995 UNPDF
ZESZYTY INFORMACYJNO-METODYCZNE
DORADCY ZAWODOWEGO
Warszawa 1994
69029995.004.png 69029995.005.png
URZAD PRACY
ul. Tamka 1,00-349 Warszawa, tel. 26-70-61
"Zeszyty informacyjno-metodyczne doradcy zawodowego"
Wyboru opracowan dokonal DepartamentPoradnictwa Zawodowego
i Szkolenia BezrobotnychUrzedu Pracy
Redakcja:
Wlodzimierz Trzeciak, Cecylia Mrozinska, Cecylia Pielok,
Dorota Rózalska-Kiepek, Grazyna Zawadzka
Projekt okladki:
Elzbieta Piwowarczyk
Redaktor techniczny:
Andrzej Kirsz
Korekta:
Joanna Fundowicz, Joanna Iwanowska
<O Copyright by Urzad Pracy, Warszawa 1994
ISBN 83-86313-08-0
Opr. wydawnicze, sklad, druk, oprawa:
Instytut Technologii Eksploatacji, 26-600 Radom
ul. K. Pulaskiego 6, tel. 442-41
69029995.006.png 69029995.007.png
Spis tresci
l. Jacek JANTURA: Rozwój zawodowy czlowieka
2. Elzbieta CZARNUL: Informacja zawodowa w pracy doradcy
3. Jolanta KULINSKA: Obserwacja jako jedna z metod uzyski-
wania informacji przez doradce zawodowego
4. Krystyna HOFFMAN: Studium przypadku w poradnictwie za-
wodowym
5. Maria HOCHMAN-MUSIELAK:Pozycja doradcy zawodowe-
go w rejonowym urzedzie pracy. Obraz doradcy w oczach
bezrobotnych
6. Malgorzata MARWEG: Analiza podstawowych form pracy do-
radców zawodowych z osobami bezrobotnymi w kontekscie
istniejacych w urzedach pracy warunków pracy
69029995.001.png
Jacek JANTURA
Rejonowy Urzad Pracy w Kielcach
ROZWÓJ ZAWODOWY CZLOWIEKA
Wstep
Analiza dostepnych autorowi niniejszego opracowania danych
dotyczacych teorii rozwoju zawodowego czlowieka i modelowych
rozwiazan z zakresu dzialalnosci doradcy zawodu wskazuje na ich bardzo
zlozony, interdyscyplinarny charakter, obejmujacy problematyke
psychologiczna, pedagogiczna, socjologiczna, medyczna, nauk
przyrodniczych, technicznych, uwarunkowan ekonomiczno-prawnych oraz
cywilizacyjno-kulturowych. Wystepujaca w ramach tej problematyki
dyscyplina naukowa - zawodoznawstwo, dostarczajaca jednych z
podstawowych narzedzi pracy doradcom zawodu, stanowi egzemplifIkacje
tych uwarunkowan i traktowana jest - w szerokim znaczeniu tego slowa -
jako interdyscyplinarny obszar wiedzy, zlokalizowany na pograniczu nauk
spolecznych, przyrodniczych i technicznych badz jako ogól badan nad
wlasciwosciami i warunkami wykonywania zawodów, ich historycznym i
kulturowym znaczeniem, ich klasyfIkacja, statystyka zawodowa i
ogólnymi problemami wyboru zawodu i przydatnosci zawodowej.
W poszczególnych teoretycznych koncepcjach rozwoju zawodowego
czlowieka dostrzega sie istotne zwiazki z dorobkiem teoretycznym i
wynikami badan bardziej szczególowych obszarów zainteresowan nizej
wymienionych dziedzin nauki, jak np. psychologii pracy, psychologii
rozwojowej, psychologii osobowosci, psychologii klinicznej, pedagogiki
pracy, andragogiki czy gerontologii.
Autorzy poszczególnych koncepcji rozwoju zawodowego czlowieka
podkreslaja znaczenie róznych obszarów funkcjonowania jednostki dla jej
rozwoju zawodowego. Celem niniejszego opracowania jest ukazanie
praktycznego znaczenia psychologicznych metod badania tych obszarów
dla informacyjnej funkcji procesu doradztwa zawodowego, które pelni w
rozwoju zawodowym czlowieka bardzo istotna role.
69029995.002.png
Pojecie rozwoju zawodowego czlowieka
K. Czarnecki okresla rozwój zawodowy czlowieka jako spolecznie
pozadany proces przemian kierunkowych jednostki (ilosciowych i
jakosciowych), które warunkuja jej aktywny i spolecznie oczekiwany
udzial w przeksztalcaniu oraz doskonaleniu siebie samego i przez to
swojego otoczenia materialnego, spolecznego i kulturalnego. Wedlug D.E.
Supera, rozwój zawodowy jest to proces rosniecia i uczenia sie, któremu
podporzadkowane sa wszystkie przypadki zachowania zawodowego,
stopniowy wzrost i zmiany zdolnosci jednostki do okreslonych rodzajów
zachowania zawodowego oraz powiekszanie sie jego repertuaru lub za-
sobu zachowania zawodowego.
Rozwój zawodowy - zarówno w pierwszym,jak i w drugim ujeciu - jest
traktowany jako proces przebiegajacy w czasie, w ramach ogólnego
rozwoju jednostki.
Teorie rozwoju zawodowego
Teorie rozwojowe podkreslaja, ze wybór zawodu jest procesem
rozpoczynajacym sie w dziecinstwie, a konczacym sie w wieku dojrzalym.
Wybór zawodu w ramach teorii rozwoju zawodowego to ciag decyzji w
zyciu czlowieka. Podejscie takie zawarte jest zarówno w teorii rozwoju
zawodowego D.E. Supera, jak i w podejsciu teoretycznym E. Ginzberga.
Teoria D.E. Supera
Swoja teorie rozwoju zawodowego opracowal Super na podstawie
prowadzonych przez kilka lat badan nad grupa 142 chlopców z klas
ó,smych i 134 z klas dziewiatych. Wykorzystano w tych badaniach szeroki
zestaw testów i kwestionariuszy,
przeprowadzano
zróznicowane
tematycznie
rozmowy
indywidualne
z chlopcami
i wywiady
srodowiskowe.
Super opublikowal swoja teorie w pracy wydanej w roku 1953 i w
wersji tej widoczny jest glównie wplyw teorii o samookresleniu, która
sugeruje, ze zachowanie jest odbiciem dazen jednostki do wdrozenia
samooceny i samoopisu. Widoczny jest równiez wplyw psychologii
rozwojowej, wyrózniajacej okresy wzrostu, poszukiwan, utrzymania i
schylku zycia czlowieka. Omawi,ma wersja teorii rozwoju zawodowego
D.E. Supera zawiera nastepujace twierdzenia:
6
69029995.003.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin