1. ZASADA DZIAŁANIA I BDOWA SILNIKA PRĄDU STAŁEGO -
Budowa składa się z dwóch zasadniczych elementów; stojana i wirnika. W silnikach prądu stałego stojan zawsze stanowi źródło pola magnetycznego wzbudzenia, którym może być magnez lub odpowiednio zastosowane uzwojenie, zwane uzwojeniem wzbudzenia. Pole to zamyka się rdzeń wirnika w którego żłobkach umieszczone są zwoje końcami podłączone do do działek komutatora. Uzwojenie wirnika zasilane jest napięciem stałym doprowadzonym przez szczotki i komutator.
Rozruch przy nie nasyconym obwodzie magnetycznym i przy pominięciu reakcji twornika moment rozruchowy M≈ 4MN w rzeczywistości na skutek nasycenia obwodu magnetycznego i reakcji twornika moment rozruchowy jest nieco mniejszy niż cztero krotna wartość momentu znamionowego ale wartość tego momentu jest duża co jest zasadniczą cechą dużą zaletą silnika szeregowego. Regulacja prędkości w układzie połączeń silnika szeregowego opornik Rfr służy do regulacji prędkości obrotowej opornik Rar może służyć do rozruchu oraz do regulacji. Prędkość obrotowa może być regulowana przez regulację napięcia sieci zasilającej Us rezystancji w obwodzie twornika Rar i strumienia ф. Prędkość obrotowa
Zmiana kierunków obrotów można uzyskać przez zmianę kierunku prądów w uzwojeniu wzbudzenia w stosunku do kierunku prądów w tworniku. Prędkość kontowa silnika zmienia się gwałtownie ze zmianą obciążenia. Przy zmniejszaniu prędkości gwałtownie rośnie. Przy zwiększaniu maleje. Silnika szeregowego nie można zostawić bez obciążenia gdyż może się rozbiegać co grozi uszkodzeniem mechanicznym.
5..................................................................
6. Silnik asynchroniczny warunkiem działania silnika asynchronicznego jest wytwarzanie pola wirującego do czego potrzebne jest napięcie trójfazowe lub należy zastosować w obwodzie stojana dwa oddzielne uzwojenia przesunięte w przestrzeni o 80˚ i zasilić je napięciem wzajemnie przesuniętym w fazie. W takim układzie stojan wytwarza pole wirujące, ale nie kołowe lecz eliptyczne wirniki tych silników wykonane są jako klatkowe.
Faza rozruchowa wzór posiadający prostą zależność pomiędzy momentem wewnętrznym, wewnętrznym momentem krytycznym poślizgiem, poślizgiem, krytycznym jest znany pod nazwą WZORU KLOSSA
Dla małych wartości mianownika (poślizg) we wzorze decydującą rolę gra wyrażenie Sk/S
, a wyrażenie S/Sk
można pominąć, dla tych zakresów poślizg ów otrzymuje się uproszczoną zależność.
co oznacza liniową zależność
, a więc także prostoliniową zależność Mi=f(S) dla bardzo dużych poślizgów wyrażenie S/Sk można pominąć
wtedy otrzymuje się uproszczoną zależność
czyli zależność hiperboliczną
a więc także hiperboliczną zależność Mi=f(s).
Moment występujący w stanie zwarcia maszyny indukcyjnej oznacza początkowy moment rozruchowy Mp silnika indukcyjnego.
9. Rodzaje silników klatkowych. a) silnik z klatką zwykłą ,Budowa uzwojenie składa się z prętów umieszczonych w żłobkach najczęściej okrągłych pół zamkniętych pręty zwarte są pierścieniem po obu końcach
rotora każdy z prętów klatki stanowi fazę uzwojenia zwartą z innymi po obu końcach. Charakterystyka
Rozruch
odbywa się przy stosunkowo niewielkim momencie rozruchowym natomiast ze względu na małą rezystancję obwodu rotora prąd rozruchowy silnika klatkowego jest duży. Mały moment rozruchowy przy dużym prądzie rozruchowym jest najważniejszą wadą silnika klatkowego zwykłego, drugą istotną wadą jest brak regulacji prędkości obrotowej przy włączeniu rezystancji w obwód rotora. b) Silnik dwu klatkowy. Budowa rotor silnika dwu klatkowego składa się z dwóch klatek: zewnętrznej z prętów o małym przekroju wewnętrznym, a prętami o dużych przekrojach pręy poszczególnych klatek mogą być zwarte niezależnymi od siebie albo wspólnymi dla obydwu klatek pierścieniami. Charakterystyka
Rozruch podczas rozruchu silnika dwu klatkowego prąd płynie przede wszystkim klatką rozruchową to jest klatką dużej rezystancji i małej reaktancji zbliżając warunki rozruchowe silnika dwu klatkowego do warunków rozruchowych silnika pierścieniowego z włączoną odpowiednią rezystancją rotora.
c) silnik głęboko żłobkowy
10. Silnik synchroniczny zasilany z sieci sztywnej charakteryzuje się stałą częstotliwością utrzymuje w całym zakresie obciążeń aż do wypadnięcia z synchronizmu stałą prędkość klatkową równą prędkości synchronicznej tak jak w każdej maszynie synchronicznej można w silniku synchronicznym zmienić wartość siły biernej pobranej z sieci a tym samym wpływać na wartość współczynnika mocy, grupy odbiorników.
a) biegun utajniony
1.uzwojenie twornika
2.uzwojenie wzbudzenia
3.stojan
4.wirnik
b) bieguny wydatne
Zastosowanie silniki synchroniczne stosuje się wszędzie tam gdzie urządzenie napędzać powinno pracować przy stałej prędkości kątowej gdzie pożąda jest kompensacja mocy biernej indukcyjnej.
11.Układ Leonarda
składa się z obcowzbudnego silnika prądu stałego M1 prądnicy prądu stałego napędzanej silnikiem prądu przemiennego M2 oraz wzbudnicy w zasilającej obwody wzbudzenia obu maszyn silnik M2 w zespołach małej mocy, średniej mocy jest na ogół silnikiem indukcyjnym w zespołach dużej moc silnikiem synchronicznym wzbudnica może być prądnicą obcowzbudną prądu stałego napędzana wspólnie z prądnicą główną silnika M2 lub układ prostowników statycznych.
12.Dioda półprzewodnikowa diodę półprzewodnikową warstwową nazywamy półprzewodnik krystaliczny w którym wytworzono złącze między obszarem typu n a obszarem typu p, na granicach obszarów następuje dyfuzja większościowych nośników prądu dziur w obszarze p do n.
a) spolaryzowana w kierunku przewodzenia (przepustowym)
b) spolaryzowana w kierunku zaporowym
Charakterystyka
diodę półprzewodnikową ostrzowa nazywamy półprzewodnik typu n w postaci płytki, przyłożonym do niego cienkim zaostrzonym drucikiem metalowym może służyć do prostowania względnie do detekcji prądów wielkiej częstotliwości. Dioda zenera warstwowa dioda półprzewodnikowa w której uzyskuje się zaporową część charakterystyki, konstrukcja diody umożliwia pracę przy przepływie dużych prądów w kierunku zaporowym. Stałą wartość napięcia przy zmianie prądu, w dość szerokich granicach powoduje że dioda zenera znalazła zastosowanie do stabilizacji i ograniczenia napięcia.
15. Tyrystor SCR jest to półprzewodnikowa dioda warstwowa złożona z czterech obszarów p-n-p-n dodatkowe doprowadzenie do obszaru trzeciego (p), zwane bramką steruje prąd diody w podobny sposób jak siatka tyratronu anoda diody posiada dodatnie napięcie względem katody toteż oba złącza p-n mają kierunek przewodzenia, zaś złącze n-p zaporowy.
Schemat budowy
Symbol graficzny
Tyrystory są zaworami o jedno kierunkowym przewodzeniu ich zastosowanie jako styczników prądu przemiennego wymaga zastosowania specjalnych układów w celu zapewnienia przewodzenia prądu przewodzenia.
16.Zasada impulsowej regulacji napięcia pod pojęciem regulacji impulsowej rozumie się taki układ, w którym regulator jest tylko okresowo włączony w pętlę sprzężenia zwrotnego oznacza to że w okresach gdy pętla sprzężenia zwrotnego jest przerwana obiekt a właściwie wielkość regulowana jest nie kontrolowana, co powoduje że regulacja taka może być stosowana do obiektów o stosunkowo dużej stałej czasowej.
17. Napęd tyrystorowy w układzie nawrotnym do zasilania silników prądu stałego coraz częściej stosowane są przekształtniki prądu przemiennego na prąd stały, nazywane tyrystorami w przypadku zasilania poprzez układ
tyrystorowy uzyskuje się możliwość regulacji napięcia na zaciskach silnika charakterystyki silników są wówczas podobne do charakterystyk silników pracujących
w układzie Leonarda. Dla uzyskania wymaganego zakresu nastawiania i stabilności prędkości wirowania silników prądu stałego zasilanych z przekształtników tyrystorowych niezbędne jest stosowanie sprzężeń zwrotnych.
18. Pośredni przemiennik częstotliwości w tym przemienniku napięcie przemienne sieci zasilającej zostanie zmienione na napięcie stałe, a następnie w falowniku na napięcie przemienne o żądanej częstotliwości. Nastawianie napięcia odbywa się w prostowniku. Dla uzyskania optymalnych warunków pracy silnika nastawienie napięcia musi odbywać się niezależnie od nastawienia częstotliwości.
19. Stycznik elektromagnetyczny nazywamy włącznik w którym zetknięcie styków utrzymywane w położeniu załączonym odbywa się pod działaniem elektromagnesu. Styki stycznika pozostają w stanie włączenia tak długo jak długo przez elektromagnes płynie prąd. Styczniki przeznaczone do włączenia silników mogą być wyposażone w przełączniki cieplne po nagrzaniu się elementu bimetalowego przełącznik otwiera obwód elektromagnesu i powoduje przerwanie obwodu głównego.
1.włącznik pomocniczy
2.elektromagnes
3.styki główne
...
licha2