Role kierownicze.txt

(2 KB) Pobierz
Role kierownicze:
1.	Role mi�dzyludzkie (interpersonalne)- u�atwiaj� kierownikowi utrzymanie niezak��conego funkcjonowania organizacji:
a)	rola reprezentacyjna- kierownik posiada funkcje ceremonialne np. witanie go�ci, zaproszenie go�cia na obiad;
b)	rola przyw�dcy- polega na zatrudnianiu, szkoleniu, motywowaniu i zach�caniu pracownik�w;
c)	rola ��cznika- kierownik pe�ni t� rol� mi�dzy lud�mi maj�c do czynienia z lud�mi innymi ni� podw�adni i prze�o�eni, koledzy w organizacji, dostawcy i odbiorcy poza ni�;
2.	Role informacyjne kierownika- kierownikowi potrzebna jest informacja aby m�g� podejmowa� w�a�ciwe decyzje; inni w jego jednostce s� zale�ni od informacji otrzymywanych od niego lub przekazywanych za jego po�rednictwem:
a)	rola monitora- polega na tym, �e kierownik poszukuje informacji, kt�re mog�yby by� wykorzystane z po�ytkiem. Zadaje pytania podw�adnym, zbiera informacje nap�ywaj�ce spontanicznie zwykle przez swoje osobiste kontakty;
b)	rola upowszechniaj�cego- umo�liwia zazwyczaj kierownikowi zajmowanie pozycji najlepiej poinformowanego cz�onka grupy i polega na tym, �e kierownik przekazuje podw�adnym wa�ne informacje, kt�re bez niego by�yby niedost�pne;
c)	rola rzecznika- polega na tym, �e kierownik przekazuje cz�� zebranych przez siebie informacji osobom spoza jednostki czy nawet spoza organizacji;
3.	Role decyzyjne kierownika:
a)	rola przedsi�biorcy- polega na tym, �e kierownik stara si� udoskonali� swoj� jednostk�;
b)	rola przeciwdzia�aj�cego zak��ceniom- polega na tym, �e kierownik reaguje na sytuacje, kt�re s� poza jego kontrol� jak strajk, bankructwo odbiorcy, zerwanie kontraktu itp.
c)	rola rozdzielaj�cego zasoby- kierownik odpowiedzialny jest za decyzje jak i komu przydzielone zostaj� zasoby organizacji oraz za w�asny czas. Ponadto kierownik sprawdza wszystkie wa�ne decyzje podj�te przez innych, w jego jednostce przed wprowadzeniem ich w �ycie;
d)	rola negocjatora- kt�r� w szczeg�lno�ci odgrywa dyrektor naczelny zawieraj�c umowy z firm� doradcz�; kierownik produkcji przygotowuje kontrakt z dostawc�; kierownik biura rozwi�zuje problem z przedstawicielem zwi�zku zawodowego;

Kierownicy na r�nych szczeblach zarz�dzania potrzebuj� odmiennych rodzaj�w umiej�tno�ci. Kierownicy na ni�szych szczeblach wykorzystuj� w wi�kszym stopniu umiej�tno�ci techniczne, a kierownicy na wy�szych szczeblach umiej�tno�ci koncepcyjne. Kierownicy musz� r�wnowa�y� konkurencyjne cele i okre�la� priorytety oraz my�le� analitycznie i koncepcyjnie.    
Zgłoś jeśli naruszono regulamin