∙ sztuka romańska – schyłek Xw/początek XIw - 1250r (najdłużej w Niemczech) sklepienia: kolebka (stożkowa) na gurtach, krzyżowe, pułapowe kopuła na pendentywach/trompach system wiązany (1przęsło ng = 2przęsła nb, Niemcy) system przechodzący (1przęsło ng = 1przęsło nb, Francja) filary, kolumny kapitele kostkowe, rzeźbione podział ściany na 2/3 kondygnacje portale
∙ Saint-Savin-sur-Gartempe, Saint-Savin, Poitou, pocz. XIIw3nawowa pseudohala, transept, masyw wieżowy, narteksapsyda z obejściem, z wieńcem kaplicokrągłe, proste filary, sklepienia kolebkowemalarstwo, 1100rsklepienie nawy głównej przedstawienia od stworzenia świata do przekazania Mojżeszowi Prawa na górze Synaj, wzdłuż osi sklepienia klarowna kompozycja, monochromatyczna barwa, konturowość uwypuklenia zaznaczane blikiem świetlnym, wysmuklone postacie, dynamizm
przedsionek wizja ponownego przyjścia JCh na Sądzie Ostatecznym przedstawienie adorujących Aniołów, apostołów, scen apokaliptycznych, znaków zodiakuempora przedstawienia pasyjne, dominująca scena – zdjęcie z krzyża sceny związane ze zmartwychwstaniem wizerunki Aniołów, apostołów, świętych, biskupów Poitiers dwie kompozycje hagiograficznekrypta Maiestas Domini lokalni święci – cykl pasyjny św. Sawina i Cypriana
∙ Saint Aignan, Birnay, Ipoł XIIwfresk, dwupoziomowy pas obrazów związanych wspólnym tłem, otaczający chórcykl ewangeliczny (trzej królowie na koniach, ucieczka do Egiptu, chrzest JCh, wesele w kanie)symbole miesięcydelikatny kontur, skromna paleta barwnalekkie, smukłe sylwetki w tanecznym ruchu
∙ kościół przeorski, Berze-la-Ville, Burgundiapocz. XIw, jeśli mecenat opata Cluny - Hugona / poł. XIIw, jeśli mecenat opata Cluny - Piotramalarstwo – koncha apsydy Traditio Legis JCh tronujący w mandorli, wśród apostołów, błogosławiący św.Pawła, przekazujący zwój św.Piotrowi sceny z wizerunkami męczenników – św.Błażeja i św.Wincentego ornamenty, kunsztowny rysunek, powściągliwy dynamizm błękitne tło, plamy barwne rozjaśnione bielą
∙ Saint Martin, Nohant-Vicmalarstwo – chór, XIIw Maiestas Domini sceny z Ewangelii (zwiastowanie, pokłon trzech króli, wjazd JCh do Jerozolimy, ostatnia wieczerza, pocałunek Judasza, zdjęcie z krzyża) ograniczona gama barwna, typizacja twarzy
∙ kościół przeorski, Travant, Poitoumalowidła – sklepienie chóru i krypty Adam i Ewa, Dawid grający na harfie, Salomon, Samson zabijający lwa, zdjęcie z krzyża, zstąpienie do piekieł, sceny męczeństwa świętych, święte niewiasty, personifikacje cnót i występków miękka linia kontrastująca z tłem, uboga paleta, szeroka plama barwna
∙ Saint Lazare, Autun, Burgundia1120-11463nawowa bazylika z transeptem3nawowe prezbiterium z 3 apsydamiwydłużony korpus, narteksng sklepiona ostrołukową kolebką na gurtachschodkowe filary ze żłobkowanymi pilastrami3kondygnacje (arkady ostrołukowe z gzymsem, ślepe triforia, okna)portal zachodni (bliźni) mistrz Gislebertus (podpis na nadprożu) tympanon – scena Sądu Ostatecznego frontalny JCh Zbawiciel z nimbem krzyżowym, w mandorli podtrzymywanej przez Aniołów postacie Sol, Lune, Aniołów, potępionych, zbawionych, Matka Boska, św.Piotr, św.Paweł, obraz piekła, ważenie dusz, Eliasz, Henoch, św.Jan Ewangelista archiwolty – znaki zodiaku i miesięcykapitele w chórze sen 3 króli, pokłon 3 króli, ucieczka do Egiptu, śmierć Judasza, upadek Szymona maga patetyczna ekspresja, płaska struktura anatomicznanadproże nieistniejącego portalu północnego transeptu - Ewa
∙ Sainte Madelaine, Vezelay, Burgundia1104 - pierwsza konsekracja / 1120 - pożar / Ipoł XIIw - ukończenie budowynieregularny plan, b.długi korpus3nawowa bazylika z transeptem, chór z obejściem3przęsłowy narteksng sklepiona kolebką krzyżową z gurtami2kondygnacje (arkady z gzymsem, okna)filary krzyżowe ze służkami z rzeźbionymi kapitelamiportal zachodni zasłonięty kruchtą, z dwudzielnym wejściem tympanon scena rozesłania apostołów i Kościół w misji ogarniający cały świat, czyli ludy przejęte w poczet Kościoła tronujący JCh z uniesionymi rękami, z których na apostołów spływają promienie Ducha św. draperie opasające płaskie postacie, mnogość fałd wprowadza dynamizm archiwolty 8 kasetonów/metop z narodami przyjętymi w poczet kościoła znaki zodiaku i miesięcy nadproże postacie fantastyczne (Pigmeje, jednostopi, psiogłowi)kapitele młyn mistyczny, grzech pierworodny, śmierć grzesznika, Luksuria, tłocznia mistyczna sceny staro i nowotestamentowe wydłużone postacie z kulistymi głowami, przysadziste proporcje
∙ Saint Front, Perigeux, Akwitania1120 – pożar i nowa budowaplan krzyża greckiegoodniesienie do Apostoleionu (Konstantynopol) lub bazyliki św. Marka (Wenecja)5kopuł na pendentywach, każda z 4oknami4potężne filary w rogach centralnego kwadratu, przeprute otworami przechodnimi3apsydy od wschoduwieża wejściowa od zachodu
∙ Saint Pierre, Angouleme, Akwitania1120-11301nawowy kościół kopułowy, na planie krzyża łacińskiego3kopuły nad ng, 2małe kopuły na końcach transeptu8boczna kopuła na trompach na skrzyżowaniu nawchór bez obejścia, szeroka apsyda z półkolistymi kaplicami2kondygnacje (ślepa arkatur, okna), przepaski kapitelowefasada zachodnia (1228) projekt biskupa Girarda charakter ekranowy, horror vacui, rozbudowany program ikonograficzny obejmujący dwie fazy koncepcyjne gładka elewacja artykułowana ślepymi arkadami i niszami, półkolumnami i gzymsami dolna partia: tympanon portalu i wysokie arkady ciężki, płaski relief konne postacie św. Jerzego i św. Michała oraz tympanon środkowego portalu są XIX-wiecznymi dodatkami. tympanony bocznych blend arkadowych (oryginalne) - scena pożegnania z apostołami/rozesłania apostołów fryz arkadowy przedstawia sceny walki konnych rycerzy, interpretowany jako ilustracja Pieśni o Rolandzie górna partia:plastyczny, swobodny reliefsynteza dwóch wątków – Wniebowstąpienia Pańskiego i Sądu Ostatecznegopo środku, w mandorli unosi się JCh, otaczają go symbole ewangelistów niżej – cztery Anioły są zwrócone ku JCh, Anioły po bokach wysuwają się przed ścianę i zwracają na zewnątrzpostacie sprawiedliwych z Sądu ostatecznego, Matka Boska, apostołowie, potępieni i diabły, walczący rycerze
∙ Notre-Dame-la-Grande, Poitiers, Poitou1130-1145wydłużony korpus, chór obejściowy z trzema kaplicamiprzedsionek od południasklepienia kolebkowe na masywnych gurtachsłupy z dwukolumnami o trzonach zdobionych dekoracyjnymi wzorami, kontrastowa polichromiafasada zachodnia (1166) charakter ekranowy, pierwotnie całość polichromowana flankowana cylindrycznymi wieżyczkami ze stożkowymi hełmami krytymi kamienną łuską zespolenie rzeźby z architekturą, zróżnicowany i zagęszczony relief trójkondygnacyjna fasada zdominowana przez układ pionowy, który tworzą środkowy portal, okno powyżej i olbrzymia mandorla na kondygnacji szczytu szczyt - płaska ściana z Maiestas Domini (JCh stojący w mandorli, w otoczeniu ewangelistów) strefa okna - postacie w ślepych arkadach (12 apostołów, dwaj biskupi) dolna strefa - arkadowy gzyms cykl przedstawień typologicznych pomiędzy gzymsem a łukami arkad nad wierzchołkiem lewego portalu – czterej prorocy (Mojżesz, Jeremiasz, Izajasz, daniel) na lewo od nich król Nabuchodonozor i dalej scena grzechu pierworodnego na prawo od nich zwiastowanie, różdżka Jeskego, nawiedzenie nad prawym portalem – narodziny JCh, kąpiel dzieciątka, siedzący Józef cokół z głęboką archiwoltą portalową, flankowaną ślepymi arkadami
∙ Saint Gilles du Gard, , ProwansjaIIćw XIIwfasada 3portalowa, z fryzem figuralnym na całej długości zespolenie rzymskiego łuku triumfalnego i form rzymskiego teatru z motywami wcześniejszych portali romańskichportal centralny - Maiestas Domini w otoczeniu tetramorfportal lewy północny - Maria z dzieciątkiem, hołd trzech króli, sen Józefaportal południowy - ukrzyżowanie, Sol i Lune, personifikacja Eklezji, symbole Kościoła i Synagogifryz formy rzeźbiarskie zapożyczone z antyku naśladownictwo późno antycznych reliefów z sarkofagów wjazd JCh do Jerozolimy, zapowiedź zaparcia się św. Piotra, pocałunek Judasza, ostatnia wieczerza, droga do Emaus, kobiety u grobu, biczowanie – pasja JChpłyciny na ścianach apostołowie, prorocy, Michał walczący ze smokiemornamenty – meander, akant, rzeźbione kapitelebazy – koza, małpa i wielbłąd, niedźwiedź, lwycokoły – Kain i Abel, Dawid psalmista, Dawid i Goliat
∙ Saint Trophime, Arles, ProwansjaIIćw XIIwfasada domek portalowy otwór wejściowy w głębokiej niszy z profilowanymi archiwoltami 6kolumn ustawionych jak w portyku świątyni całość zamknięta trójkątnym daszkiem tympanon – Maiestas Domini w otoczeniu tetramorf nadproże – ostatnia wieczerza archiwolta – chóry anielskie fryz figuralny – pokłon trzech króli, ucieczka do Egiptu, rzeź niewiniątek, sąd ostateczny nisze między kolumnami – postacie apostołów (Jan, Piotr, Paweł, Andrzej na lwach) i pierwszy biskup Arles kapitele i bazy dekorowanekrużganek sklepiony beczkowo na rzędach bliźnich kolumienek, narożnych czterobocznych filarach (rzeźbionych) i przerywających ciąg kolumnady filarach pośrednich św. Trofim, droga do Emaus, JCh i niewierny Tomasz
∙ Cluny, Burgundia
∙ Saint Pierre, Aulnay, Akwitania
∙ Saint Denis, Paryż
kir2010