Jakość życia i jakość szkoły.pdf

(2522 KB) Pobierz
Księga1.indb
Jakość życia
i jakość szkoły
Jakość życia i jakość szkoły
Wprowadzenie w zagadnienia jakości
i efektywności pracy szkoły
REDAKCJA NAUKOWA
Inetta Nowosad
Iris Mortag
Jana Ondráková
Zielona Góra • 2010
RADA WYDAWNICZA :
Krzysztof Urbanowski ( przewodniczący ),
Marian Adamski, Andrzej Maciejewski, Janusz Matkowski,
Maria Fic, Bohdan Halczak, Zdzisław Wołk, Michał Drab, Anna Walicka,
Beata Gabryś, Rafał Ciesielski, Ryszard Błażyński ( sekretarz )
ReCeNZeNCI pRACY:
prof. zw. dr hab. Mirosław J. Szymański
dr hab. Teresa Wilk
PROJEKT OKŁADKI:
Maria Wawrzyniak
SKŁAD:
Renata Golczyk
© Copyright by Uniwersytet Zielonogórski
Zielona Góra 2010
Książka dofinansowana ze środków programu LLP/Erasmus
w ramach projektu typu Kurs Intensywny
«Jakość życia i jakość szkoły»,
numer umowy
ERA_IP_20_2009/19/2009
ISBN 978-83-7481-374-7
OFICYNA WYDAWNICZA UNIWERSYTETU ZIELONOGÓRSKIEGO
65-246 Zielona Góra; ul. Podgórna 50, tel./fax (068) 328 78 64
www.ow.uz.zgora.pl, sekretariatow@adm.uz.zgora.pl
Druk: Zak³ad Poligraficzny UZ
656955148.001.png
UNIWERSYTET ZIELONOGÓRSKI
Zielona Góra • 2010
Wstęp ............................................................................................................................ . 9
Jadwiga Daszykowska
Jakość życia dziecka w perspektywie pedagogicznej...............................................15
Jakość w życiu człowieka • Geneza terminu „jakość życia” • Koncepcje jakości ży-
cia w dyscyplinach naukowych • Jakość życia jako kategoria pedagogiczna • Pró-
ba konceptualizacji terminu „jakość życia dziecka” • Determinanty jakości życia
dziecka • Jakość edukacji a jakość życia dziecka (ucznia) • Podsumowanie
CZĘŚĆ I
Zewnętrzny kontekst oddziaływania
na jakość pracy szkoły
Tomasz Gmerek
Edukacja i nierówności społeczne (wybrane problemy).......................................39
Pozaszkolne uwarunkowania nierówności edukacyjnych: status społeczno-ekono-
miczny, płeć, przynależność rasowa i etniczna • Instytucjonalne uwarunkowania
nierówności w sferze szkolnictwa
Aleksandra Sander
Poziom i jakość życia jako kategoria polityki społecznej........................................69
Potrzeba jako kategoria w polityce społecznej • Rodzaje i klasyikacja potrzeb •
Deinicje poziomu i jakości życia oraz pojęć pokrewnych • Sposoby pomiaru
poziomu i jakości życia • Założenia dotyczące potrzeb człowieka w polityce
społecznej
Katarzyna Tomasik
Rola i znaczenie debaty publicznej na rzecz edukacji.............................................87
Znaczenie i elementy komunikowania społecznego • Dialog • Dyskusja • Dysputa •
Mediatyzacja i jej wpływ na komunikowanie polityczne • Ewaluacja w edukacji
jako podstawa prowadzenia debat publicznych • Debata publiczna w polityce
oświatowej
Zgłoś jeśli naruszono regulamin