WYKŁAD 1 Europejskie prawo administracyjne.docx

(17 KB) Pobierz

 

 

WYKŁAD 1 Europejskie prawo administracyjne

Literatura: Grzegorz Krawiec „Europejskie prawo adm.”

TREŚCI PROGRAMOWE:

I.                    Pojęcie i cechy administracji publicznej. Prawo administracyjne i europejskie prawa adm

1.       Administracja w ujęciu podmiotowym, przedmiotowym, Współczesne funkcje administracji publicznej

2.       Pojęcie prawa adm prawo europejskie w znaczeniu szerokim i wąskim. Pojęcie europejskiego prawa adm

3.       Podmioty administracji krajowej ponadnarodowej 

4.       Zasady ogólne prawa UE

 

4.1   Unia Europejska i Wspólnota Europejska a państwa członkowskie -  zasady współpracy

4.2   Zasady ogólne europejskiego porządku prawnego ( zasada proporcjonalności, efektywności zasada rządów prawa zasady dyskryminacji zasada poszanowania praw podstawowych, zasada bezpośredniego stosowania akutecznosci prawa WE, zasada pewności prawa zakaz retroakcji zasada zaufania – zasada ochrony uprawnionego oczekiwania- zasady prawa materialnego zasady prawa administracyjnego w krajach UE

II.                  Źródła krajowego i europejskiego prawa adm.

1.       Pojęcie i systematyka źródeł prawa adm. w Polce i Europie

2.       Konstytucje jako źródła prawa adm.

3.       Źródła prawa eubejskiego

3.1   prawo pierwotne

3.1.1          Traktaty założycielskie

3.1.2          Problem konstytucje UE

3.1.3          Prawo pochodne

3.1.4          Problem hierarchii aktów prawa pochodnego

3.1.5          Rozporządzenia

3.1.6          Dyrektywy

3.1.7          Decyzje

3.1.8          Zalecenia i opinie

3.2   Akty nieważne

3.2.1          Źródła prawa w II i III filarze

7. Porządek prawny w wybranych krajach UE

8.Uzupełniające źródła prawa

9.       Zwyczaj

10     Orzecznictwo krajowe i sądów europejskiech

11.   Doktryna

11     Ogłaszanie aktów normatywnych rodzaje dzienników urzędowych

12     Przepisy prawa wewnętrznego

III Stosowanie i interpretacja prawa wspólnotowego przez państwa członkowskie

1.       Zasady stosowania prawa wspólnotowego krajowym porządku prawnym itp.

IV.               System ochrony prawnej europejskiego prawa administracyjnego

V.                 Krajowa administracja publiczna w świetle prawa UE

Egzamin pisemny

 

Wykład I

I.                    Pojęcie i cechy administracji publicznej. Prawo administracyjne i europejskie prawo administracyjne

Co to jest administracja -  zarządzanie, organy wykonujące administrację ( czynności wykonywane) , świadczenie usług, regulacja, podporządkowanie

Ministrare , administracja administrare (łac.) – działalność służebna wykonawcza w celu spełnienia cudzej woli lub według wcześniej przyjętych założeń, pomoc, pomagać, służyć, wykonywać, posługiwać.

Minister- odpowiedzialny za konkretny dział administracji.

 

        Dziś administracja utożsamiana jest z zarządzaniem, kierowaniem, zawiadywaniem gospodarowaniem, gestią :

·         - dominare – zarządzać z perspektywy pana domu

·         - Imperare- zarządzać zawiadywać, wydawać polecenie z pespektywy władzy wojskowej

·         - Regnare – zarządzanie , kierowanie wydawać polecenie z perspektywy władzy królewskiej

Administracja w ujęcie potocznym

·         Oznacza wydzielone w państwie struktury organizacyjne powołane specjalnie dla realizacji określonych celów o charakterze zdań publicznych

·         Oznacza określoną o specjalnych cechach działalność podejmowaną w ramach realizacji celów o charakterze publicznym

·         Oznacza ludzi zatrudnionych w strukturach wyodrębnionych w pierwszym znaczeniu

·         Czy można te definicje odnieść do organizacji międzynarodowej

- koordynacyjnej

- ponadnarodowej ?

Np. ONZ – podmiot ogólnoświatowy, bezpieczeństwo, (adm. ponadnarodowa )

Np. Działalność humanitarna – Półksiężyc , iunisef (adm. ponadnarodowa)

 

ISO – międzynarodowe stowarzyszenie ma na celu ustanawiać standardy w różnych obszarach. Standardy jakości.

Międzynarodowy Komitet Olimpijski – przy nim działa komisja antydopingowa

 

Administracja w ujęciu podmiotowym i przedmiotowym

·         Definicja negatywna przedmiotowa podejmowana w publicznym celu działalność państwa i związków publiczno-prawnych poza ustawodawstwem sądownictwem

·         Definicja negatywna podmiotowa to organy publiczne ( ich działalność) które nie są organami ustawodawczymi i sądowymi

3podział władzy – zależności:

Nominacje sędziowskie płyną od prezydenta , sądy kontrolują władzę wykonawczą. Sądownicza i ustawodawcza zaskarżenie do trybunału konstytucyjnego.

W UE- a nasz 3podział władzy

Stanowienia prawa w UE – Komisja

Kraje bez charakterystycznego 3podziału władzy: Szwajcaria

 

Definicja pojęcia administracja  , pojęcie pozytywne

·         Celowa praktyczna rzeczywista konkretna planowana bezpośrednia władza ciągła regulacja twórcza kontrolowana oparta na prawie trwała organizatorska

·         Kierownicza swoista

·         Mająca na celu realizację potrzeb zadań publicznych organizacji ponadnarodowej państwa społecznych podmiotów samorządowych podmiotów publicznych

Plan – polska wschodnia

Władztwo jest charakterystyczną cechą administracji publicznej brak jej we władzy sądowniczej.

Regulacja – określone obszary gospodarki , steruje nimi i limitować, ograniczać dostępność do pewnych dóbr.

Zgłoś jeśli naruszono regulamin