Jak wyglądała wyspa Robinsona ?Robinson poznaje wyspę stopniowo. Ma ona urozmaiconą linię brzegową: ska;iste wybrzeża, a także piękne plaże. Za skałami, w których znalazł grotę ciągnie się bujny las zwrotnikowy. Teren nie jest płaski, raczej pagórkowaty; narrator mówi o wzgórzach. Po drugiej stronie lasu rozciąga się gaj palmowy, rosną drzewa cytrusowe, banany, dzikie melony oraz bawełna. W powietrzu unoszą się bawne motyle i papugi, tukany, gołębie. W porze deszczowej uprzykrzają życie moskity. Na wyspie nie ma dzikich bestii, dużo jest natomiast kóz i żółwi.Bohater poznając wyspę nadaję poszczególnym miejscom nazwy. Oswaja w ten sposób nieznaną mu przestrzeń (Wzgórze Nadziei, Kozia Dolinka, Melonowe Wzgórza, Warownia Koziego Króla).W jakiej sytuacji znalazł się rozbitek po katastrofie statku ?- sam na bezludnej wyspie- bez ubrań- bez broni- bez szalupy- bez ognia- zdany wyłącznie na własne siłyW jaki sposób udaje mu się przetrwać na wyspie przez 12 lat ?1. Bohater wykorzystuje naturalne warunki wyspy (klimat, owoce, urodzajną ziemię, zwierzęta, mieszkanie w grocie, sól na skałach, roślinność, krzemienie, bawełna).2. Wprowadza twórcze zmiany i znacznie polepsza warunki swojego życia:- szyje ubrania ze skór- wyplata kosze- lepi i wypala garnki- udoskonala swoje obejście- robi składany parasol- robi i prowadzi kalendarz3. Organizuje sobie pracę w ciągu dnia i ma swój rozkład zajęć:- buduje letni pałac- sporządza łuk- oświetla grotę- urządza grotę- krzesze ogień- hoduje ziarno, zboże na chleb- hoduje kozy- uprtawia rośliny- doprowadza wodę do Warowni Koziego KrólaJakie cechy osobowości bohatera ujawniły się w jego zmaganiach z naturą ?- pomysłowość- zaradność - pracowitość- aktywność- wytrwałość- odwaga- umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyceDlaczego Robinson nie poddał się rozpaczy ?1. Był bardzo religijny. Wiara stanowiła dla niego oparcie w ciężkich chwilach; pobyt na wyspie traktował jako karę.2. Aktywnanatura bohatera. Robinson jest stale czymś zajęty.3. Był człowiekiem rozsądnym, umiał trzeźwo oceniać sytuację.4. Był życiowym optymistą, umiał się cieszyć z najmniejszych rzeczy.W jaki sposób Robinson cywilizował Piętaszka?1. Nadał mu imię.2. Kazał mu nosić ubrania3. Uczył go języka angielskiego4. Uczył go strzelania5. Uczył go religii
the_best