Literatura polska_Poezja programowa wczesnego pozytywizmu.doc

(10110 KB) Pobierz
Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu

Literatura polska w okresie realizmu i naturalizmu. Tom I

 

Poezja programowa wczesnego pozytywizmu, oprac. Jan Baculewski

 

Precz z marzeniami Wincentego Stroki to pierwszy galicyjski utwór programowy. Pojawił się parę miesięcy po klęsce powstania.

·         wyraża wahania między zemsty marzeniem a nakazem trzeźwej pracy

·         ideał patriotyczny zawiera w haśle zdobycia rzeczywistości

·         wiersz w stylistyce romantycznej

W Galicji nie miał kontynuatorów. Praca organiczna nie zdobyła tu popularności, ze względu na słaby rozwój przemysłu i przewagę stańczykowskiego konserwatyzmu.

 

Jeszcze Polska nie zginęła Wawrzyńca Engeströma z zaboru pruskiego (1871).

·         parafraza narodowego hymnu

·         wezwanie do pracy i skruchy narodowej

·         motywy wierności sztandarom narodowym i rycerskiej przeszłości

Tutaj działali też Władysław Bełza i Władysław Ordon.

 

Poezja zaboru pruskiego i galicyjska łączy hasła organicznikowskie z tonacją patriotyczną.

 

W Warszawie już w 1866 r. Eliza Orzeszkowa wystąpiła z wierszem programowym, ale rozkwit przypadł na lata 1872-74. Działali wtedy:

·         Julian Ochorowicz (Mohort) Naprzód (1873) – według Świętochowskiego była to pozytywistyczna Oda do młodości; najlepszy wiersz programowy !

·         Stanisław Grudziński Fiat lux! – retoryczne inwokacje do Prawdy, Wiedzy i Postępu; Bohaterstwo pracy – apel do zbiorowości, zakazy i postulaty w imię postępu i wolności

·         Antoni Pilecki Z dramatów życia – duch objawia poecie hasła humanitaryzmu

·         Mirosław Dobrzański

·         a w Galicji Karol Świdziński Naprzód pracą – wg Chmielowskiego to Oda do młodości; inwokacja do młodzieży, zamknięcie pieśni przeszłości, nowy program (praca, nauka i myśl vs. pieśń i walka); mniejsze zaangażowanie niż w Naprzód Ochorowicza

 

Poezja miała spełniać funkcje społeczne, stąd tematy:

·         nędza i krzywda biedoty miejskiej (program reform społecznych)

·         problematyka miejska (rozwój przemysłu)

·         problem wsi uważali za rozwiązany carskim dekretem uwłaszczeniowym z 1864 r., stąd brak tematyki wiejskiej (wyj. Rozmowa z Maćkiem Grudzińskiego – apel o oświatę; ale już w Z doli kmiecej Pileckiego wieś to tylko tło dla oskarżeń pod adresem kolonisty-Niemca)

·         los kobiety upadłej (np. Pilecki Zwykłe dzieje, Przebaczenie, Z ulicy, Buduarowa bachantka; Grudziński Anioł upadły; Ordon Róża biała)

·         nieszczęśliwe dzieciństwo (np. Pilecki Bez winy, Gdzie ojciec, Królowa balu; Grudziński Bezimienne dziecię) – dzieci osierocone, niechciane; sentymentalne obrazki dydaktyczne

·         religia (np. Pilecki Modlitwa nędzarza, Pod krzyżem) – dezaprobata dla władz kościelnych, bez wyraźnego ateizmu; brak spraw metafizycznych i filozoficznych

 

Mało było krytyki systemu społecznego (wyj. Ordon Przed oknem bankiera). Sentymentalne utwory raczej stawiały znaki zapytania lub nawoływały do usunięcia zła.

 

Fabuła była podporządkowana tezie. Mnóstwo dygresji publicystycznych.

** E.Z.**




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

             




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 




 

 




 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 

 

 

 




 

 

 

 




 

 

 




15

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin