20. Dojrzewanie tradycji I
Podejście behawiorystyczne -Homans
□ Podejście podstawowe
□ Podstawowe zasady wymiany
□ Wykorzystanie podstawowych zasad wymiany do konstruowania wyjaśnienia
□ Od zachowania do makrostruktury
Teoria wymiany wyłoniła się jako odrębna perspektywa w socjologii na początkulat sześćdziesiątych. Nagle część najważniejszych teoretyków amerykańskich -np. George C. Homans, Peter M. Blau, James S. Coleman i Richard M. Emerson- zaczęli w badaniach nad światem społecznym wykorzystywać idee zaczerpniętez utylitarystycznej ekonomii i behawioryzmu psychologicznego. Dla wszystkichtych teoretyków podstawową własnością uniwersum społecznego jest wymianadóbr między aktorami, którzy w swoich stosunkach z innymi kierują się potrzebąuzyskania nagród czy korzyści. W pierwszym rozdziale części poświęconej do-jrzewaniu tradycji wymiany skupimy się na pracach Homansa, który chyba w więk-szym stopniu niż inni teoretycy jego czasów zestroił teorię socjologiczną z proce-sami wymiany. W następnych rozdziałach tej części zbadamy ważne prace Blaua,Emersona, a w ogólniejszych kategoriach, ekonomiczny styl budowania teoriiw formach, jakie przybiera współcześnie. Prace wymienionych uczonych z latsześćdziesiątych i siedemdziesiątych uczyniły teorię wymiany jedną z najważniej-szych i najbardziej owocnych gałęzi teorii socjologicznej.
Podejście podstawowe
Schemat wymiany Homansa pierwotnie jawił się jako reakcja polemiczna nastrukturalną analizę Levi-Straussa dotyczącą wzorów małżeństwa kuzynów prze-ciwległych. Homans w pracy napisanej wspólnie z Davidem M. Schneideremzarysował tezy, które stały się potem trwałymi wątkami jego twórczości: (1) scep-tyczny pogląd na jakąkolwiek formę teorii funkcjonalnej, (2) położenie nacisku nazasady psychologiczne jako aksjomaty teorii społecznej i (3) koncentracja napojęciach teorii wymiany'.
W swej ocenie funkcjonalnej teorii wymiany Levi-Straussa Homans i Schnei-der przeciwstawili się faktycznie wszystkiemu, co czyniło teorię Levi-Straussa
1 Zob. George C. Homans, David M. Schneider, Marńage, Authority, and FinałCauses: A Study of Unilateral Cross-Cousin Marńage, New York 1955, Free Press. 301
Cz. IV. Rozdz. 20. Podejście behawiorystyczne - Homans
ważnym wkładem do teorii społecznej. Po pierwsze, została odrzucona koncep-tualizacja różnych form pośredniej, uogólnionej wymiany. Konceptualizując w tensposób wymianę, argumentowali, że Levi-Strauss „rozmydlił jej sens". Po drugie,zostało zakwestionowane stanowisko Levi-Straussa, iż różne formy wymianysymbolicznie potwierdzają i integrują różne wzory organizacji społecznej, ponie-waż „instytucja jest tym, czym jest, wyrasta bowiem z popędów lub zderzenia siętożsamych potrzeb jednostek lub podgrup w społeczeństwie"1. W rezultacieodrzucenia myśli Levi-Straussa Homans i Schneider argumentowali, że teoriawymiany powinna najpierw położyć nacisk na bezpośrednią interakcję twarząw twarz, że musi przede wszystkim skupić się na ograniczonych, bezpośrednichwymianach pomiędzy jednostkami i uznać, że struktury społeczne są tworzonei podtrzymywane przez zachowania jednostek.
Prowadząc skrajną polemikę przeciwko tradycji antropologicznej, Homanswskrzesił utylitarystyczne zainteresowania interesem własnym jednostki w sza-tach pojęciowych behawioryzmu psychologicznego. Albowiem rzeczywiście, jakpodkreślili Homans i Schneider: „Możemy to nazwać teorią interesu własnegojednostki, jeśli pamiętamy, że mogą być też interesy inne od ekonomicznych"2.Jak okazało się we wczesnych latach sześćdziesiątych, teoria interesu własnegojednostki stała się nieodłączną cechą behawiorystycznego języka Burrhusa F.Skinnera. Biorąc pod uwagę zaangażowanie się Homansa w budowanie „teoriiaksjomatycznej, oraz jego zainteresowanie bezpośrednią interakcją twarząw twarz pomiędzy jednostkami, było prawdopodobnie rzeczą nieuniknioną, żezwróci on uwagę na Skinnera i - pośrednio - na pierwszych odkrywcówbehawioryzmu: Iwana P. Pawłowa, Edwarda L. Thorndike'a i Johna B. Watsona.Bezpośrednio jednak od Skinnera zapożyczył Homans swoje nowe sfor-mułowanie wczesnej wersji zasad behawiorystycznych3. Behawioryzm Skinnera,odarty ze swej subtelności, utrzymuje, zgodnie ze swoją podstawową zasadą, żejeśli zwierzę odczuwa określoną potrzebę, będzie wykonywać działania, którew przeszłości tę potrzebę zaspokoiły. Pierwszą logiczną konsekwencją tej zasadyjest teza, iż organizmy będą unikały niemiłych doświadczeń jako kosztówwynikających z zachowań, które prowadzą do spełnienia tej pierwotnejpotrzeby. Drugą konsekwencją logiczną jest teza, iż organizmy będą kon-tynuować pewne zachowania jedynie dopóty, dopóki dostarczają one pożąda-nych i oczekiwanych efektów. Trzecią logiczną konsekwencją psychologiiSkinnera jest twierdzenie podkreślające, że w miarę jak potrzeby są zaspokajaneprzez określone zachowanie, zmniejsza się prawdopodobieństwo, że zwierzętabędą przejawiały to zachowanie. Czwarte twierdzenie głosi, że jeśli w niedawnejprzeszłości zachowanie przynosiło nagrody i jeśli nagle przestało być na-gradzane, organizm zareaguje złością i stopniowo będzie zaprzestawał za-chowań, które pierwotnie zaspokajały jego potrzeby. Końcowa logicznakonsekwencja utrzymuje, że jeśli jakieś zdarzenie stale występowało w tymsamym czasie, co nagradzane lub karane zachowanie, zdarzenie to stanie siębodźcem i będzie prawdopodobnie wywoływać określone zachowanie lub jegounikanie.
1 Ibid., s. 15. 2 Ibid.
3 George C. Homans, Social Behavior: Its Elementary Forms, New York, Harcourt
302 Brace Jovanovich, 1961 (2 wyd. 1972).
Podstawowe zasady wymiany
Zasady te zostały wyprowadzone z dokonanej przez psychologów behawio-ralnych kontrolowanej obserwacji zwierząt, których potrzeby mogły być inferowa-ne z reakcji na deprywacje wprowadzane przez eksperymentatorów. Chociażpotrzeby ludzkie są daleko trudniejsze do skonstatowania niż potrzeby gołębilaboratoryjnych i myszy i mimo że ludzie wchodzą w interakcje w grupach, co niepoddaje się kontroli eksperymentalnej, Homans utrzymywał, że można zastoso-wać zasady psychologii do wyjaśniania zachowania ludzkiego zarówno w pros-tych, jak i złożonych układach grupowych. Jedno z najważniejszych rozstrzygnięćzasad Skinnera, wiążące się z faktem istnienia ludzkiej organizacji społecznej,polega na uznaniu, iż potrzeby są spełnione przez innych ludzi oraz że ludzienawzajem nagradzają się i karzą. W odróżnieniu od zwierząt Skinnera, którejedynie pośrednio, poprzez aparaturę laboratoryjną, wchodziły w interakcje zeSkinnerem i które miały niewielką możność nagradzania Skinnera (z wyjątkiembyć może tych sytuacji, kiedy potwierdzały jego hipotezy), ludzie nieustannie dająi biorą lub inaczej - wymieniają nagrody i kary.
Potraktowanie zachowania ludzkiego jako wymiany nagród (i kar) pomiędzyjednostkami wchodzącymi w interakcje prowadzi Homansa do włączenia, w zmie-nionej formie, pierwszej zasady elementarnej ekonomii: ludzie kalkulują racjonal-nie dalekosiężne konsekwencje swych działań rynkowych i usiłują maksymalizo-wać swe korzyści materialne poprzez transakcje. Jednakże, jak podkreślał Ho-mans, ta prosta zasada ekonomiczna wymaga przeformułowania:
W rzeczywistości nie zamierzamy zrehabilitować człowieka ekonomicznego. Kłopotz nim nie polegał na tym, że był człowiekiem ekonomicznym, że stosował określoneśrodki dla uzyskania korzyści, lecz na tym, że był antyspołeczny i materialistyczny,zainteresowany wyłącznie pieniędzmi i dobrami materialnymi i gotów był poświęcićnawet swoją starą matkę, aby je otrzymać1.
Tak więc aby stać się wyjaśnieniem zachowania ludzkiego, podstawowezałożenie ekonomiczne wymagało zmiany idącej w czterech kierunkach: (1) lu-dzie nie zawsze próbują maksymalizować korzyści; poszukują jedynie pewnychkorzyści w stosunkach wymiany; (2) ludzie nie zawsze dokonują albo dalekosięż-nych, albo racjonalnych kalkulacji w wymianach, albowiem w życiu codziennym„teoria gier jest dobrą wskazówką ludzkiego zachowania, lecz słabym jegoopisem"; (3) wymieniane przedmioty obejmują coś więcej niż tylko pieniądze;chodzi też o inne dobra, takie jak uznanie, szacunek, uległość, miłość, uczuciei inne mniej materialne wartości; (4) rynek nie jest jakimś wydzielonym obszaremw wymianie pomiędzy ludźmi, albowiem wszystkie interakcje prowadzą dowymiany nagród (i kar) i do wyciągnięcia korzyści.
Zasady psychologii Skinnera zostały przeredagowane w twierdzeniach od I do IIIw tabeli 20-1. Im bardziej wartościowe działanie (III), tym częściej takie działaniejest nagradzane (I), a im bardziej dana sytuacja przypomina inną, w której
1 Ibid., s. 79. 303
w przeszłości działanie zostało nagrodzone (II), tym większe prawdopodobieństwo,że działanie to zostanie podjęte. Twierdzenie IV wskazuje warunek, któregoistnienie zmusza do czasowego zawieszenia pierwszych trzech twierdzeń. Zgodniez zasadą wzmacniania, nasycenia lub ekonomicznym prawem użyteczności krańco-wej ludzie ostatecznie definiują działania nagradzane jako coraz mniej wartościowei zaczynają podejmować nowe działania w poszukiwaniu innych nagród (ponowniejednakże w zgodzie z zasadami wymienionymi w twierdzeniach I-III). Twierdze-nie V wprowadza bardziej skomplikowany zespół warunków ograniczającychtwierdzenia I—IV. Na podstawie obserwacji Skinnera, iż gołębie przejawiają złośći frustrację, jeśli nie otrzymują spodziewanej nagrody, Homans wyciąga wniosek, żeludzie będą prawdopodobnie ujawniać zasadniczo takie samo zachowanie.
Obok tych zasad Homans wprowadza „twierdzenie o racjonalności", którejest podsumowaniem twierdzeń o bodźcu, sukcesie i wartości. Twierdzenie tojest także zamieszczone w tabeli 20-1 ze względu na jego ważność w rzeczywis-
Tabela 20-1. Twierdzenia o wymianie
1. Twierdzenie o sukcesie: Jeśli jakieś działanie spośród innych podejmowanych przezjednostkę działań jest częściej nagradzane, tym bardziej jest prawdopodobne, żejednostka podejmie to właśnie działanie.
2. Twierdzenie o bodźcu: Jeśli w przeszłości wystąpienie określonego bodźca lubzespołu bodźców było powodem otrzymania nagrody, to im bardziej aktualny bodziecjest podobny do tych występujących w przeszłości, tym bardziej prawdopodobne, żejednostka podejmie to lub podobne działanie.
3. Twierdzenie o wartości: Im większą wartość dla jednostki ma rezultat jej działania,tym bardziej prawdopodobne, że będzie ona podejmować to działanie.
4. Twierdzenie o deprywacji - nasyceniu: Im częściej w niedawnej przeszłości jedno-stka otrzymywała określoną nagrodę, tym mniej wartościowa staje się dla niej każdanastępna nagroda tego samego typu.
5. Twierdzenia o agresji-uznaniu:
5. Jeśli działanie jednostki nie doprowadzi do otrzymania przez nią oczekiwanejnagrody lub otrzyma ona karę, której się nie spodziewała, zareaguje gniewem;pojawi się większe prawdopodobieństwo, że jednostka ta zachowa się agresyw-nie. Skutki takiego działania staną się dla niej cenniejsze.
5. Jeśli działanie jednostki przyniesie jej oczekiwaną nagrodę, a zwłaszcza jeślinagroda będzie wyższa, niż się spodziewała, lub nie spotka jej oczekiwana kara,zareaguje zadowoleniem; wzrośnie prawdopodobieństwo przejawiania przez tęjednostkę zachowania cieszącego się uznaniem. Skutki takiego działania stanąsię dla niej cenniejsze.
6. Twierdzenie o racjonalności: Wybierając między alternatywnymi działaniami jedno-stka wybierze takie, dla którego, jak wynika z jej obserwacji, wartość rezultatupomnożona przez prawdopodobieństwo otrzymania go jest większa.
tej konstrukcji wyjaśnienia dedukcyjnego Homansa. Po skorygowaniu niezgrab-nych sformułowań użytych przez Homansa w zasadzie IV jej istota polega na tym,że: ludzie dokonują kalkulacji dotyczących alternatywnych kierunków działania.Postrzegają lub kalkulują wartość nagród, które można by uzyskać poprzezróżnorodne działania. Jednakże modyfikują oni swą kalkulację na podstawiedoświadczeń wskazujących, w jakim stopniu prawdopodobne będzie otrzymanienagród. Niskie prawdopodobieństwo otrzymania wartościowych nagród będzie304 obniżało ich dążenie do tych nagród. Z drugiej strony wysokie prawdopodobieńs-
Wykorzystanie podstawowych zasad wymiany do konstruowania wyjaśnienia
two otrzymania mało wartościowej nagrody zwiększa jej całościowy potencjałnagradzania. Zależność ta może być zapisana za pomocą następującej formuły:
działanie = wartość x prawdopodobieństwo
Zdaniem Homansa ludzie są racjonalni w tym sensie, że chętniej podejmują takiedziałania, w których spośród różnych możliwości wartość po prawej stronierównania jest większa. Jeśli np. działanie] jest wysoko ocenione (jego wartośćwynosi, powiedzmy, 10), lecz prawdopodobieństwo uzyskania nagrody poprzezjego podjęcie jest małe (0,20) i jeśli działcinie2 jest mniej wartościowe (jego wartośćwynosi, powiedzmy, 5), lecz prawdopodobieństwo uzyskania nagrody jest większe(0,50) niż w działaniu,, jednostka podejmie działanie2 (ponieważ 10x0,20 = 2 dajemniejszą nagrodę niż 5x0,50 = 2,5).
Jak przedstawiono w tabeli 20-1, Homans uważał, że podstawowe zasady lubprawa zachowania ludzkiego mają w zamierzeniu wyjaśniać (w sensie wyjaśnieniadedukcyjnego) wzory organizacji społecznej. Oczywiście są one w swym charak-terze psychologiczne. Co więcej, te aksjomaty psychologiczne stanowią jedynieogólne twierdzenia socjologiczne, ponieważ ,,nie ma ogólnych twierdzeń so-cjologicznych, które byłyby jako takie adekwatne dla wszystkich społeczeństw lubgrup społecznych". Jednakże fakt, że twierdzenia psychologiczne są najogólniej-sze, nie powoduje przecież wcale, że twierdzenia socjologiczne, ustalające zależ-ności między właściwościami grupowymi lub między właściwościami grupowymia jednostkowymi, są mniej adekwatne lub mniej ważne. Z drugiej strony, są towłaśnie twierdzenia wyprowadzalne z aksjomatów psychologicznych. W systemiededukcyjnym wywiedzionym z zasad psychologicznych widoczne są zatem wyraź-nie twierdzenia socjologiczne.
Wykorzystanie podstawowych zasad wymiany
do konstruowania wyjaśnienia
Niestety sam Homans nigdy nie zaproponował dobrze skonstruowanego wyjaś-nienia. Miał tendencję do odwoływania się, w sposób ad hoc, do swych ak-sjomatów i uzgadniania ich w bardzo luźny i nieprecyzyjny sposób z prawidło-wościami empirycznymi lub też konstruował krótkie schematy dedukcyjne w celuzilustrowania swej strategii1. Poniżej odtworzone jest jedno z wyjaśnień Homan-sa. Homans przyznaje, że nie jest to kompletne wyjaśnienie, lecz argumentuje, żejest ono tak samo dobre jak każde inne wyjaśnienie istniejące w socjologii.
1 Homans był orędownikiem tej koncepcji w wielu swoich pracach, zob. np.: SocialBehavior; The Naturę of Social Science, New York 1967, Harcourt, Brace & World;Fundamenta! Social Processes, w: Sociology, Neil J. Smelser (red.), New York 1967, Wiley,s. 27-78; Contemporary Theory in Sociology, w: Handbook of Modern Sociology, Robert E.Lee Faris (red.), Skokie, III. 1964, Rand McNally, s. 251-277 oraz Brin...
rubi666