Zindywidualizowany program
edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia klasy Ib, Damiana ………….(upośledzenie w stopniu lekkim)
skonstruowany w oparciu o podstawę programową
do kształcenia ogólnego na podstawie orzeczenia PPP
o potrzebie kształcenia specjalnego
Uczeń objęty opieką psychologiczno-pedagogiczną (orzeczenie nr …/09/10/2), objęty kształceniem specjalnym z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Ma deficyty w zakres funkcji percepcyjno-motorycznych.
Pracuje w zmiennym tempie, pragnie skupiać na sobie uwagę. Gdy nauczyciel kieruje słowa do innych uczniów, okazuje swoje niezadowolenie głośno komentując sytuację. Obraża się i kładzie na ławce, przez chwilę nie reagując na polecenia czy sugestie nauczyciela.
Ubogi zasób słownictwa i wiadomości ogólnych, ma bardzo duże trudności z wykonywaniem operacji rachunkowych – liczy na konkretach, nie zna tabliczki mnożenia.
Chłopiec nie panuje nad ruchliwością, jest bardzo rozmowny - w czasie lekcji cały czas komentuje i wypowiada zdania bardzo często niespójne z tematem zajęcia. Uczeń o silnej potrzebie akceptacji.
W trakcie pracy uczeń potrzebuje dodatkowych wyjaśnień i zachęty.
Zasób wiadomości i umiejętności:
· Czyta na poziomie klasy piątej szkoły podstawowej – rozumie czytany tekst, chętnie czyta na głos.
· Pisze niestarannie, opuszczając część wyrazów, gubiąc litery, robi liczne, różnorodne błędy.
· Myli części mowy – nie zastanawia się nad odpowiedzią, tylko błyskawicznie wypowiada pierwszą myśl.
· Chętnie zgłasza się i chodzi do tablicy.
· Liczy na konkretach, nie zna tabliczki mnożenia.
· Sukces wyzwala w chłopcu chęć do dalszej pracy, niepowodzenie – zniechęca go, powoduje, że obraża się i odmawia współpracy.
· Wykonuje zadania domowe, lubi robić notatki, wypełniać testy.
· Na zajęcia wyrównawcze chodzi chętnie, zwłaszcza wtedy, gdy jest w centrum zainteresowania nauczyciela i poprawnie wykonuje zadania – wykazuje się wiedzą, jest bardzo aktywny.
· Pozbawiony jest krytycyzmu wobec siebie, nie dostrzega braków, nie przyjmuje słów krytyki „podanych” w łagodny sposób.
Sytuacja rodzinna:
· Rodzina liczna. Matka dba o dom, ojciec pracuje zawodowo.
· Sytuacja materialna rodziny jest trudna.
· Damian ma wszystkie podręczniki, ćwiczenia i zeszyty. Bywa, że nie przynosi potrzebnych zeszytów czy przyborów szkolnych, zapomina je zapakować do tornistra.
· Do szkoły przychodzi schludnie ubrany, ma drugie śniadanie, je obiady na terenie szkoły.
Działania, które należy podjąć:
· Stworzyć miłą atmosferę w czasie dodatkowych zajęć, otoczyć opieką pedagogiczną.
· Zachęcać do starannego wykonywania ćwiczeń i notatek. Dbać o prawidłowe relacje w zespole klasowym, „wyciszać” ucznia, przypominać o prawidłowym zachowaniu w czasie lekcji i przerw.
· Utrzymywać stały kontakt z domem rodzinnym.
· Przygotowywać do lekcji (powtarzając treści programowe), by uczeń mógł aktywnie w nich uczestniczyć.
· Zwracać uwagę na dostosowanie wymagań programowych i tempa pracy do możliwości dziecka (zgodnie z zaleceniami PPP).
- prowadzić zajęcia rewalidacyjne,
- doskonalić funkcje percepcyjno-motoryczne,
- doskonalić technikę czytania, pisania i liczenia,
- wzbogacać zasób słownictwa,
- uzupełniać i utrwalać podstawowe wiadomości programowe;
MOCNE STRONY
SŁABE STRONY
brak trudności w pisaniu
1.
słaba pamięć słuchowa bezpośrednia
pismo estetyczne
2.
obniżona pamięć trwała
duży zasób słówek z
j. angielskiego
3.
trudności ze skupieniem uwagi
Komunikatywność
4.
obniżone myślenie logiczne
Otwartość i bezpośredniość
5.
brak umiejętności rozumienia tekstu
6.
trudności z abstrahowaniem i uogólnieniem
7.
niskie rozumowanie werbalne
8.
zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej
9.
trudności w czytaniu
10.
niska motywacja
11.
słabe operowanie symbolami
12.
obniżenie myślenia operacyjnego
13.
słaba orientacja kierunkowa i przestrzenna
3. Opis grupy szkolnej:
Damian uczęszcza do klasy Ib. W klasie tej jest 19 osób. Chłopiec nie jest izolowany, w czasie lekcji siedzi z uczniem posiadającym orzeczenie PPP, ale na przerwach przebywa razem z innymi kolegami z klasy, z którymi nawiązał dobry kontakt.
4. Tygodniowy rozkład zajęć ucznia:
godz.
Poniedziałek
Wtorek
Środa
Czwartek
Piątek
8.00-8.45
1. Matematyka
Matematyka
Religia
Jęz. angielski
Historia
8.50-9.35
2. Fizyka
Jęz. polski
Chemia
Sztuka
9.40-10.30
3. Informatyka
Geografia
...
maksiulo