ZPET2.doc

(81 KB) Pobierz
Zindywidualizowany program

 

 

 

 

 

Zindywidualizowany program

edukacyjno-terapeutyczny dla ucznia klasy Ib, Damiana ………….(upośledzenie w stopniu lekkim)

skonstruowany w oparciu o podstawę programową

do kształcenia ogólnego na podstawie orzeczenia PPP

o potrzebie kształcenia specjalnego

 

 

 

 

Uczeń objęty opieką psychologiczno-pedagogiczną (orzeczenie nr /09/10/2), objęty kształceniem specjalnym z uwagi na upośledzenie umysłowe w stopniu lekkim. Ma deficyty w zakres funkcji percepcyjno-motorycznych.

Pracuje w zmiennym tempie, pragnie skupiać na sobie uwagę. Gdy nauczyciel kieruje słowa do innych uczniów, okazuje swoje niezadowolenie głośno komentując sytuację. Obraża się i kładzie na ławce, przez chwilę nie reagując na polecenia czy sugestie nauczyciela.

Ubogi zasób słownictwa i wiadomości ogólnych, ma bardzo duże trudności z wykonywaniem operacji rachunkowych – liczy na konkretach, nie zna tabliczki mnożenia.

Chłopiec nie panuje nad ruchliwością, jest bardzo rozmowny - w czasie lekcji cały czas komentuje i wypowiada zdania bardzo często niespójne z tematem zajęcia. Uczeń o silnej potrzebie akceptacji.

W trakcie pracy uczeń potrzebuje dodatkowych wyjaśnień i zachęty.

Zasób wiadomości i umiejętności:

·         Czyta na poziomie klasy piątej szkoły podstawowej – rozumie czytany tekst, chętnie czyta na głos.

·         Pisze niestarannie, opuszczając część wyrazów, gubiąc litery, robi liczne, różnorodne błędy.

·         Myli części mowy – nie zastanawia się nad odpowiedzią, tylko błyskawicznie wypowiada pierwszą myśl.

·         Chętnie zgłasza się i chodzi do tablicy.

·         Liczy na konkretach, nie zna tabliczki mnożenia.

·         Sukces wyzwala w chłopcu chęć do dalszej pracy, niepowodzenie – zniechęca go, powoduje, że obraża się i odmawia współpracy.

·         Wykonuje zadania domowe, lubi robić notatki, wypełniać testy.

·         Na zajęcia wyrównawcze chodzi chętnie, zwłaszcza wtedy, gdy jest w centrum zainteresowania nauczyciela i poprawnie wykonuje zadania – wykazuje się wiedzą, jest bardzo aktywny.

·         Pozbawiony jest krytycyzmu wobec siebie, nie dostrzega braków, nie przyjmuje słów krytyki „podanych” w łagodny sposób.

Sytuacja rodzinna:

·         Rodzina liczna. Matka dba o dom, ojciec pracuje zawodowo.

·         Sytuacja materialna rodziny jest trudna.

·         Damian ma wszystkie podręczniki, ćwiczenia i zeszyty. Bywa, że nie przynosi potrzebnych zeszytów czy przyborów szkolnych, zapomina je zapakować do tornistra.

·         Do szkoły przychodzi schludnie ubrany, ma drugie śniadanie, je obiady na terenie szkoły.

Działania, które należy podjąć:

·         Stworzyć miłą atmosferę w czasie dodatkowych zajęć, otoczyć opieką pedagogiczną.

·         Zachęcać do starannego wykonywania ćwiczeń i notatek. Dbać o prawidłowe relacje w zespole klasowym, „wyciszać” ucznia, przypominać o prawidłowym zachowaniu w czasie lekcji i przerw.

·         Utrzymywać stały kontakt z domem rodzinnym.

·         Przygotowywać do lekcji (powtarzając treści programowe), by uczeń mógł aktywnie w nich uczestniczyć.

·         Zwracać uwagę na dostosowanie wymagań programowych i tempa pracy do możliwości dziecka (zgodnie z zaleceniami PPP).

- prowadzić zajęcia rewalidacyjne,

- doskonalić funkcje percepcyjno-motoryczne,

- doskonalić technikę czytania, pisania i liczenia,

- wzbogacać zasób słownictwa,

- uzupełniać i utrwalać podstawowe wiadomości programowe;

 

 

MOCNE STRONY

SŁABE STRONY

brak trudności w pisaniu

1.

słaba pamięć słuchowa bezpośrednia

pismo estetyczne

2.

obniżona pamięć trwała

duży zasób słówek z

j. angielskiego

3.

trudności ze skupieniem uwagi

Komunikatywność

4.

obniżone myślenie logiczne

Otwartość i bezpośredniość

5.

brak umiejętności rozumienia tekstu

 

6.

trudności z abstrahowaniem i uogólnieniem

 

7.

niskie rozumowanie werbalne

 

8.

zaburzenie analizy i syntezy wzrokowej i słuchowej             

 

9.

trudności w czytaniu

 

10.

niska motywacja

 

11.

słabe operowanie symbolami

 

12.

obniżenie myślenia operacyjnego

 

13.

słaba orientacja kierunkowa i przestrzenna

 

3. Opis grupy szkolnej:

 

Damian uczęszcza  do klasy  Ib. W klasie tej jest 19 osób. Chłopiec nie jest izolowany, w czasie lekcji siedzi z uczniem posiadającym orzeczenie PPP, ale na przerwach przebywa razem z innymi kolegami z klasy, z którymi nawiązał dobry kontakt.

 

4. Tygodniowy rozkład zajęć ucznia:

 

godz.

Poniedziałek

Wtorek

Środa

Czwartek

Piątek

8.00-8.45          

1. Matematyka

Matematyka

Religia

Jęz. angielski

Historia

8.50-9.35

2. Fizyka

Jęz. polski

Matematyka

Chemia

Sztuka

9.40-10.30

3. Informatyka

Jęz. polski

Geografia

...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin