Scenariusz zajęć otwartych
dla klasy 2c
Temat: W ogrodzie warzywnym
Data: 07.10.2010
Uczeń:
- opisuje prace wykonywane w ogrodzie jesienią
- nazywa warzywa,
- wyróżnia i nazywa części roślin: korzeń, łodyga, liść, kwiaty, owoce, nasiona,
- rozróżnia części jadalne warzyw,
- zna wartości odżywcze warzyw,
- pamięta o higienie przygotowywania posiłków i kulturze ich spożywania
Metody: obserwacja, pokaz, rozmowa, praktycznego działania, ćwiczenia.Formy pracy: indywidualna, zbiorowa,
Pomoce: okazy różnorodnych warzyw: pomidory, ogórek, marchewka, rzodkiewka, teksty zagadek o warzywach, produkty i przedmioty potrzebne do wykonania sałatki wielowarzywnej, przepisy, noże, deseczki do krojenia, ścierki, fartuszki, chusteczki, talerzyki, widelce.
Przebieg zajęć:
1. Wprowadzenie – rozwiązywanie zagadek o warzywach.
Dzieci rozwiązują zagadki:
Ø Latem w ogrodzie wyrósł zielony,
a zimą w beczce leży kiszony
(ogórek)
Ø Pomarańczowa, słodka z ziemi wyrwana
pyszna w surówce i gotowana.
Dobrze jej w dłoni i salaterkach
więc chrup ją zawsze zamiast cukierka
( marchewka)
Ø Wyjęty z ziemi szary i brzydki,
pyszne są z niego placki i frytki.
(ziemniak)
Ø Jakie warzywo, nawet niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? ... ( cebula)
Ø Wyrósł na drodze na jednej nodze. Wygląda jak słońce, ziaren ma tysiące.
(słonecznik)
Ø Na zagonie złota głowa, smaczne pestki w sobie chowa.
(dynia )
Ø Ma gruby brzuszek i ogonek małyBędzie z niego pewnie barszczyk doskonały. ... (burak)
Ø Głos kukułki + grzyb + a– rośnie na polu, żółte kolby ma. ...
(kukurydza)
Ø Różne na świecie istnieją „łaty”:żółte, czerwone, łaty w kraty.Lecz nie ma na pewnosmaczniejszej „łaty”,niżeli zielony listek...(sałata)
Ø Okrągła głowa zielonaz soczystych liści złożona. ... (kapusta)
Ø Każdy odgadnie tę zagadkę,ma biały korzeń i zieloną natkę. ...(pietruszka)
Ø Wyrosła na grządkachczerwona kuleczka,choć to smakołyczek,to szczypie w języczek. ...(rzodkiewka)
Ø Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,przerośnie ogrodniczkę.Zdobi działki, ogródki,w nazwie ma trzy nutki.(fasola)
Ø Zielone łódeczki,a w łódkach kuleczki,gdy się ugotują,każdemu smakują. ...(groch)
2. Swobodne wypowiedzi dzieci na temat prac jesiennych w ogrodzie.
o Co robią ludzie w ogrodach jesienią?
o Jakie warzywa zbierają? Rozmowa o warzywach, ich wyglądzie, wielkości, kształcie, kolorze, zapachu, smaku, wartościach odżywczych.
3. Wskazywanie części podziemnej i nadziemnej, części jadalnej rośliny.
- Z jakich części składa się roślina? (korzeń, łodyga, liście, kwiaty, owoce, nasiona)- Po co roślinie potrzebne są korzenie? (utrzymują roślinę w ziemi, czerpią z ziemi składniki mineralne i wodę)- Do czego służy łodyga? (utrzymuje liście, kwiaty, owoce, przewodzi wodę i sole mineralne z korzenia do pozostałych części rośliny)- Do czego potrzebne są roślinie liście? (do odżywiania i do "oddychania")- Po co roślinie potrzebne są kwiaty? (aby powstał owoc, wewnątrz którego są nasiona niezbędne do rozmnażania się roślin).
4. Ułożenie warzyw:
· uczeń, który ma dane warzywo podaje jeden przymiotnik określający dane warzywo i kładzie je na „Straganie warzywnym”, przyczepia karteczkę z nazwą warzywa.
5. Zabawa ruchowa – naśladowanie pracy ogrodnika:
- kopanie, koszenie, pielenie, sadzenie,
- po ciężkiej pracy prostujemy plecy, przeciągamy się,
Zbieramy warzywa, wkładamy do koszyka, zawozimy do piwnicy
6. Praca w zeszycie. Napisz z jakich części składa się ta roślina:
7. Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu pt. „Jesień w ogródku warzywnym” – wypowiedzi uczniów na podstawie tekstu:
o O jakich warzywach jest mowa w tekście?
o Jakie warzywa zjadamy na surowo, Jakie gotowane, a jakie w obu postaciach?
8. Przygotowanie sałatki wielowarzywnej
o Zwrócenie uwagi na konieczność spożywania dużej ilości warzyw i owoców jako źródła witamin oraz przestrzegania zasady mycia warzyw i owoców przed spożyciem.
o Zwrócenie uwagi na higieniczne, estetyczne wykonanie sałatek, na właściwe zachowanie się przy stole, konsumpcja.
9. Porządkowanie miejsca pracy.
10. Podsumowanie: Uczniowie kończą zdanie: „Warto jeść dużo owoców i warzyw, bo…”
11. Praca domowa
Uzupełnij tabelkę, pokoloruj właściwe miejsce:
część rośliny
nazwa warzywa
korzeń
liść
owoc
kwiat
łodyga
pietruszka
marchew
kapusta
pomidor
kalafior
kalarepa
leokim