Scenariusz zajęć W ogrodzie warzywnym kl. 2.docx

(32 KB) Pobierz

Scenariusz zajęć otwartych

dla klasy 2c

 

 

Temat: W ogrodzie warzywnym

 

Data: 07.10.2010

 

Uczeń:

-          opisuje prace wykonywane w ogrodzie jesienią

-          nazywa warzywa,

-          wyróżnia i nazywa części roślin: korzeń, łodyga, liść, kwiaty, owoce, nasiona,

-          rozróżnia części jadalne warzyw,

-          zna wartości odżywcze warzyw,

-          pamięta o higienie przygotowywania posiłków i kulturze ich spożywania

 

 

Metody: obserwacja, pokaz, rozmowa, praktycznego działania, ćwiczenia.
Formy pracy: indywidualna, zbiorowa,


Pomoce: okazy różnorodnych warzyw: pomidory, ogórek, marchewka, rzodkiewka, teksty zagadek o warzywach, produkty i przedmioty potrzebne do wykonania sałatki wielowarzywnej, przepisy, noże, deseczki do krojenia, ścierki, fartuszki, chusteczki, talerzyki, widelce.

 

Przebieg zajęć:

 

1.      Wprowadzenie – rozwiązywanie zagadek o warzywach.

Dzieci rozwiązują zagadki:

 

 

Ø      Latem w ogrodzie wyrósł zielony,

a zimą w beczce leży kiszony

                                                    (ogórek)

 

Ø      Pomarańczowa, słodka z ziemi wyrwana

pyszna w surówce i gotowana.

Dobrze jej w dłoni i salaterkach

więc chrup ją zawsze zamiast cukierka

                                                      ( marchewka)

 

Ø      Wyjęty z ziemi szary i brzydki,

pyszne są z niego placki i frytki.

                                            (ziemniak)

 

Ø      Jakie warzywo, nawet niewielkie, wyciśnie z oczu słoną kropelkę? ...
( cebula)
 

Ø      Wyrósł na drodze na jednej nodze. Wygląda jak słońce, ziaren ma tysiące.

                                                                                             (słonecznik)

 

Ø      Na zagonie złota głowa, smaczne pestki w sobie chowa.

                                                                                               (dynia )

 

Ø      Ma gruby brzuszek i ogonek mały
Będzie z niego pewnie barszczyk doskonały. ...
                                          (burak)

Ø      Głos kukułki + grzyb + a
– rośnie na polu, żółte kolby ma. ...

                                                  (kukurydza)

 

 

Ø      Różne na świecie istnieją „łaty”:
żółte, czerwone, łaty w kraty.
Lecz nie ma na pewno
smaczniejszej „łaty”,
niżeli zielony listek...
(sałata)

 

Ø      Okrągła głowa zielona
z soczystych liści złożona. ...
(kapusta)

 

Ø      Każdy odgadnie tę zagadkę,
ma biały korzeń i zieloną natkę. ...
(pietruszka)

 

Ø      Wyrosła na grządkach
czerwona kuleczka,
choć to smakołyczek,
to szczypie w języczek. ...
(rzodkiewka)

 

Ø      Nie jest skoczkiem, ma tyczkę,
przerośnie ogrodniczkę.
Zdobi działki, ogródki,
w nazwie ma trzy nutki.
(fasola)

 

Ø      Zielone łódeczki,
a w łódkach kuleczki,
gdy się ugotują,
każdemu smakują. ...
(groch)



 

 

2.      Swobodne wypowiedzi dzieci na temat prac jesiennych w ogrodzie.

o       Co robią ludzie w ogrodach jesienią?

o       Jakie warzywa zbierają? Rozmowa o warzywach, ich wyglądzie, wielkości, kształcie, kolorze, zapachu, smaku, wartościach odżywczych.

3.      Wskazywanie części podziemnej i nadziemnej, części jadalnej rośliny.

- Z jakich części składa się roślina? (korzeń, łodyga, liście, kwiaty, owoce, nasiona)
- Po co roślinie potrzebne są korzenie? (utrzymują roślinę w ziemi, czerpią z ziemi składniki mineralne i wodę)
- Do czego służy łodyga? (utrzymuje liście, kwiaty, owoce, przewodzi wodę i sole mineralne z korzenia do pozostałych części rośliny)
- Do czego potrzebne są roślinie liście? (do odżywiania i do "oddychania")
- Po co roślinie potrzebne są kwiaty? (aby powstał owoc, wewnątrz którego są nasiona niezbędne do rozmnażania się roślin).
 

4.      Ułożenie warzyw:

·         uczeń, który ma dane warzywo podaje jeden przymiotnik określający dane warzywo i kładzie je na „Straganie warzywnym”, przyczepia karteczkę z nazwą warzywa.

5.      Zabawa ruchowa – naśladowanie pracy ogrodnika:

- kopanie, koszenie, pielenie, sadzenie,

- po ciężkiej pracy prostujemy plecy, przeciągamy się,

Zbieramy warzywa, wkładamy do koszyka, zawozimy do piwnicy

 

6.      Praca w zeszycie. Napisz z jakich części składa się ta roślina:

   

scan0001

 

7.      Słuchanie czytanego przez nauczyciela tekstu pt. „Jesień w ogródku warzywnym” – wypowiedzi uczniów na podstawie tekstu:

o       O jakich warzywach jest mowa w tekście?

o       Jakie warzywa zjadamy na surowo, Jakie gotowane, a jakie w obu postaciach?

 

8.      Przygotowanie sałatki wielowarzywnej

 

o       Zwrócenie uwagi na konieczność spożywania dużej ilości warzyw i owoców jako źródła witamin oraz przestrzegania zasady mycia warzyw i owoców przed spożyciem.

o       Zwrócenie uwagi na higieniczne, estetyczne wykonanie sałatek, na właściwe zachowanie się przy stole, konsumpcja.

9.      Porządkowanie miejsca pracy.

10.  Podsumowanie: Uczniowie kończą zdanie: „Warto jeść dużo owoców i warzyw, bo…”

11.  Praca domowa

Uzupełnij tabelkę, pokoloruj właściwe miejsce:

 

część rośliny

 

 

nazwa warzywa

korzeń

liść

owoc

kwiat

łodyga

pietruszka

 

 

 

 

 

marchew

 

 

 

 

 

kapusta

 

 

 

 

 

pomidor

 

 

 

 

 

kalafior

 

 

 

 

 

kalarepa

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin