Temat: Podróż z Ortofrajdkiem po Polsce - ,,Wielkanocna wyprawa’’.
Czas: 5 godzin
Treści kształcenia oraz działania uczniów.
Cele operacyjne.
Uczeń:
Przewidywane osiągnięcia.
h
1. Wykorzystanie różnicy form liczby rzeczowników dla uzasadnienia pisowni wyrazów z ,,ó’’ i ,,rz’’ wymiennym.
2. Utrwalenie pisowni częściej spotykanych wyrazów z ,,rz’ ’i ,,ó’’ niewymiennym oraz ,,h’’.
3. Wzbogacanie słownictwa o wyrazy z trudnościami ortograficznymi.
4. Utrwalenie wybranych wyrazów z trudnościami ortograficznymi.
5. Układanie życzeń.
6.Podsumowanie: odpoczynek na plaży.
-dobiera paty wyrazów
- wstawia kraszanki w miejsce brakujących liter
- ustala prawidłowy zapis wyrazów z trudnościami ortograficznymi
- współdziała w zespole
- uzupełnia wyrazy brakującymi literami
- układa życzenia dla zajączka wg kodu Kolorowej Ortografii
- wypowiada się na temat wycieczki
- uczestniczy w zabawach na świeżym powietrzu
- zna zasadę pisowni wyrazów z ,,ó’’ i ,,rz’’ wymiennym
- poprawnie stosuje kolorowy kod ortograficzny
- zna pisownię wybranych wyrazów z trudnościami ortograficznymi
- umie zachować się w sytuacji trudnej
- umie współpracować
- umie zastosować poznane zasady ortograficzne
- potrafi ułożyć życzenia wg podanego kodu
- potrafi dokonać oceny
- umie bawić się z rówieśnikami
1
Metody pracy: wycieczka, Kolorowa Ortografia, praca z tekstem, oparte na dydaktycznym działaniu (ćwiczenia ortograficzne z wykorzystaniem wyrazów z lukami), aktywizujące (zabawa, rozwiązywanie problemów, ewaluacyjna).
Forma organizacyjna: indywidualna i zespołowa.
Środki dydaktyczne: koperty z zadaniami, pisanki, wyrazy z luką, plansze z wierszem, plansze kontrolne, pisanka w kolorach Ortofrajdy, paski z pociętymi życzeniami.
PRZEBIEG WYCIECZKI
3. Zadanie II. Zagadka: Jajko ubarwione na jeden kolor to ....
W wierszu, który za chwilę przeczytacie, Ortochochlik zrobił trochę zamieszania – pozmieniał niektóre litery. Musicie zrobić świąteczne porządki i poukładać je na swoje miejsce. Miłej zabawy!
Dzieci dotarły do miejsca i zobaczyły na gałązkach drzew i krzewów porozwieszane wyrazy z lukami i osobno litery w kolorach Ortofrajdy. Na jednym z gałązek zawieszona została plansza z informacją od Ortofrajdka. Dzieci czytają ,,Każdy z Was niech wybierze jeden wyraz i dobierze do niego brakującą literę. Na odwrocie kartki z napisanym wyrazem jest sprawdzenie. Upewnijcie się czy dobrze wykonaliście zadanie.
Dzieci znalazły ogromną pisankę w kolorach Ortofrajdy. Obok związane wstążką pocięte paski z napisanymi zdaniami. Wybrane dziecko czyta treść zadania. ,,Z podanych zdań ułóżcie życzenia dla zajączka i naklejcie na kolorową pisankę.’’ (W każdym zdaniu jest trudność ortograficzna, która pasuje do koloru pisanki).
7. Rozmowa nauczycielki z dziećmi na temat wycieczki – ocena przebiegu, dzielenie się wrażeniami. Gry i zabawy na świeżym powietrzu.
kowalik_04