KOBIETA_ZARADNA_KOBIETA _AKTYWNA_NORMALNA_KOBIETA.pdf

(142 KB) Pobierz
KOBIETA_ZARADNA_KOBIETA _AKTYWNA_NORMALNA_KOBIETA
Działanie1.6.SPORZL:SystemAktywizacjizawodowejkobiet–
„KOBIETAZARADNA,KOBIETAAKTYWNA–NORMALNA
KOBIETA”
TAKIE OKREŚLENIA, WEDŁUG BADAŃ PRZEPROWADZONYCH WŚRÓD OPINII PUBLICZNEJ
PRZEZFIRMĘASMCENTRUMBADAŃIANALIZRYNKU,NAJLEPIEJPASUJĄDOPRACUJĄCEJ
ZAWODOWOKOBIETY.
Przedsiębiorcy pozytywnie oceniają kobiety jako pracowników. Ponad połowa z badanych
przezASMpracodawcówpracękobietoceniawysoko,a22%bardzowysoko.Czemuzatem
kobietywciąŜmająkłopotyzeznalezieniemzatrudnienia?
Projekt SYSTEM AKTYWIZACJI ZAWODOWEJ KOBIET – „KOBIETA PRACUJĄCA…”
współfinansowany jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej.
Badaniaprowadzonewramachprojektupozwoliłym.in.określićjakiekwalifikacjezawodowe
posiadają badane kobiety, jak waŜne są te kwalifikacje dla pracodawców i czy kobiety są
świadomestawianychprzezpracodawcówwymagań.
Ponad 52% kobiet potrafi obsługiwać telefon komórkowy, ale juŜ tylko 37,7% komputer.
Zaledwie 27,2% respondentek potrafi korzystać z Internetu i poczty elektronicznej. Ponad
26% kobiet potrafi obsługiwać urządzenia biurowe oraz posługiwać się jednym obcym
językiem. 23,2% respondentek posiada prawo jazdy kategorii B, 16,4% to absolwentki
prestiŜowych szkół lub osoby posiadające bardzo dobre świadectwo ukończenia uczelni,
a13,3%posiadadodatkowe,potwierdzonedokumentamikwalifikacje.Jedynie6,6%kobiet
znaconajmniej2językiobce.
Biorąc pod uwagę powyŜsze umiejętności zapytano samych przedsiębiorców o stopień ich
występowania wśród pracowników. Z uzyskanych odpowiedzi wyraźnie wynika, Ŝe
kwalifikacje te występują jednakowo często, bez względu na płeć. Jednak na podstawie
części uzyskanych odpowiedzi moŜna dostrzec pewne róŜnice między kwalifikacjami
posiadanymiprzezkobietyiprzezmęŜczyzn.
16,6% przedsiębiorców wskazuje, Ŝe kobiety częściej mogą pochwalić się bardzo dobrym
świadectwem/dyplomem prestiŜowej szkoły w stosunku do 3,7% męŜczyzn posiadających
takie kwalifikacje (75,8% badanych stwierdziło, Ŝe płeć nie ma znaczenia). 5,1%
pracodawców wskazało, Ŝe umiejętność obsługi telefonu komórkowego częściej występuje
umęŜczyzn,a2,3%wskazało,Ŝeukobiet.RównieŜumiejętnośćobsługikomputera,według
badanych, częściej występuje u męŜczyzn (9% wskazań) niŜ u kobiet (4,1%) – podobne
wskazaniadotycząumiejętnościkorzystaniazInternetuielektronicznejpoczty.DuŜeróŜnice
zaobserwowanowkwestiiznajomościjednegoiconajmniejdwóchjęzykówobcych.Ponad
13% przedsiębiorców stwierdziło, Ŝe kompetencje te częściej występują u kobiet, zaledwie
2% wskazało na męŜczyzn. Jeszcze większe róŜnice występują dla takich kompetencji jak
umiejętność obsługi urządzeń biurowych: 20% respondentów odpowiedziało, Ŝe częściej
kobiety posiadajątaką umiejętność (2,5%, Ŝe męŜczyźni), orazdla posiadania prawa jazdy
kategoriiB:20%przedsiębiorcówwskazało,ŜetomęŜczyźniczęściejposiadajątakieprawo
jazdy (1,1%, Ŝe kobiety). Kobiety częściej posiadają równieŜ dodatkowe, potwierdzone
dokumentamikwalifikacje–13,4%wskazań(3,6%wskazańnamęŜczyzn).
Badania potwierdzają równieŜ to, Ŝe kobiety trafnie oceniają waŜność wymienionych
kwalifikacji w porównaniu z tym jak oceniają je sami pracodawcy. Oznacza to, Ŝe są
świadome wymagań rynku i tego jakie kompetencje naleŜy posiadać, aby mieć szanse na
zdobyciepracy.
Badania te pozwalają stwierdzić, Ŝe kobiety nie są gorzej przygotowane do wykonywania
1
ProjektwspółfinansowanyprzezUnięEuropejskąześrodków
EuropejskiegoFunduszuSpołecznegowramach
SektorowegoProgramuOperacyjnegoRozwójZasobówLudzkich
www.asmpoland.com.pl/kobietapracujaca
453991098.009.png 453991098.010.png 453991098.011.png 453991098.012.png
Działanie1.6.SPORZL:SystemAktywizacjizawodowejkobiet–
określonychzawodówniŜmęŜczyźni.MająduŜąświadomośćoczekiwań,starająsięprzytym
wykorzystać wszelkie moŜliwość zdobycia jak najwyŜszych kwalifikacji kończąc wyŜsze
uczelnie,czyteŜkorzystajączdodatkowychmetoddoszkalania.
Pomimoto,ponad50%ogółubezrobotnychwPolscetokobiety.ByćmoŜepowodemtakiej
sytuacji jest wciąŜ silnie funkcjonujący w naszym społeczeństwie stereotypowy podział
obowiązkówwrodzinie.Nadaldośćlicznajestgrupaosób,któreuwaŜają,Ŝekobietywogóle
niepowinnypracować–6,6%badanych.Takmocnozakorzenionestereotypyprzejawiająsię
równieŜ tym, Ŝe istnieje wyraźny podział na zawody kobiece i męskie. Mało kto jest
w stanie wyobrazić sobie kobietę pracującą na budowie, zabawny równieŜ wydaję się
męŜczyznapracującyjakowychowawcawprzedszkolu.Takipodziałpowoduje,Ŝezarówno
kobiety,jakimęŜczyźnimająograniczonydostępdoniektórychzawodów,awięcimniejsze
moŜliwości zdobycia zatrudnienia. Choć zdecydowanie mniej jest takich zawodów, których
„nie powinni” wykonywać męŜczyźni, w stosunku do zawodów, do których ograniczony
dostęp mają kobiety: 82,3% respondentów uznaje, Ŝe nie ma takich zawodów, w których
męŜczyźni nie powinni pracować i 45% badanych uznaje, Ŝe są zawody niedostępne dla
kobiet.SamipracodawcyłamiąprawoadresującniektóreogłoszeniawyłączniedomęŜczyzn,
lub wyłącznie do kobiet. Co trzeci pracodawca przyznaje, Ŝe niezaleŜnie od posiadanych
kwalifikacji ma w swoim przedsiębiorstwie stanowisko, na które nie zatrudniłby kobiety.
AprzecieŜpowstająnowetechnologie,wykorzystywanerównieŜwbudownictwie,którenie
wymagająjuŜfizycznejsiły,aumiejętnościobsługikomputeraiprecyzji,atychkobietomnie
brakuje.
Innymproblememjestsamonastawieniekobiet,zwłaszczatych,któredługopozostająbez
zatrudnienia.Zbadańopiniipublicznejwynika,Ŝekobietomłatwiejjestpogodzićsięzutratą
pracy – 31,1% badanych osób twierdzi, Ŝe to kobietom łatwiej jest pogodzić się
z bezrobociem, a zaledwie 11,5%, Ŝe męŜczyznom (55,5% odpowiedziało, Ŝe kobiety
imęŜczyźniwtakimsamymstopniusądotknięciutratąpracy).Kobietazawszemacorobić–
jeśli nie pracuje to zajmuje się domem. MęŜczyzna – w opinii społeczeństwa, po utracie
pracy nie ma innych zajęć, które tą stratę by mu rekompensowały i pozwoliły utrzymać
samoświadomość, Ŝe ma zajęcie. Takie jest zdanie opinii publicznej. Ale spotkania
z bezrobotnymi kobietami, które organizowane były w ramach projektu pokazują jak
naprawdę bezrobocie wpływa na kobiety. Długotrwałe pozostawanie bez zatrudnienia
powoduje,Ŝe kobietyprzestają wierzyć we własne moŜliwości, corazgorzej oceniają swoje
szansenazatrudnienie,aŜdochodządomomentu,kiedyprzestająpodejmowaćjakiekolwiek
działania w celu nawiązania kontaktu z pracodawcą. Dochodzą do tego wciąŜ napływające
dane na temat sytuacji na rynku pracy, o wzrastającym bezrobociu, o braku miejsc pracy.
Bezrobotnekobietyczująsiębezradne,niewidząmoŜliwościrozwiązaniaswojejsytuacjiisą
w stanie przekonać kaŜdego, Ŝe nigdy się ona nie zmieni. Kiedy rozmawialiśmy
zbezrobotnymikobietami,próbowaliśmyprzekonaćjedopodjęciajakichkolwiekdziałańna
rzecz podniesienia swoich kwalifikacji zawodowych – na sam początek proponowaliśmy
wolontariat.Fakt,zatakąpraceniedostajesięwynagrodzenia,alewielesięmoŜnanauczyć,
nawiązaćnowekontaktyiudowodnićsamejsobie,Ŝejestsiępotrzebną.Jednakobecnena
seminariachPanieprzekonywałynas,ŜenicimtakaaktywnośćniepomoŜe,Ŝeichitaknikt
niebędziechciałzatrudnić.NajwaŜniejszymargumentembyłjednakten,Ŝeonepotrzebują
płatnego zajęcia. Naszym zdaniem warto, by się zastanowiły co jest bardziej opłacalne –
spędzaćczaswdomu,niekontaktującsięznikim,nieuczącniczego,tracącwtensposób
„wartość” jako pracownik i nie mając dochodów, czy jednak podjąć pracę wolontaryjną,
zdobywać nowe kwalifikacje, doświadczenie, kontakty, co być moŜe zaowocuje
zatrudnieniem?Nawetjeślizatakąpracęniemamaterialnychzysków,tojednakpozostałe
korzyścimogąokazaćsięowielebardziejwartościowe.NaseminariachobecnebyłyrównieŜ
panie,któredziałałycharytatywniedlaorganizacjikobiecychidziękitemu,Ŝerobiłycośdla
innych, czuły się potrzebne i spełnione zawodowo. Część z nich miała wiele przykrych
2
ProjektwspółfinansowanyprzezUnięEuropejskąześrodków
EuropejskiegoFunduszuSpołecznegowramach
SektorowegoProgramuOperacyjnegoRozwójZasobówLudzkich
www.asmpoland.com.pl/kobietapracujaca
453991098.001.png 453991098.002.png 453991098.003.png 453991098.004.png
Działanie1.6.SPORZL:SystemAktywizacjizawodowejkobiet–
www.asmpoland.com.pl/kobietapracujaca
doświadczeń, niektóre straciły wszystko w pewnym etapie swego Ŝycia. Wybrały jednak
aktywność. Postanowiły wziąć sprawy we własne ręce – często ich tragedia spowodowana
byłatym,Ŝeichpartnerzynieliczylisięzichzdaniem,samichcielidbaćobudŜetrodzinny.
Tepaniezaczynałyodwolontariatu,potemjednakrozpoczynałypracęwinnychmiejscach,
zakładaływłasnefirmy.
Zapewne wiele jest osób, które stwierdzą, Ŝe nakłanianie kobiet do uwierzenia we własne
moŜliwości,do„niepoddawaniasię”,mówienieim,Ŝejeślibędąwytrwałetonapewnosię
uda–totylkobanały,którewrzeczywistościniepomagają.Sąjednakosoby,któreuwierzyły
wte„frazesy”iodniosłyoczekiwanysukces.BowiemnarzekanieiczekanieaŜpraca„sama
przyjdzie”zcałąpewnościąniepozwoląnazdobyciezatrudnienia.
Celem, a takŜe i przesłaniem projektu „Kobieta Pracująca…” jest przekonanie zarówno
pracodawców, kobiet, jak i społeczeństwa, do tego, by zacząć postrzegać kobiety jako
pełnowartościowych uczestników rynku pracy, aby pracodawca zatrudniając kobietę nie
zastanawiałsiękiedylubczykobietabędziemiaładzieckoijakczęstoztegopowodubędzie
nieobecna w pracy. Chcemy równieŜ przekonać same kobiety do tego, Ŝe warto walczyć
o swoje miejsce na rynku pracy i podejmować kaŜdy wysiłek, by to zatrudnienie zdobyć.
Staramy się równieŜ przekonać społeczeństwo, które wciąŜ nie pozwala kobietom na
aktywnośćzawodową(5%badanychuwaŜa,Ŝekobietywogóleniepowinnypracować!!!),
Ŝepracującakobietaniepowinnabyćpostrzeganajakota,którazaniedbujedomidzieci.
KobietaPracująca=KobietaZaradna=KobietaAktywna=KobietaNormalna
Projekt SYSTEMAKTYWIZACJIZAWODOWEJKOBIET–„KOBIETAPRACUJĄCA…” współfinansowany
jest ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego Unii Europejskiej w ramach Sektorowego
ProgramuOperacyjnegoRozwojuZasobówLudzkich.
Opracowanie:AgnieszkaMajsiej
Biuroprojektu:
ASMCentrumBadańiAnalizRynkuSp.zo.o.
ul.Grunwaldzka5
99–301Kutno
KierowniczkiProjektu:
DominikaStelmachowiczPawyza
d.pawyza@asmpoland.com.pl
tel.0243557717
KatarzynaŚwierzawskaAmbroziak
k.swiezawska@asmpoland.com.pl
tel.0243557734
www.asmpoland.com.pl/kobietapracujaca
3
ProjektwspółfinansowanyprzezUnięEuropejskąześrodków
EuropejskiegoFunduszuSpołecznegowramach
SektorowegoProgramuOperacyjnegoRozwójZasobówLudzkich
ASMCentrumBadańiAnalizRynkuSp.zo.o.
453991098.005.png 453991098.006.png 453991098.007.png 453991098.008.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin