wzrok2010.pdf

(715 KB) Pobierz
294676055 UNPDF
20100509
AktywnoŚĆ ruchowa w
problemach narzĄdu wzroku
AKTYWNOŚĆ
RUCHOWA
¡ ADAPTOWANA
Ograniczenia dotyczĄce rodzajów i
intensywnoŚci aktywnoŚci ruchowej narzucane
przez problemy w zakresie narzĄdu wzroku
¡ ADAPTACYJNA
Rodzaje aktywnoŚci ruchowej, której
podejmowanie przez osoby z
niepełnosprawnoŚciĄ narzĄdu wzroku poprawi
ich funkcjonowanie
Wzrok, degeneracyjne
choroby OUN
Ograniczenia dotyczĄce
aktywnoŚci ruchowej
¡ KrótkowzrocznoŚĆ znacznego stopnia
¡ Stan po urazie gałki ocznej
¡ Stan po operacji gałki ocznej
¡ Retinopatia cukrzycowa
Ćwiczenia, które wiĄŻĄ siĘ z z
tĄ niepełnosprawnoŚciĄ
• Ćwiczenia równowagi,
• korekta statyki ciała,
• korekcja chodu
wskazówki sensoryczne
staŃ za uczĄcym siĘ, który próbuje
wykonaĆ dokładny rzut znad głowy i
podtrzymaj jego rĘce w celu zwiĘkszenia
oporu podczas, gdy on/ona próbuje
wykonaĆ ruch do przodu
1
294676055.040.png 294676055.041.png 294676055.042.png 294676055.043.png 294676055.001.png 294676055.002.png 294676055.003.png
20100509
wskazówki sensoryczne
wskazówki sensoryczne
jeŚli uczĄcy siĘ próbuje wykonaĆ skok
w dal z miejsca i zazwyczaj
demonstruje niesymetryczny
wzorzec, naleŻy poleciĆ wykonanie
skoku z pochylni
jeŚli chcesz zwiĘkszyĆ zakres ruchu w
wyproŚcie i zgiĘciu kolana w skoku w dal z
miejsca, staŃ przed osobĄ uczĄcĄ siĘ i
naciŚnij rĘkoma na jej ramiona, podczas
gdy on/ona próbuje siĘ podnieŚĆ
asysta fizyczna
DOSTOSOWANIE WARUKÓW
¡ powiedz dziecku, Że masz zamiar go
dotknĄĆ, zanim to zrobisz
¡ BodŹce werbalne (osobista zachĘta)
¡ Modelowanie (demonstrowanie)
¡ Wskazówki sensoryczne (proprioceptory)
¡ Manipulacja dotykowa (dotykanie )
¡ Asysta fizyczna
¡ Dostosowanie warunków uczenia siĘ
¡ Dostarczanie informacji zwrotnych
¡ próbowaĆ, gdy tylko to moŻliwe,
minimalizowaĆ asystĘ do „normalnych”
znaków dotykowych
Uczenie przykład
UczĄc osobĘ niewidomĄ, jak rzuciĆ piłkĘ,
naleŻy wykorzystaĆ metodĘ kroków:
Hipoterapia
¡ W parze , jeden za drugim: osoba stojĄca za
uczĄcym siĘ ustawia wysoko łokieĆ i stymuluje
ruch rĘki osoby niewidomej
¡ Prócz terapii ruchem konia stosuje siĘ szereg
róŻnorodnych ĆwiczeŃ, majĄcych na celu kształtowanie
prawidłowej postawy, prawidłowe trzymanie głowy
(waŻne u dzieci niewidomych, które nie majĄ punktu
zaczepienia dla oczu i głowa im wprost zwisa),
normalizacjĘ napiĘcia miĘŚni, wzmocnienie siły miĘŚni,
poprawa ruchomoŚci miednicy, zwiĘkszenie zakresu
ruchliwoŚci stawów, kształcenie zmysłu równowagi,
Ćwiczenie koordynacji i orientacji przestrzennej. Jednym
z warunków powodzenia w rehabilitacji jest
systematycznoŚĆ i długotrwałoŚĆ, a jej zaprzestanie
prowadzi do regresu i – w przypadku dzieci w okresie
rozwoju – do nasilenia nieprawidłowych nawyków i
pogłĘbienia nieprawidłowoŚci rozwojowych.
¡ Wzmocnienie kontroli sensorycznej rzutu
poprzez asystĘ fizycznĄ: osoba z problemami w
widzeniu trzyma linĘ z wĘzłem w rĘce, którĄ
rzuca, podczas gdy osoba stojĄca za niĄ trzyma
drugi koniec liny i ostroŻnie oporuje ruch
rzucajĄcego w celu zwiĘkszenia propriocepcji
ustawienia rĘki w trakcie całego ruchu.
2
294676055.004.png 294676055.005.png 294676055.006.png 294676055.007.png 294676055.008.png 294676055.009.png 294676055.010.png 294676055.011.png 294676055.012.png
20100509
Lina asekurujĄca
Lina asekurujĄca
¡ Dobrze naprĘŻona lina przymocowana do
Ścian sali gimnastycznej, słupków na
podwórku lub na boisku.
¡ Na linie moŻe byĆ zamocowany uchwyt,
pĘtla aby dziecko nie chwytało
bezpoŚrednio liny
¡ Ok. 0,5 m przed koŃcem powinien byĆ
ostrzegawczy wĘzeł i zmiana powierzchni
podłogi aby zabezpieczyĆ przed
wpadniĘciem na ŚcianĘ
KorzyŚci
MoŻliwoŚĆ biegania w dowolnym
momencie bez pomocy osób trzecich
Prawie pełen zakres ruchu koŃczyn
górnych – prawidłowy krok
moŻliwoŚĆ biegania sztafetowego wraz ze
zdrowymi rówieŚnikami.
WidzĄcy przewodnik
WidzĄcy przewodnik
¡ Osoba niedowidzĄca trzyma za łokieĆ
przewodnika idĄcego około pół kroku
przed niĄ, moŻliwe jest takŻe trzymanie
rĘki na barku przewodnika bĄdŹ trzymanie
siĘ za rĘce. W przypadku osoby z
niecałkowitĄ utratĄ wzroku moŻe to byĆ
samodzielny marsz za jasno ubranym
przewodnikiem.
Zalety
¢ zmniejszony niepokój
¢ naturalny chód z prawidłowym ruchem
koŃczyn górnych
¢ umiejĘtnoŚci społeczne i towarzyskie
Linka asekuracyjna
Linka asekuracyjna
¡ Osoba niewidzĄca i przewodnik zwiĄzani
sĄ (bĄdŹ trzymajĄ) linkĘ, sznurowadło,
rĘcznik
¡ JeŻeli pojawia siĘ niebezpieczeŃstwo
przewodnik skraca linkĘ
¡ WaŻne jest aby przewodnik był w stanie
biec szybciej niŻ osoba niewidzĄca
KorzyŚci:
¢ wiĘksza swoboda niewidzĄcego
¢ wiĘksze poczucie niezaleŻnoŚci
¢ poza tym wszystkie zalety biegania
z przewodnikiem
3
294676055.013.png 294676055.014.png 294676055.015.png 294676055.016.png 294676055.017.png 294676055.018.png 294676055.019.png 294676055.020.png 294676055.021.png
20100509
Kierowanie głosem
Bieganie samodzielne
¡ Osoba kierujĄca głosem albo stoi na
koŃcu sali gimnastycznej, bieŻni albo
biegnie obok
¡ WiĘksza swoboda i niezaleŻnoŚĆ osoby
niewidzĄcej, własne tempo
¡ Zupełnie naturalne ruchy.
¡ Znane bezpieczne warunki
¡ Pełna swoboda i naturalny ruch
¡ Poczucie normalnoŚci
Bieganie na bieŻni
Jazda na rowerze
¡ Brak ograniczeŃ zwiĄzanych z narzĄdem
wzroku
¡ Stosunkowo łatwa dostĘpnoŚĆ bieŻni
¡ MoŻliwoŚĆ regulacji tempa
¡ Pełne bezpieczeŃstwo
¡ Przy zachowanym resztkowym widzeniu
moŻliwa samodzielna jazda na rowerze w
spokojnym i bezpiecznym miejscu bĄdŹ po
torze
¡ Wskazana obecnoŚĆ osób widzĄcych,
które mogĄ zabezpieczaĆ
¡ DuŻe poczucie niezaleŻnoŚci
Tandem
Podwójny rower równoległy
¡ Osoba widzĄca z przodu
¡ BezpieczeŃstwo
¡ JadĄcy obok siebie
¡ Bardziej stabilne
¡ Socjalizacja
¡ Konieczne uzgodnienie sygnałów przed
zatrzymaniem, przed skrĘtem
¡ Szczególnie korzystne dla tych z głucho-
niemotĄ i upoŚledzeniem wzroku
¡ Lepsza komunikacja miĘdzy partnerami
4
294676055.022.png 294676055.023.png 294676055.024.png 294676055.025.png 294676055.026.png 294676055.027.png 294676055.028.png 294676055.029.png 294676055.030.png
20100509
Rower stacjonarny
PŁYWANIE
¡ Bezpieczne
¡ Wygodne
¡ Normalne
¡ Proste
¡ MoŻliwoŚĆ ustawienia zwykłego roweru na
odpowiednich rolkach aby wykorzystywaĆ
go w pomieszczeniu
¡ W basenie, oznaczenia dryfujĄcymi
bojkami linami orientacyjnymi
¡ Poprawa koordynacji ruchowej, poprawa
poczucia równowagi
¡ Korzystne pływanie z deskĄ
¡ Sygnalizacja koŃca basenu
Trening stacyjny
Trening stacyjny
¡ Czas na dokładne zapoznanie siĘ z
urzĄdzeniem – dotykanie go, przyjrzenie
siĘ z bardzo bliska
¡ Dokładny instruktaŻ, połĄczony z ustnym
omówieniem ruchów i wykorzystywanych
miĘŚni
¡ Wyprobowanie wszystkich ĆwiczeŃ pod
kontrolĄ instruktora
¡ Bardzo dokładny opis pismem Brailla
¡ Oznaczenie zakresu ruchu
poszczególnych urzĄdzeŃ zmianĄ
struktury podłogi, linami
¡ Opisy włĄczników poszczególnych
urzĄdzeŃ pismem Brailla
¡ Oznaczenie kolejnoŚci urzĄdzeŃ
Trening areobowy
Ćwiczenia w domu
¡ Low impact areobic
¡ Ćwiczenia na stopniu
¡ High impact areobic ( podskoki obunóŻ)
¡ Wszystkie ruchy powinny byĆ dokładnie
wyjaŚnione, zademonstrowane, pokazane
przez instruktora,
¡ Ćwiczenia ze skakankĄ, łatwe, tanie,
regulacja tempa
¡ Poprawia zwinnoŚĆ, poczucie równowagi,
siłĘ miĘŚniowĄ, wytrzymałoŚĆ
¡ MoŻe byĆ wykonywane przy muzyce, w
towarzystwie
5
294676055.031.png 294676055.032.png 294676055.033.png 294676055.034.png 294676055.035.png 294676055.036.png 294676055.037.png 294676055.038.png 294676055.039.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin