31
1.Definicja organizacji
2.Definicja zarządzania
Ad.1 Pojęcie organizacji (definicja organizacji) – organizacja jest to grupa ludzi, skupiona w danej instytucji, współpracująca ze sobą, w sposób uporządkowany i skoordynowany aby osiągnąć pewien zakres celów.
Cechy organizacji:
- organizacje są tworami człowieka stworzonymi dla wykonania określonego celu, zatem są celowo zainteresowane;
- w ich skład wchodzą ludzie stanowiący niezbędny element każdej organizacji oraz rzeczowe środki którymi ci ludzie posługują się w swych działaniach;
- są systemami zachowującymi się rozmyślnie, zdolnymi do koordynowania a nawet zmiany pierwotnie wyznaczonych celów;
- są wyodrębnione z otoczenia a równocześnie otwarte;
- są ustrukturowane czyli w pewien sposób uporządkowane wewnętrznie;
- są szczególnie złożone co nie pozwala do końca odwzorować ani opisać ich struktury;
- mają wyodrębniony człon kierowniczy;
- są stabilne, zdolne do utrzymania równowagi wewnętrznej mimo zmian zachodzących w otoczeniu;
- są ekwiwalentne;
- są systemami samoorganizującymi się;
- utrwalają sposoby zachowania ludzi i funkcjonowania organizacji w drodze formalizacji i instytucjonalizacji.
Organizacja może być przedstawiana jako model leawita, czynniki, ludzie, zadania, technologia i struktura.
Ludzie Zadania
Otoczenie
Struktura Technologia
Ludzie – uczestnicy organizacji wraz z ich kwalifikacjami, hierarchią wartości, oraz motywacjami do działania (podsystem społecznej organizacji).
Zadania – rozumiane jako zbiór zamierzeń przewidzianych do realizacji, w określonym przedziale czasu.
Technologia – obejmująca zbiór sposobów osiągnięcia celów, spełnienia funkcji, realizacji zadań cząstkowych (metody, techniki, podsystem techniczny).
Struktura – to ogól realizacji obejmujący przede wszystkim stosunki i oddziaływania poszczególnych elementów.
Organizacje możemy podzielić wg:
1.funkcji, od roli jaką zaspokajają potrzeb społecznych:
- organizacje gospodarcze działające na podstawie zasad ekonomiczności;
- służące zaspokojeniu niematerialnych potrzeb (szkoły, przedszkola);
- organizacje administracyjne ogólnopaństwowe, lokalne, militarne;
- organizacje społeczne (partie polityczne, związki zawodowe);
- organizacje religijne.
Zarządzanie – (definicja) zestaw działań obejmujący, planowanie, organizowanie, kierowanie i kontrolę skierowanych na zasoby organizacji (ludzkie, finansowe, informacyjne, rzeczowe) i wykonywanych zamiarem celów organizacji w sposób sprawny i skuteczny nazywamy zarządzaniem. Zarządzanie to plan, organizowanie, kierowanie, kontrola.
decyzji
Zasoby cel
Rzeczowe
Zasoby sprawny
Finansowe
Zasoby
Informacyjne kontrolowanie kierowanie i przywództwo
Zarządzanie jest to dokładne poznanie tego czego się oczekuje od ludzi a następnie dopilnowanie aby wykonali to w najlepszy i najtańszy sposób.
Planowanie jest to wytyczanie celów organizacji i określenie sposobów ich najlepszej realizacji.
Podejmowanie decyzji jest to część procesu planowania, obejmująca wybór trybu działania spośród zestawu dostępnych możliwości.
Organizowanie logiczne grupowanie działań i zasobów.
Kierowanie jest to zespół procesów wykorzystywanych w celu sprawienia by członkowie organizacji współpracowali ze sobą w interesie organizacji.
Kontrolowanie jest to obserwowanie postępów organizacji w realizacji jej celów.
Manager to taka osoba która wykonuje cztery podstawowe funkcje lub działania kierownicze:
1.planowanie
2.organizowanie
3.kierowanie
4.kontroli – łączyć i koordynując różne zasoby organizacji, w celu osiągnięcia celu organizacji w sposób skuteczny i sprawny.
Kryterium podziału managerów :
- wg szczebla zarządzania organizacji
- wg obszaru zarządzania organizacji
manager szczebla najwyższego
manager szczebla średniego
(funkcjonalny)
manager szczebla podst.
(ruchu)
Podział wg obszaru zarządzania:
- m. d.s. marketingu
- m. d.s. finansowych
- m. d.s. produkcji
- m. d.s. zasobów ludzkich
- m. d.s. administracji
Wiedza i wykształcenie
Doświadczenie i praktyka
Predyspozycje wewnętrzne
Role kierownicze wg MINTZBERGA
- interpersonalne
- decyzyjne
Podstawowe role kierownicze wg MINTZBERGA
KATEGORIA ROLA PRZYKŁAD
1.Interpersonalna Reprezentanta otwarcie nowego zakładu (charakter symboliczny)
Przywódca zachęcanie pracowników do zwiększenia wydajności
Łącznik koordynacja dwóch grup
2.Informacyjna Obserwator śledzi sprawozdania branżowe, zbiera informacje
na temat organizacji
Propagator wychodzi z inicjatywami
Rzecznik przedstawia org. , omawia plany strategiczne
na zewnątrz
3.Decyzyjna Przedsiębiorcy występuje z nowymi pomysłami
Przeciwdziałający rozwiązuje pewne konflikty
zakłóceniom
Dysponent zasobów
Negocjator
Umiejętności kierownicze:
1.techniczna – znajomość rzeczy i zdolność wykorzystywania wiedzy i metod teoretycznych w konkretnym indywidualnym przypadku, u. niezbędna do wykonywania lub zrozumienia zadań z daną organizacją
2.społeczna – tzn. zdolność efektywnej współpracy z innymi ludźmi zarówno jako członek jak i kierownik grupy.
Społeczny zasięg managera jest duży i również duże są wymagania co do jego umiejętności społecznej, umiejętność ta wymagana jest co najmniej na czterech szczeblach:
- kolegów
- podległych pracowników
- przełożonych
- i grup z otoczenia
Umiejętność nawiązywania kontaktu, rozumienia i motywowania jednostek jak i grup.
Umiejętność koncepcyjna – tzn. zdolność rozpoznawania problemów i szans, oraz ich związków.
Umiejętność koncepcyjna - zdolność do myślenia abstrakcyjnego.
Umiejętność diagnostyczna i analityczna – umożliwiająca między innymi zaprojektowanie najwłaściwszej reakcji, w danej sytuacji.
Otoczenie organizacji
Otoczenie wewnętrzne
Otoczenie celowe
Regulatorzy konkurencja
Dostawcy
...
czarnulka_