ŚW. JÓZEF W NAUCZANIU OJCÓW KOŚCIOŁA.pdf

(104 KB) Pobierz
kaczmarek.rtf
1
KS. TOMASZ KACZMAREK
Ś W. JÓZEF W NAUCZANIU OJCÓW KO Ś CIOŁA
Idee przewodnie
W nauczaniu Ojców Kościoła wielokrotnie pojawia się postać św. Józefa, Oblubieńca
Najśw. Maryi Panny. Mówi się o nim najczęściej w kontekście chrystologicznym, co jest
zrozumiałe, gdyŜ jego osoba występuje w powiązaniu z Jezusem z Nazaretu, Mesjaszem,
Synem BoŜym, przy którym BoŜa Opatrzność go stawia jako opiekuna, zapewniającego Mu
prawne ziemskie ojcostwo, pozwalającego przez instytucję małŜeństwa zagwarantować
naturalną codzienność dla tajemnicy Najświętszej Rodziny. Ojcowie Kościoła dają
świadectwo, Ŝe Kościół od samych początków dostrzega bardzo Ŝywo obecność św. Józefa
obok Maryi, z którą w wyjątkowy sposób z woli Boga został włączony w ekonomię zbawienia
na etapie początków ziemskiej drogi Słowa Wcielonego. Są to wypowiedzi stosunkowo
liczne, zaczynając od autorów II wieku, by przejść stopniowo do przedstawicieli wielkiej
patrystyki. Pewną ilustracją problematyki moŜe być antologia tekstów patrystycznych,
łacińskich i greckich, opublikowana w latach 1955-1962 przez Guy-M. Bertranda na łamach
“Cahiers de Josephologie” (z. 3-10), zestawiająca chronologicznie główne źródła patrystyczne
z okresu pierwszych siedmiu wieków – tak Ojców Kościoła, jak i innych staroŜytnych
autorów chrześcijańskich – dotyczące św. Józefa.
MoŜna powiedzieć, Ŝe trzy pierwsze wielki mówią o św. Józefie przede wszystkim
przy okazji innych fundamentalnych tematów, jak choćby dziewiczych narodzin Chrystusa.
Dopiero w wieku IV i V na Wschodzie tacy Ojcowie, jak: Efrem, Jan Chryzostom, Cyryl
Aleksandryjski, a na Zachodzie – Hieronim, Augustyn, Piotr Chryzolog rozwiną dojrzałą myśl
teologiczną o misji Józefa. MoŜna dodać, Ŝe Ojcowie Kościoła zawsze pozostawali w
zdecydowanej opozycji do róŜnych linii nauczania, które nie mają wyraźnego oparcia w
tradycji ewangelicznej, Ŝeby wspomnieć tytułem przykładu polemiki z kierunkami
gnostyckimi czy potraktowanie z duŜym dystansem chrześcijańskiej literatury apokryficznej.
Oddzielnym zupełnie zagadnieniem mógłby być obraz Józefa według tekstów
apokryficznych, przy czym nie chodzi tu o pisma wywodzące się z kręgów gnostyckich. Są
one świadectwem przekonań róŜnych środowisk chrześcijańskich w II i III wieku, szukających
wzbogacenia ziemskiego obrazu Chrystusa, przybierające formę “budującej”, barwnej i
bardzo swobodnej wizji oŜywiającej uczucia religijne. W tym kontekście pojawia się równieŜ
św. Józef jako oblubieniec Maryi, przybrany ojciec Jezusa, jego opiekun i wychowawca.
MoŜna tu wskazać choćby Protoewangeli ę Jakuba , tekst judeo-chrześcijański z końca II
wieku, który pragnie przedstawić postać Maryi i bronić jej dziewiczego macierzyństwa przed
zarzutami ze strony kręgów Ŝydowskich i greckich, czy Ewangeli ę dzieci ń stwa , zwaną
równieŜ Ewangeli ą Tomasza , tekst z II wieku. Ewangelia dzieci ń stwa , mimo pewnego
zabarwienia gnostyckiego i bardzo swobodnego rozwijania nadzwyczajności, róŜnych
cudownych wydarzeń w Ŝyciu małego Jezusa, było pismem niezwykle popularnym w
staroŜytności chrześcijańskiej. 1
Celem niniejszego artykułu jest zasygnalizowanie problematyki józefologicznej w
patrystyce. Będzie to wskazanie kluczowych tematów józefologicznych, jakie pojawiły się w
myśli patrystycznej, a nie ich szczegółowe opracowanie. Wydaje się, Ŝe do takich tematów
1 Ewangelia dzieci ń stwa , 5,3 – wersja grecka A. Wydanie polskie: Apokryfy Nowego Testamentu. Ewangelie
apokryficzne , t. 1, Lublin 1980, s. 258-264.
2
naleŜą następujące: 1) podwójna genealogia św. Józefa, 2) małŜeństwo i dziewictwo św.
Józefa, 3) wątpliwości Józefa, 4) związek małŜeński Józefa i Maryi, 5) dziewicze poczęcie
Jezusa a czystość obydwojga świętych małŜonków, 6) przybrane ojcostwo Józefa, 7) Józef w
historii zbawienia, 8) wyjątkowe przymioty Józefa. 2
1. Kwestia podwójnej genealogii
Genealogie Józefa przedstawione u Mateusza (1, 1-17) i Łukasza (3, 23-38) po ich
zestawieniu razem przejawiają pewne rozbieŜności. Pojawiają się m.in. dwie róŜne postaci
jako ojcowie Józefa: Heli i Jakub. Ten moment był od samego początku zauwaŜany przez
staroŜytnych egzegetów. Nigdy jednak nie mówili oni o sprzeczności między dwoma
relacjami ewangelistów. Przy rozwiązaniu tej kwestii Ojcowie często odwołują się do tradycji
przytaczanej przez Juliusza Afrykańczyka, oficera wojsk przybocznych Septymiusza Sewera,
organizatora jego biblioteki w Rzymie, a jednocześnie pierwszego chronografa
chrześcijańskiego.
Szerzej tę sprawę przybliŜa Euzebiusz z Cezarei, przytaczając w Historii ko ś cielnej
obszerne części wspomnianego listu, traktując go jako ilustrację równieŜ swojego
przekonania. Juliusz wyjaśnia problem w świetle prawa lewiratu (Pwt 25, 5-10), odwołując
się dla przykładu do historii róŜnych rodów w Izraelu. To właśnie prawo znalazło
zastosowanie w przypadku ojcostwa Józefa: Jakub był męŜem wdowy po swoim bracie
Helim, zmarłym bezdzietnie. Jakub ją pojął, by wzbudzić potomstwo dla rodu. W taki sposób
Józef został naturalnym synem Jakuba, a Helego według prawa. 3
Taką interpretację przejmują szeroko Ojcowie wschodni i zachodni, Ŝeby wskazać dla
przykładu choćby Grzegorza z Nazjansu 4 i Eustachiusza z Antiochii. 5 Hieronim w traktacie O
sławnych m ęŜ ach zamieszcza notę: “W drugim liście do Arystydesa Juliusz obszernie
rozprawia na temat rozdźwięku ( diaphonia ) zachodzącego w genealogii Zbawiciela między
Mateuszem a Łukaszem”. 6 Augustyn zanim poznał pisma Euzebiusza z Cezarei, opowiadał
się za hipotezą adopcji. 7 Wychodził on z załoŜenia, Ŝe obydwaj ewangeliści mają rację. Skoro
tak, to w grę wchodzi adopcja: po śmierci Helego osierocony Józef został adoptowany jako
syn przez Jakuba. Tak przeto jeden i drugi jest ojcem Józefa, gdyŜ natura ojcostwa polega
zarówno na przekazaniu Ŝycia, jak i na “rodzeniu przez uczucie miłości”, bez którego nie ma
moŜliwości dojścia do pełni człowieczeństwa. Później jednak Augustyn przychylił się do
rozwiązania przekazywanego przez Euzebiusza. 8
Od połowy IV wieku u autorów łacińskich uczestniczących w obronie ortodoksji w
czasie kontrowersji trynitarnej, gdy chodzi o spojrzenie na osobę Józefa, moŜna zauwaŜyć
tendencję do głębszego odczytywania tej postaci w porównaniu z dotychczasowym
przedstawianiem go, tj. gdy skupiano uwagę na Józefie w kontekście zaślubin Maryi, opieki
nad Świętą Rodziną, przybranego ojcostwa. W klimacie interpretacji “duchowej”,
alegoryczno-typologicznej tekstów biblijnych, teraz dąŜy się do moŜliwie pełniejszego
ukazania jego misji, ściśle złączonej z tajemnicą Chrystusa. Dostrzec to moŜna zwłaszcza u
Zob. Guy-M. Bertrand, S. Joseph chez les Péres de l’Eglise , w: Dictionnaire de spiritualité ascétique et
mistique , t. 8, s. 1301-1308.
3 Historia ko ś cielna , I, 7; Sources chrétienne (SCh), t. 31, 25-29.
4 Poemata dogmatica ; Patrologiae cursus completus. Series Graeca (PG), t. 37, 481-483.
5
Komentarz do Hexahemeronu ; Patrologia syriaca , t. 18, 771.
6 De viris illustribus , 63.
7 Contra Faustum , III, 1-4; Corpus scriptorum ecclesiasticorum latinorum (CSEL), t. 25, 261-266; De
consensu evangelistarum , II, 3,5-7; CSEL 43, 84-88.
8
Retractationes , II, 7; CSEL 36, 139-140.
2
3
Hilarego z Poitiers i u AmbroŜego. I tak, dla biskupa z Poitiers podwójna genealogia Józefa
wskazuje na podwójną godność: królewską i kapłańską, która najpełniej okaŜe się w Jezusie
Chrystusie, odwiecznym królu i kapłanie. Jako przybrany ojciec ziemski Jezusa, gwarantujący
mu wobec Prawa synostwo, przekazuje mu rodowe dziedzictwo królewskie i kapłańskie.
Bowiem linia pochodzenia od Jakuba, co uwydatnia Mateusz, stawia go “w porządku sukcesji
królewskiej”. Połączenie natomiast w sobie dziedzictwa rodowego po linii Helego dawało mu
uczestnictwo w rodzie kapłańskim. 9
Św. AmbroŜy z Mediolanu dostrzega w podwójnej genealogii Józefa jeszcze inny
aspekt: zwiera ona w sobie w jakiś sposób odniesienie do zapowiadanej w przyszłości
nieśmiertelności – zmartwychwstania potomstwa z Ludu wybranego, co dokona się za sprawą
“brata” z tegoŜ Ludu, który narodzi się “nie według ciała, ale według czystości łaski”. 10
2. Mał Ŝ e ń stwo i dziewictwo Józefa
Aby bardziej przekonująco naświetlić dziewicze narodzenie Jezusa oraz nieistnienie
współŜycia małŜeńskiego między świętymi Oblubieńcami, jak równieŜ by rozwiązać kwestię
“braci Jezusa”, niektóre apokryfy sugerują wcześniejsze małŜeństwo Józefa. 11 W ten sposób z
tego małŜeństwa mieli by narodzić się “bracia Jezusa”. Według apokryficznego tekstu Historii
Józefa rzemie ś lnika Józef miałby poślubić Maryję juŜ jako 90-letni wdowiec, co z natury
gwarantowało wstrzemięźliwość od poŜycia małŜeńskiego z Matką Jezusa. Chodziło w tym
wszystkim, by odsłonić tajniki węzła małŜeńskiego Maryi i Józefa. Te bardzo swobodne
wyobraŜenia, które nie współbrzmią z danymi Ewangelii, mimo wszystko znajdowały echo w
tradycji ludowej. Mają one równieŜ pewne ślady w ikonografii i poboŜności Średniowiecza;
doszukać się ich moŜna takŜe w tradycji wschodniej.
O tych opiniach wspomina Orygenes w swoim Komentarzu do ewangelii Mateusza . 12
W notach o fragmentach z Ewangelii Piotra o męce i zmartwychwstaniu oraz wspomnianej
Protoewangelii Jakuba , mówiącej o “braciach Jezusa” wywodzących się z rzekomego
pierwszego małŜeństwa Józefa, Orygenes podkreśla, Ŝe autorzy wspominanych tekstów
kierowali się zamiarem uzasadnienia dziewictwa Maryi podczas jej małŜeństwa z Józefem.
MoŜna przypuszczać, Ŝe z pewnym uznaniem sięgają do tych hipotez Klemens
Aleksandryjski 13 i Cyryl Aleksandryjski. 14
Ojcowie łacińscy są na ogół duŜo bardziej powściągliwi w przyjmowaniu takich
opinii. Jedynym chyba wyjątkiem wydaje się tu być Hilary z Poitiers. 15 Pozostali
zdecydowanie, albo implicite , odcinają się od stwierdzeń z apokryfów. Hieronim w
zakończeniu do polemicznego traktatu z prezbiterem rzymskim Helwidiuszem formułuje
bardzo jasne stanowisko, o którym moŜna powiedzieć, iŜ jest stanowiskiem Kościoła
łacińskiego: “Skoro przyjmujemy to, co mówi Pismo, musimy odrzucić to, czego tam nie ma.
[...] Moglibyśmy rozwaŜać, Ŝe Józef miał więcej Ŝon, z których narodzili się “bracia Pańscy”.
To jednak z pewnością jest tylko czystym domysłem, jak obawiam się, bardziej
podyktowanym zuchwałością niŜ duchem poboŜności. [...] Dopóki nie moŜna znaleźć u
Świętego rozwiązłości i tego, Ŝe mogło zostać napisane w Piśmie, iŜ Józef miał jeszcze inną
9 Por. Commentarium in Matthaeum , 1,7; Patrologiae cursus completus. Series Latina (PL), t. 9, 918.
10 Expositio in Lucam , 3, 15; CSEL 32, 108-109.
11 Zob. Protoewangelia Jakuba , IX, 27; Historia Józefa rzemie ś lnika , XIV.
12
Commentarium in Matthaeum , 1, 4; PL 9, 922
Commentarium in Matthaeum X; SCh 161, 214-221.
13 Zob. Hypotyposis in Judae epistolam ; Die griechischen christlichen Schriftsteller der ersten drei
Jahrhunderte (GCS), t. 3, 206-207.
14 Zob. In Johannis evangeliam , 4, 5; PG 73, 636.
15
4
Ŝonę, gdy chodzi o jego odniesienie do Maryi musimy patrzeć na niego raczej jako na jej
opiekuna, a nie męŜa. Pozostaje przeto stwierdzić, Ŝe ten, który zasłuŜył na miano ojca Pana,
przebywając z Maryją pozostał w stanie dziewictwa”. 16
Maksym z Turynu mówi o Józefie jako o młodym męŜu ( iuvenis ). 17 Piotr Chryzolog
przypisuje z kolei rodzicielstwo “braci Pańskich” Kleofasowi i jego małŜonce “drugiej
Maryi”. 18 MoŜna by tu jeszcze odnotować dość powściągliwą uwagę Augustyna: Jacobus
Domini frater, vel ex filii Joseph de alia uxore, vel ex cognatione Mariae matris eius debet
intellegi . 19
3. W ą tpliwo ś ci Józefa
Gdy chodzi o kwestię poślubienia Maryi przez Józefa, Ojcowie Kościoła ukazują go jako
człowieka, który w zupełnie niespodziewany sposób stanął wobec podwójnego dylematu: co
oznacza ta niezrozumiała sytuacja, w jakiej się znalazł – pomyłkę, czy tajemnicę, oraz
dręczące go pytanie: jak z niej wyjść – oddalić Maryję, czy ją przyjąć? (Mt 1, 18-25).
Pojawiają się wypowiedzi Ojców, Ŝe Józef mógł oceniać Maryję jako winną albo jako ofiarę
przemocy ze strony kogoś niegodziwego. 20 Na tym tle jeszcze bardziej ukazuje się godna
podziwu wielkość “męŜa sprawiedliwego” (Mt 1, 19), który choć nie rozumiał, co mogło
zajść, w Ŝaden jednak sposób nie chciał dopuścić do wystawienia Maryi na zniesławienie, a
zwłaszcza na okrutną karę dyktowaną przez Prawo. Zdecydował się przeto, Ŝeby ją
potajemnie opuścić i tym samym przyjąć na siebie niesławę i domniemaną winę. 21 Sprawił w
ten sposób, Ŝe wierność prawu Ŝydowskiemu nie stała się okrucieństwem wobec Maryi, a
dobroć ugruntowana bliskością Boga wydała u Józefa owoce w postaci roztropności. 22
Podsumowując taki tok rozumowania, Piotr Chryzolog stwierdza: Joseph ergo merito iustus,
quia pius; et pius quia iustus. Denique dum pietatem cogitat, crudelitate caruit: dum causam
temperat, iudicium custodivit; dum vindictam differat, crimen evasit; dum refugit
accusatorem, fugit sententiam . 23
Hieronim, 24 a zwłaszcza Piotr Chryzolog 25 uwaŜają, Ŝe postępowanie Józefa dyktowane
jest mimo wszystko pełnym zaufaniem do Maryi. W przekonaniu Efrema sama Maryja wyszła
temu naprzeciw, starając się w jakiś sposób podprowadzić Józefa do swej tajemnicy, tak iŜ jej
oblubieniec “zrozumiał, iŜ chodzi tu cud BoŜy”. 26 Istnieją teŜ opinie, Ŝe Józef albo przez
intuicję, albo przez objawienie ponadnaturalne doszedł częściowo do poznania tajemnicy.
Czując się jednak niegodnym do uczestniczenia w niej w tak bliski i osobisty sposób,
zdecydował się opuścić Maryję. 27 Wszyscy jednak są zgodni, Ŝe wątpliwości Józefa znikają,
kiedy dociera do niego przesłanie od wysłańca BoŜego: “Przed ostrzeŜeniem ze strony anioła
16 De perpetua virginitate Beatae Mariae adversus Helvidium , 19; PL 23, 203.
17
Sermo 53 ; PL 57, 639.
Sermo 48 ; PL 52, 325.
19 In epistulam ad Galatas , 8; CSEL 84, 63.
20 Justyn, Dialog z ś ydem Tryfonem , 78; PG 6, 657; Jan Chryzostom, Komentarz do ewangelii Mateusza , 4,
4-6; PG 57, 43-47.
21
Por. Augustyn, Sermo 51 , 6, 9; PL 38, 338.
22 Piotr Chryzolog, Sermo 145: De generatione Christi ; PL 52, 588.
23 TamŜe.
24 Cammentarium in Matthaeum , 1; Corpus christianorum seu nova Patrum collectio. Series Latina (CCL)
77, 6-11.
25 Sermones 145, 146 ; PL 52, 588-594.
26 Diatessaron, in Matthaeum , 1, 19; Corpus scriptorum christianorum orientalium (CSCO), t. 145, 2, 1-5;
17-19.
27
Euzebiusz, Quaestions evangelicae , 1, 3; PG 22, 884.
18
5
zamierzał opuścić Maryję jako winną, później jednak w całym zaufaniu i bez Ŝadnej
wątpliwości co do jej dziewictwa, wypełnił polecenie anioła”. 28 “Kiedy poznał tajemnicę,
dodając wiarę do słów anioła, i rozumiejąc, Ŝe Emmanuel narodzi się z dziewicy, [...] Józef
juŜ nie zerwie więzi zaślubin, pragnąc stać się równieŜ ze swej strony sługą tej tajemnicy”. 29
4. Mał Ŝ e ń stwo Józefa i Maryi
U niektórych Ojców Kościoła moŜna dostrzec jakby zakłopotanie odnośnie do tego, jak
naleŜy pojmować związek małŜeński Józefa z Maryją. W epoce herezji chrystologicznych
trzeba było przede wszystkim unikać popadnięcia w przekonanie o współŜyciu cielesnym, a z
drugiej strony nie moŜna było negować prawdziwości tego małŜeństwa. Ojcowie łacińscy
przyjmują tu zdecydowane stanowisko, którego wyrazem moŜe być m.in. wypowiedź
AmbroŜego: Nec te moveat quod frequenter Scriptura coniugem dicit: non enim virginitatis
ereptio, sed coniugii testificatio, nuptiarum celebratio declarantur . 30 Augustyn jeszcze
bardziej podkreśla konsekwencje tej opatrznościowej sytuacji, ukazując ten związek jako
model pary oblubieńczej nie prowadzącej poŜycia cielesnego: “to małŜeństwo jest zresztą tym
prawdziwsze, im bardziej czyste”. Rzeczywistość małŜeństwa bowiem bardziej czerpie swą
moc z więzi duchowej oblubieńców, niŜ ze współŜycia cielesnego. 31
Ojcowie szukają jednocześnie odpowiedzi, dlaczego mimo dziewiczego poczęcia
Maryja musiała mieć oblubieńca. Racje płyną za strony samego Słowa i równieŜ ze strony
Maryi. Orygenes, podejmując myśl Ignacego Antiocheńskiego z jego Listu do Ko ś cioła w
Efezie (19, 1), stwierdza, Ŝe w zamiarach BoŜych było ukryć dziewicze poczęcie Jezusa przed
księciem tego świata. 32 Wielu Ojców podejmuje tę myśl, dodając, Ŝe naleŜało takŜe tę
tajemnicę ukryć przed śydami, aby respektować “czas” objawienia i aby nie dopuścić, aby
Maryi mogło przydarzyć się coś złego. To ona sama miała potrzebę posiadania świadka
swojego posłannictwa, a Jezus opiekuna i wsparcia. 33
Jeszcze głębiej wnika w kwestię Piotr Chryzolog. Pisze on, Ŝe w BoŜych zamiarach to
małŜeństwo było przewidziane, aby pod osłoną instytucji rodziny, pełnej według prawa,
mogła w ciszy rozpoczynać się “tajemnica Chrystusa”, mimo przeszkód i niezrozumienia ze
strony ludzi oraz zawiści szatana. “Dlatego Bóg przewidział dla Maryi oblubieńca i sam
sprawił, Ŝe ich wspólnota przybrała formę małŜeństwa, aby ukryć tajemnicę, uchronić znak,
osłonić dziewicze poczęcie, by nie dać miejsca przestępstwu, aby zwieść sroŜącego się
podstępami [szatana]. Choć Chrystus był przeznaczony na śmierć, to jednak jeŜeliby został
zabity jeszcze w łonie matki [w przypadku dopełnienia wyroku prawa na Maryi], ta
przedwczesna śmierć usunęłaby Tego, który przyszedł dla naszego zbawienia”. 34
Beda Venerabilis, jeden z wielkich przewodników duchowych chrześcijaństwa
zachodniego VIII wieku, w innym jeszcze sformułowaniu przypomni taką właśnie tradycję
mówienia o tajemnicy małŜeństwa świętych Oblubieńców: “Trzeba było, aby Błogosławiona
Maryja miała oblubieńca, który będzie najpewniejszym świadkiem jej dziewictwa i
najwierniejszym Ŝywicielem naszego Pana i Zbawiciela. Ów oblubieniec-ojciec złoŜy za to
AmbroŜy, De institutione virginis , 5, 39-40; PL 16, 315-316.
29 Teodoret z Ancyry, Homilia 5, 7; “Orientalia christiana periodica” (1960), 299.
30 Commentariuim in Lucam , 2, 5; SCh 45, 74.
31 Sermo 51 , 10.13.16; PL 38, 342,344-346; Conta Faustum , 23, 8; CSEL 25, 73; De nuptiis et
concupiscentia , 1, 12; CSEL 42, 224
32 Expositio evang. secundum Lucam , 6,45; SCh 87, 144-146.
33 Euzebiusz z Cezarei, Quaestiones evangelicae , 1, 2; PG 22, 881-884; takŜe: AmbroŜy, Expositio in
Lucam , 2, 2; SCh 45, 71n.; Hieronim, In Matthaeum , I, 1; PL 26, 23n.
34
Sermo 146: De Joseph sponso ac sponsa matre ; PL 52, 594.
28
Zgłoś jeśli naruszono regulamin