TP_1983-05.pdf

(653 KB) Pobierz
Terazniejsza Prawda nr 330/1983
„A gdy [Baranek] otworzył siódmą pieczęć ... " „Aleście przystąpili
do góry Syon i do miasta Boga żywego, do Jeruzalemu Niebieskiego
(...) Patrzajcie, abyście nie gardzili Tym, Który mówi (...): Jeszcze ja
raz poruszę nie tylko ziemią, ale i niebem (...) Przeto przyjmując
Królestwo nie chwiejące się, miejmy laskę, przez którą służymy
przyjemnie Bogu z bojaźnią i uczciwością. " „ ... Chrystus
przyszedłszy Najwyższy Kapłan (...) Przez większy i doskonalszy
przybytek, (...) Znalazłszy wieczne odkupienie. " — Obj. 8:1; Żyd.
12:22, 25, 26, 28; 9:11,12
Lipiec 1983 Nr 330
455808672.001.png 455808672.002.png
Wychodzi co miesiąc. Redaktor:August Gohlke . Wydawca: Świecki Ruch Misyjny „Epifania" (odpowiedzialny w Polsce —
Wiktor Stachowiak), skrytka pocztowa nr 44, 60-955 Poznań. Adres międzynarodowy: Chester Springs. Pa. 19425, USA.
Cena: w prenumeracie rocznej zł 200, pojedyn. numeru zł 17.
ŚWIĘTA UROCZYSTE PAŃSKIE - TYP I ANTYTYP
3 Mojżeszowa 23
IĘCIOKSIĄG nie zawiera ani jednego
kompletnego spisu świąt, jednakże wszystkie
dłuższe stosowne ustępy mówiące o świętach zdają
się uwydatniać specyfikę sposobów obchodzenia ich,
cechującą poszczególne ich zarysy. 3 Moj. 23 oraz 4
Moj. 23 i 29 zawierają w sobie najobszerniejsze
źródła informacji. 3 Moj. 23 nie
podaje spisu wszystkich świąt ani
streszczenia czy skompletowania
odpowiednich instrukcji u-
przednio podanych w różnych
miejscach, lecz po prostu podaje
listę - spraw odnoszących się do -
okresów w Boski sposób
wyznaczonych, w których
obchodzono zgromadzenia święte
o szczególnie uroczystym
charakterze. To, jak najwyraźniej
stwierdza nagłówek, są (w. 2):
„Święta uroczyste Pańskie , które
nazywać będziecie zgromadzenia
święte, te są święta uroczyste
moje”, to jest, te święta, które
mają być traktowane, jako święta dla Mnie, Mnie
poświęcone.
(2) Zgodnie z Zakonem okresami szczególnych
publicznych nabożeństw, były: (a) pory codziennych
porannych i wieczornych ofiar, czasami zwanych
,,całopaleniem ustawicznym”, (b) cotygodniowe
sabaty, (c) dni nowiu miesiąca i (d) ,,święta
uroczyste” (4 Moj. 29:39), czyli pięć wyznaczonych
świąt obchodzonych rokrocznie, jak: Święto
Przejścia, Pięćdziesiątnica, Pamiątka Trąbienia, Dzień
Pojednania (Dzień Oczyszczenia) i Święto Namiotów
(1 Kron. 23:30, 31; 2 Kron. 8:13; 31:3; Neh. 10:33;
Iz. 1:13, 14). Na każdą z tych okazji wyznaczono
składanie szczególnych ofiar. Z tego powodu te
wszystkie okazje są wymienione
w 4 Moj 28 i 29. Wspomniane rozdziały określają w
szczegółach owe świąteczne ofiary, czego nie ma w
żadnym innym pojedynczym ustępie. Te ofiary są
kilkakrotnie wymieniane w 4 Moj. 28:3, 9, 11, 16, 26
i 29:1, 7, 12. Stąd dni składania każdodziennych ofiar
rano i wieczorem (4 Moj. 28:3, 4) oraz podczas nowiu
księżyca (z wyjątkiem
siódmego) nie były dniami
uroczystych zgromadzeń,
zgromadzeń świętych, nie są
więc włączone do 3 Moj.
23.
„UMIEJĘTNI I UTWIERDZENI W TERAŹNIEJSZEJ
PRAWDZIE”
2 Piotra 1:12
MIESIĘCZNIK
Lipiec 1983 Nr 330 (5)
(3) W języku hebrajskim
w 3 Moj. 23 występują dwa
różne słowa moad i chag -
tłumaczone na „święto” lub
„święta”. (1) Moad . (l mn.,
moadim ) jest użyte w
wierszu 2 (dwa razy), 4, 37
oraz 44 i oznacza „święta
uroczyste” lub „wyznaczone
okresy, jak to oddają
A.R.V., K.S.V., Rotherham
i inne Biblie. W Iz. 33:20; Ezech. 45:17; 46:11,
moadim także jest przetłumaczone, jako „ święta
uroczyste ”. I także w 3 Moj. 23:2 „Te są święta
uroczyste moje”. (2) Chag (l mn., chaggim ) występuje
w wierszach 6, 34; 39, 41, a jego pochodzenie
źródłowe oznacza „tańczyć” i tym samym odnosi się
do okresów szczególnej radości i świętowania. Jest
ono użyte w związku z radosnym Świętem Przejścia,
Pięćdziesiątnicą i Kuczkami, w których to okresach
wszyscy mężczyźni izraelscy mieli „ukazać się” przed
Jehową (2 Moj. 23:17; 34:23; 5 Moj. 16:16; E 11,
398, 399; Ter. Pr. '55, Nr 161, str. 9). 3 Moj. 23 nie
tylko wymienia te trzy wielkie okresy zadowolenia i
świętowania
Święta, uroczyste Pańskie - typ i antytyp -
3 Moj. 23...........................................................66
Święta i ofiary - typ i antytyp - 4 Moj.
28 i 29..................................................................71
Święto Namiotów, Jana 7:37-46 ………................. 75
„OCZEKUJĄC ONEJ BŁOGOSŁAWIONEJ NADZIEI
I EPIFANII CHWAŁY WIELKIEGO BOGA
I ZBAWICIELA NASZEGO JEZUSA CHRYSTUSA”
Tytus 2:13
P
SPIS TREŚCI
455808672.003.png
Lipiec 1983 TERAŹNIEJSZA PRAWDA 67
( chaggim ), lecz także przedstawia wszystkie
„wyznaczone okresy” ( moadim ) jako „zgromadzenia
święte”, które oczywiście obejmują te trzy wielkie
okresy uroczystości ( chaggim ).
(4) Liczba siedem często występuje w związku z
zarządzeniami dotyczącymi tych świąt (wiersze: 3,6, 8,
15, 16, 18, 24, 27, 34, 36, 39, 41, 42). Powtarzanie jej
jest silnym dowodem, iż te wszystkie święta były
pochodzenia Boskiego i zamierzone w tym celu, by
wszystkie same w sobie stanowiły całość. Antytypowo,
Bóg polecił Jezusowi, jako Swemu Wykonawcy i jako
Wodzowi Swego ludu (w. 1), by poinformował lud
Boży Wieku Ewangelii (i podobnie Chrystus otrzyma
polecenie, by poinstruował lud Boży Tysiąclecia) o
licznych błogosławionych warunkach czy
stanowiskach, które On przygotował dla niego (ludu), a
w których ten lud miał uczestniczyć i które to warunki i
błogosławieństwa, jak został celowo napomniany, miał
ogłosić, jako szczególnie poświęcone Bogu a
zawierające dla niego (ludu) błogosławione wzajemne
przywileje i doświadczenia w łasce, wiedzy i służbie
(w. 2). Wspomniane wspólne przywileje i
doświadczenia obejmują (a) we Wieku Ewangelii
antytypowych Izraelczyków jako całość, szczególnie
jednak tych z pierwszego i ostatniego okresu
zgromadzeń - ze Żniw (Ps. 50:5; 1 Kor. 10:11) i (b)
całe chrześcijańskie życie poszczególnych
antytypowych Izraelczyków, szczególnie jednak w
okresach początkowym i końcowym (zobacz Ter. Pr.
'46, str. 78, kol 2). Bez wątpienia podczas Żniw
występowały najbardziej błogosławione i uroczyste
wspólne przywileje i doświadczenia w łasce, wiedzy i
służbie, obejmujące antytypowego Izraela. Cieszmy się
bardzo z tych, które zostały nam udzielone!
(5) Jak w 2 Moj. 23:12, 14; 34:21-23; 4 Moj.
28:9-31, tak w 3 Moj. 23 cotygodniowy sabat jest
wymieniony przed corocznymi wyznaczonymi
okresami. Sabat właściwie, rozpoczyna wykaz
świętych zgromadzeń, gdyż (a) jest podstawowym i
wspólnym dla wszystkich usprawiedliwionych ludzi
Bożych („Albowiem wnijdziemy do odpocznienia,
którzyśmy uwierzyli” - Żyd. 4:3) a (b) wszystkie
grupy czczonych okresów miały sabatowy charakter.
Cotygodniowy sabat stanowi typ naszego od-
pocznienia w usprawiedliwieniu z wiary, zaliczonych
nam przez wiarę błogosławieństw Tysiąclecia. Rodzaj
ludzki przez sześć tysiącletnich dni (przez sześć dni
robić będziecie, w. 3} znosił rzeczywistość i skutki
grzechu oraz przekleństwa, lecz podczas następnego,
siódmego tyciącletniego dnia, podczas Tysiąclecia,
ma zaprzestać znoszenia rzeczywistości oraz skutków
grzechu i przekleństwa. Bowiem sześć antytypowych
tysiącletnich dni dla tych, którzy w tym życiu zyskują
usprawiedliwienie przez wiarę, było częściami sześciu
literalnych tysiącletnich dni poprzedzających ich
usprawiedliwienie a ich siódmy tysiącletni dzień jest
okresem, w którym ich usprawiedliwione
człowieczeństwo doznaje radości usprawiedliwienia z
wiary, gdyż tym, którzy są usprawiedliwieni przez
wiarę jest przyznany Ty-
siącletni odpoczynek od przekleństwa (ale w dzień
siódmy sabat [uroczystego - zobacz R.V., Rotherham,
itd.] odpocznienia ... żadnej roboty czynić nie
będziecie). Jest on wspólnym, błogosławionym
przywilejem i doświadczeniem dla wszystkich ludzi
Bożych (świętym zgromadzeniem). Jest on
odpoczynkiem postanowionym przez Jehowę (sabat
Pański) i ma być poświęcony Jemu, przestrzegany
przez Jego lud wszędzie gdzie się znajduje (we
wszystkich mieszkaniach waszych).
(6) Rokroczne święta ( moadim , wyznaczone
okresy lub święta uroczyste) zgromadzeń świętych
przedstawia wiersz 4. Prócz cotygodniowych sabatów
były też coroczne sabaty, trwające przez siedem dni,
podczas których obowiązywał zupełny odpoczynek i
zgromadzenia święte, jak: pierwszy i siódmy dzień
Święta Przaśników (Wielkanoc), Dzień Zielonych
Świątek (dzień pięćdziesiąty - „Aż do pierwszego
dnia po siódmym tygodniu” - w. 16), Pamiątka
Trąbienia, Dzień Pojednania, pierwszy dzień Święta
Namiotów i ósmy dzień, następujący po siedmiu
dniach ucztowania (2 Moj. 12:16; 4 Moj. 28:16-18,
25, 26; 29:1,7, 12, 35).
ŚWIĘTO PRZAŚNIKÓW
(7) Zgromadzenia święte pierwszego i siódmego
dnia (15 i 21 Nisan),” Święto Przejścia (3 Moj. 23:5-
14), stanowią typ błogosławionych przywilejów i
doświadczeń ludu Bożego w życiu chrześcijańskim, w
okresach efeskim i laodycejskim przeżywającego
wielką radość i pokój w wyniku stanu
usprawiedliwienia, w znaczeniu uzyskania wolności z
niewoli grzechu, błędu, samolubstwa i światowości, w
miarę jak uczestniczył w Prawdzie, sprawiedliwości,
miłości i niebiańskim usposobieniu (1 Kor. 5:8;Rzym.
14:17, 18). W dalszym ciągu nie będziemy roztrząsać
spraw związanych z Świętem Przejścia, gdyż były one
bardzo dokładnie wyjaśnione, na przykład, w F, 565-
596 i Ter. Pr. '46, str. 56-61 i 77-81 (ogólne
wyjaśnienie oparte na ustanowieniu Wielkanocy, jak
jest przedstawione w 2 Moj. 12} oraz w Ter. Pr. '74,
str. 5-12 (podane tu dalsze szczegóły są oparte na
4 Moj. 9:1—14).
(8) Bóg zlecił Jezusowi, by Jego ludowi udzielił
instrukcji (w. 9, 10) dotyczących Swego
zmartwychwstania trzeciego dnia (16 Nisan). Jezus
czynił to stopniowo, gdy jako Logos był aktywny w
udzielaniu stosownych tekstów ze Starego
Testamentu, szczególnie tego rozważanego obecnie,
lecz jeszcze szczególniej wtedy, gdy instruował
uczniów przy końcu Swej ziemskiej posługi (na
przykład, Mat. 16:21). Poinstruował ich, że po Jego
zmartwychwstaniu, gdy wejdą w sferę właściwej
Prawdy i w sferę jej Ducha (gdy wnijdziecie do ziemi,
w. 10), począwszy od Żniwa Żydowskiego (będziecie
żąć), będą (jak i pozostały lud Boży Wieku
Ewangelii) świadczyć o naszym Panu jako
zmartwychwstałym Nowym Stworzeniu, pierwszym z
śpiących pierwiastków (tedy przyniesiecie snop
pierwiastek żniwa waszego
68 TERAŹNIEJSZA PRAWDA Lipiec 1983
do kapłana [zobacz, na przykład, Dz. Ap. 26:22, 23;
1 Kor. 15:4, 20, 23; Kol. 1:18)]. Nasz Pan, jako
zmartwychwstałe Nowe Stworzenie przedstawił się
Jehowie trzeciego dnia, by od tej chwili być stale
żywym i aktywnym w posłudze i (po Swym
Wniebowstąpieniu) być przyjętym dla naszej
korzyści, by nas usprawiedliwiać i wstawiać się za
nami (w. 11; Rzym. 6:9, 10; 4:25; Żyd. 7:25). Ta
ofiara nadawała nią do przyjęcia przez Boga (ofiara
całopalenia, w. 12) i towarzyszyło jej głoszenie
Prawdy w głębszych i płytszych zarysach (ofiarę jego
śniedną także ofiarę jego mokrą, w. 13). Lud Boży
Wieku Ewangelii nie ma uczestniczyć w Prawdzie na
czasie od czasu zmartwychwstania Jezusa bez
uznawania Jego zmartwychwstania oraz ważności
tego zmartwychwstania w Boskim Planie. Jest to
zarządzeniem na cały Wiek, obowiązującym w
każdym okresie Kościoła (w. 14). W istocie będzie też
tysiącletnim zarządzeniem. Miejmy dla tego
zarządzenia właściwe uznanie!
związane z Jezusem jako antytypowym pierwszym
dojrzałym Snopem pierwiastków były antytypową
ofiarą całopalenia złożoną łącznie z ofiarą śniedną i
ofiarami mokrymi, lecz z nimi nie była przedstawiona
ofiara za grzech ani ofiara spokojna obracania , gdyż
te ofiary nie pozostawały w związku z Jezusem jako
nowym stworzeniem po zmartwychwstaniu. W taki
sposób stosowne ofiarowanie za grzech było
ukończone i stosowne śluby przymierza, wytrwale
realizowane aż do końca, wypełnione. Jednak z dwoma
chlebami obracania ofiarowanymi podczas
Pięćdziesiątnicy składano nie tylko ofiarę całopalenia
łącznie z ofiarą śniedną i ofiarami mokrymi, lecz także
kozła na ofiarę za grzech i ponadto dwa baranki na
ofiarę spokojną , KTÓRE BYŁY OBRACANE (3 Moj.
23:18-20). Obecność tych ofiar łącznie z ofiarowanymi
dwoma bochenkami obracania dowodzi, że te bochenki
przedstawiają nowe stworzenia w okresie trwania ich
ofiarowania - stąd, od Zielonych Świątek aż do
opuszczenia ziemi przez Wielką Kompanię. Jedna
ofiara za grzech dowodzi, iż tylko jeden z
antytypowych bochenków (Maluczkie Stadko) złoży
ofiarę za grzech, a dwie ofiary spokojne wskazują, że
oba antytypowe bochenki (Maluczkie Stadko i Wielka
Kompania) będą wypełniać śluby stale, aż do śmierci.
Także fakt, iż oba bochenki obracania były pieczone z
kwasem (w. 17) dowodzi, iż ich antytypy były mniej
lub więcej w stanie skażenia - w ciele.
(11) Powyższe rozważania jasno pokazują, że
chleby obracania ofiarowane podczas Zielonych
Świątek przedstawiają dwie klasy nowych stworzeń,
nie po ich zmartwychwstaniu (jak to było w
przypadku Jezusa, jako antytypowego pierwszego
dojrzałego Snopa pierwiastków), lecz w trakcie
procesu ofiarowania. To jest też pokazane w fakcie
identyczności (z wyjątkiem dwóch przypadków, które
wskażemy w następnym paragrafie, wyjaśniając
dlaczego) tych ofiar (3 Moj. 23:18-20) z drugim -
uzupełniającym (4 Moj. 29:11) - kompletem ofiar
składanych w Dniu Pojednania (oczyszczenia,
4 Moj. 29:7-11), a będących typem nadających się do
przyjęcia ofiar Kościoła w usprawiedliwieniu i
poświęceniu podczas Wieku Ewangelii. W 3 Moj. 16
ofiary całopalenia nie wcześniej były składane, aż
Aaron przyoblekł się w szatę piękności i chwały, gdyż
wtedy ten obraz ma być tysiącletnią manifestacją
Boskiego przyjęcia ofiary Chrystusa, Głowy i Ciała,
na rzecz świata, której manifestowanie w okresie
restytucji będzie stanowiło błogosławieństwa
wówczas udzielane. W 3 Moj. 16 nie ma ofiary
całopalenia, jako typu Jezusa czyniącego Kościół
możliwym do przyjęcia w usprawiedliwieniu i
poświęceniu, lecz ofierze całopalenia z 4 Moj. 29:7-
11 towarzyszy ofiara za grzech - kozła z kóz - co
dowodzi, iż ta ofiara całopalenia należy do Wieku
Ewangelii i jest związana z ofiarą za grzech Kościoła.
Ta ofiara całopalenia stanowi typ manifestowania w
Wieku Ewangelii Boskiej akceptacji ofiary Jezusa
złożonej na rzecz Maluczkiego Stadka, a która to
manifestacja
ZIELONE ŚWIĄTKI
ŚWIĘTEM PIERWIASTKÓW
(9) Zielone Świątki w Starym Testamencie były
znane jako święto żniwa i święto tygodni (2 Moj.
23:16; 34:22, 5 Moj. 16:10, 16; 2 Kron. 8:13) i były
Świętem Pierwiastków (3 Moj. 23:15-21; 4 Moj.
28:26), którego pierwszymi dwoma pierwiastkami
były chleby obracania obracane przed Jehową. Z tego
punktu widzenia jest on typem całego Wieku
Ewangelii w aspekcie stanowienia czasu, w którym
Duch Święty był wylewany na nowe stworzenia
Maluczkiego Stadka i Wielkiej Kompanii, antytypowe
pierwiastki w szerszym znaczeniu (Jak 1:18; E 5, 54-
61). „Nawet i na sługi [Maluczkie Stadko - synowie, 1
Jana 3:1, 2] i na służebnice {Wielką Kompanię -
córki, 2 Kor. 6:18] wyleję w one dni [Wieku
Ewangelii] Ducha mego”. Ale z punktu widzenia
popierwiastkow dzień Pięćdziesiątnicy, niezależnie od
chlebów obracania w drugorzędnym znaczeniu, jest
typem Wieku Tysiąclecia, w którym Duch będzie
wylany,, na wszelkie ciało” (Joela 2:28, 29). W Obj.
14:4, owe 144.000 są nazwane „pierwiastkami Bogu i
Barankowi”. Zauważ jak podobne jest to wyrażenie
do tego z 17 wiersza, „pierwiastki to Panu", które
obejmuje także Wielką Kompanię jako drugi
bochenek obracania. Zgromadzenie święte w dniu
Pięćdziesiątnicy, na Wiek Ewangelii, stanowi typ
błogosławionych przywilejów i doświadczeń nowych
stworzeń oraz ich wielką radość w stanie spłodzenia z
Ducha, jako antytypowych pierwiastków, przed
wejściem do stanu narodzenia z Ducha i walnego
zgromadzenia Kościoła pierworodnych (Żyd. 12:23).
(10) Rodzaj ofiar związanych z poświęceniem
pierwiastkowych chlebów obracania wskazuje, iż ich
antytyp istniał od Zielonych Świątek 33 roku
Pańskiego do opuszczenia ziemi przez Wielką
Kompanię. Jak już widzieliśmy, ofiary
Lipiec 1983 TERAŹNIEJSZA PRAWDA 69
przejawia się w usprawiedliwieniu i uświęceniu
Kościoła, jak następuje: zasługa Jezusa (młodego
cielca) sprawia, że Kościół (baran) zupełnie nadaje się
do przyjęcia (baranków rocznych siedem, zupełnych)
w trakcie nauczania głębokich i płytkich doktryn
(składaniu ofiary śniedziej i mokrej), gdy jest
ofiarowany, jako ofiara za grzech (kozioł z kóz). Stąd
jest to sprawą Wieku Ewangelii. Odpowiednio też ta
ofiara całopalenia była składana przed zmianą szat
przez Aarona, być może tuż po ofiarowaniu cielca na
ofiarę za grzech (3 Moj. 9:2, 8-11, 12-14).
(12) Porównanie 4 Moj. 29:7-11 z 3 Moj. 23:18-
20 pokazuje, iż jedynymi różnicami między tymi
tekstami występującymi w związku z
ofiarowywanymi zwierzętami są: (a) w 3 Moj. 23 w
ofierze całopalenia występują dwa barany, a w 4 Moj.
29 tylko jeden, (b) w 3 Moj. 23 dwa baranki były
użyte jako ofiary spokojne i ofiary obracania, a żaden
w 4 Moj. 29. Powodem tych różnic jest, co następuje:
dwa barany i dwa baranki z 3 Moj 23 odnoszą się do
dwóch klas nowych stworzeń, Maluczkiego Stadka i
Wielkiej Kompanii, podczas gdy w 4 Moj 29 jeden
baran odnosi się wyłącznie do Maluczkiego Stadka,
gdyż tylko ono, a nie Wielka Kompania, jest ofiarą za
grzech. Z tego powodu ludzka natura Wielkiej
Kompanii nie jest przedstawiona w żadnym ze
zwierząt w 4 Moj. 29.
(13) Nieobecność jednego baranka w ofierze
spokojnej obracania w 4 Moj. 29 ma wskazywać, że
nawet bez wyraźnego typu, samo przez się jest
zrozumiałe, iż ofiara za grzech Maluczkiego Stadka
jest kontynuowana przez ciągle wypełnianie ślubów
przymierza, podczas gdy obecność obu baranków,
jako ofiar spokojnych obracania w 3 Moj. 23, jest
właściwa w związku z tym faktem, iż nie byłoby
potrzebne zastosowywanie typu dla Maluczkiego
Stadka przez ofiarę spokojną obracania, gdyby
jedynie ono było tu przedstawione, lecz było
potrzebne, ponieważ typ obejmował Wielką
Kompanię, która musi aż do końca wypełniać śluby
przymierza. By jednak wykluczyć myśl o istnieniu
jednej klasy, Maluczkiego Stadka, tutaj rozważanej,
były użyte dwa baranki. Innymi słowy, gdyby Wielka
Kompania nie była pokazana w obrazie 3 Moj. 23, to
nie byłoby w ogóle ofiary spokojnej obracania, lecz
skoro była w obrazie, musiały być użyte dwa baranki,
by zapobiec niewłaściwemu zrozumieniu a prowadzić
do zrozumienia o istnieniu dwóch klas występujących
w obrazie 3 Moj. 23.
(14) Antytyp biednego (Wielka Kompania) i
przychodnia (Młodociani Godni), odnoszący się do
pokłosia (w. 22, porównaj z 19:9, 10; 5 Moj. 24:19-
21) został dostatecznie wyjaśniony w Ter. Pr. '70, str.
28-32; E 4, 443- 445 i E 6, 267, a antytyp święta
Pamiątki Trąbienia (proklamacja poselstwa Prawdy) i
dwunastu nowiów księżyca (doświadczenia związane
z rozwojem, itd., dwunastu głównych łask) został
wyjaśniony w Ter. Pr. '53, str. 81, par. 1-21. Jedynie
jeden dzień nowiu każdego roku, siódmego nowiu,
był świętem uroczy-
stym (3 Moj. 23:24; 4 Moj. 29:1). Był on szczególnie
ważnym dniem rozpoczynającym ten miesiąc, w
którym każdego roku występował dzień pojednania i
kuczki oraz Jubileusz, co pięćdziesiąt lat. Przedstawia
on dla chrześcijan Wieku Ewangelii przywileje
dotyczące bezinteresownej miłości w jej różnych
zarysach, siódmej łaski z 2 Piotra 1:5-7. Boskie
instrukcje (wiersze 23-25) udzielone ludowi przez
Jezusa mówiły, iż do tych przywilejów należało
posiadanie przypisanego odpoczynku Tysiącletniego
od przekleństwa (sabat) ze szczególnym
proklamowaniem prawdy na temat miłości
bezinteresownej, jako pomnika wystawionego Bogu,
który jest miłością (będziecie mieli pamiątkę
trąbienia; 1 Jana 4:8, 16) i który pragnie, by ta zaleta
w obfitości znajdowała się w Jego ludzie (1 Kor. 13;
Kol. 3:14; 1 Tym. 1:5; 1 Piotra 1:22) wraz z
błogosławionymi wzajemnymi doświadczeniami Jego
ludu w łasce, wiedzy i służbie (zgromadzenie święte).
DZIEŃ POJEDNANIA
I ŚWIĘTO NAMIOTÓW
(15) Typ i antytyp Dnia Pojednania (Dnia
Oczyszczenia) raczej był wyjaśniony w pełni w
Cieniach Przybytku , str. 47-80 oraz w innych Pismach
Prawdy. Z tego też powodu niczego więcej na jego
temat nie ma potrzeby wyjaśniać, z wyjątkiem tego, iż
Bóg nakazał Swemu ludowi obchodzić go uroczyście,
jako zgromadzenie święte (w. 26-28), co zdaje się być
typem wydanego przez Niego Swemu ludowi
polecenia w Wieku Ewangelii do święcenia go i
zgłaszania się po przywileje jego ofiary za grzech,
branie udziału w stosowanych błogosławionych
doświadczeniach w łasce, wiedzy i służbie.
Wszystkim nakazano szczególną świętość oraz
obchodzenie przypisanego odpocznienia Tysiąclecia
od rzeczy związanych z przekleństwem, wykluczając
karnie z takiego stanowiska tych, którzy stale i
dobrowolnie ten dzień bezcześcili (w. 29-31). Dla
spłodzonych z Ducha to oznaczałoby drugą śmierć
(Żyd. 6:4-6; 10:27-31). Zarządzenie to miało być
stosowane ustawicznie (w. 32).
(16) Święto Namiotów, czyli święto
Zgromadzenia, podczas którego Izraelczycy w
wielkiej radości przebywali w kuczkach
skonstruowanych z gałęzi różnych rodzajów drzew,
jest opisane w wierszach od 34 do 36 i 39-43
(porównaj 2 Moj. 23:16; 34:22; Neh. 8:14-18).
Antytyp był jasno przedstawiony w pismach Prawdy
(np. E 6, 535; Ter. Pr. '53, str. 81; E 10, 183-185, 218;
E 11, 399; Ter. Pr. ‘55, str. 9; Ter. Pr. '63, str. 53) jako
będący stanem różnych klas ludu Bożego Wieku
Ewangelii w ich ostatecznych stanowiskach,
szczególnie tych z okresu Żniwa, jako rezultatu
wysiłków podejmowanych przed Jehową. Stanowiska
tutaj przedstawione dotyczą Maluczkiego Stadka (z
[owocu - E 6, 335] drzewa, co najpiękniejszego, w.
40), Wielkiej Kompanii (gałązek palmowych), drugiej
śmierci (gałązek drzewa gęstego) i Młodocianych
Godnych (wierzbiny).
Zgłoś jeśli naruszono regulamin