Plan wychowawczo – dydaktyczny dla grupy 3 – 4 latków na miesiąc październik 2008 r.
Tematy kompleksowe:
1 – 2 . Jesień w parku i ogrodzie przedszkolnym
3 – 4. Jesień w lesie i w pogodzie
5. Dbam o mojego psa i kota
Zadania edukacyjne w obrębie obszarów:
1. Ukazywanie piękna przyrody i uczenie dostrzegania, odkrywania, odbierania i przeżywania wrażeń estetycznych, których dostarcza świat przyrody (ABC Program wychowania przedszkolnego XXI wieku).
2. Uświadamianie różnorodności organizmów w świecie przyrody oraz podstawowych praw rządzących tym światem – wywoływanie zaciekawienia światem przyrody (Program jw.).
3. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały (Program jw.).
4. Tworzenie warunków do wyrażania za pomocą różnej ekspresji plastycznej własnych emocji oraz nabywanie umiejętności posługiwania się narzędziami i materiałami niezbędnymi przy tej twórczości (Program jw.).
5. Rozwijanie umiejętności harmonijnego poruszania się przy muzyce z zachowaniem płynności i gibkości ruchów w połączeniu z koordynacją rąk, nóg, głowy (Program jw.).
6. Wyrabianie sprawności i zwinności ruchowej oraz reagowania na umowne sygnały (Program jw.).
7. Doskonalenie nawyków higieniczno – kulturalnych i sprawności samoobsługowych (Program jw.)..
8. Wdrażanie do rozpoznawania sytuacji zagrażających zdrowiu i bezpieczeństwu (Program zdrowotny).
Tydz.
1 tydzień
Jesień w parku i ogrodzie przedszkolnym
1. „W parku” – praca z obrazkiem.
Zabawa dydaktyczna „Dobieramy liście” – rozpoznawanie kształtu trzech liści z różnych drzew (jarzębina, dąb, kasztan).
2. D. Gellner „Kolczasty jeżyk” – ilustrowanie ruchem wiersza.
– Dziecko wypowiada się na temat zdarzeń występujących na obrazkach. Odpowiada na pytanie „Co się dzieje na obrazku?”
– Dziecko nazywa niektóre drzewa znajdujące się w najbliższym otoczeniu przedszkola, rozpoznawanych po charakterystycznych liściach, np. dąb, jarzębina, kasztanowiec.
– Dziecko poznaje wybrane zwierzęta żyjące w środowisku przyrodniczym np. jeż – nazywa, wygląd sposób poruszania się i odżywiania; ilustruje krótkie wiersze ruchami obu rąk i palców; rozpoznaje kolory: czerwony, żółty oraz poznaje kolor brązowy.
3. „A w ogrodzie jeżyk śpi” – nauka piosenki.
Ćwiczenia mięśni warg – naśladowanie fukania jeża: „fu, fu” oraz wiejącego wiatru „sz, sz”.
4. Zabawa muzyczno – ruchowa „Pokaz Jasiu …” – śpiew połączony z pokazywaniem części ciała człowieka.
– Dziecko uczy się i śpiewa piosenkę o treści zrozumiałej, ilustrowanej zabawką, obrazkiem. Śpiew zbiorowy.
– Dziecko wykonuje proste ćwiczenia mięśni narządów artykulacyjnych
– Dziecko wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka: oko, ucho, nos, rękę, nogę, głowę.
5. „Jesienne liście” – malowanie farbami plakatowymi jednego wybranego liścia (jarzębiny, dębu lub kasztana).
6. „Jeżyk” – lepienie jeży z masy solnej.
– Dziecko przyzwyczaja się do prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego, potrafi nazwać malowany liść; zna kolor żółty, czerwony, brązowy.
– Dziecko lepi z masy solnej – lepienie całymi dłońmi i palcami; ugniata masę solną w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, formuje nie tylko palcami ale i dłonią; odkłada pracę na ustalone miejsce.
7. Zestaw zabaw ruchowych nr 3 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
8. Spacer po ogrodzie przedszkolnym – obserwowanie drzew rosnących na przedszkolnym terenie; zbieranie kasztanów i liści do kącika przyrody.
9. Zabawa ruchowa „Jeżyk wśród liści” połączona z reakcją na sygnał dźwiękowy.
– Dziecko ćwiczy umiejętność zachowania równowagi ciała w utrudnionych warunkach w życiu codziennym, słucha i rozumie polecenia wyrabiających orientację w otoczeniu.
– Dziecko obserwuje zmiany zachodzące w przyrodzie jesienią: zmiany w wyglądzie liści: żółkną, opadają, usychają.
– Dziecko biega wraz z całą grupą w jednym kierunku bez potrąceń (na krótkich odcinkach); wykonuje ćwiczenia doskonalące reakcje na różnorodne sygnały.
2 tydzień
10. J. Tajc „Jarzębinka” – teatrzyk kukiełkowy.
11. A. Nosalski „Kasztany” – słuchanie wiersza.
– Dziecko potrafi odpowiadać na pytania dotyczące teatrzyku; wie, kto pomógł jarzębinie oraz dlaczego jarzębina była smutna.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania, uważnie słucha wiersza, swobodnie wypowiada się.
12. „Jesienna orkiestra” – słuchanie piosenki.
13. „Tu paluszek…” – ilustrowanie ruchem słów piosenki.
– Dziecko słucha muzyki na żywo śpiewanej przez nauczycielkę z tekstem ilustrowanym obrazkiem, zabawką; w trakcie piosenki pokazuje wraz z n – lką grę na instrumentach.
– Dziecko ilustruje proste piosenki ruchem i bierze udział w zabawach ze śpiewem; wyodrębnia i nazywa części ciała człowieka: oko, ucho, nos, palec, rękę, głowę, buzię.
14. „Jarzębina” – naklejanie z kolorowego papieru listeczków i korali jarzębiny.
15. „Kasztanowe ludziki” – robienie z kasztanów i żołędzi ludzików.
– Dziecko nakleja na karton gotowe elementy wycięte z kolorowego papieru: listki i korale jarzębiny.
– Dziecko wykonuje postacie z materiału przyrodniczego (kasztanów, żołędzi, patyczków, listków).
16. Zestaw zabaw ruchowych nr 3 wg K. Wlaźnik i W. Gniewkowskiego.
17. Zestaw ćw. gimnastycznych nr 7 wg H. Trawińskiej (w: „Zabawy rozwijające dla małych dzieci” s.44).
– Dziecko uczestniczy w zabawach ruchowych, najczęściej bieżnych, orientacyjno – porządkowych, z elementami skoku, z czworakowaniem oraz w zabawach naśladowczych (opowieść ruchowa).
3 tydzień
Jesień w lesie i w pogodzie
18. B. Ostrowska „Wiewiórki” – słuchanie wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Szukamy wiewiórki” – określanie położenia wiewiórki np. za samochodem, pod stolikiem, na półce.
19. I. Landau „Grzyby” – uważne słuchanie wiersza.
Zabawa dydaktyczna „Którego grzyba brakuje?" –szukanie schowanego grzyba, podawanie jego nazwy; dzielenie grzybów na jadalne i trujące.
– Dziecko odbiera poprawnie wzorce słuchowe (w tym wyrazistej mowy nauczycielki), które stanowią dla niego wzór do naśladowania.
– Dziecko rozumie i stosuje określenia dotyczące położenia przedmiotów w przestrzeni: na – pod, za, obok.
– Dziecko poznaje dłuższe, pogodne w nastroju utwory literackie o różnorodnych wartościach – poezja; swobodnie wypowiada się na określony temat, cierpliwie oczekuje na swoją kolej, potrafi wskazać w wierszu elementy humorystyczne.
– Dziecko odnajduje schowany grzyb, podaje jego nazwę; zna i potrafi wskazać grzyby jadalne i trujące.
20. „Ola i liście” – słuchanie piosenki.
21. Jesień z cyklu „Cztery pory roku” A. Vivaldiego część trzecia: La caccia: Allegro – słuchanie utworu w trakcie wykonywania pracy plastycznej.
22. Zabawa muzyczno – ruchowa do utworu A. Vivaldiego „Jesień ” Ballo e canto di vilanalii: Allegro (fragment) – swobodny taniec dzieci (liści) do słyszanej muzyki.
– Dziecko ilustruje proste piosenki ruchem i bierze udział w zabawach ze śpiewem.
– Dziecko słucha muzyki instrumentalnej o charakterze ilustracyjnym.
– Dziecko bierze udział w zabawach i zajęciach ruchowych, ze szczególnym uwzględnieniem różnorodnych ruchów całego ciała.
1. „Wiewiórka z orzeszkiem” – wylepianie obrazka plasteliną.
2. „Borowik” – wypełnianie grzyba farbą plakatową, posypywanie kapelusza kaszą gryczaną
– Dziecko tworzy kompozycje przestrzenne i półprzestrzenne z plasteliny, ugniata plastelinę w celu jej zmiękczenia, podejmuje próby toczenia kulek, odkłada pracę na ustalone miejsce.
– Dziecko przyzwyczaja się prawidłowego trzymania narzędzia malarskiego; wypełnia farbami plakatowymi na kolorowym kartonie kontur grzyba borowika, kapelusz grzyba pokrywa klejem i wysypuje kaszą gryczaną.
stokrotka83