Biala Ksiega S24.pdf

(600 KB) Pobierz
340059180 UNPDF
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO
SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM
SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R. – MAPA PYTAŃ
Uzupełniona
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU 24
21.07.2010 R.
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
 
 
SPIS TREŚCI:
ROZDZIAŁ
Strona
I
WSTĘP. STAN POLSKIEGO LOTNICTWA WOJSKOWEGO
3
II
PRZYGOTOWANIE WIZYTY GŁOWY PAŃSTWA W SMOLEŃSKU
ORAZ ZAPROSZONYCH PRZEZ NIĄ GOŚCI
5
III
PROCEDURY BEZPIECZEŃSTWA, OTOCZENIE PRAWNE
8
IV
WĄTPLIWOPŚCI DOTYCZĄCE PRZEBIEGU ZDARZENIA
14
V
NAOCZNI ŚWIADKOWIE
23
VI
AKCJA RATOWNICZA, ZABEZPIECZENIE ŚLADÓW, CIAŁ
OFIAR, DOWODÓW RZECZOWYCH
26
VII
FALA MANIPULACJI MEDIALNYCH, EMBARGO NA
INFORMACJE
37
VIII
WYPEŁNIANIE KONSTYTUCJI i USTAW PRZEZ NAJWYŻSZE
WŁADZE RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ W DNIU 10.04.2010
R. I W DNIACH KOLEJNYCH
38
IX
STENOGRAMY ZAPISU CZARNYCH SKRZYNEK PRZEKAZANE
POLSCE
39
X
DZIAŁANIA POLSKIEJ PROKURATURY
41
Nowe pytania zostały zaznaczone w tekście ciemnym kolorem tła.
strona 2 z 41  
 
340059180.003.png
 
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
 
 
ROZDZIAŁ I. WSTĘP. STAN POLSKIEGO LOTNICTWA WOJSKOWEGO
1.1. Jakie wnioski i jakie programy zabezpieczające wprowadzono w trybie szkoleń i
wymogów stawianych pilotom w polskim lotnictwie wojskowym po katastrofie samolotu
CASA po Mirosławcem?
1.2. Czy programy szkoleniowe polskich pilotów wojskowych odpowiadają standardom
NATO-wskim, kto jest odpowiedzialny za ich wdrażanie i kontrolę przestrzegania zasad?
1.2.1. Czy dowódca załogi Tu-154M nr 101 brał kiedykolwiek w swojej 10 letniej karierze
pilota samolotu Tu-154M nr 101 udział w zdarzeniu w ruchu lotniczym, w którym złamane
zostały regulaminy bądź w którym wykazano choćby odejście od standardów
bezpieczeństwa? Jeśli, tak, to jakie dokumenty (raporty) dokumentują takie zdarzenie? W
jakim charakterze występował w tym zdarzeniu major pilot Protasiuk?
1.2.2. Czy którykolwiek z innych członków załogi brał kiedykolwiek w swojej karierze udział
w zdarzeniu w ruchu lotniczym, w którym złamane zostały regulaminy bądź w którym
wykazano choćby odejście od standardów bezpieczeństwa? Jeśli, tak, to jakie dokumenty
(raporty) dokumentują takie zdarzenie? W jakim charakterze występowały w tym zdarzeniu
te osoby?
1.2.3. Jakie było w dniu 10.04.2010 r. minimum pilota mjr.pil.A. Protasiuka? Czy minimum
pilota zależy wyłącznie od warunków jakie spełnia pilot, czy też od kategorii lotu/statku
powietrznego, który pilotuje?
1.2.4. Zgodnie z Komunikatem polskiego Dowództwa Sił Powietrznych z 15.05.2010 r.
dowódca załogi posiadał w dniu 10.04.2010 r. warunki minimalne 1800x120. Minima te były
ustalone do lądowania na lotnisku wyposażonym w 2 NDB, niewyposażonego w radar PAR.
Dlaczego w Komunikacie wymieniono minima mjr Protasiuka nieodnoszące się do lotniska z
radarem PAR i dwoma NDB (1200x100), jakim był Smoleńsk-Sieviernyj?
1.3. Czy agendy sojuszu NATO zwracały się do rządu polskiego z uwagami na temat
szkolenia pilotów, ilości wylatanych godzin i sprawności bojowej ?
1.4. Kto był z racji pełnionej funkcji oraz personalnie odpowiedzialny za jakość i kształt
szkolenia, tak w wymiarze politycznym i finansowym, jak wojskowym i technicznym?
1.5. Czy po tragedii pod Mirosławcem zmienił się poziom nakładów na szkolenie pilotów
wojskowych, w tym pilotów 36 specpułku? Jeśli tak to z jakiego konkretnie na jaki? Proszę
podać konkretne kwoty i sposób ich rozdysponowania.
1.6. Kto konstytucyjnie odpowiada za stan polskich sił zbrojnych, bezpieczeństwo osób
obsługiwanych przez wojskowe służby transportowe?
strona 3 z 41  
 
340059180.004.png
 
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
1.7. Informacje o problemach technicznych Tu-154M nr 101 powtarzały się od lat,
jednak zaraz po katastrofie Rosjanie wykluczyli awarię samolotu. Dlaczego polska strona
przyjęła to zapewnienie bezwarunkowo i bez zastrzeżeń?
1.8. Jakie zespoły i podzespoły Tu-154M nr 101 były wymieniane (naprawiane,
upgrade’owane) podczas remontu w fabryce w Samarze?
1.8.1. Czy robiono upgrade systemów awioniki?
1.8.2. Na podstawie jakich umów lub przetargów?
1.8.3. Kto to wykonywał?
1.8.4. Kto nadzorował remont ze strony polskiej?
1.8.4.1. Na czym polegały procedury nadzoru?
1.8.5. Czy po wykonaniu remontu miały miejsce awarie samolotu, a jeśli tak, to jakich
zespołów (podzespołów) dotyczyły? Czy prawdą jest, że od stycznia do 10 kwietnia 2010
roku w samolocie Tu-154M 101 miało miejsce 11 usterek?
(1.8.6. opcjonalnie do 1.8.1 – 1.8.5.)
1.8.6. Tu-154M nr 101 przeszedł generalny remont, łącznie z remontem silników,
przedłużeniem resursu technicznego i modyfikacją w fabryce w Samarze. Był to jego trzeci
remont generalny. Po powrocie po remoncie do Polski, samolot Tu-154M przeszedł
pomyślnie polskie badania techniczne. To jednak nie uchroniło go przed awarią, która
przydarzyła się już w styczniu br., kiedy rządowy samolot transportował polskich
ratowników, powracających z misji na Haiti. Awaria nie była poważna (szwankował system
sterowania), a dzięki sprawności załogi samolot powrócił do kraju z nie do końca sprawnym
autopilotem (działały dwa z trzech jego kanałów). Warto zaznaczyć, że według wykazu dla
zakładu w Samarze dotyczącego maszyny o numerze 101 oprócz bloku autopilota
wyremontowane miały być m.in. wysokościomierz, prędkościomierz, blok sterowania czy
wariometr. Epizod autopilota powraca w kontekście kwietniowej katastrofy samolotu.
Według informacji przekazanych przez MAK we wstępnym raporcie, autopilot był włączony
aż do chwili na 5,4 s przed uderzeniem w pierwszą przeszkodę. Wtedy pilot przeszedł na
sterowanie ręczne. Zbyt późno, bo zdaniem pilotów, autopilot w tym przypadku powinien
być wyłączony na tzw. wysokości decyzji. Czy zatem 10 kwietnia br. urządzenie to mogło
działać w niewłaściwy sposób?
1.8.7. Czy jest prawdą, że ostatnie naprawy pewnych urządzeń Tu-154M nr 101 były
spowodowane faktem, że "rosyjski system łączności satelitarnej zakłócał mu elektronikę
nawigacyjną"? Jakich urządzeń dotyczyły te naprawy?
1.8.8. Czy wyjaśniono awarię układu sterowania Tu-154 w Mongolii w 2008 r. i awarię
autopilota na Haiti w 2010 r. - ta ostatnia już po remoncie w zakładach w Samarze?
strona 4 z 41  
 
 
 
340059180.001.png
 
BIAŁA KSIĘGA W SPRAWIE KATASTROFY RZĄDOWEGO SAMOLOTU TU-154M NR 101 POD LOTNISKIEM SMOLEŃSK-SIEVIERNYJ 10.04.2010 R.
MAPA PYTAŃ NA DZIEŃ 21.07.2010 ROKU
PRACA ZBIOROWA BLOGERÓW SALONU24
1.9. Które z polskich władz (wojskowych lub cywilnych) są w posiadaniu książki serwisowej
TU-154 nr 101?
strona 5 z 41  
 
 
 
340059180.002.png
 
Zgłoś jeśli naruszono regulamin