PUBL_WZ_ksztalcenie_doroslych.pdf

(1437 KB) Pobierz
Kształcenie dorosłych
GŁÓWNY URZĄD STATYSTYCZNY
KSZTAŁCENIE
DOROSŁYCH
Informacje
i opracowania
statystyczne
Warszawa 2009
311599680.001.png 311599680.002.png 311599680.003.png
Opracowanie publikacji GUS, Departament Pracy i Warunków Życia
Preparation of the publication CSO, Labour and Living Conditions Division
Kierujący Grażyna Marciniak – Dyrektor Departamentu
Supervisor Badań Społecznych
Director of the Social
Surveys Division
Alina Baran
Dominika Czarnecka
Zespół Agnieszka Zgierska – Dyrektor Departamentu
Team Pracy i arunków Życia
Director of the Labour and Living
Conditions Division
Agata Cendrowska
Anna Iwańczyk
Iwona Pasierowska
Irena Skrzypczak
Hanna Strzelecka
Marcin Szczepaniak
Izabela Grabowska – Szkoła Główna Handlowa /
Warsaw School of Economics
Okładka Zakład Wydawnictw Statystycznych
Cover Statistical Publishing Establishment
ISBN 978-83-7027-415-3
Publikacja dostępna na CD i www.stat.gov.pl
Publication available on
2
PRZEDMOWA
Niniejsza publikacja opracowana została na podstawie uogólnionych wyników
reprezentacyjnego badania „Kształcenie dorosłych”, przeprowadzonego w GUS
w IV kwartale 2006 r.
Głównym celem badania było uzyskanie informacji na temat uczestnictwa osób
w wieku 25-64 lata w kształceniu formalnym, pozaformalnym i nieformalnym jak również
informacji nt. znajomości języków obcych, umiejętności korzystania z komputera oraz
uczestnictwa osób badanych w wydarzeniach kulturalnych i w życiu społecznym. Obserwacją
objęto okres 12 miesięcy przed badaniem, tzn. od IV kwartału 2005 do IV kwartału 2006.
Badanie, którego angielska nazwa brzmi „Adult Education Survey”, zostało
przeprowadzone w krajach należących do Wspólnoty Europejskiej, a jego metodologia jest
zgodna z zaleceniami Eurostatu.
Edukacja dorosłych uznawana jest obecnie za jeden z kluczowych czynników
wpływających na wzrost gospodarczy oraz rozwój społeczny rozwijającego się
społeczeństwa. Podstawę strategii uczenia się przez całe życie w Unii Europejskiej stanowi
rezolucja dotyczącą kształcenia ustawicznego, przyjęta w czerwcu 2002 roku przez Radę
Ministrów. Pierwszorzędnym celem działań Unii Europejskiej stało się zebranie danych
statystycznych na potrzeby sformułowania głównych zasad polityki w zakresie edukacji
i szkolenia na poziomie międzynarodowym oraz europejskim. Badanie kształcenia dorosłych
uważane jest za kluczowe narzędzie integracji oraz ważny instrument umożliwiający
utworzenie spójnego Europejskiego Systemu Informacji Statystycznych dotyczącego edukacji
i szkolenia.
Publikacja została przygotowana przez zespół pracowników Departamentu Pracy
i Warunków Życia, Departamentu Badań Społecznych GUS (w okresie realizacji badania -
Departamentu Statystyki Społecznej GUS) oraz Panią Izabelę Grabowską z SGH, przy
współpracy zespołu ds. metody reprezentacyjnej w Departamencie Metodologii, Standardów
i Rejestrów GUS (wcześniej w Departamencie Koordynacji i Organizacji Badań) oraz
Centralnego Ośrodka Informatyki Statystycznej GUS. Niniejszym składamy serdeczne
podziękowania wszystkim osobom zaangażowanym w przygotowanie zarówno publikacji, jak
i realizacji samego badania.
Badanie „Kształcenie Dorosłych” zostało częściowo sfinansowane ze środków Komisji
Europejskiej, prosimy zatem o uwzględnianie tej informacji przy cytowaniu danych
pochodzących z tego źródła.
dr Grażyna Marciniak dr Agnieszka Zgierska
yrektor epartaentu yrektor epartaentu
Badań Społecznych Pracy i arunków Życia
Warszawa, styczeń 2009 r.
3
PREFACE
The presented publication has been prepared on the basis of the generalised results of the
sample survey „The Adult Education Survey”, carried out by the CSO in the fourth quarter of
2006.
The main objective of the survey was obtaining information concerning participation of
persons aged 25-64 years in the formal education system, non-formal education, and informal
education, as well as the information on their language skills, computer literacy and
participation of the surveyed people in cultural events and social life. Reference period of the
survey was 12 months, between IV quarter 2005 and IV quarter 2006.
The Adult Education Survey was carried out at the same time in European Community
Member States, its methodology as in accordance with the Eurostat recommendations.
Adult education is currently believed to be one of the key factors influencing economic
growth and social progress of a developing society. The base for the lifelong education
strategy in the European Union constitutes the Resolution concerning lifelong learning
adopted in June 2002 by the Council of Ministers. The basic objective of the European Union
actions became collection of the statistical data necessary for formulation of the main
principles of the policy in the area of education and training on the international and European
level. The survey on adult education is believed to be the key tool of integration and an
important instrument-facilitating establishment of the coherent European System of Statistical
Information concerning education and training.
The publication has been prepared by the team of staff of the Labour and Living Condition
Division of the CSO (during the survey realisation Social Statistics Division of the CSO) and
Ms Izabela Grabowska from the Warsaw School of Economics, with cooperation of the team
the methods of the Methodology Standards and Registers Division of the CSO (earlier in the
Programming and Coordination of Statistical Surveys Division) and Central Statistical
Computing Centres of the CSO. Therefore, we would like to offer our sincere gratitude to all
persons engaged in the preparation of the publication, as well as the survey implementation.
The Adult Education Survey has been partially financed from the European Commission
means, therefore we therefore we do request to include this information when quoting the data
of this source.
Grażyna Marciniak Agnieszka Zgierska
Ph.. Ph. D.
irector of the Social irector of the Labour and
Survey ivision Living Conditions Division
Warsaw, January 2009
4
SPIS TREŚCI
Str.
42
67
79
7. Uczestnictwo w kulturze i życiu społecznym oraz stosunek do potrzeby
kształcenia – Grażyna Marciniak ...........................................................................
81
8. Charakterystyka osób nieuczestniczących w żadnej formie kształcenia –
Agnieszka Zgierska ………………………………………………………………..
88
Wersja angielska zawiera:
Przedmowę, Spis treści, Spis tablic oraz Słownik do części tabelarycznej
5
311599680.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin