Uczyć lepiej - nr 3 (2010-2011).pdf

(1546 KB) Pobierz
4 strony
Czasopismo Ośrodka Doskonalenia Naczycieli Poznani
3/ 2010– 2011
1641525
454870654.005.png
454870654.006.png
Od redakcji
nego wie si z ide indywidualizacji nauczania. Rozpozna-
wanie uzdolnie i talentw uczniw na kadym poziomie edu-
kacyjnym wymaga od nauczycieli szczeglnego rodzaju aktywnoci
dydaktyczno-wychowawczej. Polega ona na trafnym diagnozowaniu
potrzeb, a w lad za tym uruchamianiu takich mechanizmw, ktre
pozwol na wszechstronny rozwj osobowoci podopiecznych. Naj-
wiksz skuteczno w twrczym bodcowaniu uczniw maj nie-
stereotypowe przedsiwzicia, wytrcajce i pomysodawcw,
i uczestnikw z rutyny szkolnej codziennoci. Konkursy, dyskusje, czy-
telniczy wolontariat, projekt filmu o swoich rwienikach, koa zainteresowa, uczestnictwo
w kulturze wysokiej na koncertach w filharmonii, wspzawodnictwo sportowe pomysy
mona mnoy. Wane jest, aby pojawiay si w pracy kadego nauczyciela i na drodze ka-
dego ucznia. Zachcamy do podpatrywania dobrych praktyk prezentowanych na amach na-
szego czasopisma.
Rwnoczenie gorco zapraszam na jubileuszowe w tym roku, bo ju XV Targi Edukacyjne.
Tym razem nasza oferta merytoryczna koncentruje si wok hasa: „Edukacja drog do spo-
eczestwa obywatelskiego”. Warunkiem dobrego funkcjonowania struktur demokratycznych
jest bowiem budowanie ich w mikrospoecznoci, jak jest szkoa. Dlatego obok tradycyjnych
konferencji tematycznych zaplanowalimy na spotkaniach targowych forum samorzdw
szkolnych.
Ad res re dak cji
OrodekDoskonaleniaNauczycieli
ul.Kanclerska31,60-327Pozna
tel.618584700,fax618523329
e-mail:uczyclepiej@odn.poznan.pl
http://www.odn.poznan.pl
Kon to
KBS.A.IIIO/Poznan
86150016211216200594600000
Re dak cja
Redaktornaczelny:EwaSuperczyska
Sekretarzredakcji:JoannaMarchewka
espredakcyjny:Stanisawaowiska,
TadeuszNowik
Re kla my i ogo sze nia
rnewariantyreklam(kolorokadka;
odcienieszarociwewntrznumeru);
konkurencyjneceny(od150do1200z);
szerokikrgodbiorcwzwizanychz owiat
Kon takt
Stanisawaowiska(tel.618584753)
JoannaMarchewka(tel.618584764)
Ko rek ta
KrystynaKlimontowicz
Autorzy tekstw
JadwigaBana
JustynaDergowska
eronikaGrska
MikoajJazdon
MartaKrl
KatarzynaKuzara
Stanisawaowiska
JoannaMarchewka
JolantaMolenda-Bieniecka
MagorzataNarona-Szmania
MagorzataNawrocka
JolantaNowacka
IwonaPawowska
AlinaJaniszewska-Paziak
Iwonaysocka
Ewaawrzyniak
Monikaickowska
Piotriliski
Gabrielaojciechowska
Opra co wa nie gra ficz ne
TomaszFilipionek
Au to rzy gra fi ki
bigniewOkopski(nauczycielplastyki
wSMistrzostwaSportowegowPoznaniu)
Iwonarzosowska(filmoznawca,
studentkaASPwPoznaniu)
Druk
akadPoligraficznyA.Frckowiak
ul.UniiLubelskiej3,61-249Pozna
tel./fax618748213,e-mail:afdruk@icpnet.pl
Ewa Superczyska – redaktor naczelna „Uczy lepiej”,
dyrektor ODN w Poznaniu
Oglnopolski Konkurs
dujcych si na terenie dziaania ODN-u w Poznaniu. Do czci pisemnej etapu rejono-
wego zakwalifikowao si 24 uczestnikw. W konkursie krasomwczym udzia wzio
9 uczniw.
Gratulujemy zwycizcom, wyrnionym oraz ich opiekunom!
Karolina Sowa I miejsce (SP nr 3 w rodzie Wielkopolskiej; koordynator szkolny: pani Na-
talia Kaleniewicz; nauczyciel prowadzcy: pani Olga Malinowska)
Agata Andrysiak II miejsce (Spoeczna SP nr 1 STO w Poznaniu; koordynator szkolny kon-
kursu: pani Ewelina Sodel; nauczyciel prowadzcy: pani Marcelina Floraszek-Rzanna)
Sonia ysocka III miejsce (Spoeczna SP nr 1 STO w Poznaniu; koordynator szkolny kon-
kursu: pani Ewelina Sodel; nauczyciel prowadzcy: pani Marcelina Floraszek-Rzanna)
Wyrnienia otrzymali:
Olga Magaj (SP nr 3 w rodzie Wlkp.; koordynator szkolny konkursu: pani Natalia Kalenie-
wicz; nauczyciel prowadzcy: Olga Malinowska)
iktoria Szopka (SP nr 3 w Wolsztynie; koordynator szkolny i nauczyciel prowadzcy: pani
Ilona oziska)
Koordynator rejonowy konkursu
Joanna Marchewka
Globalnie i lokalnie
oraodczarowaniemiecki 4
Bibliotekipublicznecentramirozwojuspoecznego 5
Diagnostyka
Nowezadanianauczycieli 12
ychowanie
Muzykaagodziobyczaje 14
Dobre praktyki
aczykadymoe 16
Dowiadczeniezawodowemobilnegonauczyciela 17
wnanieszans 18
Nasze rekomendacje
Niemyleksikiznikn 18
Nauczyciel z pasj
anurkowazwielorybami 19
Dydaktyka
Coijakdoradza? 6
MityifaktyKIwszkole 7
rojektedukacyjnywgimnazjum 8
edakcjazastrzegasobieprawoadiustacji
i skracaniatekstworazzmianytytuw
ateriawniezamwionychniezwracamy
atrepatnychogoszenieodpowiadamy
Inspiracje
Homevideopamiyciaprywatnego 9
Czytanieinnym 11
Uczy lepiej 3/2011
3
O dkrywanie talentw jako myl przewodnia biecego roku szkol-
SOO DAJ
tegorocznej edycji konkursu wystartowao 158 uczniw z 22 szk podstawowych, znaj-
454870654.007.png 454870654.008.png
Globalnie i lokalnie
Pora odczarowa
niemiecki
Aby w peni doceni moliwoci europejskiego zjednoczenia oraz konkretne
korzyci pynce z niemieckiego ssiedztwa, potrzeba perspektywicznego
mylenia o ksztaceniu jzykowym, ktre jest podstaw dobrej komunikacji.
A do tego kolejny raz podgrzewanie starych
polsko niemieckich zaszoci. Trzeba na to
spojrze inaczej Nie baabym si drenau pol-
skiego rynku pracy. Konieczny jest pragma-
tyzm. To dobrze, e modzi ludzie bd mogli
zdobywa kwalifikacje zawodowe nie tylko
w Polsce. Naucz si jzyka i to w jego specy-
ficznej, zawodowej odmianie, poznaj no-
wych ludzi i ciekawe miejsca. Konsekwencje
zjednoczonej Europy to take swobodny prze-
pyw pracownikw. Szans dla przedstawi-
cieli wielu bran jest praca poza granicami
Polski. Szans na utrzymanie rodziny, na wyj-
cie z bezrobocia, na lepsze perspektywy fi-
nansowe. Nie mam nic przeciwko zarabianiu
za Odr, bo jak pokazuje przykad lska
Opolskiego cae wsie od poniedziaku do
pitku pracuj „w Reichu”, ale „nazorgo-
wane” euro wydawane s w Polsce. Po pierw-
szym zachyniciu si innoci, wolnym ryn-
kiem i relatywnie duym zarobkiem wielu
wraca do siebie, a zarobione rodki inwestuje
w nowe firmy i lokalny rynek pracy. A ich
dzieci ju wiedz, e bez jzyka jak bez rki.
Moe zatem warto zainteresowa si, czy i na
jakim poziomie w szkole, do ktrej uczszcza
nasze dziecko, nauczany jest jzyk niemiecki.
Znajomi germanici ju od kilku lat narzekaj
na zmniejszajc si systematycznie liczb
klas, w ktrych ucz. Szkoda. Przecie z Po-
znania do Berlina jest bliej ni do Warszawy.
Warto pochyli si cho przez chwil nad tym
problemem i odwanie powiedzie jeszcze
nie sta nas na dwa obowizkowe jzyki od
przedszkola do matury. Zatem wybierajmy
mdrze, bo nie wszystko, co modne, jest dla
konkretnego ucznia najlepsze. To, e cay
wiat mwi po angielsku, jest mitem, podob-
nym do przekonania, e najlepsi specjalici
wyjad, a w Polsce nie bdzie mia kto praco-
wa. Przykad z awari pocigu pokazuje, e
nieznajomo podstaw jzyka kraju, do kt-
rego wybieramy si z wizyt, bywa czasem
do kopotliwa, stresujca, a nawet niebez-
pieczna. Wniosek sam si nasuwa. Warto do-
bitnie go sformuowa. Po polsku! Mdre roz-
wizania, ktre odczaruj jzyk niemiecki
w polskich szkoach zale od nas samych.
A za kilka lat dowiadczanie owocw euro-
pejskiego zjednoczenia bdzie po prostu bez-
cenne.
Z poznaskiego dworca kolejowego od-
jeda pocig relacji Warszawa Berlin.
Za oknami zimowa aura, wprzedziaach przy-
tulnie i bezpiecznie. Do czasu. W Rzepinie po-
stj duszy ni zwykle. Lekki niepokj budzi
komunikat o kilkunastominutowym spnie-
niu. Ruszamy. Po niemieckiej stronie kolejna
stacja, to Frankfurt. Znowu postj, zdenerwo-
wanie ronie. Po pitnastu minutach rozlega
si komunikat, e z powodu awarii lokomo-
tywy pasaerowie proszeni s o przejcie na
ssiedni peron, zktrego za kwadrans odjedzie
kolejny pocig do Berlina. Cz pasaerw
rusza do wyjcia. Niepokj, zamieszanie. Ko-
lejny komunikat. Nadal nie wszyscy wysia-
daj. Ostatnich pasaerw wyprowadzaj nie-
mieccy kolejarze i obsuga pocigu. Dlaczego?
Poniewa komunikat by w jzyku niemiec-
kim. Krtki, prosty, ale po niemiecku. Powy-
szy obrazek skania do kilku refleksji.
Naturalnie nie ma obowizku posugiwania
si jzykiem niemieckim, generalnie nikt nie
musi zna adnego jzyka obcego, w kocu
polski to te dobry jzyk, wiemy o tym, bo je-
stemy Polakami. Tyle tylko, e ryzykowne jest
wypuszczanie si poza granice kraju, ponie-
wa, niestety, niewielu reprezentantw innych
miych nacji posuguje si jzykiem polskim.
Kpina? Nie do koca. Wopisanym powyej po-
cigu byo bardzo wielu ludzi modych
iwtzw. rednim wieku. Ich dorose ycie nie-
rozerwalnie zwizane jest z otwartymi grani-
cami i na komun co nie wypuszcza nic
ju zrzuci si nie da. Swoboda podrowania,
paszporty w szufladzie, tylko z tymi jzykami
troch jakby kopot. Mio jest pojecha na We-
ihnachtsmarkt do Berlina, mona te zrobi
wietne zakupy za zachodni granic, no
a niemieckie wyprzedae to po prostu super
okazja! Ale jak si dogada?
Uczymy si angielskiego – sysz zewszd.
– Niemiecki si nie przydaje, to angielski jest
acin naszych czasw. Prawda, ale nie do
koca. A wiadczy o tym par zebranych
przeze mnie faktw.
Po pierwsze niemieckie ssiedztwo jest dla
wielu Polakw atrakcyjne. Wyprawy po sa-
mochody, sprzt AGD i chemi gospodarcz to
rdo utrzymania dla tysicy polskich rodzin.
Ale z wacicielem maej hurtowni czy placu
z uywanymi autami nie zawsze da si poga-
wdzi po angielsku. Doskonale o tym wiedz
pomysowi biznesmeni z Wielkopolski, woje-
wdztwa lubuskiego i zachodniopomorskiego.
Znane s nawet przypadki zabierania tuma-
cza w objazd po zomowiskach. A wystarczy
zna podstawy jzyka niemieckiego, eby
w prostych sprawach si dogada.
Po drugie nie mona zapomnie o istotnym
zdarzeniu. 30 kwietnia 2011 r. nastpi ofi-
cjalne otwarcie niemieckiego rynku pracy dla
nowych pastw UE, w tym dla Polski. Ju
teraz wysoko wykwalifikowani Polacy maj
szans na bardzo dobr prac za zachodni
granic. Dotyczy to lekarzy, informatykw,
pielgniarek, opiekunw osb starszych. Wa-
runkiem jest dobra znajomo jzyka nie-
mieckiego. Od 2011 r. na dobr prac w Niem-
czech maj szans rzemielnicy, pracownicy
z brany hotelarskiej i gastronomicznej, me-
chanicy samochodowi, budowlacy. Martin
Grohman, waciciel firmy MMC Consulting,
uwaa, e Polacy przejm ten sektor rynku
pracy, poniewa w tych zawodach nastpuje
wanie wymiana pokoleniowa. Luki tej nie
zastpi mieszkajca w Niemczech od trzech
pokole mniejszo turecka, poniewa s to
osoby czsto niezainteresowane tak prac
albo nieposiadajce wymaganych kwalifika-
cji. Zatem szansa dla zdolnych i przedsi-
biorczych. Tylko ten niemiecki
Z otwarciem rynku pracy w pewnym stop-
niu powizany jest kolejny ruch, ktry za-
mierza wykona Niemiecka Izba Rzemielni-
cza. Oferta kierowana bdzie do polskich
gimnazjalistw, ktrzy bd mogli bezpatnie
uczy si w wybranych szkoach zawodo-
wych w Brandenburgii, Saksonii, Meklembur-
gii i Turyngii. W pakiecie stypendium, kurs j-
zyka niemieckiego i gwarancja zatrudnienia.
Czy nie jest to atrakcyjna oferta? Ewidentnie
jest to kamyczek do polskiego, owiatowego
ogrdka, bo szkolnictwo zawodowe bardzo po-
woli wychodzi z wieloletniej zapaci. Ko-
nieczne s reformy, powizanie systemu
ksztacenia z firmami dziaajcymi na lokal-
nych rynkach, modernizacja programw na-
uczania.
Ju sysz ten podnoszcy si krzyk. e naj-
lepsi wyjad, e ich Niemcy wyowi, podku-
pi, e u nas nie bdzie dobrych fachowcw.
Iwona ysocka – kierownik Pracowni
Ksztacenia Ustawicznego ODN w Poznaniu
Podaj za artykuem w Gazecie Prawnej z 13.03.2010
Podaj za artykuem w Gazecie Prawnej z 14.12.2010
4
Uczy lepiej 3/2011
P ocztek grudnia, wczesne popoudnie.
454870654.001.png 454870654.002.png
Globalnie i lokalnie
Biblioteki publiczne
centrami rozwoju
spoecznego
si pod hasem „Biblioteka jako partner
w dziaaniu”.
Godna podziwu jest aktywno tych plac-
wek, ktre wykorzystuj szans, jak daje
udzia w oferowanych bibliotekom propozy-
cjach. I tak w ramach konkursu grantowego
„Aktywna Biblioteka” Komisja powoana
przez Akademi Rozwoju Filantropii w Polsce
rozpatrzya zgoszone wnioski. Gratulujemy
placwkom z naszego rejonu, ktre uzyskay
dotacje, m.in. Mosiskiej Bibliotece Publicznej
za „Szko Reportau”, Bibliotece z Opalenicy
za „Biblioteczne Spotkania Filmowe Kino
czy ” oraz Miejskiej i Powiatowej Bibliotece
Publicznej w Nowym Tomylu za „Akademi
nad Szark Studium Edukacji Regionalnej
dla Gimnazjum”.
Gratulowa naley dziaa, ktre poprzez
wspprac wielu podmiotw efektywnie
buduj spoeczestwo obywatelskie i infor-
macyjne. Podczas dorocznych konferencji pod-
sumowujcych efekty dziaania placwek
uzyskamy informacje o dziaaniach godnych
upowszechniania. Szczegowe informacje
o Programie i przedsiwziciach znajduj si
na stronie www.biblioteki.org.
Ewa awrzyniak – nauczyciel konsultant
ds. informacji pedagogicznej ODN w Poznaniu
Program Rozwoju Bibliotek to oglnopolskie przedsiwzicie, ktre przy-
czynia si ma do wyrwnywania szans i przeciwdziaania wykluczeniu in-
formacyjnemu na obszarach najbardziej dotknitych tym zjawiskiem.
informacyjnego, opartego na wiedzy
jest zapewnienie obywatelom moli-
woci penego uczestnictwa w yciu spoecz-
nym, gospodarczym i politycznym. Niezbdny
jest wwczas dostp do szeroko pojtej infor-
macji, do sowa na rnych nonikach.
W komfortowej sytuacji s mieszkacy wiel-
komiejskich aglomeracji, problemem jest na-
tomiast zaspokojenie informacyjnych potrzeb
uytkownikw ze wsi oraz maych miejsco-
woci, gwnie do 20 tysicy mieszkacw. Po-
mysem na realizacj tego zadania jest
wzmocnienie potencjau bibliotek publicz-
nych, znajdujcych si na wsiach i w maych
miastach. Biblioteki te staj si centrami,
ktre su spoecznociom lokalnym, a ich
formy dziaania zmieniaj si w zalenoci od
warunkw i potrzeb odbiorcw.
Zaoenie, e wsplne dziaania zapewni
wymierne efekty lego u podstaw Programu
Rozwoju Bibliotek, oglnopolskiego przedsi-
wzicia, ktre przyczynia si ma do wyrw-
nywania szans i przeciwdziaania wyklucze-
niu informacyjnemu na najbardziej dotkni-
tych tym zjawiskiem obszarach. Dziaania
zostay zaplanowane na 5 lat rozpoczy si
w 2009 roku i potrwaj do 2013, a fundusze
na ich realizacj to 28 milionw dolarw.
rodki te pochodz z grantu przekazanego Pol-
sko-Amerykaskiej Fundacji Wolnoci przez
Fundacj Billa i Melindy Gates. cznie w pro-
gramie wemie udzia okoo 3350 placwek
z 1120 gmin. W Polsce Program Rozwoju Bi-
bliotek realizuje Fundacja Rozwoju Spoe-
czestwa Informacyjnego, specjalnie w tym
celu powoana przez PAFW.
Do pierwszej rundy Programu Rozwoju Bi-
bliotek w caej Polsce zakwalifikowao si
1867 placwek bibliotecznych, a w naszym
wojewdztwie 146 placwek. Aby zapewni
bibliotekom gminnym dugofalowe wsparcie,
wykraczajce poza ramy Programu, zakada
si rwnie zawizywanie „Gminnej Koalicji
na Rzecz Rozwoju Biblioteki”. Ma to by spo-
sb wspierania dziaalnoci biblioteki w du-
szej perspektywie i jej wzmocnienie poprzez
znalezienie sojusznikw doceniajcych rol bi-
blioteki jako wanego partnera dla dziaa sa-
morzdw lokalnych i ich instytucji, organi-
zacji obywatelskich czy lokalnych przedsi-
biorcw.
Zaproponowano rwnie inne formy dzia-
ania bibliotek, m.in. jako organizatora kon-
kursw upowszechniajcych przykady do-
brych praktyk, konkursw na najlepsz bi-
bliotek publiczn. Podkrela si znaczenie
rozszerzania wsppracy bibliotek ze rodo-
wiskiem lokalnym i wypracowanie takich re-
lacji, ktre wzmacniaj rang biblioteki
w gminie. Du wag przykada si do dzie-
lenia si dowiadczeniami w tym zakresie.
W Wielkopolsce organizatorem wielu dzia-
a, majcych na celu zaakcentowanie roli bi-
bliotek publicznych, jest Wojewdzka Biblio-
teka Publiczna i Centrum Animacji Kultury
w Poznaniu, we wsppracy z Fundacj Roz-
woju Spoeczestwa Informacyjnego. WPBi-
CAK w biecym roku szkolnym kontynuuje
m.in. ju XI edycj konkursu, ktra odbywa
Uczy lepiej 3/2011
5
ymogiem sine qua non spoeczestwa
454870654.003.png 454870654.004.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin