CHARAKTERYSTYKA PKS
W GORZOWIE WLKP.
Stan organizacyjny i prawny
Nazwa spółki: Przedsiębiorstwo Komunikacji Samochodowej w Gorzowie Wlkp. Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością
Skrót: PKS Gorzów Wlkp. Sp. Z o.o.
Siedziba: Gorzów Wielkopolski
Adres: ul. Podmiejska 20, 66-400 Gorzów Wlkp.
Statystyczny numer identyfikacyjny REGON: 211041406
Numer Identyfikacji podatkowej NIP: 599-26-63-751
Kapitał zakładowy Spółki wynosi 1.770.000 zł.[1]
Spółka została zarejestrowana w dniu 29.10.2001 r. w Krajowym Rejestrze Sądowym w Sądzie Rejonowym w Zielonej Górze – VIII Wydział Gospodarczy pod numerem KRS – 0000056839.
PKS w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. jest przewoźnikiem, który posiada wieloletnie doświadczenie w swojej branży. Główna siedziba spółki znajduje się w Gorzowie Wlkp. Przy ulicy Podmiejskiej 20. Spółka posiada 4 placówki pozamiejscowe w: Międzyrzeczu, Międzychodzie, Sulęcinie i Strzelcach Krajeńskich.
Historia firmy
Trudno dziś dociec, kiedy zaczął się rozwój Państwowej Komunikacji Samochodowej w Gorzowie Wielkopolskim, ponieważ brak jest dokumentów na temat rozpoczęcia działalności. Jedyne dokumenty jakie pozostały, to wspomnienia pionierów przedsiębiorstwa, które datują rozpoczęcie działalności PKS Gorzów Wlkp. na czerwiec 1949 r. W tym okresie powstaje Agencja Państwowej Komunikacji Samochodowej, następnie Stacja Terenowa PKS, podległa Ekspozyturze w Zielonej Górze, ta z kolei była jednostką organizacyjną Okręgu PKS w Poznaniu. Na początku przedsiębiorstwo zatrudniało 147 pracowników, dysponowało 5 samochodami ciężarowymi, 3 ciągnikami oraz 15 wozami konnymi. W 1955 r. zatrudnionych było 258 osób. Zmieniała się także struktura organizacyjna. Zostaje uruchomiona 1. linia autobusowa na terenie Gorzowa. Przedsiębiorstwo dysponowało już 77 pojazdami ciężarowymi i 18 autobusami. W 1957 r uruchomiona zostaje 1. placówka poza miejscowa w Słubicach, a w 1965 r. w Sulęcinie i Strzelcach Krajeńskich. W 1966r. zatrudnienie wynosi już 431 osób, pracownicy to wykwalifikowana kadra kończąca studia wyższe, oraz specjalistyczne szkoły średnie.[2]W latach sześćdziesiątych na trasach liniowych Gorzów - Jelenia Góra oraz Gorzów - Kudowa Zdrój wprowadzono obsługę stewardess. Rok 1970 przyniósł oddanie do użytku nowej zajezdni przy ulicy Podmiejskiej, która służy pracownikom do dziś. 20 lutego 1976r. następuje otwarcie nowo wybudowanego dworca autobusowego w Gorzowie Wlkp. przy ulicy Dworcowej. Opracowano program poprawy efektywności i wykorzystania zasobów surowcowych i materiałowych na lata 1976-1980. Na mocy Zarządzenia ministra Komunikacji z dnia 28.02.1983 utworzone zostało ogólnokrajowe przedsiębiorstwo pod nazwą ,,Krajowa Państwowa Komunikacja Samochodowa” z siedzibą w Warszawie jako przedsiębiorstwo użyteczności publicznej. Od 1.10.1989r. następuje zmiana na stanowisku Dyrektora Oddziału, obejmuje je pan mgr Krzysztof Częstochowski.
1 lipca 1990 roku decyzją Prezesa Rady Ministrów zostało utworzone Przedsiębiorstwo Państwowej Komunikacji Samochodowej w Gorzowie Wlkp., które powstało w wyniku podziału przedsiębiorstwa Krajowa Państwowa Komunikacja Samochodowa w Warszawie na bazie wyłącznego zakładu o nazwie Odział Towarowo-Osobowy w Gorzowie. W 1994 r. przedsiębiorstwo przystąpiło do Krajowej Izby Gospodarczej Transportu Samochodowego i Spedycji w Warszawie. W listopadzie tego samego roku, po podpisaniu kontraktu z organem założycielskim przedsiębiorstwem kieruje mgr Krzysztof Częstochowski jako Dyrektor – Zarządca. Organem kontrolującym jego pracę stała się Rada Nadzorcza składając się trzech członków, co obrazuje schemat organizacyjny z 1995r (załącznik1)[3]. ,,Recesja gospodarcza kraju zapoczątkowana pod koniec lat 80. XX w. wpłynęła na pogorszenie się wyników ekonomicznych, również w przedsiębiorstwach transportowych. Pomimo znacznego spadku produkcji, a tym samym zmniejszania zadań przewozowych PKS Gorzów Wlkp. podjął, w ówczesnym okresie, szereg działań, które miały z jednej strony zamortyzować finansowe straty spowodowane spadkiem przewozów ładunków i pasażerów, z drugiej strony miały stać się podstawą realizacji procesów adaptacyjnych do nowych, rynkowych warunków funkcjonowania przedsiębiorstwa. Działania gospodarcze skoncentrowano na podejmowaniu przedsięwzięć o wyższej rentowności takich jak: działalność handlowa (tj. sprzedaż materiałów i części zamiennych, paliwa i akcesoriów samochodowych), działalność obsługowo-naprawcza, wydzierżawienie pomieszczeń biurowych, magazynowych oraz postojowych, a także wyzbywanie się zbędnego majątku trwałego”.[4] Przyjęte działania nie tylko pozwoliły na utrzymanie się przedsiębiorstwa na rynku transportu samochodowego, ale także stanowiły podstawę do opracowania nowej strategii rozwoju przedsiębiorstwa.
W 1998 r. wraz z załogą PKS Gorzów podjęto decyzję o sposobie prywatyzacji przedsiębiorstwa poprzez oddanie go do odpłatnego korzystania przez utworzoną spółkę pracowniczą. 31 grudnia 1999 r. nastąpił koniec kontraktu podpisanego przez dyrektora na zarządzanie , który jednak miał zostać przedłużony. Po tym jak wojewoda lubuski odrzucił ofertę byłego zarządcy w noc sylwestrową rozpoczęto dwutygodniowy strajk pracowników w obronie swojego dyrektora. Cała załoga, poza nielicznymi wyjątkami, broniła swoich miejsc pracy co skutkowało paraliżem komunikacji autobusowej Gorzowa i okolic. W nocy dnia 15 stycznia dochodzi do końca strajku - pracownicy wywalczyli prawie wszystko na czym im zależało a przede wszystkim to, że wybrany przez załogę tryb prywatyzacji miał być kontynuowany. Strajk uświadomił wszystkim jak wielką siłą było solidarne działanie całej załogi broniących swoich miejsc pracy oraz dyrektora w którego wierzyli.[5] Od 23 września 2000 r. pracownicy spółki przejęli majątek przedsiębiorstwa państwowego w leasing pracowniczy.
Misja przedsiębiorstwa
"Misja określa rolę jaką spełnia przedsiębiorstwo na rzecz otoczenia. Rolę nadzwyczajną tzn. określa, co nadzwyczajnego, czego nie dają inne firmy, dostarcza moja firma. Te nadzwyczajne wartości wiążą się ze źródłami przewagi konkurencyjnej"[6] Misją Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. jest osiągnięcie jak najwyższej pozycji na regionalnym rynku przewozów pasażerskich oraz zwiększenie udziału na rynku przewozów transportowych przy zachowaniu poprawnych relacji ekonomicznych. Do najważniejszych celów zaliczamy cele rynkowe, ekonomiczne, finansowe oraz socjalno-prestiżowe. Do celów rynkowych i ekonomicznych zaliczamy:
1. Utrzymanie pozycji jednego z najlepiej prosperujących polskich przedsiębiorstw na rynku transportowym.
2. Utrzymywanie przychodów na poziomie min. 14,5 mln Euro.
3. Rozszerzenie oferty wszelkiego rodzaju przewozów oraz podniesienie jakości obsługi.
Jeśli chodzi natomiast o cele finansowe zaliczamy do nich:
1. Utrzymanie płynności finansowej na poziomie niezagrażającym pozycji firmy.
2. Wzrost kapitału własnego.
Do celów socjalnych i prestiżowych zaliczymy:
1. Racjonalizacje zatrudnienia.
2. Sponsoring.
3. Podnoszenie kwalifikacji zawodowych wśród pracowników.
Polityka jakości
Przedsiębiorstwo jako cel Polityki Jakościowej postawiło sobie utrzymywanie wysokiego poziomu jakości wszelkich świadczonych przez nich usług zarówno transportowych jak i motoryzacyjnych, przy czym ważne jest zachowanie wiarygodności, rzetelności a także spełnieniu wszelkich wymagań i zadowolenia klienta. PKS posiada od 04.09.2004 r. certyfikat na system zarządzania jakością w zakresie usług przewozu osób i towarów, spedycji, usług motoryzacyjnych, handlu częściami zamiennymi oraz paliwem o nr. Rej. 1510042443, wydany przez placówkę certyfikacyjną TŰV Thüringen e. V. , w Jenie. Co trzy lata Przedsiębiorstwo poddaje się recertyfikacji. We września 2010 roku nastąpiła kolejna recertyfikacja, według aktualnej normy PN-EN ISO 9001:2009, która została zakończona wynikiem pozytywnym. PKS Gorzów Wlkp. Sp. z o.o. otrzymało kolejny certyfikat na system zarządzania jakością, zgodny z normą PN - EN ISO 9001-2009, ważny na trzy lata do 15.10.2013 roku. Certyfikat ten potwierdza zachowanie określonych procedur zawartych w normach serii ISO, mających istotny wpływ na szeroko pojętą jakość działania Przedsiębiorstwa, uprawniających do lepszej pozycji wśród konkurencji na rynku i zaufania wśród klientów. W celu osiągnięcia zgodności systemu z wymaganiami przyjętej normy PN-EN ISO 9001: 2009, a także wymaganiami i regulacjami prawnymi Kierownictwo PKS w Gorzowie Wlkp. Sp. z o.o. :
1. Ustanowiło i promuje Politykę Jakości, która wyraża ogół zamierzeń Przedsiębiorstwa Spółki odnośnie jakości usługi i ukierunkowanie działalności na uzyskanie satysfakcji klienta oraz stanowi wizję rozwoju firmy poprzez sukcesywne realizowanie określonych celów strategicznych i operacyjnych.
2. Ustaliło jedność celu i wyznacza kierunek działania – sukcesywnie rosnący udział w rynku, którego podstawą jest wzrost sprzedaży usług najwyższej jakości, sprawiających satysfakcję klientom.
3. Tworzy środowisko pracy sprzyjające realizacji wyznaczonych celów.
4. Szkoli i zwiększa zaangażowanie pracowników, którzy są istotą Przedsiębiorstwa.
5. Zapewnia dostępność zasobów.
6. Utrzymuje korzystne relacje z dostawcami.
7. Podejmuje decyzje na podstawie faktów opierając się na rzetelnych informacjach i analizie danych.
8. Dokonuje analizy wzajemnych powiązań między wykonywanymi działaniami i kieruje Przedsiębiorstwem poprzez sterowanie poszczególnymi procesami.
9. Wykazuje podejście systemowe do zarządzania.
10. Weryfikuje uregulowania systemowe, określone cele i założenia Polityki Jakości.
11. Obniża koszty poprzez racjonalne gospodarowanie zasobami i eliminowanie niezgodności stosując działania zapobiegawcze i korygujące.
12. Ocenia funkcjonowanie Przedsiębiorstwa monitorując stopień zadowolenia klientów i innych stron zainteresowanych.
Jako jedna z nielicznych lubuskich firm znalazła się w 2003 roku po raz drugi na liście laureatów organizowanego przez Instytut Badań nad Demokracją i Przedsiębiorstwem Prywatnym oraz Krajową Izbę Gospodarczą II etapu programu promocji kultury przedsiębiorczości Przedsiębiorstwo FAIRPLAY. Dnia 12 grudnia 2003 roku Kapituła Programu wręczyła w Sali Kongresowej Warszawskiego Pałacu Kultury i Nauki Certyfikat PRZEDSIĘBIORSTWO FAIRPLAY 2003 dla Przedsiębiorstwa Komunikacji Samochodowej w Gorzowie Wlkp. spółka z o.o. Ponadto, co roku uczestniczy w rankingu organizowanym przez redakcje dziennika ,,Puls Biznesu”, spełnia stosowne kryteria i otrzymuje prestiżowe nagrody tzw. ,,Gazele Biznesu”. W październiku 2007 r. PKS znalazło się w gronie laureatów rankingu najzdrowszych polskich przedsiębiorstw tzw. ,,Wehikuły czasu” jako najbardziej dynamiczna i tworząca miejsca pracy, wiarygodna finansowo jednostka.
W 2010 r. spółka uzyskała prestiżowy ,,Dyplom Rzetelny Płatnik 2010”, który przyznała grupa kontrahentów tj. ,,Goodyear”, ,,Dunlop”, ,,Fulda”, ,,Dębica” i ,,Sava”.
Wysoka jakość usług jest możliwa tylko dzięki dobrej organizacji pracy, a także dzięki sprecyzowanym działaniom i kompetentności zatrudnianych osób. Firma dąży do tego aby każdy klient był zadowolony i chciał skorzystać ponownie z usług przedsiębiorstwa oraz polecał firmę jako sprawdzona i sumienną. Przedsiębiorstwo chce być postrzegane na rynku transportowym jako jednostka: pewna, kompetentna i solidna.
Cele i strategia rozwoju
2. Przewozy towarowe i spedycja.
3. Usługi motoryzacyjne (w sferze sprzedaży usług i Okręgowej Stacji Kontroli Pojazdów).
4. Działalność handlowa.[7]
Aby realizacja działań okazała się skuteczna ustalane są cele które są niezbędne aby spełnić wymagania klientów nie tylko odnośnie usług ale także dla poszczególnych procesów i obszarów w przedsiębiorstwie.
listopadowy-chomik