Ćwiczenia stymulujące rozwój wszystkich zmysłów
realizowane w pracy z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym
· Wodzenie wzrokiem za zabawką świetlną, przedmiotem o intensywnym kolorze (np. czerwony, różowy) przesuwanym w polu widzenia dziecka,
· Wodzenie wzrokiem za światłem latarki, kolorowych świateł o różnym natężeniu
· Oglądanie konturów postaci, przedmiotów
· Pokazywanie planszy z figurami geometrycznymi o zdecydowanych kolorach (czarny, czerwony, żółty)
Słuch
· Dostarczanie dźwięków, które można kojarzyć z określoną, powtarzającą się sytuacją (dzwonek do drzwi, telefon, odgłosy zwierząt, odkurzacz itp.)
· Rozpoznawanie tonu głosu, intonacji (nagrania różnorodnych głosów – śmiech, płacz itp. na kasecie magnetofonowej)
· Słuchanie dźwięków instrumentów muzycznych
· Bujanie, kołysanie (w objęciach nauczyciela, w kocu)
· Pocieranie ciała różnymi materiałami o różnych fakturach i dłońmi)
· Dotykanie przedmiotów o różnej temperaturze i strukturze
· Smarowanie oliwką i masaż palców, dłoni, głęboki ucisk dłoni, opukiwanie oraz masaż z użyciem aparatu do masażu
Smak
· Podawanie dziecku cząstek potraw o zdecydowanym smaku
· Podawanie do wąchania buteleczek z zawartością substancji zapachowych z jednoczesnym nazywaniem zapachów (mięta, perfum itp.)
· Rozpoznawanie zapachu oliwki przed masażem, mydła przed myciem
· Stosowanie zapachów do sygnalizowania pór roku (lato-zapach różany, jesień- zapach lawendy, zima- zapach mięty, wiosna- zapach cytryny)
·
SPRAWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UŁATWIAJĄCE POZNAWANIE ŚWIATA I FUNKCJONOWANIE W NIM
SPRAWNOŚĆ MANUALNA
· Chwytanie i trzymanie przedmiotów
· Przekładanie przedmiotów
· Przesypywanie
· Przelewanie
· Uderzanie
· Gniecenie (zduszanie)
· Toczenie i kulanie
· Mieszanie
· Dociskanie
· Darcie
· Dziurkowanie
· Rysowanie
MYŚLENIE
1. Tworzenie struktur spostrzeżeniowych i wyobrażeniowych na podstawie informacji
i analizatorów zmysłu: wzroku, słuchu, dotyku, powonienia i smaku, kinestetycznego, cenestetycznego, bólu.
2. Rozumienie treści słuchanych tekstów.
KOMUNIKOWANIE SIĘ (odbiór informacji)
1. Odbiór i nadawanie informacji niewerbalnych (dotyk, gesty, mimika...)
2. Odbiór informacji mówionych
TERAPIA WSPIERAJĄCA
1. Stymulacja polisensoryczna (całego ciała)
2. Ćwiczenia procesów wspierających myślenie
· Uwaga (wydłużenie czasu koncentracji)
· Pamięć (poszerzanie zakresu pamięci)
3. Rozwijanie aktywności własnej
· Stwarzanie optymalnych warunków dla rozwoju osobowości społecznej
· Umożliwienie przeżywania sytuacji motywujących do działania
· Uczenie radzenia sobie ze stresem
4. Modyfikowanie zachowań
· Kształtowanie zachowań pozytywnych
· Eliminowanie zachowań niepożądanych
· Kształtowanie pozytywnej samooceny i podnoszenie poziomu jej obiektywności
5. Budzenie motywacji do podejmowania wysiłku fizycznego i umysłowego.
m.g87