Ćwiczenia stymulujące rozwój wszystkich zmysłów(1).doc

(41 KB) Pobierz
Ćwiczenia stymulujące rozwój wszystkich zmysłów

Ćwiczenia stymulujące rozwój wszystkich zmysłów

realizowane w pracy z dzieckiem z mózgowym porażeniem dziecięcym

 

Wzrok

·         Wodzenie wzrokiem za zabawką świetlną, przedmiotem o intensywnym kolorze (np. czerwony, różowy) przesuwanym w polu widzenia dziecka,

·         Wodzenie wzrokiem za światłem latarki, kolorowych świateł o różnym natężeniu

·          Oglądanie konturów postaci, przedmiotów

·         Pokazywanie planszy z figurami geometrycznymi o zdecydowanych kolorach (czarny, czerwony, żółty)

 Słuch

·         Dostarczanie dźwięków, które można kojarzyć z określoną, powtarzającą się sytuacją (dzwonek do drzwi, telefon, odgłosy zwierząt, odkurzacz itp.)

·         Rozpoznawanie tonu głosu, intonacji (nagrania różnorodnych głosów – śmiech, płacz itp. na kasecie magnetofonowej)

·         Słuchanie dźwięków instrumentów muzycznych

Czucie

·         Bujanie, kołysanie (w objęciach nauczyciela, w kocu)

·         Pocieranie ciała różnymi materiałami o różnych fakturach i dłońmi)

·         Dotykanie przedmiotów o różnej temperaturze i strukturze

·         Smarowanie oliwką i masaż palców, dłoni, głęboki ucisk dłoni, opukiwanie oraz masaż z użyciem aparatu do masażu

Smak

·         Podawanie dziecku cząstek potraw o zdecydowanym smaku

 

Węch

·         Podawanie do wąchania buteleczek z zawartością substancji zapachowych z jednoczesnym nazywaniem zapachów (mięta, perfum itp.)

·         Rozpoznawanie zapachu oliwki przed masażem, mydła przed myciem

·         Stosowanie zapachów do sygnalizowania pór roku (lato-zapach różany, jesień- zapach lawendy, zima- zapach mięty, wiosna- zapach cytryny)

·          

SPRAWNOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI UŁATWIAJĄCE POZNAWANIE ŚWIATA I FUNKCJONOWANIE W NIM

 

SPRAWNOŚĆ MANUALNA

·       Chwytanie i trzymanie przedmiotów

·       Przekładanie  przedmiotów

·       Przesypywanie

·       Przelewanie

·       Uderzanie

·       Gniecenie  (zduszanie)

·       Toczenie i kulanie

·       Mieszanie

·       Dociskanie

·       Darcie

·       Dziurkowanie

·       Rysowanie

MYŚLENIE

1.     Tworzenie struktur spostrzeżeniowych i wyobrażeniowych na podstawie informacji

 i analizatorów zmysłu: wzroku, słuchu, dotyku, powonienia i smaku, kinestetycznego, cenestetycznego, bólu.

2.     Rozumienie treści słuchanych tekstów.

 

KOMUNIKOWANIE SIĘ  (odbiór informacji)

1.     Odbiór i nadawanie informacji niewerbalnych (dotyk, gesty, mimika...)

2.     Odbiór informacji mówionych

 

TERAPIA WSPIERAJĄCA

1.     Stymulacja polisensoryczna (całego ciała)

2.     Ćwiczenia procesów wspierających myślenie

·        Uwaga (wydłużenie czasu koncentracji)

·       Pamięć (poszerzanie zakresu pamięci)

3.     Rozwijanie aktywności własnej

·       Stwarzanie optymalnych warunków dla rozwoju osobowości społecznej

·       Umożliwienie przeżywania sytuacji motywujących do działania

·       Uczenie radzenia sobie ze stresem

4.     Modyfikowanie zachowań

·       Kształtowanie zachowań pozytywnych

·       Eliminowanie zachowań niepożądanych

·       Kształtowanie pozytywnej samooceny i podnoszenie poziomu jej obiektywności

5.      Budzenie motywacji do podejmowania wysiłku fizycznego i umysłowego.

 

 

·       

 

...
Zgłoś jeśli naruszono regulamin