ZAAWANSOWANI – RECEPTYWNE ZDOLNOŚCI JĘZYKOWE
PROGRAM: PRZEDMIOTY IDENTYCZNE I RÓŻNIĄCE SIĘ (RECEPTYWNIE)
Procedura programowa:
(1) Identyczne - połóż na stole trzy przedmioty; dwa identyczne i jeden inny od pozostałych. Skup uwagę dziecka i zadaj pytanie: „Które z nich są takie same?". Pomóż dziecku w pokazaniu dwóch identycznych rzeczy. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Różniące się - połóż na stole trzy przedmioty; dwa identyczne i jeden różniący się. Skup uwagę dziecka i zapytaj: „Która rzecz różni się od pozostałych?". Pomóż dziecku w prawidłowym wskazaniu przedmiotu. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najlepsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(3) Na przemian identyczne I różne przedmioty - połóż na stole trzy przedmioty; dwa takie same a jeden inny. Wymiennie zadawaj pytania: „Który z nich jest taki sam?" lub „Który z nich jest inny?". Pomóż dziecku w udzieleniu prawidłowej odpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: obiekty.
Sugerowane warunki pracy: łączenie i identyfikacja przedmiotów, kolorów, cech i kategorii.
Pomocne wskazówki: pomóż dziecku w podaniu właściwego przedmiotu.
Pytanie
Reakcja
Data
wprowad zenia
opanowania czynności
(1) „Które przedmiotysą takie same?"
(2) „Która z trzechrzeczy jest inna?"
(3) Na przemianl lub 2
(1-3) Podanie odpowiedniego przedmiotu
Identyczne przedmioty
1. Takie same
2. Różniące się
3. Na przemian takiesame i różniące się
Oparte na kolorach
3. Na przemian takiesame i różne
Oparte na kategorii
Uwaga: Rozpocznij od przedstawienia dziecku identycznych przedmiotów (np. dwie łyżki i kapelusz), potem od kolorowych przedmiotów (np. czerwona piłka, czerwony kubek i niebieski but), a następnie przedstaw dziecku przedmioty z różnej kategorii (np. jabłko, banan i kubek).
PROGRAM: OKREŚLANIE RZECZY, KTÓRE NIE PASUJĄ DO CAŁOŚCI (POD WZGLĘDEM CECH I KATEGORII)
(1) Cechy — połóż na stole przed dzieckiem cztery przedmioty (trzy identyczne i jeden odmienny, np. trzy czerwone samochody i jeden niebieski). Następnie zapytaj dziecko: „Który z nich nie pasuje do całości?". Pomóż mu we wskazaniu odpowiedniego przedmiotu i nazwaniu go (np. „niebieski samochód"). W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Kategoria — połóż na stole przed dzieckiem cztery przedmioty (trzy ze względu na swoją kategorię są identyczne, a jeden należy do odmiennej kategorii, np. trzy owoce i zwierzę). Następnie zapytaj dziecko: „Który z nich nie pasuje do reszty?". Pomóż dziecku we wskazaniu odpowiedniego przedmiotu (np. „pies"). W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: przedmioty podobne do siebie ze względu na kategorię i cechy.
Sugerowane warunki pracy: początkowo zacznij od identyfikacji opisywanych przedmiotów; reakcja ,,tak"/„nie" na pytania na temat przedmiotów; określanie przedmiotów pod względem podobieństw i różnic; określanie kategorii i cech.
Pomocne wskazówki: pomóż dziecku w podaniu tobie odpowiedniego przedmiotu.
Instrukcja
wprowadzenia
(1-2) „Który z przedmiotów nie pasuje do całości?"
(1-2) Dziecko powinno wskazać i nazwać odpowiedni przedmiot
1. Cechy
2. Kategorie
Uwaga: Program rozpocznij od bardzo prostych zadań; połóż cztery przedmioty: trzy identyczne, jeden różny. Następnie zadaj dziecku pytanie: „Który z przedmiotów nie pasuje do reszty?". Pomóż dziecku we wskazaniu właściwej rzeczy. Naucz dziecko wyrażania słowami owych różnic (np. po określeniu wybranego przedmiotu, zapytaj: „No dobrze, a dlaczego on nie pasuje?"). Pomóż dziecku w sformułowaniu następującej odpowiedzi: „Ponieważ to nie jest... (np. piłka)".
PROGRAM: PYTANIA ZWIĄZANE Z OPOWIADANYMI HISTORIAMI
(1) Historie obrazkowe - usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Przedstaw mu jeden z rysunków, na którym osoba wykonuje określoną czynność w specyficznych warunkach (np. zdjęcie jednego z rodzeństwa, podczas pływania). Opowiedz dziecku prostą historyjkę na temat zdjęcia (np. „Pewnego razu Billy poszedł na plażę, aby popływać"). Następnie zadaj dziecku parę prostych pytań (np.: „Kto poszedł popływać?", „Gdzie poszedł Billy?", „Co Billy robił na plaży?"). Pomóż dziecku w udzieleniu odpowiedzi na te pytania. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(2) Proste opowieści — usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Opowiedz mu prostą historię (np. „Pewnego dnia mamusia poszła do sklepu i kupiła lody"). Następnie zadaj dziecku parę pytań. W trakcie trwania sesji zmniejszaj liczbę odpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(3) Proste opowieści z książki - usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Przeczytaj mu jedną stronę z książki, a następnie zadawaj pytania na temat przeczytanego tekstu. Pomóż dziecku w udzielaniu odpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
(4) Opowieści w stopniu zaawansowanym - usiądź na krześle naprzeciw dziecka. Opowiedz mu czterozdaniową historię (np.: „Pewnego dnia mały chłopiec o imieniu Sam wybrał się do parku. W parku znalazł on czerwoną piłkę. Zabrał ją ze sobą do domu, aby pokazać mamie. Po kolacji bawił się piłką, a później poszedł spać"). Następnie zacznij zadawać dziecku pytania. W trakcie sesji zmniejszaj liczbę podpowiedzi. Początkowo nagradzaj najtrafniejsze, a na zakończenie tylko bezbłędne odpowiedzi.
Materiały: fotografie członków rodziny, przedstawiające określone zdarzenia w specyficznych miejscach; proste opowieści książkowe.
Sugerowane warunki pracy: zadawanie prostych pytań na temat zdjęć i opowiadanych historii.
Pomocne wskazówki: przedstawienie dziecku odpowiedzi.
(1-4) Zadawanie pytań na temat opowiadanych historii
(1-4) Prawidłowe odpowiedzi na pytania
1. Ze zdjęć
2. Proste opowieści słowne
3. Proste opowieści książkowe
4. Opowieści w stopniu zaawansowanym
Uwaga: Jeśli dziecko będzie miało p...
wmciolek