Projekt Medytacyjny Osmiu Swiatyn.pdf

(2959 KB) Pobierz
Microsoft Word - 8t_zmiany.doc
PROJEKT MEDYTACYJNY OŚMIU ŚWIĄTYŃ
Oryginał angielski © 1998 Rawn Clark
Wersja polska © 2004 FranzBardon.pl
1
3
2
5
4
6
8
7
9
10
Spis treści
WAŻNA UWAGA ................................................................................................................................................. 2
WPROWADZENIE ................................................................................................................................................ 4
Zarys Projektu .................................................................................................................................................... 5
Przegląd symboli................................................................................................................................................ 7
MALKUTH........................................................................................................................................................... 10
Medytacja #1: Malkuth .................................................................................................................................... 11
Dojście do Bramy......................................................................................................................................... 11
Osiągając Malkuth ....................................................................................................................................... 12
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 18
YESOD ................................................................................................................................................................. 20
Medytacja #2: Yesod........................................................................................................................................ 24
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 26
Rozważania astrologiczne ................................................................................................................................ 27
HOD...................................................................................................................................................................... 29
Medytacja #3: Hod........................................................................................................................................... 32
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 34
Rozważania astrologiczne ................................................................................................................................ 35
NETZACH ............................................................................................................................................................ 37
Medytacja #4: Netzach..................................................................................................................................... 40
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 44
TIPHARETH ........................................................................................................................................................ 45
Medytacja 5: Tiphareth .................................................................................................................................... 49
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 52
GEBURAH ........................................................................................................................................................... 53
Medytacja 6: Geburah ...................................................................................................................................... 59
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 65
GEDULAH ........................................................................................................................................................... 67
Medytacja #7: Gedulah .................................................................................................................................... 71
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 74
BINAH.................................................................................................................................................................. 76
Medytacja #8: Binah ........................................................................................................................................ 83
Dalsza praca ..................................................................................................................................................... 86
Rozważania astrologiczne ................................................................................................................................ 87
1
46369998.006.png 46369998.007.png 46369998.008.png 46369998.009.png 46369998.001.png 46369998.002.png 46369998.003.png 46369998.004.png 46369998.005.png
WAŻNA UWAGA
W ciągu czterech lat, które upłynęły od stworzenia Projektu medytacyjnego ośmiu świątyń,
ponad 100 osób (o których wiem) uczestniczyło w tych rytuałach medytacyjnych. Wielu z
nich kontaktowało się ze mną, opisując swoje doświadczenia lub prosząc o różne wyjaśnienia.
Ten kontakt był dla mnie pouczający i chciałbym podzielić się z wami pewnymi rzeczami,
których nauczyłem się od ludzi praktykujących ten Projekt.
Najczęstsze pytanie dotyczy poziomu umiejętności niezbędnego do brania udziału w tym
projekcie. Odpowiedź jest prosta – żaden. Spośród pierwszych uczestników tylko ja byłem
magiem. Również spośród osób, które brały udział w projekcie od tamtego czasu, jedynie
mniejszość miała za sobą jakikolwiek znaczący poziom praktyki. Jedynym warunkiem jest
chęć uczestniczenia w projekcie, a jedyną zdolnością, jakiej do tego trzeba, jest twoja
kreatywna wyobraźnia.
Ma to szczególne znaczenie dla uczniów „Wtajemniczenia do Hermetyzmu” (ang. „Initiation
Into Hermetics”) Franza Bardona. Wielu niechętnie patrzy na poboczne praktyki, które
mogłyby zahamować ich rozwój, co jest słuszne, lecz Osiem świątyń nie stanowi przeszkody
nawet w najmniejszym stopniu. Wręcz przeciwnie, Projekt ten został pomyślany jako praca
uzupełniająca dla „Wtajemniczenia do Hermetyzmu”. Projekt wspiera szczególnie pracę z
analizą samego siebie i z dalszą autotransformacją, która stanowi sedno inicjacji.
Innym częstym pytaniem jest to, czy uczestnik musi posiadać wcześniejszą znajomość kabały.
O ile taka wiedza z pewnością nie zaszkodzi, o tyle nie jest konieczna. Kabalistyczna
terminologia nie jest niezbędna dla owocnego udziału w tym projekcie, a ja sam tłumaczę
każdy ze zwrotów, jakiego używam.
Niedawno dyskutowałem z przyjacielem o trudności w podjęciu decyzji, którą książkę polecić
jako podstawowe wprowadzenie do kabały dla osoby początkującej (jest to często zadawane
pytanie). Ku mojemu wielkiemu zaskoczeniu, przyjaciel odparł: „Cóż, z całą pewnością
Projekt ośmiu świątyń!”. Stwierdził on, że z wielu książek, jakie przeczytał na ten temat,
osiem świątyń było najbardziej pomocne, gdyż było doświadczalne. Nie wypełniało jego
umysłu wieloma skomplikowanymi zwrotami i złożonymi koncepcjami. Zamiast tego, dawało
mu możliwość doświadczania kabały jako żywej, namacalnej i użytecznej rzeczy.
Do tego momentu nie widziałem Projektu w tym świetle, lecz obecnie dostrzegam mądrość
jego słów. Od czasu tej rozmowy skontaktowałem się z parą pierwszych uczestników i
spytałem ich, co myślą o nim jako wstępie do kabały. Ze względu na to, iż przed tym
Projektem nie mieli wielkiej wiedzy o kabale, oboje stwierdzili, że był on dla nich
wprowadzeniem w ten temat! Ich doświadczenie z nim nie tylko wprowadziło ich do kabały,
ale również rozbudziło w nich zainteresowanie, które istnieje do dzisiaj.
Przejrzałem również korespondencję otrzymaną od kolejnych uczestników i w wielu listach
stwierdzenia te powtarzały się. Zdaje się, że Projekt służy jako doskonałe, doświadczalne
wprowadzenie do koncepcji kabalistycznych.
Trzecim najczęściej zadawanym pytaniem jest: czy należy zapamiętać cały skrypt rytuału
medytacji? Odpowiedź brzmi - nie. Nie trzeba zapamiętywać całego skryptu, a tylko jego
2
główne punkty. Szczególnie ważne jest zapamiętanie właściwej kolejności zdarzeń, aby nie
trzeba było czytać skryptu w środku rytuału medytacyjnego.
Równie ważne jest, aby wizualizować każdą rzecz. Na przykład, kiedy wg skryptu hebrajskie
litery pojawiają się na kotarze, niezbędnym jest wizualizowanie tego zajścia. Tak samo gdy
skrypt mówi o tym, że tworzę magiczny okrąg, powinieneś wizualizować tę moją czynność.
Powinieneś również spędzić wystarczająco dużo czasu, czytając materiał wstępny i
zapamiętując obrazy świątyni i ołtarzy dla każdego rytuału.
Kolejnym ważnym problemem, który powstał (miało to związek z doświadczeniami jednego
z uczestników, a nie z pytaniami) jest to, kiedy jest najlepszy czas na wykonywanie rytuałów
medytacyjnych. Podczas gdy dla ich stworzenia absolutnie konieczne było
zsynchronizowanie ich z pełnią księżyca, to zdecydowanie lepiej jest je wykonywać przy
nowiach. Generalnie jest to czas introspekcji, który bardzo sprzyja przy początkowej pracy z
każdym z nich.
Kiedy czyta się Projekt, widać wyraźnie, że chociaż został on zaprojektowany jako
ośmiomiesięczny kurs, to może się on stać pracą na całe życie. Sugeruję, aby wykonać
wszystkie osiem rytuałów medytacyjnych, jeden na miesiąc, przy kolejnych nowiach
księżyca, przez osiem miesięcy z rzędu. Potem, kiedy już jesteś przedstawiony wszystkim
ośmiu świątyniom, wracaj do nich i samodzielnie w pełni pracuj nad każdą z nich. Tutaj
właśnie świątynie ukazują swoją największą wartość – w kierowanej przez samego siebie,
dogłębnej pracy.
Czekam na ciebie w ośmiu świątyniach!
Wszystkiego dobrego,
Rawn Clark
Maj 2002
3
WPROWADZENIE
Starożytne wyzwanie: “poznaj siebie”, jest podstawowym wyzwaniem dla tych, którzy
szukają własnego spełnienia czy wprowadzenia w Tajemnice. Wielkim błędem, jaki popełnia
wiele osób, jest zakładanie, że wiedza o sobie samym jest jedynie wewnętrzną rzeczą. Prawda
jest całkiem przeciwna, gdyż „jaźń”, jaką próbujemy odkryć, jest ostatecznym,
nieskończonym, wszechogarniającym, uniwersalnym istnieniem. Prawdziwie „poznać siebie”
to poznać, że wszystko jest Jaźnią.
Z tego powodu ścieżka wtajemniczenia szuka połączeń pomiędzy wewnętrznym, osobistym
światem psyche a światem zewnętrznym, fizycznym. Te zbyt często niewspółmierne
rzeczywistości są splatane razem przez pełne wykorzystanie ich podobieństw w strukturze.
Przy pomocy analogii i symbolizmu wtajemniczony umiejętnie nakreśla linie
przyczynowości, które istnieją naturalnie pomiędzy tym, co jest doświadczane wewnętrznie, a
tym, co jest doświadczane zewnętrznie.
Wtajemniczony osiąga to poprzez badanie samego siebie i równoległe, zdyscyplinowane
studiowanie zewnętrznego wszechświata. Jedno jest wykonywane z myślą o drugim. Innymi
słowy, prawa wszechświata są studiowane i stosowane do pracy nad badaniem samego siebie.
I na odwrót, osobiste prawa, odkryte przez badanie samego siebie, są stosowane do pracy nad
zrozumieniem zewnętrznego świata. Połączone w ten sposób - zewnętrzne oświeca
wewnętrzne i vice versa.
Klasycznym tego przykładem jest praca z czterema elementami nakreślona przez Franza
Bardona w jego doskonałej książce Wtajemniczenie do Hermetyzmu. Tutaj zgłębianie
elementów i ich stosowanie dzieje się na dwa sposoby. Pierwszy jest zewnętrzny i zawiera
określone praktyki medytacyjne, które prowadzą do doświadczalnego zrozumienia elementów
jako sił wszechświata. Drugi, równoległy sposób jest wewnętrzny, gdzie uniwersalne
elementy są używane jako struktura analityczna, szablon, który kieruje badaniem
wewnętrznej osobowości – jaźni. Ten drugi sposób uzupełnia elementy uniwersalne
elementami osobistymi na bardzo praktycznym, doświadczalnym poziomie.
Na przestrzeni dziejów kluczowy proces samorealizacji został otoczony ogromną liczbą
różnych struktur filozoficznych, z których każda symbolizuje określone rozumienie
wszechświata. Sukces determinowany jest bardziej przez obecność struktury niż przez naturę
wybranej struktury. Z tego powodu katolik ma taką samą szansę osiągnięcia samorealizacji
jak buddysta, wiccan, kabalista czy aborygeński szaman – wymieniając tylko kilka spośród
dużej ilości opcji obecnych na świecie.
Nie znaczy to jednak, że rodzaj struktury jest nieważny. Bez wątpienia właściwości
filozoficzne danej struktury będą wpływać na szczegóły procesu samorealizacji. Chodzi o to,
że struktura może albo hamować twoje doświadczenie, albo otwierać je ku ekspansji; zależy
to jednak nie tak bardzo od samej struktury, ile od tego, jak do niej podchodzisz i jak ją
wykorzystujesz.
Projekt medytacji ośmiu świątyń służy jako bardzo praktyczne wprowadzenie do określonych
struktur zachodniohermetycznej kabały. Każda z medytacji jest doświadczeniem, które
oświetla zarówno wewnętrzne, jak i zewnętrzne znaczenie eksplorowanych sfer. Tutaj
4
niezbędny wewnętrzny proces medytacji jest oparty na czynnikach, które bezpośrednio
dotyczą okoliczności zewnętrznego życia osoby medytującej.
Osiem astralno-mentalnych świątyń nakreślonych w tej serii jest zaprojektowanych tak, aby
stały się one narzędziami na całe życie. Każda z nich ma praktyczne zastosowanie zarówno
dla wewnętrznej, jak i zewnętrznej pracy wtajemniczonego. Kiedy już wtajemniczony
zostanie wprowadzony do świątyń, może on powracać do nich w dowolnym czasie i może w
nich prowadzić dalszą, bardziej szczegółową pracę. Przez to same astralno-mentalne
świątynie, jak i ich związek z wtajemniczonym, ewoluują na przestrzeni czasu. Przy częstym
używaniu przypisana im struktura wyrównuje wewnętrzny i zewnętrzny świat
wtajemniczonego i ustanawia solidną, integralną podstawę, która służy mu do ciągłej
ekspansji samego siebie.
Zarys Projektu
Projekt medytacyjny ośmiu świątyń wyewoluował z wcześniejszego projektu, w którym mała
grupa eksperymentowała z regularnymi spotkaniami w astralno-mentalnym miejscu. Ten
oryginalny eksperyment przebiegał przez dwa lata (listopad ’95 – grudzień ’97), podczas
których nauczyliśmy się wiele wartościowych i bardzo praktycznych lekcji o samej
rzeczywistości astralno-mentalnej i o spotykaniu się w niej. [Aby dowiedzieć się więcej,
proszę przeczytać mój artykuł Beneath an Astral Moon.]
Gdy eksperymentalna faza naszej wspólnej pracy została zakończona, rozważyłem
zapoczątkowanie nowego projektu, opartego nie na uczeniu się nowych lekcji, lecz na
udowodnieniu i dobrym wykorzystaniu lekcji, których się nauczyliśmy.
Mniej więcej w tym samym czasie dwóch moich przyjaciół mówiło o swoim pragnieniu
nauczenia się więcej o kabalistycznym Drzewie Życia i o praktycznych znaczeniach symboli
planetarnych. Stworzyłem więc Projekt tak, aby łączył wymienione wcześniej lekcje o
astralno-mentalnej czasoprzestrzeni i moją własną wiedzę o praktycznej kabale i astrologii.
Projekt medytacyjny ośmiu świątyń przebiegał przez osiem miesięcy – zaczął się późnym
grudniem 1997, przy nowiu księżyca, i zakończył na początku sierpnia 1998, podczas pełni.
W okolicach nowiu każdy z uczestników otrzymywał pocztą pakiet informacji. Te „pakiety
księżycowego nowiu” zawierały wyjaśniające wprowadzenie i zarys nadchodzącej medytacji.
Medytacje były ustalane na dzień w okolicach pełni księżyca, aby wszyscy uczestnicy mieli
dwa tygodnie na zapoznanie się z materiałem. Ja podczas tych dwóch tygodni konstruowałem
astralno-mentalne świątynie i potem przeprowadzałem rytuał medytacyjny wg ustalonej daty.
W ciągu tygodnia następującego po medytacji, każdy z uczestników przedstawiał
szczegółowy opis swoich doświadczeń. Kopie tych raportów były dostarczane wszystkim
uczestnikom w następnym „pakiecie księżycowego nowiu”. Ta konkretna praktyka pozwoliła
na dwie rzeczy:
1) pozwoliła każdemu z uczestników zobaczyć, czego doświadczyli inni;
2) pozwoliła mi kontrolować efektywność tego, co robiłem, w trakcie trwania Projektu.
5
Zgłoś jeśli naruszono regulamin