Lech P.,Zintegrowane systemy zarządzania ERP i ERPII.pdf
(
1642 KB
)
Pobierz
Microsoft Word - Lech_SIZ_popr_przypis
Przemysław Lech
ZINTEGROWANE SYSTEMY
ZARZ
ġ
DZANIA
ERP/ERP II
charakterystyka
wykorzystanie w biznesie
wdra
Ň
anie
1
Copyright © by Przemysław Lech
Wszelkie prawa zastrzeŇone
Niniejsza publikacja jest elektronicznĢ wersjĢ ksiĢŇki: „Zintegrowane
systemy zarzĢdzania ERP/ERP II. Wykorzystanie w biznesie, wdraŇanie”,
Difin, Warszawa, 2003
2
Spis tre
Ļ
ci
WST
Ħ
P ............................................................................................................................................................5
ROZDZIAŁ 1. ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZ
ġ
DZANIA – CHARAKTERYSTYKA .............7
W
ST
Ħ
P
...........................................................................................................................................................7
D
EFINICJA
ZSIZ.............................................................................................................................................7
C
HARAKTERYSTYKA STANDARDOWYCH SYSTEMÓW ZINTEGROWANYCH
......................................................8
S
YSTEMY
ERP
II
JAKO SZCZEGÓLNY PRZYPADEK
ZSIZ..............................................................................11
Od MRP do ERP II – ewolucja systemów zintegrowanych.....................................................................12
Charakterystyka systemów ERP II ..........................................................................................................14
S
YSTEM STANDARDOWY A ROZWI
ġ
ZANIE DEDYKOWANE
............................................................................15
P
RZYKŁADY SYSTEMÓW ZINTEGROWANYCH
...............................................................................................17
mySAP.com - rozwi
Ģ
zanie klasy ERP II dla du
Ň
ych i
Ļ
rednich przedsi
ħ
biorstw...................................17
MBS-Navision – e-biznesowy system ERP dla przedsi
ħ
biorstw
Ļ
redniej wielko
Ļ
ci ................................28
Symfonia system wspomagaj
Ģ
cy zarz
Ģ
dzanie małym przedsi
ħ
biorstwem ...............................................34
P
ODSUMOWANIE
..........................................................................................................................................36
ROZDZIAŁ 2. ROLA SYSTEMÓW ZINTEGROWANYCH W ORGANIZACJI ...............................38
W
ST
Ħ
P
.........................................................................................................................................................38
S
POSOBY UZYSKIWANIA PRZEWAGI KONKURENCYJNEJ DZI
Ħ
KI TECHNOLOGII INFORMACYJNEJ
...................41
Przykład tworzenia nowej koncepcji biznesowej - Od pomysłu do technologii ......................................44
Przykłady tworzenia nowej koncepcji biznesowej - Od technologii do pomysłu.....................................47
S
YSTEMY INFORMATYCZNE A ZMIANA
.........................................................................................................48
Mo
Ň
liwo
Ļ
ci innowacji dostarczane przez technologi
ħ
informacyjn
Ģ
......................................................48
System zintegrowany jako czynnik umo
Ň
liwiaj
Ģ
cy i wymuszaj
Ģ
cy zmiany organizacyjne.......................50
Organizacja zorientowana na procesy....................................................................................................54
Integracja ła
ı
cucha warto
Ļ
ci..................................................................................................................62
Spersonifikowane produkty ....................................................................................................................67
Zarz
Ģ
dzanie przepływem pracy...............................................................................................................68
Budowanie trwałych relacji z klientami ..................................................................................................69
ZSIZ
JAKO GŁÓWNE
ń
RÓDŁO INFORMACJI
...................................................................................................71
P
ODSUMOWANIE
..........................................................................................................................................76
ROZDZIAŁ 3. IMPLEMENTACJA ZINTEGROWANEGO SYSTEMU ZARZ
ġ
DZANIA ...............78
W
ST
Ħ
P
.........................................................................................................................................................78
C
HARAKTERYSTYKA PROJEKTU
...................................................................................................................79
K
RYTYCZNE CZYNNIKI POWODZENIA PROJEKTU
..........................................................................................82
P
RACE PRZEDWDRO
ņ
ENIOWE
.......................................................................................................................85
Okre
Ļ
lanie zało
Ň
e
ı
strategicznych ..........................................................................................................86
Modelowanie i reorganizacja procesów gospodarczych ........................................................................98
Okre
Ļ
lanie potrzeb informacyjnych – specyfikacja wymaga
ı
............................................................... 100
Formułowanie koncepcji systemu informatycznego.............................................................................. 102
Projekt systemu ..................................................................................................................................... 108
W
DRO
ņ
ENIE SYSTEMU
............................................................................................................................... 109
Struktura organizacyjna projektu ......................................................................................................... 110
Harmonogram prac .............................................................................................................................. 111
Prace wdro
Ň
eniowe ............................................................................................................................... 111
Rozwi
Ģ
zywanie problemów w trakcie wdro
Ň
enia .................................................................................. 114
Czynnik ludzki – zarz
Ģ
dzanie zmian
Ģ
.................................................................................................... 117
P
IEL
Ħ
GNACJA I ROZWÓJ
............................................................................................................................. 118
Wsparcie u
Ň
ytkowników ........................................................................................................................ 118
Wygładzanie systemu ............................................................................................................................ 119
Ponowne zbieranie wymaga
ı
- nast
ħ
pny projekt? ................................................................................ 119
P
ODSUMOWANIE
........................................................................................................................................ 120
ROZDZIAŁ 4. WDRO
ņ
ENIA SYSTEMÓW ZINTEGROWANYCH W POLSKICH
PRZEDSI
Ħ
BIORSTWACH – ANALIZA PRZYPADKÓW .................................................................. 121
3
W
ST
Ħ
P
....................................................................................................................................................... 121
W
YNIKI BADANIA
...................................................................................................................................... 121
1) Przedsi
ħ
biorstwo przemysłu chemicznego 1 ..................................................................................... 121
2) Przedsi
ħ
biorstwo bran
Ň
y spo
Ň
ywczej 1 ............................................................................................. 123
3) Producent sprz
ħ
tu komputerowego i oprogramowania .................................................................... 124
4) Przedsi
ħ
biorstwo przemysłu chemicznego 2 ..................................................................................... 126
5) Przedsi
ħ
biorstwo bran
Ň
y spo
Ň
ywczej 2 ............................................................................................. 128
6) Przedsi
ħ
biorstwo z bran
Ň
y energetycznej ......................................................................................... 129
7) Przedsi
ħ
biorstwo bran
Ň
y hi-tech....................................................................................................... 131
8) Przedsi
ħ
biorstwo bran
Ň
y spo
Ň
ywczej 3 ............................................................................................. 132
S
YNTEZA WYNIKÓW
.................................................................................................................................. 134
W
NIOSKI
.................................................................................................................................................... 138
P
ODSUMOWANIE
........................................................................................................................................ 139
ROZDZIAŁ 5. NAST
Ħ
PNY KROK.......................................................................................................... 140
W
ST
Ħ
P
....................................................................................................................................................... 140
S
YSTEMY
B
USINESS
I
NTELLIGENCE
........................................................................................................... 140
S
YSTEMY
Z
ARZ
ġ
DZANIA
S
TRATEGICZNEGO
.............................................................................................. 142
P
ODSUMOWANIE
........................................................................................................................................ 144
ZAKO
İ
CZENIE......................................................................................................................................... 145
SPIS RYSUNKÓW ..................................................................................................................................... 146
SPIS LITERATURY .................................................................................................................................. 147
PROFIL LST SP. Z O.O. ........................................................................................................................... 149
4
Wst
ħ
p
Zintegrowane systemy informatyczne zarz
Ģ
dzania (ZSIZ) s
Ģ
obecne w
przedsi
ħ
biorstwach całego
Ļ
wiata ju
Ň
co najmniej od dekady. Stanowi
Ģ
główne
Ņ
ródło
informacji i wspieraj
Ģ
mened
Ň
erów w podejmowaniu decyzji. Umo
Ň
liwiaj
Ģ
c
wykonywanie pracy w nowy sposób s
Ģ
Ņ
ródłem innowacji i zmian organizacyjnych. W
trakcie swojej ewolucji obejmowały swym zakresem coraz wi
ħ
kszy obszar
funkcjonalny, umo
Ň
liwiaj
Ģ
c wsparcie informacyjne kolejnych sfer funkcjonowania
organizacji. Niew
Ģ
tpliwie w innowacyjnym zastosowaniu nowoczesnych pakietów
wspomagaj
Ģ
cych zarz
Ģ
dzanie tkwi jeszcze wielki potencjał, umo
Ň
liwiaj
Ģ
cy
przedsi
ħ
biorstwom osi
Ģ
gni
ħ
cie lepszych wyników operacyjnych i strategicznych.
O roli, jak
Ģ
zintegrowane systemy zarz
Ģ
dzania pełni
Ģ
w polskich przedsi
ħ
biorstwach
mo
Ň
e mówi
ę
fakt, i
Ň
ju
Ň
w 1997 r. 92% badanych przez PENTOR du
Ň
ych i
Ļ
rednich
przedsi
ħ
biorstw deklarowało korzystanie z systemów informatycznych wspieraj
Ģ
cych
zarz
Ģ
dzanie
1
. Mimo spowolnienia wzrostu gospodarczego liczba przedsi
ħ
biorstw
korzystaj
Ģ
cych z systemów informatycznych wspieraj
Ģ
cych prowadzenie biznesu stale
ro
Ļ
nie
2
. Jednocze
Ļ
nie rola, jak
Ģ
systemy te pełni
Ģ
lub mog
Ģ
pełni
ę
w
przedsi
ħ
biorstwach nie zawsze jest w pełni u
Ļ
wiadamiana przez kadr
ħ
mened
Ň
ersk
Ģ
.
Nie zawsze te
Ň
mened
Ň
erowie, podejmuj
Ģ
cy inicjatyw
ħ
wdro
Ň
enia zintegrowanego
rozwi
Ģ
zania informatycznego w swoim przedsi
ħ
biorstwie zdaj
Ģ
sobie spraw
ħ
ze
stopnia skomplikowania tego przedsi
ħ
wzi
ħ
cia i zaanga
Ň
owania, jakim b
ħ
d
Ģ
musieli si
ħ
wykaza
ę
, aby zako
ı
czyło si
ħ
ono sukcesem.
Sytuacja ta wynika mi
ħ
dzy innymi z braku literatury przedstawiaj
Ģ
cej problematyk
ħ
zintegrowanych systemów zarz
Ģ
dzania. Liczba publikacji poruszaj
Ģ
cych t
Ģ
wa
Ň
n
Ģ
dla
przedsi
ħ
biorców problematyk
ħ
jest niewspółmiernie mała w stosunku na przykład do
opracowa
ı
na temat edytorów tekstów czy arkuszy kalkulacyjnych. Bardzo cz
ħ
sto
jedyn
Ģ
informacj
Ģ
, któr
Ģ
dysponuj
Ģ
osoby podejmuj
Ģ
ce si
ħ
wdro
Ň
enia SZIZ w swojej
organizacji s
Ģ
broszury marketingowe dostawców tego typu oprogramowania, z
wiadomych wzgl
ħ
dów przedstawiaj
Ģ
ce jedynie mo
Ň
liwe do osi
Ģ
gni
ħ
cia korzy
Ļ
ci.
Niniejsza pozycja jest prób
Ģ
zwi
ħ
złego i obiektywnego przedstawienia poj
ħ
cia
zintegrowanych systemów zarz
Ģ
dzania, ich roli w organizacji gospodarczej,
1
Programy wspomagaj
Ģ
ce zarz
Ģ
dzanie, Businessman Magazine, sierpie
ı
1997, s.109
2
Systemy wspomagaj
Ģ
ce zarz
Ģ
dzanie, Businessman Magazine, luty 2003, s.90
5
Plik z chomika:
chiii88
Inne pliki z tego folderu:
System informacyjny.doc
(98 KB)
SIZ-marketingpopr.ppt
(91 KB)
SWD - struktura i funkcje.doc
(62 KB)
SWD-prezentacja.pps
(150 KB)
REFERAT_SE.doc
(198 KB)
Inne foldery tego chomika:
Analiza ekonomiczna
Analiza i rating sektora finansowego
bankowość
Doradztwo kredytowe
Doradztwo ubezpieczeniowe
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin