Wywieranie wplywu przez grupy.doc

(25 KB) Pobierz

ROZDZIAŁ 1 "stereotypy"

 

-  wielką rolę w relacjach między grupowych odgrywa sposób spostrzegania drugiej grupy

-  nasz sposób spostrzegania członków ninnej grupy, a zwłaszcza nasze stereotypowe przekonania na ich temat czesto bywają niekorzystne i nadmiernie uogólnione ; mają istotny wpływ na zachowanie w stosunku do " obcych" oraz na ich relacje wobec nas

 

 

Definicja stereotypu

 

-   Stereotypy stanowią jeden z mechanizmów upraszczających, ktore poozwalają nam poradzić sobie ze złozonym środowiskiem społecznym.

Lippman: s. nie ma na celu wylącznie zaprowadzenia sztucznego porządku(..) spełnia oprocz tego jeszcze jedną funkcję- stanowi gwarancję naszego szacunku do wlasnej osoby, projekcje naszego systemu wartosci , naszej pozycji i praw. Stereptypy są przesycone emocjami, ktorych nie da się od nich oddzielic.

Pomagają ludziom zachowac poczucie wlasnej wartosci i usprawiedliwić swój status społeczny ( dlatego obraz cech członkó innej grupy często bywa wypaczony)

 

-  stereotypy nie różnią się od generalizacji na temat kategorii społecznych

-  wszelkie uogólnienia organizuja i upraszczają świat

-  s t e r e o t  y  p y = cechy przypisywane dabnej grupie społecznej

dostarczają wskazówek, ktore pozwalają kastzałtować inetrakcje z innymi ludźmi

 

-  stereotypy sa najbardziej widoczne, gdy są negatywne, najbardziej uogólnione lub fałszywe - wtedy wpływają destruktywni na interakcje

 

- stereotypy mogą mieć szkodliwy wpływ, bo kształtują nasze oczekiwania co do zachowania innych osób

jesli oczekiwania są negatywne - to takich sie spodziewamy

jesli sa nadmiernie uogólnieone - to oczekujemy ze większość "obcych" sie tak zachowa

 

-  jestesmy mniej sklonni traktowac przedstawiciela innej grupy jako indywidualność, obdarzoną własnymi niepowtarzalnymi cehcami.

 

 

Techniki pomiaru stereotypów

 

1. skala przymiotnikowa / Katz & Braly

    - służy do wykrywania stopnia rozpowszechnienia opinii na temat grupy obcej  

    - ze skali przymiotnikow wybiera sie te ktore w porzekoaniu respondenta najbardziej

      są charakterystyczne dla gr obcej

    - na stereotyp składają się cechy wskazane przez największą liczbę respondetów

 

2. metoda procentowa

    - polega na okresleniu na ile rozpowszechniony w danej grupie jest zestaw pewnych cech

    - za stereotyp uznaje sie zbiór właściwości, które zdaniem badanych są charakterystyczne

      dla najwyższego odsetka członków grupy

 

3. metoda stopy diagnostyczności

    - pozwala ustalić te cechy, które wyróżniają członków danej grupy sposród wszystkich ludzi

    - badani podają jaki odsetek czlonkow pewnej grupyt charakteryzuje sie kazda z cech na liscie, a potem

      określają ile procent ludzi w ogole ma te wlaściwości. Potem obnlicz się stopę diasgnostyczności ktora wskazuje

      w jakim stopniu grupa - w przekonaniu badanych - rożni się od innch.( %cz gr / % ludzi w ogole)

    - cechy o najwyzszej stopie diagnostycznosci skladają sie na stereotyp

 

-  dla wszystkich metod pomiaru wspólne jest dążenie do okreslenia cech związanych z kategoriami społęcznycmi.

 

 

Kategoryzacja

 

-  poznawczą podstawą twoprzenia stereotypów jest kastegoryzacja

-  stereotyp = konsekwencja kategoryzacji

-  aby tworzyc kategorie społeczne, koncentrujemy się na tych cechach, które są wspolne dla ldzi z danej grupy  i wyróżniają ich spośród innych

-  ceche taką moze stanowić sprawność fizyczna, przekonania religijne, czy rasa

-  kiedy klasyfikujemy ludzi stosując grupowe etykietki, podkreślamy podobieństwo osób należących do tej samej kategorii oraz to, co je odróznia od

   przedstawicieli innych grup

-  ilość kategorii społecznych jest praktycznie nieograniczona

   niektóre są przywoływane częściej niż inne

-  jesteśmy bardziej skłonni do wykorzystywania tych kategorii, które odgrywają podstawową rolę w procesie przetwarzania informacji

-  kategorie p o d s t a w o w e stanową środkowy poziom szczegółowości ( ani bardzo ogólne ani za bardzo szczegółowe)

   np. rola społeczna  albo  cechy fiozyczne, płec, wiek, rasa - takie, ktore są wyraźnie rozpoznawalne

-  wazna role w kształwoaniu tyresci stereotypów odgrywają czynniki poznawcze i motywacyjne

 

 

Historyczne źródła stereotypizacji

 

- sposób w jaki spostrzgają się nawzajem 2 gr społeczne, jest w znacznym stopniu zdeterminowany prez ich role społeczne, a zwłaszcza przez pozycje w hierarchii  

   dominacji

-  ukształtowany stereotyp stanowi potężną siłe utrzymującą status quo

-  stereotyp mozna wykorzystac do uspr dyskryminacji

-  negatywne stereotypy slużą do racjonalizowania dyskryminacji oraz zachowania istniejących  relacji nie tylko pomiedzy gr rasowymi i etnicznymi, lecz również

   między kalsami społecznymi oraz przedstawicielami odmiennej płci

 

- dlaczego stereotypy przetrwały?:

a - przez rzadkie kontakty pomiedzy grupami

b - poprzez podstawowe mechanizmy psychologiczne, ktore sprzyjają utrzymywaniu się sytereotypów nawet w obliczu zmian w relacjach międzygrupowych

     np.:

tendencyjne etykietowanie

- etykietowanie grupowych różnic i podobieństw jest procesem złożonym, podlegającym znaczącym zniekształceniom.

- rozpatrując różnice między grupami jestesmy sklonni podkreślac te cechy, ktore pozwalają spostrzegac gr wlasną jako górującą nad gr obcą

- czlonkowie gr mają tendencje do uzywania pozytywnych okreslen w odniesieniu do swojej grupy oraz negastywnych w odniesieniu do gr obcej

- takie tendencyjne etykietowania przyczynia sie do tworzenia pozytywnego stereotypou gr wlasnej,a nagatywnego obcej

- tendencyjne etykietowanie nie ogranicza sie do szufladkowania calych grup, ma miejsce tez w interakcji z poszczegolnymi czlonkami

  atrybucje, za ktorych pomocą tłumaczymy zachowania osob z wlasnej i obcej gr sa tendencyjne --> krańcowy błąd atrybucji

- podobne odchylenia wystęopują powszechnie, gdy grupy różnią się statusem społecznym.--> błąd statusu

  jesli fakty odpowiadają oczekiwaniom, dokonujemy atrybucji wewnetrznych

  jezeli faktry nie potweirdzają oczekiwan, dokoywana jest atrybucja zewnętrzna

- kategoryzacja innych ludzi moze doprowadzic do negatywnych stereotypów

- charaktersytyczna własciwość stereotypu - działanie na zasadzie błędnego koła

 

 

Struktura i przetwarzanie stereotypowej informacji

 

Struktura stereotypu

-  model sieci skojarzeniowych

   model ten zakłada, że poszczególne informacje, tak zwane więzy, są ze sobą połączone, tworząc sieć.

   łącza pomiędzy węzłami mogą róznić sie pod względem siły ( więc niektóre pray wezłów są ze sobą bardziej związane niż inne)

 

-  istnieją 3 podstawowe typy informacji reprezentowanych przez wezły:

   a) cechy d e f i n i u j ą c e  kategorię

są to kryteria determinujące przynależność do grupy

   b) cechy c h a r a k t e r y s t y c z n e

nie definiują kategorii, ale są z nimi związane. Najważniejszymi elementami stereotypu są cechy kojarzone z kategorią.

Między cechami definiującymi a charakterystycznymi zachodzi róznica jakościowa---aby byc czlonkiem danej kategorii, czlowiek musi miec przynajmniej niektore cechy definiujące, za to moze nie dysponowac zadną z cech charakterystycznych

   c) e g z e m  p l a r z e

są to członkowie kategorii, z ktorymi dana osoba bezpośrednio lub pośrednio się zetknęła.Mają duże znaczenie w stereotypizacji, poniewaz

moga być wykorzystywane do tworzenia stereotypów lub wyrabiania sobie opinnii nba temat grupy.

 

Przetwarzanie informacji w sieci stereotypowej

-  węzeł w sieci skojarzen zostaje zaktywizowany za sprawą bodźców pochodzących z otoczenia lub bodźców wewnętrznych, np wlasne myśli.

-  aktywizacja rozprzestrzenia się do wszystkich innych węzłów, z ktorymi jest powiązany pobudzony węzeł

-  przepływ faki aktywizacji przez sieć bywa często całkowicie automatyczny

-  proces ten jest bierny i niekoniecznie musi byc swiadomy

-  Devine : ludzie, wykazujący niewiele uprzedzeń czesto kontrolują się, aby stereotypy nie wpływały na ich zachowanie

 

- przetwarzanie inf w sieci stereotypoowej z reguły rozpoczyna się od aktywizacji węzła cechy definiującej.Pobudzenie rozszerza się automatycznie na węzeł

  grupowy i dana osoba zostaje zidenbtyfikowana jako czlonek okreslonej grupy. Następnie aktywizacja przechodzi z węzła grupowego na węzły znajdujące się w

  obrębie tego samego stereotypu.

 

-  siła wiązania pomiędzy węzłami zależy od tego, jak czesto jest ono aktywizowane

-  cechy często tworzą hierarchię, w której najwyższe poziomy zajmują ogólne, abstrakcyjne okreslenie (np.dobry) a na najniższych znajdują się przymiotniki o

   bardziej zawęzonymn znaczeniu (np.hojny, miłosierny)

 

Emocje związane ze stereotypami

-  poznawcze węzły w sieci stereotypowej są powiązane z reakcjami emocjonalnymi

-  reakcja afektywna dowolnego typu może być skojarzona z rozmaitymni poznawczymi węzłami stereotypu. ( z tym samym węzłem mogą łączyć się różne reakcje

   emocjonalne )

-  t e o r i a  a m b i w a l e n c j i postaw międzygrupowych sugeruje, że na stosunek do grup napiętnowanych składają się jednocześnie awersja i wspólczucie

 

-  uczucia związane z etykietką grupy

   jeśli uczucia te są głównie negatywne i prowadzą do nieprzychylnej oceny grupy, to znaczy, ze dana osoba jest do okreslonej grupy uprzedzona

-  rekacje afektywne róznią się stopniem natężenia

 

-  kiedy węzeł poznawczy dla danej kategorii zostanie pobudzony, aktywizuje zarówno poznawcze, jaki i afektywne wezły, z którymi jest połączony

   (ex)zaktywizowanie kategorii rasowych ułatwiło przetwarzanie cech streptypowych zgodnych pod względem emocjonalnym

-  aktywizacja etykietek grupowych może automatycznie rozszerzać się na cechy, ktore pod względem emocjonalnym są zgodne z opinią na temat grupy

-  w trakcie interakcji międzygrupowych cechy zgodne emocjonalnie z opinią na temat grupy sa automatycznie pobudzane i dostępne do wykorzystania przy

   kształtowaniu postaw, oczekiwań, opinii, zachowań i kolejnych sądów.

-  jesteśmy skłonni lepiej pamiętać informacje zgodne emocjonalnie z uprzednimi opiniami.

-  tendencyjne zniekształcanie wspomnień zwiększa się w miare upływu czasu.

-  ludzie pamiętają złe rzeczy dotyczące członków nielubianej grupy, dobre zaś w odniesieniu do grupy lubianej

 

Nastrój związany ze stereotypami

-  dobry nastrtój ułatwia przetwarzanie i zapamiętywanie pozytywnych informacji

   obnizony nastrój sprzytja zapamiętywaniu i przetwarzaniu inf negatywnych ( ale efekt ten jest słabszy niż przy nastroju + )

-  zróznicowany sposób przetwarzania informacji zgodnych z nastrojem może mieć wpływ na późniejsze wspomnienia, oceny, i opinie

-  kiedy uczetsnicy interakcji międzygrupowych przezywają pozytywne lub negatywne nastroje, skłonni są lepiej dostrzegać cechy i zachowania zgodne z nastrojem.

 

-  Bodenhausen : wpływ nastrojuu na stereotypizację zawiązany jest z dwoma czynnikami :

1) zdolnością do przetwarzania inf

2) motywacją do systemnatycznego przetwarzania inf

 

-  nastroje wywołujące wysoki poziom pobudzenia ( strach, złość) i powodujące dobre samopoczucie ( radosc) moga redukowac zdolnosc i motywacje do

   systematycznego przyswajania inf

-  kiedy nastrój przyczyna się do niesystematycznego przetwarzania inf ( tzw. przetwarzanie heurystyczne) ludzie skłonni są polegać na stereotypach

- kiedy +/- nastrój utrudnia systematyczne przetwarzanie inf to szkodzi to jakości rtelacji międzygrupowych

 

 

Modele sieci skojarzen oraz potwierdzanie własnych oczekiwań

 

Samospełniające się proroctwo : fałszywa def sytaucji, prowokująca nowe zachowannie, ktore sprawia, ze pierwotnie bledna koncepcja sprawdza się. Pozrona słusznosc samospełniającego sie proroctwa utrwala triumf błedu

 

-  na proces potwierdzania oczekiwan składają się 3 etapy:

1. nabywanie inf potwierdzających stereotyp

2. tenbdencyjne przetwrazanie ifn potwirdzających bądź podważającyhc oczekiwania

3. zachowania, ktore doprowadzają do spełnienia proroctwa opartego na stereotypie

kazdy z tych etapów moze wystąpiń niezaleznie od pozostałych

 

1. Nabywanie informacji

-  polega na nabywaniu inf na temat cech charakteryzujących członków obcej grupy.

-  stosujemy 2 strategie nabywania inf:

a) szukamy inf najbardziej istotnuch przy podejmowaniu decyzji, czy druga osoba ma dana cechę

b) próbujemy znaleźć inf potwierdzające nasz z góry wyrobiuone przekonania

-  skłonność do poszukiwania inf daignostycznych ( a ) sprzyja formułowaniu trafnych sądów, na tem1at cech innych ludzi

   skłonność do poszukiwania dowodów potwierdzającyh oczekiwania ( b )moze prowadzić  do stronniczych opinii o cudzych cechach, tj. opinii zgodnych ze

   stereotypem

-  poszukiwanie inf potwierdzających założenia jest skuteczniejsze niż zdobywanie cech je podważających

-  prwdpd jestesmy nieświadomi swojej stronniczosci podczas gromadzenia inf

 

-  w przypadku stereotypów, gdy pobudzony zostanie wezeł reprezentujący grupę, inf zawarte w połączonych z nim węzłach stają się łatwiej dostepne niż dane z

   innych sieci. Aktywizacja dotyczy zwlaszcza charatkerystycznych cech kojarzonych z dana grupą.. Cechy te przyczyniają się do kształtowania oczekiwań. */str32

-  faza ta odnosi się do aktywnego poszukiwania danych potwierdzającyh stereotyp

 

2. Tendencyjne przetwarzanie informacji

-  gdy aktywizacja jakiejs kategorii spolecznej wytworzy okreslone oczekiwania, człowiek na ogól zwraca wiekszą uwagę i lepiej koduje inf potwierdzającą

   oczekiwania niż je podważającą

   dowód "za" jestłatwiej dostępny do wykorzystania

-  kiedy stereotyp zostanie zaktywizowany, człowiek skłonny jest skupiać się, na przetwarzaniu zgodnych z nim inf, a w rezultacie widzi to, co chce zobaczyc

-  człowiek poswieca wiecej uwagi faktom potwierdzającym jego oczekiwania, z reguły zapamietuje je lepiej niż informacje sprzeczne ze stereotypem.

   najbardziej sklonny jest on  przypomniec sobie inf potwierdzającą oczekiwania, jesli dotyczy ona c e c h ( a nie zachowania) oraz odnis się do g r u p y ( a nie

   jednostki)

-  trudno jest zmienic stereotyp, bo niezmiernie latwo kodujemy i przypominamy sobie dowody przemiawiające z atym, że jakaś grupa charakteryzuje się daną

   cechą

 

-   dwa czynniki tłumaczące, dlaczego inf zgodną z oczekiwaniami kodujemy i zapamiętujemy inaczej:

a)  czlowiek rzadko oczekuje ze stereopty bedzie sie sprawdzac w 100%, a zatem moze nie brac w rachubę sprzecznych faktów ( "wyjątek od reguły")

b) oczekiwania oparte na stereotypach często dotyczą właściwości, ktorych istnienie trudno jest podważyć

 

-  jezeli oczekiwanie jest bardzo silne i podatne na podważanie, dowód " przeciwko" może miec duzy wpływ na późńiewjsze wspomnienia

-  jesli stereotypowe przekonanie jest mocne, nieoczekiwana inf bedzie przetwarzana staranniej niz inf oczekiwana

-  głębsze kodowanie polega na tworzeniu bardziej skomplikowanych skojarzeń między sjkładowymi informacji sprzecznej z oczekiwaniami a elementami

   informacji uprzednio kojarzonej z wezłemn dla kategorii społecznej

-  inf sprzeczna z oczekiwaniami kodowana jest na poziomie bardziej " konkretnym" niż inf zgodna ze stereotypem.

-  inf + (zgodna)jesat kodowana w pamięci jako cecha, a inf - traktowana jest jako przejaw specyficznego działania czy zachowania

-  inf + przyczynia się bezpośrednio doi ugruntowania stereotypu, wzmacniając połączenia pomiędzy węzłem grupowym a innymi elementami sieci

   inf - w mniejszym stopniu oddziałuje na stereotyp, bo kodowany jest na p[oziomie zachowania a nie cechy.

   inf - są na ogół tłumaczoine czynnikami sytuacyjnymi, a nie wew. skłonnościami danej osoby.

   zatem jesli dowód przeciwko przypisywany jest sytuacji to nie przyczyni się do mziany stereotypu ( bo nie zostanie powiązany z cechą charakteryzująca

   przedstawiciela grupy)

-  połączenie między węzłem reprezentującym jakas cechę, a wezłem grupy ulega osłabieniu tylko twdy, gdy dla wyjasnienia dowodu podwazającego dokonana

   zostanie wewnetrzna atrybucja.

-  jestesmy sklonni zywic antypatię wobez osob , ktore nie pasują do stereotypu

   gdy reprezentantowi danej grupy udaje sie obalic stereotyp, fakt ten przyczynia sie do powstawania lub umacniania negatywnych postaw w stosunku do niego

   samego lub calej grupy.

-  istnieje ogólna sklonność do przetwarzania informacji w sposb, ktory potweirdza istniejacy juz stereotyp, nawet jesli zakodowany został fakt sprzeczny z

   oczekiwaniami.

 

3. Samospełniające się proroctwo

-  zachowania wynikające z oczekiwań, często wywołują u drugiej osoby takie reakcje, ktore potwierdzają oczekiwania.

-  spełnienie proroctwa jest bardziej prwdpd, jesli człowiek aktywnie zbiera inf o innych..

-  negatywne oczekiwania często mogą się sprawdzać

 

Zmienianie stereotypów

 

-  Stereotyp można zmienić modyfikując elementy stereotypowej sieci skojarzeniowej.

-  by budować korzystniejsze stereotypy mozna wzmacniać lub tworzyc połączenia pomiędzy wezłem odpowiadającym danej grupie w wezłami reprezentującymi

   pozytywne cechy.

-  by zredukować wpływ niekorztsnego stereotypu zmona osłabuc połaczenia miedzy wezlem grupowym a cechami negatywnymi.

   albo mozna tworzyć podtypy dla danej kategorii spolecznej lub zachecanie ludzi do korzystania z alternatywnych kategorii, z ktorymi zwiazanych jest mniej 

   negatywnych informacji.

   mozna tez starac sie przewartosciowac negatywne cechy, uzywając bardziej pożadanych etykietek.

 

Umacnianie lub tworzenie pozytywnych skojarzen

-  wiezi miedzy welem grupowym a pozytywnymi cechami mozna utrwalic  prezentując przykłady potwierdzające istnienie takich zależności

-  aktywizacja powiązanych pozytywnych cech może też - w procesie rozszerzania pobudzenia - wzmacniać połączenia grupa cecha.

-  Istniejące korzystne skojarzenia mozna tez potegowac tworząc pozytywny nastroj w trakcie interakcji miedzygrupowych

-  dobry nastroj sprzyja ponadto  przetwarzaniu i poźniejszemu przywoływaniu inf związanych z pozytywnymi cechami, hamuje zaś przetwarzanie inf odnoszących

   się do cech negatywnych.

-  nowe, pozytywne cechy mogą zostać włączone do stereotypu dzieki uzyskaniu od innych inf na temay danej grupy lub za sprawą bezpośrednich dośw. z jej

   przedstawicielami

-  dodanie pozytywnej cechy drogą bezpośredniego dośw. wymaga spełnienia 3 warunków:

a) zwiazane z cecha zachowanie powinno zostac zakodowane, Największą szanse zakodowania mają najbardziej wyraziste zachowania

b) musi zostac dokonana atrybucja wewnętrzna , zależy ona od takich czynników jak: powszechność, wyrazistość, spojność iknormacji.dokonanie atrybucji wew w

    odniesieniu do danej grupy jest najbardziej prwdpd, gdyu wielu członków konsekwentnie zachowuje się w charakte...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin