artykul1107[1].pdf

(1817 KB) Pobierz
459812132 UNPDF
oferty
Rafał Iwański, Janusz Biliński
Wielosystemowa lokomotywa BR 189
dla przewoźników europejskich
ilość miejsca w przedziale maszynowym, podzespoły takie, jak
wyłącznik główny AC i ochronnik przepięciowy montowane są na
dachu, a niezbędną objętość powietrza w przewodzie głównym
zapewniają dwa zbiorniki umieszczone w podwoziu.
Wózki lokomotywy BR 189 (rys. 7) mają ramę z belek o pro-
filach skrzynkowych, napęd z łożyskami osiowymi oraz tarcze ha-
mulcowe kół. Dla zapewnienia małych sił na styku koła z szyną
zastosowano względnie elastyczne odsprężynowanie I stopnia,
elastyczne wzdłużne wahacze zestawów kołowych oraz elastyczny
II stopień odsprężynowania, oparty na rozwiązaniach realizowa-
nych w lokomotywie ES64U2 firmy Siemens. Rozstaw osi zesta-
wów kołowych w wózku wynosi 2900 mm. Wyposażenie instala-
cji sprężonego powietrza odpowiada w dużej mierze systemowi
z lokomotywy BR 185. Umożliwia ono proste korzystanie z ha-
mulca, pozwalające uniknąć błędów w obsłudze (np. przy przygo-
towywaniu do doczepiania). Wysokość dachu została dobrana
w taki sposób, żeby opuszczone pantografy nie naruszały prze-
strzeni, w której nie mogą się znajdować elementy przewodzące
prąd. W krajach, gdzie obowiązuje skrajnia według karty UIC
505-1 oraz mała szerokość ślizgacza kołyskowego, wynosząca
1450 mm (dotyczy tylko Francji i Włoch), opuszczone odbieraki
prądu z szerokim ślizgaczem muszą być podnoszone bez napię-
cia. Wymagany do tego odłącznik umieszczony na dachu urucha-
miany jest automatycznie po wybraniu przez maszynistę odpo-
wiedniego systemu.
Na dachu przewidziane jest miejsce na zamontowanie czte-
rech odbieraków prądu. Wszystkie odbieraki prądu mają projekto-
Budowa lokomotywy
Lokomotywa wielosystemowa BR 189 jest pojazdem trakcyjnym
wykorzystującym doświadczenie zdobyte przy budowie lokomoty-
wy BR 152. Lokomotywa BR 189 jest aktualnie w trakcie procesu
homologacji w następujących krajach: Niemcy, Austria, Szwajca-
ria, Dania, Szwecja, Luksemburg, Francja, Norwegia, Węgry, Ho-
landia, Włochy, Polska, Czechy, Belgia.
Podstawowe parametry techniczne lokomotywy przedstawio-
no w tablicy 1.
Lokomotywa ma budowę modułową. W pojeździe instalowane
są podzespoły do eksploatacji pod napięciem prądu stałego: wy-
łącznik główny i uziemiacz, stycznik szyny zbiorczej pociągu,
ochronnik przepięciowy do sieci 3 kV, przełącznik wyboru syste-
mu napięcia i odbieraków prądu oraz rezystory hamowania.
W przedziale maszynowym lokomotywy możliwe jest zainstalo-
wanie systemów zabezpieczenia pociągu oraz innego wyposaże-
nia specyficznego dla danego kraju. Aby stworzyć wymaganą
Fot. 1. Lokomotywa BR 189
Rys. 1. Zasięg eksploatacji lokomotywy BR 189
80
1-2 /2004
Rozwój kolejowego systemu transportowego Unii Euro-
pejskiej i przygotowania do wdrożenia europejskiego sys-
temu sterowania pociągiem – (European Train Control
System) ETCS otworzył możliwości eksploatacji lokomo-
tyw wielosystemowych. Siemens opracował nowy model
lokomotywy wielosystemowej dla przewoźników europej-
skich, noszący nazwę BR 189. Lokomotywa ta jest zapro-
jektowana w dwóch wersjach: jako lokomotywa pasażer-
ska osiągająca prędkość maksymalną 230 km/h oraz jako
lokomotywa towarowa, której prędkość maksymalna wy-
nosi 140 km/h. Moc ciągła lokomotywy w obu wersjach
jest taka sama i wynosi: 6400 kW dla 25 kV 50 Hz i 15 kV
16 2 / 3 Hz; 6000 kW dla 3 kV DC; 4200 kW dla 1,5 kV .
459812132.494.png 459812132.578.png 459812132.653.png 459812132.733.png 459812132.001.png 459812132.098.png
oferty
Tablica 1
Podstawowe parametry techniczne i eksploatacyjne lokomotywy
Numer pojazdu
189.001 -100
Układ zestawów kołowych
Bo’Bo’
Oddanie do eksploatacji
2003–2005
Dostawca
Siemens AG
Liczba i typ odbieraków prąd
4×SBS 2T
Masa całkowita
[t] 88
Średni nacisk zestawu kołowego
[t] 22
Skrajnia
UIC 505-1 / EBO G1 (oraz EBO G2)
Długość pojazd
[mm] 19 580
Szerokość pojazd
[mm] 3019
Rozstaw czopów skrętu
[mm] 9900
Rozstaw czopów osi w zestawie kołowym wózka
[mm] 2900
Średnica koła tocznego: nowe/zużyte
[mm] 1250/1170
Najmniejszy promień łuku
[m] 100
Przydatność do górek rozrządowych
Tak, prześwit podłużny 80 mm
Najmniejsze promienie wierzchołka górki rozrządowej
[m] 400 (wklęsły), 200 (wypukły)
Pneumatyczne zabezpieczenie przed poślizgiem
K-Micro
Przenoszenie siły hamowania
Hamulce tarczowe kół
Hamulec postojowy
Sprężynowy w każdym zestawie kołowym
Hamulec dynamiczny AC/DC
Zasilany prądem z sieci, zależny od napięcia w przewodzie jezdnym/rezystor hamowania
Napęd
Zintegrowany napęd z łożyskami osowymi
Przełożenie przekładni
1:6, 294
Przekształtnik prądu
– Chłodzony wodą przekształtnik HV-IGBT ze zintegrowanym urządzeniem sterującym
napędem (ASG), SIBAS ® 32
– Jeden falownik impulsowy na każdy silnik trakcyjny
– Niezależna regulacja zestawów kołowych z redundancją 75% w obwodzie mocy
– Dwa sieciowe prostowniki wejściowe (4QS)
– Obwód pośredni prądu stałego
Wyposażenie pomocnicze
4×90 kVA; 440 V, 0–60 Hz
System sterowania
Dwa centralne urządzenia sterownicze w technologii SIBAS ® 32 ze zintegrowanym
układem automatycznego sterowania jazdą i hamowaniem (AFB),
centralnym rejestratorem drogi i prędkości (ZWG), urządzeniem czuwakowym
i centralną diagnostyką, trójkolorowe wyświetlacze w każdej kabinie maszynisty
do funkcji diagnostycznych, jako interfejs człowiek-maszyna (MMI)
oraz jako elektroniczny rozkład jazdy i wykaz odcinków wolnego przejazdu (EBuLa)
Radiołączność pociągu
ZFM 90 (opcjonalnie ZFM 21)
Przyrząd rejestrujący
Kaseta z pamięcią danych DSK 20
Inne urządzenia
Licznik energii, urządzenie do transmisji danych
Zasilanie z sieci zewnętrznej
230 V 50 Hz (dwustronnie)
Centralne zasilanie w energię (szyna zbiorcza pociągu)
– przy zasilaniu AC 1000 V 16,7 Hz oraz 1500 V 50 Hz
– przy zasilaniu DC 1500 V oraz 3000 V
Kabina maszynisty
Ochrona przed ciśnieniem powietrza, klimatyzacja
Wysokość terenu
Do 1400 m n.p.m.
Temperatura zewnętrzna
[°C] –30 do +40
Systemy napięciowe
15 kV 16,7 Hz; 25 kV 50 Hz; 3 kV DC; 1,5 kV DC
Prędkość maksymalna
[km/h] 140 (lokomotywa towarowa), 230 (lokomotywa pasażerska)
Maksymalna rozruchowa siła pociągowa przy zasilaniu AC i DC
[kN ] 300 przy µ = 0,36
Moc znamionowa
[kW] 6400 (15 kV 16,7 Hz od prędkości ok. 85 km/h)
6400 (25 kV 50 Hz od prędkości ok. 85 km/h)
6000 (3 kV DC od prędkości ok. 80 km/h)
4200 (1,5 kV DC od prędkości 54 km/h)
Maksymalna ciągła siła pociągowa przy zasilaniu AC 15/ 25 kV [kN] 270 (do ok. 85 km/h)
Maksymalna ciągła siła pociągowa przy zasilaniu DC przy napięciu znamionowym 3,0 kV [kN] 270 (do ok. 80 km/h)
Maksymalna ciągła siła pociągowa przy zasilaniu DC przy napięciu znamionowym 1,5 kV [kN] 270 (do ok. 54 km/h)
waną wytrzymałość napięciową 25 kV AC. Przy eksploatacji
w różnych krajach wykorzystuje się odpowiednie dla występują-
cych tam konstrukcji sieci trakcyjnej ślizgacze. Ograniczniki wy-
sokości podnoszenia można zamontować do obu środkowych
odbieraków prądu.
W Niemczech i w Austrii stosuje się system samoczynnego
oddziaływania na pociąg LZB 80 z punktowym samoczynnym od-
działywaniem na pociąg PZB 90, pozwalający na przyłączanie za-
granicznych systemów zabezpieczania pociągów do magistrali
MVBus. W kolejnym etapie elementy tradycyjnego systemu LZB
można wymienić na podzespoły zgodne z ETCS, dzięki czemu
systemy zabezpieczenia pociągu mogą być kontrolowane za
pomocą sieci GSM-R (ETCS poziom 2) i dopuszczalne będzie
podłączenie modułu dopasowania sygnałów STM. W przypadku
eksploatacji w innych zarządach kolejowych w przedziale maszy-
nowym dostępne są miejsca na zamontowanie innych systemów
zabezpieczenia pociągu. W podpodłogowej strefie pudła lokomo-
tywy za pomocą dodatkowych wsporników można zainstalować
anteny i czujniki dostosowane do systemów sterowania ruchem
kolejowym (srk) danego kraju. Na wszystkich czopach końco-
wych osi przewidziano możliwość zainstalowania innych czujni-
ków liczby obrotów.
Kontrola specyficznych dla danego kraju prądów zakłócenio-
wych realizowana jest zarówno w nadrzędnym centralnym urzą-
dzeniu sterującym (master), jak i podporządkowanym centralnym
urządzeniu sterującym (slave). W Niemczech i w Austrii kontrolo-
1-2 /2004 81
 
 
 
459812132.139.png 459812132.148.png
oferty
wane są częstotliwości 100 Hz i 42 Hz. Specyficzne dla danego
kraju wartości graniczne są kontrolowane w zakresie następują-
cych częstotliwości, np:
n 77 Hz w Danii (DSB),
n 50 Hz we Włoszech (FS),
n 95 Hz i 105 Hz w Norwegii (NSB),
n 83 Hz w Luksemburgu (CFL),
n 83 Hz we Francji (SNCF),
n 100 Hz w Szwajcarii (SBB).
niewrażliwym na korozję w przewidywanych warunkach klima-
tycznych. Spawane pudło lokomotywy jest ukształtowane jako
nadwozie o konstrukcji integralnej, tzn. elementy nadbudowy
podnoszą całkowitą wytrzymałość.
Zahamowana lokomotywa może wytrzymać najazdowe ude-
rzenie manewrowe z prędkością 9 km/h innej lokomotywy o ma-
sie 120 t bez uszkodzenia swojej struktury. Warunkiem przy tym
jest, by współczynnik tarcia wynosił co najmniej 0,3. Należy się
jednak liczyć z powstaniem płaskich miejsc na obręczach kół
i urazami drużyny trakcyjnej.
Jako wyposażenie cięgłowe zamontowany jest sprzęg śrubo-
wy oraz urządzenie cięgłowe na czołowej belce poprzecznej.
Urządzenie cięgłowe jest wykonane zgodnie z wymaganiami UIC.
Jako wyposażenie zderzne zastosowano zderzaki o podwyższo-
nym pochłanianiu energii, składające się z kombinacji sprężyn
pierścieniowych i kapsuły hydraulicznej, zamontowanych na ele-
mentach pochłaniających energię. Zderzaki są zaprojektowane
dla 70 kN siły zderznej.
Na wypadek zderzenia przewidziane są elementy ulegające
deformacji o wysokim pochłanianiu energii, ograniczające strefę
zgniotu. Dzięki temu możliwa jest naprawa przy optymalnych
kosztach, polegająca na wymianie odkształconych elementów.
Zdolność pochłaniania kombinacji elementów ulegających defor-
macji i konstrukcji zderzakowej wynosi 1 MJ dla każdego czoła
lokomotywy, co potwierdzono w ramach prób statycznych i dyna-
micznych tych podzespołów. Elementy ulegające deformacji za-
stąpiły znane ze starszych lokomotyw belki zderzakowe ulegające
zużyciu. Późniejsze zamontowanie automatycznego sprzęgu cię-
głowo-zderzakowego zgodnego z UIC jest możliwe za pomocą
odpowiedniego adaptera. Przy takim rozwiązaniu w razie wypad-
ku nadal wykorzystywane są zalety elementów pochłaniających
energię.
Na obu czołach lokomotywy zamontowane są zgarniacze
o regulowanej wysokości. Blachy lemieszowe i elementy zderze-
niowe wykonane są z aluminium. Zgarniacz wytrzymuje obciąże-
nie środkowe (centralne) o wartości 150 kN oraz boczne obciąże-
nie o wartości 100 kN.
System sterowania
System sterowania (rys. 5) zastosowany w BR 189 jest systemem
mikroprocesorowym i ma:
n zintegrowany, automatyczny układ sterowania jazdą i hamowa-
niem AFB;
n centralną rejestrację drogi i prędkości ZWG;
n urządzenie czuwakowe;
n centralną diagnostykę;
n kolorowe wyświetlacze na każdym stanowisku maszynisty do
funkcji diagnostycznych, jako interfejs człowiek-maszyna
(Man-Machine Interface) MMI oraz jako elektroniczny rozkład
jazdy i wykaz odcinków wolnego przejazdu (EBuLa);
n zabezpieczenie przed poślizgiem kół przy rozruchu i hamo-
waniu;
n samoczynne oddziaływanie na pociąg LZB 80 MVB ze zinte-
growanym punktowym samoczynnym oddziaływaniem na po-
ciąg PZB 90;
n sterowanie trakcją wielokrotną typu ZWS/ZDS/ZMS.
Centralne urządzenie sterujące ZSG master realizuje funkcje
nadrzędne wobec magistrali pojazdu. Wszystkie istotne podsyste-
my są podłączone do systemu magistralowego jako współużytku-
jące. Należą do nich:
n centralne urządzenie sterujące ZSG slave (na przemian ZSG1
albo ZSG2);
n moduły SIBAS-KLIP (po cztery redundancyjne moduły inteli-
gentnych złączy, przyporządkowane do ZSG1 lub ZSG2);
n urządzenia sterujące napędem (ASG1 i ASG2);
n komputery układu hamowania (BrR);
n pneumatyczne zabezpieczenie przed poślizgiem kół (K-Micro);
n przetwornice zasilające obwody pomocnicze (HBU1 i HBU2);
n samoczynne oddziaływanie na pociąg (LZB);
n wyświetlacze (diagnostyka i MMI) w kabinach 1 i 2.
Tablica 2
Dane techniczne pudła lokomotywy
Rozstaw czopów skrętu [mm] 9 900
Długość maszynowni [mm] 12 400
Długość podwozia włącznie z belkami zderzakowymi [mm] 17 380
Długość pudła lokomotywy z kabinami [mm] 18 730
Długość pojazdu (między czołami zderzaków) [mm] 19 580
Szerokość podwozia
Pudło pojazdu
Pudło lokomotywy BR 189 (rys. 6) wykonane jest jako szkieleto-
wa konstrukcja stalowa, obliczona na minimum 30 lat żywotno-
ści. Pudło wykonywane jest ze stali bezmiedziowych. Przedział
maszynowy lokomotywy jest dostępny na całej długości od góry
dzięki trzem zdejmowanym sekcjom dachu ze zintegrowanymi
otworami do zasysania powietrza. Wszystkie szafy sterownicze
i stojaki mogą być wymieniane przez otwarty dach za pomocą
urządzenia dźwigowego. Krokwie nad maszynownią są przykręco-
ne na śruby i umożliwiają łatwą wymianę stojaków. Ściany bocz-
ne wykonane są z rowkowanych blach z usztywnieniami, przyspa-
wanymi do podwozia. Zmontowane fabrycznie kabiny maszynisty
są również przyspawane do podwozia. Rynny są na stałe zintegro-
wane w pudle wagonu. Samonośna konstrukcja pudła jest wyko-
nana zgodnie z wymogami zabezpieczenia przed korozją, zastoso-
wane materiały i specjalna obróbka powierzchni czyni pudło
[mm] 2 984
Szerokość pudła
[mm] 3 019
Przedział maszynowy
Pudło lokomotywy oraz dach umożliwiają montaż wyposażenia
dla czterech systemów zasilania. Do dyspozycji są miejsca na
zabudowę szaf z systemami zabezpieczenia ruchu pociągów albo
innego wyposażenia specyficznego dla danego kraju. W zależno-
ści od wariantu lokomotywy ilość miejsca przewidziana na mon-
taż urządzeń może się zmieniać. Przewidziano miejsce na szafę
narzędziową i osprzęt dodatkowy. Szafa narzędziowa ma taką
samą powierzchnię podstawy, jak szafy zabezpieczeń ruchu po-
ciągów i maksymalną wysokość 1800 mm. Kabina maszynisty
wyposażona jest w pulpit maszynisty ze stanowiskiem pracy
w kierunku jazdy oraz miejsce dla pomocnika maszynisty. Ponad-
82
1-2 /2004
459812132.154.png 459812132.160.png 459812132.169.png 459812132.180.png
oferty
Rys. 2. Układ przedziału maszynowego
1 - główny transformator, 2 - prostownik trakcyjny, 3 - chłodnica wodna i olejowa, 4 - wy-
posażenie 3 kV, 5 - wentylator silników trakcyjnych, 6 - przekształtnik obwodów pomocni-
czych, 7 - przedział pneumatyczny, 8 - panel pneumatyczny, 9 - system automatycznej
kontroli pociągu, 10 - przedział dodatkowy, 11 - wolna przestrzeń, 13 - wymuszony rezyztor
hamulców chłodzony powietrzem, 14, 15 i 16 - wolna przestrzeń
Rys. 3. Charakterystyka trakcyjna wielosystemowej lokomotywy
BR 189
to z prawej i z lewej strony znajdują się drzwi prowadzące na ze-
wnątrz oraz usytuowane pośrodku drzwi do maszynowni. Kabina
maszynisty wyposażona jest w klimatyzację oraz ogrzewanie pod-
łogowe. Kabiny maszynisty mają konstrukcję ciśnienioszczelną.
Wentylatory zabezpieczające właściwy zakres ciśnienia powietrza
są zintegrowane z systemem klimatyzacji. Urządzenie regulujące
ciśnienie powietrza jest załączane ręcznie pokrętłem w szafie kli-
matyzatora. Klimatyzację można nastawiać w zakresie temperatu-
ry pomieszczenia od 18°C do 26°C.
Wózki
Rama wózka stanowi całkowicie spawaną konstrukcję z profili
skrzynkowych złożoną z dwóch podłużnic, belki głównej oraz
dwóch belek końcowych. Rama wózka wykonana jest w oparciu
o typ ES64U2 z łamanymi podłużnicami i osadzonym odspręży-
nowaniem II stopnia. Połączenie z wahaczami zestawów kołowych
przebiega w pasie dolnym podłużnic poprzez wspawane elemen-
ty odlewane. W belkach poprzecznych zintegrowane są wsporniki
do mocowania kompaktowych zespołów hamulców szczękowych.
Zestawy kołowe wykonywane są według aktualnie obowiązu-
jących norm EN, norm UIC oraz norm DB AG. Kute wały mają
otwór drążony o średnicy 90 mm do badań ultradźwiękowych wa-
łu oraz miejsc osadzenia elementów przekładni, łożysk osiowych
oraz tarcz kół. Badanie ultradźwiękami wału zestawu kołowego
jest możliwe bez demontażu amortyzatorów pionowych. Miejsca
osadzenia kół tarczowych są utwardzane powierzchniowo powłoką
molibdenową. Koła tarczowe wykonane są jako koła pełne z obu-
stronnie umieszczonymi tarczami hamulcowymi. Wykonuje się je
z materiału R8. Piasty kół mają rowki pierścieniowe wykorzysty-
wane w procesie wyciskania oleju przy demontażu. Zestawy koło-
we lokomotywy BR 189 mają czujniki kontrolujące temperatury
łożysk silnika i uzwojenia stojana oraz rejestrujące obroty silnika.
Połączenie przegubowe zestawu kołowego od obudowy łożyska
zestawu kołowego do ramy wózka realizowane jest przez wahacze
trójkątne, co umożliwia utrzymanie sztywności wzdłużnej i po-
przecznej. Ułożyskowanie zestawów kołowych zapewnieniają
dwurzędowe łożyska walcowe o konstrukcji wkładowej. Siły pio-
nowe od ramy wózka są przenoszone przez sprężyny śrubowe
i obudowę ułożyskowania na zestawy kołowe. Równolegle ze
sprężynami śrubowymi działają amortyzatory hydrauliczne. Na ry-
sunku 7 przedstawiono widok wózka lokomotywy z boku i góry.
Przenoszenie siły pociągowej na pudło lokomotywy odbywa
się poprzez utwardzone manganem powierzchnie ślizgowe reso-
rów piórowych na czopach wózka. Pudło lokomotywy oparte jest
na wózku z każdej jego strony poprzez dwie sprężyny śrubowe.
Rys. 4. Charakterystyka F(v) dla 25 kV 50 Hz, 15 kV 16,7 Hz, 3 kV DC oraz
1,5 kV DC w połowie wysokości obręczy przy szynach suchych
i czystych
Rys. 5. Schemat systemu sterowania, ASG1 i ASG2 – urządzenia sterujące napędem;
BrR – komputery układy hamowania; DSK – kaseta z pamięcią danych;
EBuLa – elektroniczny rozkład jazdy i wykaz wolnych odcinków blokowych;
FbrV – zawór hamulcowy maszynisty; HBU – przetwornica zasilająca obwody
pomocnicze; LZB – system samoczynnego oddziaływania na pociąg;
SKS – moduły SIBAS ® Klip (Siemens Bahn-Automatisierungssystem - sys-
tem Siemensa do automatyzacji kolei); ZSG – centralne urządzenie sterujące
Łożyska oporowe pod sprężynami śrubowymi zmniejszają sztyw-
ność skrętną. Dla zapewnienia bezpieczeństwa i komfortu jazdy
ruchy względne między wózkiem a pudłem lokomotywy tłumione
są przez hydrauliczne amortyzatory w trzech kierunkach: piono-
wym, wzdłużnym i poprzecznym.
1-2 /2004 83
 
 
 
459812132.214.png 459812132.220.png 459812132.226.png 459812132.233.png 459812132.239.png 459812132.246.png 459812132.252.png 459812132.259.png 459812132.266.png 459812132.272.png 459812132.278.png 459812132.284.png 459812132.290.png 459812132.296.png 459812132.302.png 459812132.308.png 459812132.315.png 459812132.321.png 459812132.328.png 459812132.334.png 459812132.341.png 459812132.347.png 459812132.354.png 459812132.361.png 459812132.367.png 459812132.373.png 459812132.384.png 459812132.395.png 459812132.406.png 459812132.417.png 459812132.428.png 459812132.439.png 459812132.450.png 459812132.461.png 459812132.472.png 459812132.483.png 459812132.495.png 459812132.506.png 459812132.517.png 459812132.528.png 459812132.535.png 459812132.541.png 459812132.547.png 459812132.553.png 459812132.559.png 459812132.567.png 459812132.579.png 459812132.590.png 459812132.601.png 459812132.608.png 459812132.614.png 459812132.621.png 459812132.628.png 459812132.634.png 459812132.640.png 459812132.647.png 459812132.654.png 459812132.661.png 459812132.667.png 459812132.673.png 459812132.679.png 459812132.685.png 459812132.691.png 459812132.700.png 459812132.711.png 459812132.722.png 459812132.734.png 459812132.745.png 459812132.756.png 459812132.767.png 459812132.778.png 459812132.789.png 459812132.800.png 459812132.811.png 459812132.822.png 459812132.833.png 459812132.002.png 459812132.013.png 459812132.024.png 459812132.035.png 459812132.046.png 459812132.057.png 459812132.068.png 459812132.079.png 459812132.090.png 459812132.097.png 459812132.099.png 459812132.100.png 459812132.101.png 459812132.102.png 459812132.103.png 459812132.104.png 459812132.105.png 459812132.106.png 459812132.107.png 459812132.108.png 459812132.109.png 459812132.110.png 459812132.111.png 459812132.112.png 459812132.113.png 459812132.114.png 459812132.115.png 459812132.116.png 459812132.117.png 459812132.118.png 459812132.119.png 459812132.120.png 459812132.121.png 459812132.122.png 459812132.123.png 459812132.124.png 459812132.125.png 459812132.126.png 459812132.127.png 459812132.128.png 459812132.129.png 459812132.130.png 459812132.131.png 459812132.132.png 459812132.133.png 459812132.134.png
oferty
Tablica 3
Dane techniczne wózka lokomotywy
Rozstaw kół w wózku
[mm]
2900
Średnica koła (nowe/zużyte)
[mm] 1250/1170
Szerokość obręczy kół
[mm]
140
Dopuszczalne zużycie radialne
[mm]
40
[mm] 130 (maks. z)
Ugięcia pierwotne sprężyn
[mm] 17 (maks. x)
[mm] 16 (maks. y)
[mm] 130 (maks. z)
Ugięcia wtórne sprężyn
[mm] 111 (maks. x)
[mm] 151 (maks. y)
Prześwit podłużny nad powierzchnią główki szyny
[mm] 100*, 80**
zgodnie z UIC 505 przy maksymalnym zużyciu kół
Eksploatacyjna prędkość maksymalna
[km/h]
140
* Na środku toru.
** Przy skrzyni przekładniowej.
Rys. 6. Konstrukcja szkieletu surowego pudła lokomotywy (od góry, bez
blach podłogowych w maszynowni)
Napęd
Pojazd wyposażony jest w napęd z łożyskami osiowymi (rys. 8).
Dzięki temu zapewnione jest przenoszenie siły pociągowej przy
wystarczającej charakterystyce jazdy do prędkości maksymalnej.
Jednostka napędowa złożona z silnika i przekładni poprzez łoży-
sko osiowe opiera się na wale zestawu kołowego. Silnik trakcyjny
jest po przeciwległej stronie połączony z ramą wózka poprzez
wahliwy wspornik mocujący z ramą wózka i dodatkowo posiada
awaryjne urządzenie chwytakowe.
Zabudowany poprzecznie silnik asynchroniczny prądu trójfa-
zowego z wirnikiem zwartym wykonany jest jako silnik o chłodze-
niu obcym, bez obudowy, czterobiegunowy, z łożyskami osiowy-
mi, skonstruowany do eksploatacji z przekształtnikami bez
dławików wstępnych. Jako strona A oznaczana jest strona wyj-
ściowa z zespołem przenoszenia siły napędowej. Przeciwległa
strona oznaczana jest jako strona B. Stojan (bez obudowy) składa
się z dwóch pierścieni dociskowych i znajdującego się między
nimi pakietu blach oraz ściągaczy. Wirnik jest od strony B
umieszczony w tarczy łożyskowej, a z zębnikiem jest połączony
poprzez sprzęgło przeponowe. Zębnik jest od strony A ułożysko-
wany podwójnie w tarczy łożyskowej. W pierścieniu dociskowym
od strony B znajduje się kanał powietrzny, przez który powietrze
chłodzące dochodzi do silnika. Dla zwiększenia wydajności przy
eksploatacji na sieci 1,5 kV uzwojenia silników trakcyjnych są
Rys. 7. Wózek lokomotywy BR 189
z normalnego połączenia w gwiazdę przełączane
w trójkąt. Odpowiednie urządzenia przełączające
są zainstalowane w przekształtniku trakcyjnym.
Rys. 8. Schemat napędu z łożyskami osiowymi
Przekładnia
Przekładnia ma koła o zębach skośnych. Wałek
wirnika połączony jest poprzez sprzęgło przepo-
nowe z podwójnie ułożyskowanym zębnikiem.
Dzięki temu wałek wirnika i ułożyskowanie silni-
ka są odłączone od obciążeń zestawu kołowego.
Dzięki podwójnemu ułożyskowaniu zębnika i po-
łączeniu wałka wirnika z zębnikiem przez sprzę-
gło przeponowe siły działające na łożyskowanie
utrzymują się na małym poziomie, podobnie jak
odkształcenia wałka. Ułożyskowanie zębnika
i część obudowy przekładni są zintegrowane
w tarczy łożyskowej po stronie A. Przekładnia
jest sma-rowana zanurzeniowo. Obudowa prze-
kładni jest ukształtowana w taki sposób, że po-
wstaje mgła olejowa, która zapewnia niezawodne
84
1-2 /2004
459812132.135.png 459812132.136.png 459812132.137.png 459812132.138.png 459812132.140.png 459812132.141.png 459812132.142.png 459812132.143.png 459812132.144.png 459812132.145.png
 
459812132.146.png
 
459812132.147.png
 
459812132.149.png
 
459812132.150.png
 
459812132.151.png
 
459812132.152.png
 
459812132.153.png
 
459812132.155.png
 
459812132.156.png
 
459812132.157.png
 
459812132.158.png
 
459812132.159.png
 
459812132.161.png
 
459812132.162.png 459812132.163.png 459812132.164.png 459812132.165.png 459812132.166.png 459812132.167.png 459812132.168.png 459812132.170.png 459812132.171.png 459812132.172.png 459812132.173.png 459812132.174.png 459812132.175.png 459812132.176.png 459812132.177.png 459812132.178.png 459812132.179.png 459812132.181.png 459812132.182.png 459812132.183.png 459812132.184.png 459812132.185.png 459812132.186.png 459812132.187.png 459812132.188.png 459812132.189.png 459812132.190.png 459812132.191.png 459812132.192.png 459812132.193.png 459812132.194.png 459812132.195.png 459812132.196.png 459812132.197.png 459812132.198.png 459812132.199.png 459812132.200.png 459812132.201.png 459812132.202.png 459812132.203.png 459812132.204.png 459812132.205.png 459812132.206.png
 
459812132.207.png
 
459812132.208.png
 
459812132.209.png
 
459812132.210.png
 
459812132.211.png
 
459812132.212.png
 
459812132.213.png
 
459812132.215.png
 
459812132.216.png
 
459812132.217.png
 
459812132.218.png
 
459812132.219.png
 
459812132.221.png
 
459812132.222.png
 
459812132.223.png
 
459812132.224.png
 
459812132.225.png
 
459812132.227.png
 
459812132.228.png
 
459812132.229.png
 
459812132.230.png 459812132.231.png 459812132.232.png
 
459812132.234.png
 
459812132.235.png
 
459812132.236.png
 
459812132.237.png
 
459812132.238.png
 
459812132.240.png 459812132.241.png 459812132.242.png
 
459812132.243.png
 
459812132.244.png
 
459812132.245.png
 
459812132.247.png
 
459812132.248.png
 
459812132.249.png
 
459812132.250.png
 
459812132.251.png 459812132.253.png 459812132.254.png
 
459812132.255.png
 
459812132.256.png
 
459812132.257.png
 
459812132.258.png
 
459812132.260.png
 
459812132.261.png 459812132.262.png 459812132.263.png
 
459812132.264.png
 
459812132.265.png
 
459812132.267.png
 
459812132.268.png
 
459812132.269.png
 
459812132.270.png
 
459812132.271.png
 
459812132.273.png
 
459812132.274.png
 
459812132.275.png
 
459812132.276.png
 
459812132.277.png
 
459812132.279.png
 
459812132.280.png
 
459812132.281.png
 
459812132.282.png
 
459812132.283.png
 
459812132.285.png
 
459812132.286.png
 
459812132.287.png
 
459812132.288.png
 
459812132.289.png
 
459812132.291.png
 
459812132.292.png
 
459812132.293.png
 
459812132.294.png
 
459812132.295.png
 
459812132.297.png
 
459812132.298.png
 
459812132.299.png
 
459812132.300.png
 
459812132.301.png
 
459812132.303.png
 
459812132.304.png
 
459812132.305.png
 
459812132.306.png
 
459812132.307.png
 
459812132.309.png 459812132.310.png 459812132.311.png
 
459812132.312.png
 
459812132.313.png
 
459812132.314.png
 
459812132.316.png
 
459812132.317.png
 
459812132.318.png
 
459812132.319.png
 
459812132.320.png
 
459812132.322.png
 
459812132.323.png
 
459812132.324.png
 
459812132.325.png 459812132.326.png 459812132.327.png
 
459812132.329.png
 
459812132.330.png
 
459812132.331.png
 
459812132.332.png
 
459812132.333.png
 
459812132.335.png 459812132.336.png 459812132.337.png
 
459812132.338.png
 
459812132.339.png
 
459812132.340.png
 
459812132.342.png
 
459812132.343.png
 
459812132.344.png
 
459812132.345.png
 
459812132.346.png 459812132.348.png 459812132.349.png
 
459812132.350.png
 
459812132.351.png
 
459812132.352.png
 
459812132.353.png
 
459812132.355.png
 
459812132.356.png 459812132.357.png 459812132.358.png
 
459812132.359.png
 
459812132.360.png
 
459812132.362.png
 
459812132.363.png
 
459812132.364.png
 
459812132.365.png
 
459812132.366.png
 
459812132.368.png
 
459812132.369.png
 
459812132.370.png
 
459812132.371.png
 
459812132.372.png 459812132.374.png 459812132.375.png 459812132.376.png 459812132.377.png 459812132.378.png 459812132.379.png 459812132.380.png 459812132.381.png 459812132.382.png 459812132.383.png 459812132.385.png 459812132.386.png 459812132.387.png 459812132.388.png 459812132.389.png 459812132.390.png 459812132.391.png 459812132.392.png 459812132.393.png 459812132.394.png 459812132.396.png 459812132.397.png 459812132.398.png 459812132.399.png 459812132.400.png 459812132.401.png 459812132.402.png 459812132.403.png 459812132.404.png 459812132.405.png 459812132.407.png 459812132.408.png 459812132.409.png 459812132.410.png 459812132.411.png 459812132.412.png 459812132.413.png 459812132.414.png 459812132.415.png 459812132.416.png 459812132.418.png 459812132.419.png 459812132.420.png 459812132.421.png 459812132.422.png 459812132.423.png 459812132.424.png 459812132.425.png 459812132.426.png 459812132.427.png 459812132.429.png 459812132.430.png 459812132.431.png 459812132.432.png 459812132.433.png 459812132.434.png 459812132.435.png 459812132.436.png 459812132.437.png 459812132.438.png 459812132.440.png 459812132.441.png 459812132.442.png 459812132.443.png 459812132.444.png 459812132.445.png 459812132.446.png 459812132.447.png 459812132.448.png 459812132.449.png 459812132.451.png 459812132.452.png 459812132.453.png 459812132.454.png 459812132.455.png 459812132.456.png 459812132.457.png 459812132.458.png 459812132.459.png 459812132.460.png 459812132.462.png 459812132.463.png 459812132.464.png 459812132.465.png 459812132.466.png 459812132.467.png 459812132.468.png 459812132.469.png 459812132.470.png 459812132.471.png 459812132.473.png 459812132.474.png 459812132.475.png 459812132.476.png 459812132.477.png 459812132.478.png 459812132.479.png 459812132.480.png 459812132.481.png 459812132.482.png 459812132.484.png 459812132.485.png 459812132.486.png 459812132.487.png 459812132.488.png 459812132.489.png 459812132.490.png 459812132.491.png 459812132.492.png 459812132.493.png 459812132.496.png 459812132.497.png 459812132.498.png 459812132.499.png 459812132.500.png 459812132.501.png 459812132.502.png 459812132.503.png 459812132.504.png 459812132.505.png 459812132.507.png 459812132.508.png 459812132.509.png 459812132.510.png 459812132.511.png 459812132.512.png 459812132.513.png 459812132.514.png 459812132.515.png 459812132.516.png 459812132.518.png 459812132.519.png 459812132.520.png 459812132.521.png 459812132.522.png 459812132.523.png 459812132.524.png 459812132.525.png 459812132.526.png 459812132.527.png 459812132.529.png 459812132.530.png
 
459812132.531.png
 
459812132.532.png
 
459812132.533.png
 
459812132.534.png
 
459812132.536.png
 
459812132.537.png
 
459812132.538.png
 
459812132.539.png
 
459812132.540.png
 
459812132.542.png
 
459812132.543.png
 
459812132.544.png
 
459812132.545.png
 
459812132.546.png
 
459812132.548.png
 
459812132.549.png
 
459812132.550.png
 
459812132.551.png
 
459812132.552.png
 
459812132.554.png
 
459812132.555.png
 
459812132.556.png
 
459812132.557.png
 
459812132.558.png
 
459812132.560.png
 
459812132.561.png
 
459812132.562.png 459812132.563.png 459812132.564.png 459812132.565.png 459812132.566.png 459812132.568.png 459812132.569.png 459812132.570.png 459812132.571.png 459812132.572.png 459812132.573.png 459812132.574.png 459812132.575.png 459812132.576.png 459812132.577.png 459812132.580.png 459812132.581.png 459812132.582.png 459812132.583.png 459812132.584.png 459812132.585.png 459812132.586.png 459812132.587.png 459812132.588.png 459812132.589.png 459812132.591.png 459812132.592.png 459812132.593.png 459812132.594.png 459812132.595.png 459812132.596.png 459812132.597.png 459812132.598.png 459812132.599.png 459812132.600.png 459812132.602.png 459812132.603.png
 
459812132.604.png
 
459812132.605.png
 
459812132.606.png
 
459812132.607.png
 
459812132.609.png
 
459812132.610.png
 
459812132.611.png
 
459812132.612.png
 
459812132.613.png 459812132.615.png 459812132.616.png
 
459812132.617.png
 
459812132.618.png
 
459812132.619.png
 
459812132.620.png
 
459812132.622.png
 
459812132.623.png 459812132.624.png 459812132.625.png
 
459812132.626.png
 
459812132.627.png
 
459812132.629.png
 
459812132.630.png
 
459812132.631.png
 
459812132.632.png
 
459812132.633.png
 
459812132.635.png
 
459812132.636.png
 
459812132.637.png
 
459812132.638.png
 
459812132.639.png
 
459812132.641.png
 
459812132.642.png
 
459812132.643.png 459812132.644.png 459812132.645.png
 
459812132.646.png
 
459812132.648.png
 
459812132.649.png
 
459812132.650.png
 
459812132.651.png
 
459812132.652.png 459812132.655.png 459812132.656.png
 
459812132.657.png
 
459812132.658.png
 
459812132.659.png
 
459812132.660.png
 
459812132.662.png
 
459812132.663.png
 
459812132.664.png
 
459812132.665.png
 
459812132.666.png
 
459812132.668.png
 
459812132.669.png
 
459812132.670.png
 
459812132.671.png
 
459812132.672.png
 
459812132.674.png
 
459812132.675.png
 
459812132.676.png
 
459812132.677.png
 
459812132.678.png
 
459812132.680.png
 
459812132.681.png
 
459812132.682.png
 
459812132.683.png
 
459812132.684.png
 
459812132.686.png
 
459812132.687.png
 
459812132.688.png
 
459812132.689.png
 
459812132.690.png
 
459812132.692.png
 
459812132.693.png 459812132.694.png 459812132.695.png 459812132.696.png 459812132.697.png 459812132.698.png 459812132.699.png 459812132.701.png 459812132.702.png 459812132.703.png 459812132.704.png 459812132.705.png 459812132.706.png 459812132.707.png 459812132.708.png 459812132.709.png 459812132.710.png 459812132.712.png 459812132.713.png 459812132.714.png 459812132.715.png 459812132.716.png 459812132.717.png 459812132.718.png 459812132.719.png 459812132.720.png 459812132.721.png 459812132.723.png 459812132.724.png 459812132.725.png 459812132.726.png 459812132.727.png 459812132.728.png 459812132.729.png 459812132.730.png 459812132.731.png 459812132.732.png 459812132.735.png 459812132.736.png 459812132.737.png 459812132.738.png 459812132.739.png 459812132.740.png 459812132.741.png 459812132.742.png 459812132.743.png 459812132.744.png 459812132.746.png 459812132.747.png 459812132.748.png 459812132.749.png 459812132.750.png 459812132.751.png 459812132.752.png 459812132.753.png 459812132.754.png 459812132.755.png 459812132.757.png 459812132.758.png 459812132.759.png 459812132.760.png 459812132.761.png 459812132.762.png 459812132.763.png 459812132.764.png 459812132.765.png 459812132.766.png 459812132.768.png 459812132.769.png 459812132.770.png 459812132.771.png 459812132.772.png 459812132.773.png 459812132.774.png 459812132.775.png 459812132.776.png 459812132.777.png 459812132.779.png 459812132.780.png 459812132.781.png 459812132.782.png 459812132.783.png 459812132.784.png 459812132.785.png 459812132.786.png 459812132.787.png 459812132.788.png 459812132.790.png 459812132.791.png 459812132.792.png 459812132.793.png 459812132.794.png 459812132.795.png 459812132.796.png 459812132.797.png 459812132.798.png 459812132.799.png 459812132.801.png 459812132.802.png 459812132.803.png 459812132.804.png 459812132.805.png 459812132.806.png 459812132.807.png 459812132.808.png 459812132.809.png 459812132.810.png 459812132.812.png 459812132.813.png 459812132.814.png 459812132.815.png 459812132.816.png 459812132.817.png 459812132.818.png 459812132.819.png 459812132.820.png 459812132.821.png 459812132.823.png 459812132.824.png 459812132.825.png 459812132.826.png 459812132.827.png 459812132.828.png 459812132.829.png 459812132.830.png 459812132.831.png 459812132.832.png 459812132.834.png 459812132.835.png 459812132.836.png 459812132.837.png 459812132.838.png 459812132.839.png 459812132.840.png 459812132.841.png 459812132.842.png 459812132.843.png 459812132.003.png 459812132.004.png 459812132.005.png 459812132.006.png 459812132.007.png 459812132.008.png 459812132.009.png 459812132.010.png 459812132.011.png 459812132.012.png 459812132.014.png 459812132.015.png 459812132.016.png 459812132.017.png 459812132.018.png 459812132.019.png 459812132.020.png 459812132.021.png 459812132.022.png 459812132.023.png 459812132.025.png 459812132.026.png 459812132.027.png 459812132.028.png 459812132.029.png 459812132.030.png 459812132.031.png 459812132.032.png 459812132.033.png 459812132.034.png 459812132.036.png 459812132.037.png 459812132.038.png 459812132.039.png 459812132.040.png 459812132.041.png 459812132.042.png 459812132.043.png 459812132.044.png 459812132.045.png 459812132.047.png 459812132.048.png 459812132.049.png 459812132.050.png 459812132.051.png 459812132.052.png 459812132.053.png 459812132.054.png 459812132.055.png 459812132.056.png 459812132.058.png 459812132.059.png 459812132.060.png 459812132.061.png 459812132.062.png 459812132.063.png 459812132.064.png 459812132.065.png 459812132.066.png 459812132.067.png 459812132.069.png 459812132.070.png 459812132.071.png 459812132.072.png 459812132.073.png 459812132.074.png 459812132.075.png 459812132.076.png 459812132.077.png 459812132.078.png 459812132.080.png 459812132.081.png 459812132.082.png 459812132.083.png 459812132.084.png 459812132.085.png 459812132.086.png 459812132.087.png 459812132.088.png 459812132.089.png 459812132.091.png 459812132.092.png 459812132.093.png 459812132.094.png 459812132.095.png 459812132.096.png
Zgłoś jeśli naruszono regulamin