02-2005_048-050.pdf
(
725 KB
)
Pobierz
ep_048-050.indd
P O D Z E S P O Ł Y
Nowoczesne sposoby
poprawy sprawności
silników elektrycznych
Silniki elektryczne, a zwłaszcza silniki
indukcyjne prądu przemiennego (ACIM – AC
induction motors) są obecnie powszechnie
używane w urządzeniach domowych począwszy
od lodówek i kuchenek mikrofalowych, a
skończywszy na zmywarkach i suszarkach
bębnowych. Poprawa ich sprawności
energetycznej pozwoli osiągnąć ogromne
oszczędności, w czym mogą pomóc nowoczesne
mikrokontrolery.
Typowy układ pracy jednofazowe-
go silnika ACIM jest przedstawiony na
rys. 1
. W przedstawionym układzie wy-
stępuje uzwojenie rozruchowe połączone
szeregowo z kondensatorem, co zapew-
nia podczas rozruchu silnika odpowied-
nie „wzmocnienie” prądu startowego. Po
osiągnięciu przez silnik ok. 75 % obro-
tów docelowych wyłącznik odśrodkowy
odłącza kondensator i uzwojenie rozru-
chowe. Tego typu silniki często mają kil-
ka uzwojeń równoległych, dzięki czemu
są dostosowane do pracy z różnymi pręd-
kościami obrotowymi.
W przedstawionym układzie silnik
jest bezpośrednio podłączony do napię-
cia sieciowego, więc zarówno zasilające
go napięcie, jak i częstotliwość mają sta-
łe wartości. W konsekwencji w wielu za-
stosowaniach parametry silnika nie są w
pełni wykorzystywane – silniki są „prze-
dobrzone” tzn. nie osiągają pełni swych
możliwości. Przyczyną tego jest nieod-
powiedni system sterujący, generujący
większy moment obrotowy niż wymaga-
ny przez obciążenie.
W takim systemie pojawia się pro-
blem współczynnika mocy, który przyj-
muje małe wartości gdy silnik pracu-
je z niewielkim obciążeniem. Powodu-
je to obniżenie jakości energii elektrycz-
nej i może doprowadzić do zakłóceń pra-
cy innych urządzeń dołączonych do tej
samej linii zasilającej. Zakłady energe-
tyczne zajmujące się dystrybucją ener-
gii energetycznej wprowadziły dla swo-
ich odbiorców limity na wartości współ-
czynnika mocy. Ci, którzy przekracza-
ją ustalone w normach granice muszą
się liczyć z karami. Współczynnik mocy
jest więc obecnie bardzo ważnym para-
metrem urządzeń domowych. Użytkow-
nik urządzeń elektrycznych musi więc
wybierać między sprzętem korygującym
współczynnik mocy, sprzętem pobiera-
jącym zawsze pełną moc (nawet, gdy nie
jest to potrzebne) lub płaceniem kar.
Zupełnie innym problemem mogą
być udary lub spadki napięcia wywoła-
ne przez inne urządzenia zasilane z tej
samej linii energetycznej. Te stany przej-
ściowe źle wpływają na pracę silnika je-
żeli nie jest od nich w żaden sposób chro-
niony. Pojawiają się wówczas nadmierne
obciążenia prowadzące do szybszego zu-
życia niż w warunkach nominalnych.
Rozwiązaniem tych problemów jest
zastosowanie inteligentnego układu ste-
rowania silnikiem. Ostatnie postępy w
technice mikrokontrolerowej doprowa-
dziły do opracowania układów pozwa-
lających bardziej efektywnie sterować
silnikami elektrycznymi z jednoczesną
redukcją zakłóceń oraz zmniejszeniem
kosztów. Firma Microchip Technology
Inc. wypuściła ostatnio na rynek nową
rodzinę PIC18Fxx31, 8-bitowych mikro-
kontrolerów z rodziny PICmicro. Mikro-
kontrolery tej rodziny zawierają kilka
nowych układów peryferyjnych dedyko-
wanych sterowaniu silników elektrycz-
Rys. 1. Typowy układ pracy jednofa-
zowego silnika ACIM
48
Elektronika Praktyczna 2/2005
P O D Z E S P O Ł Y
Elektronika Praktyczna 2/2005
49
P O D Z E S P O Ł Y
Rys. 2. Układ sterujący typowym trójfazowym silnikiem indukcyjnym zbudowany z użyciem mikrokontrolera
nych, w tym sterownik mocy bazujący
na układzie PWM, przetwornik analogo-
wo-cyfrowy o częstotliwości przetwarza-
nia 200 kHz z możliwością synchroniza-
cji z układem PWM oraz układ sprzęże-
nia zwrotnego ze sterowanego silnika. Te
układy nie tylko umożliwiają zbudowa-
nie inteligentnego sterownika silnika, ale
również pozwalają uprościć proces jego
projektowania.
Przykład przedstawiony na
rys. 2
przedstawia układ sterujący typowym
trójfazowym silnikiem indukcyjnym zbu-
dowany z użyciem mikrokontrolera na-
leżącego do tej nowej rodziny. Przedsta-
wiony na rysunku schemat to układ ste-
rujący o zmiennej częstotliwości (VFD –
Variable-Frequency Drive
), który jest naj-
bardziej popularnym układem elektro-
nicznym stosowanym do sterowania sil-
nikami indukcyjnymi. Dodatkową zaletą
prezentowanego rozwiązania jest możli-
wość sterowania silnikiem trójfazowym
przy zasilaniu z sieci jednofazowej.
Układ VFD pracując jako generator
o zmiennej częstotliwości pozwala na-
stawiać szybkość obrotową silnika. W
pierwszej kolejności w prostowniku i fil-
trze następuje zamiana zasilającego na-
pięcia przemiennego w napięcie stałe o
małym poziomie tętnień. Następnie ste-
rowany przez mikrokontroler PIC falow-
nik przetwarza to sta-
łe napięcie na trójfazo-
wy przebieg przemien-
ny o regulowanej am-
plitudzie i częstotliwo-
ści. Układ można wzbo-
gacić o wiele dodatko-
wych funkcji i modu-
łów takich, jak:
• pomiar wartości na-
pięcia stałego,
• wykrywanie przepięć i
obniżeń napięcia,
• zabezpieczenie prze-
ciw przeciążeniowe,
• dokładne sterowanie
szybkością obrotową i
położeniem,
• kontrolowanie temperatury,
• łatwy w obsłudze panel sterujący,
• interfejs wyświetlacza,
• interfejs komputera PC dla monito-
rowania systemu w czasie rzeczywi-
stym
• układ korekcji współczynnika
mocy.
Jeden sterownik VFD może obsługi-
wać kilka silników, nadaje się do pracy
w różnych warunkach i eliminuje po-
trzebę podgrzewania silnika. Dla okre-
ślonego poziomu mocy jakość sterowa-
nia silnikiem zależy wyłącznie od przy-
jętego i wpisanego do sterownika algoryt-
mu. Oznacza to, że ten sam układ VFD
można stosować do sterowania silnika-
mi różniącymi się znacznie mocą. W ten
sposób eliminuje się ograniczenia trady-
cyjnych układów sterowania silnikami.
Mikrokontrolery należące do rodziny PI-
C18Fxx31 zawierają wszystkie niezbęd-
ne układy wymagane do realizacji takie-
go sterownika VFD, przez co pozwalają
zwiększyć niezawodność silnika prze-
dłużyć jego żywotność i zredukować za-
kłócenia. Jednak największą zaletą w za-
stosowaniach domowych jest zwiększe-
nie sprawności nawet do 30 %.
Cheri Keller i Gaurang Kavaiya,
Microchip
50
Elektronika Praktyczna 2/2005
Plik z chomika:
decha9191
Inne pliki z tego folderu:
02-2005_010-015.pdf
(880 KB)
02-2005_024-027.pdf
(3043 KB)
02-2005_017-023.pdf
(869 KB)
02-2005_035-038.pdf
(754 KB)
02-2005_028-032.pdf
(651 KB)
Inne foldery tego chomika:
01
03
04
05
06
Zgłoś jeśli
naruszono regulamin