Chiara Lubich (+ 2008) - mistyka jedności.pdf

(285 KB) Pobierz
Microsoft Word - 0-Chiara Lubich _+ 2008_ - mistyka jedności.doc
Ks. Marek Chmielewski
CHIARA LUBICH († 2008)
— MISTYKA JEDNOŚCI
Wielu teologów i duszpasterzy za Karlem Rahnerem († 1984)
powtarza, że „chrześcijanin XXI wieku, albo będzie mistykiem,
albo przestanie być chrześcijaninem”. Jest w tym wiele racji, sko-
ro Jan Paweł II w liście Novo millennio ineunte pisze o „po-
wszechnej potrzebie duchowości, która w znacznej mierze ujaw-
nia się właśnie jako nowy głód modlitwy” (nr 33). Wcześniej
jednak przypomina o obowiązku realizowania chrześcijańskiego
powołania do świętości, rozumianej przede wszystkim, jako
„«wysoka miara» zwyczajnego życia chrześcijańskiego” (nr 31).
Oczywiście nie chodzi o mistykę rozumianą opacznie, a więc
o stan czy zjawiska nadzwyczajne (np. stygmaty, bilokacje, lewi-
tacje, prekognicja, kardiognoza itd.), które mogą być wywoły-
wane również przez szatana czy zaburzoną psychikę. Mowa tu o
mistyce jako doświadczeniu obecności Chrystusa „pośrodku”, a
więc przede wszystkim w swoim sercu, w „dnie duszy” — jak
uczą mistycy (św. Teresa z Avila). Stan mistyczny jest zatem
zwyczajnym dopełnieniem łaski chrztu świętego. W doświad-
czeniu mistycznym Bóg całkowicie przejmuje inicjatywę i w Je-
zusie Chrystusie mocą Ducha Świętego udziela się komu chce,
kiedy i jak chce. Nie jest więc mistykiem ten, kto chciałby nim
być, ale ten, kogo Bóg tą łaską obdarzy. On zaś nikomu, kto jest
odpowiednio wewnętrznie dysponowany, nie odmawia bliskości
ze Sobą.
——————
Wydrukowano w czasopiśmie „Nowe Miasto” 15(2008), nr 2-3, s. 169-170.
1
Fałszywym jest również powszechne przekonanie, że mistyk
pogrążając się w kontemplacji ucieka od świata i gardzi nim.
Przeciwnie, jednocząc się najściślej z Chrystusem, czuje się we-
zwany do udziału w Jego zbawczej misji, do przemiany świata
według pierwotnego Bożego zamysłu. Chrześcijańska mistyka
nie jest więc „mistyką ucieczki” ( fuga mundi ), lecz „mistyką za-
nurzenia” w świat, a tym samym „mistyką jedności” i obecności
Jezusa pośród ludzi, za których On umarł na krzyżu.
Ku takiej perspektywie powoli dojrzewa współczesne chrze-
ścijaństwo, niezależnie od różnych wstrząsów, jakich doznaje.
Propozycję takiego stylu życia duchowego nie trudno odnaleźć
też w testamencie Chiary Lubich, którym bez wątpienia jest jej
książka pt. Charyzmat jedności (Kraków 2007), opracowana przez
Michela Vandeleene’a. Nie bez racji pierwsza jej część nosi tytuł:
„Mistyka dla trzeciego tysiąclecia”.
Mistyka w swej istocie to zjednoczenie z Chrystusem — jed-
ność z Nim, zarówno w Nim samym, jak i w Jego członkach — w
bliźnich. Tej jedności szczególnie potrzebuje świat współczesny,
który zarażony chorobą horyzontalizmu — jak uczył Jan Paweł II
w adhortacji Ecclesia in Europa — doznaje bolesnego rozdarcia i
atomizacji życia społecznego oraz rodzinnego. A zatem szukać i
odnajdywać Jezusa „pośrodku” nas i w nas samych, to droga do
prawdziwej mistyki, droga do odzyskania wiary, nadziei i miło-
ści, a zarazem droga do przywrócenia współczesnemu światu
zagubionego sensu istnienia.
2
Zgłoś jeśli naruszono regulamin