KONTROLA -
Funkcja organu polegająca wyłącznie na sprawdzeniu działalności innych jednostek bez stałych możliwości wpływania na działalność jednostek kontrolowanych, (np. poprzez wydanie nakazów). Organ wyposażony w prawo kontroli ma zazwyczaj wydawania zaleceń jednostce kontrolowanej, w przypadkach wyjątkowych kiedy chodzi o uniknięcie strat, ma prawo wydawania poleceń tzw. działań doraźnych. Kontrola to porównanie stanu faktycznego z pewnym założonym wzorcem.
Sytuacja, w której organ nadzorujący jest wyposażony w środki oddziaływania na postępowanie organów (jednostek nadzorowanych), nie może wyręczać tych organów w ich działalności. Ma kompetencje kontroli + możliwość użycia środków nadzorczych:
· zawieszenie w czynnościach
· prawo uchylania rozstrzygnięć
· prawo do wstrzymania decyzji
Zakres nadzoru, środki nadzorcze i organ sprawujący nadzór muszą być określone USTAWOWO (wyraźnie). Organ nadzorujący sprawuje odpowiedzialność za działalność jednostki nadzorowanej (działalność nadzorowana)
Uprawnienia wykonywane przez organ w stosunku do organów lub instytucji, które nie są bezpośrednio podporządkowane służbowo lub organizacyjnie. Są to jednostki podległe innym organom lub z założenia samodzielne; organ koordynujący ma jednak możliwość oddziaływania na instytucje koordynowane przy użyciu różnych środków w celu zharmonizowania działalności tych jednostek à harmonizowanie działań.
Najszersze uprawnienie, oznacza, że organ który kieruje może używać wszelkich środków w celu oddziaływania na jednostki kierowane za wyjątkiem środków, których użycia prawo mu zakazuje.
Hierarchiczne podporządkowanie, czyli zależności organu niższego od wyższego, w jej ramach:
· zależność osobowa
· zależność służbowa
a) organ wyższy decyduje o obsadzie personalnej organów niższych, przede wszystkim o obsadzie na stanowiskach kierowniczych
b) organ wyższy kieruje pracą organów niższych za pomocą poleceńà są one pozbawione samodzielności
Stosunek organu wyższego do niższego à kieruje pracą organów podporządkowanych.
DECENTRALIZACJA –
Przeciwieństwo centralizacji; nie ma hierarchicznego podporządkowania. Cechą charakterystyczną jest samodzielność organów niższego stopnia (maja własne kompetencje), organ wyższy nie wkracza w sprawy załatwiane przez organ niższy (tylko w przypadkach ujętych w przepisach à ale jedynie nadzoruje – nie kieruje). Oznacza to faktyczną samodzielność organów niższego stopnia (samodzielność finansową – mają własne źródła dochodów i możliwość ich rozporządzania). Przykładem może być tutaj administracja samorządowa.
AUTONOMIA –
Przyznanie organom zarządzającym określoną częścią terytorium państwa kompetencji do stanowienia przepisów prawa rangi ustawowej w szerokim zakresie spraw bez ingerencji władz centralnych państwa.
AUTONOMIA ≠ DECENTRALIZACJA
Organem administracji publicznej jest każdy podmiot, któremu ustawa przyznaje kompetencje z zakresu prawa administracyjnego, niezależnie od tego czy stanowi on element struktury państwa czy też element struktury innego podmiotu. OAP są dzielone:
ORGANY ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ
ORGANY SAMORZĄDU GOSPODARCZEGO
OGRANY SAMORZĄDU ZAWODOWEGO
ORAGNY SAMORZĄDU SPECJALNEGO
ORGANY JEDNOSTEK SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
ORGANY ADMINISTRACJI NIEZESPOLONEJ
ORGANY ADMINISTRACJI ZESPOLONEJ
ORGANY TERENOWE ADMINISTRACJI SEPCJALNEJ
ORGANY TERENOWE ADMINISTRACJI OGÓLNEJ
ORGANY TERENOWE
ORGANY NACZELNE
ORGANY CENTRALNE
ORGANY ADMINISTRACJI RZĄDOWEJ
ORGANY ADMINISTRACJI SAMORZĄDOWEJ
1. Wyodrębnienie organizacyjne spośród wszystkich organów państwowych
2. wykonywanie funkcji administracyjnych
3. posiadanie własnych kompetencji
4. przyznana przez ustawę możliwość władczego działania w imieniu państwa
5. administracja rządowa działa w imieniu państwa i na rachunek państwa, a organy adm. Samorządowej działają we własnym imieniu i na własna odpowiedzialność
1. scentralizowane ßà zdecentralizowane
2. organy administracji rządowej ßàorgany administracji samorządowej
3. organy administracji samorządowej:
a) samorządu terytorialnego
b) samorządu zawodowego i gospodarczego
4. kolegialneßàjednoosobowe
5. decydujące (rozstrzygające, stanowiące) ßàpomocnicze
6. I – instancji ßà II – instancji
7. ze względu na sposób zatrudnienia:
a) z powołania
b) z wyboru
c) z mianowania
d) w oparciu o umowę o pracę
Obejmuje tylko wyliczenie spraw jakimi organ się zajmuje. Jest określony w przepisach ustrojowych powołujących dany organ. Przepisy określające zakres działania nie stanowią wystarczającej podstawy do podejmowania działań władczych, gdyż określają tylko sferę spraw, w ramach której organ może wykorzystywać sowje kompetencji. Do podjęcia konkretnych działań władczych konieczny jest przepis upoważniający do podjęcia takiego działania à przepisy kompetencyjne (zawarte są w prawie materialnym, wskazują w jakiej formie organ może działać w powierzonej mu sprawie.
Właściwość miejscowa (terytorialna) - mówi jaki organ terenowy ma kompetencję do rozstrzygnięcia danej sprawy z punktu widzenia terytorialnego. Organ może działać tylko na obszarze jednostki podziału terytorialnego, na której został ustanowiony.
Właściwość rzeczowa - przyznaje organowi administracji prawa do rozstrzygania tylko określonych kategorii spraw.
Właściwość funkcjonalna (instancyjna) - określa instancję właściwą do rozstrzygnięcia danej sprawy.
ZASADA:
OBOWIĄZEK PRZESTRZEGANIA Z URZĘDU PRZEZ ORGANY ADMINISTRACJI SWOJEJ WŁAŚCIWOŚCI!!!
Organ administracji publicznej stwierdza nieważność decyzji, która wydana została z naruszeniem przepisów o właściwości.
1) pozytywny – dwa organy w jednej sprawie uznają się za kompetentne
2) negatywny – dwa organy w jednej sprawie, twierdzą iż nie są kompetentne
sposób rozstrzygnięcia - KPA
NIEDOPUSZCZALNOŚĆ PRZENOSZENIA KOMPETENCJI MIĘDZY ORGANAMI ADMINISTRACJI
Wyjątki, które nie podważają zasady ogólnej:
- delegacja: organ wyższego stopnia przekazuje organowi podległemu część swoich kompetencji. Ten, który je otrzymał musi wykonywać je samodzielnie – nie może icg delegować dalej.
...
magara2