projekt nr.23.doc

(827 KB) Pobierz
TEMAT PROJEKTU:

Rzeszów                                                                                02.05.2001

 

 

 

 

 

 

Projekt z napędu elektrycznego.

 

 

 

 

 

 

 

Temat: Dobór silnika do napędu wózka akumulatorowego

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                                                                                                                                        Wykonał:

                                                                                                               

                                                                                                               Robert Łubkowski

P – 10

TEMAT PROJEKTU:

 

              Dobrać silnik do napędu wózka akumulatorowego, zaprojektować układ rozruchowy i obliczyć czas rozruchu silnika do osiągnięcia przez silnik prędkości n = 0.85nN.

 

DANE:

Dopuszczalna masa całkowita wózka m = 150 kg

Prędkość wózka v = 8.3 m/s

Średnica kół d = 0.45 m

Współczynnik tarcia  k = 0.8

Ramię tarcia potoczystego  f = 0.05 m

 

 

 

Na wstępie wyznaczałem następujące wielkości:

 

- siłę tarcia             

 

- prędkość kątową:             

 

- prędkość obrotową:             

 

- moc:             

 

 

Mając określoną moc oraz prędkość obrotową na podstawie katalogu dobraliśmy silnik typu PZBb 64b o następujących parametrach znamionowych:

-         PN = 3 kW

-         IN = 34,3 A

-         h = 79,5 %

-         UN = 110 V

-         nN = 600 obr/min

 

 

 

 

 

 

 

Dla danego silnika projektuję układ rozruchowy z określeniem czasu rozruchu.

 

Zakładam następujące  granice prądów rozruchowych:

Imax = 2IN = 68,6 A                                         

Imin = 1,2IN = 34,3 A

 

Do dalszych obliczeń konieczne jest wyznaczenie rezystancji twornika:

-         zakładam, że straty znamionowe w uzwojeniach obwodu głównego wynoszą 33% całkowitych strat znamionowych

DPuzwn=Rt IN2=0,33DPN

 

 

Wobec tego:

 

 

-  liczba stopni rozruchowych:

Przyjmuję liczbę stopni rozruchowych jako 4.

 

 

Obliczam rezystancje dodatkowe na poszczególnych stopniach rozruchowych:

 

 

 

 

 

Schemat silnika bocznikowego prądu stałego z rozrusznikiem:

 

 

 

Przebieg rozruchu silnika bocznikowego:

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Określam prędkości na końcach poszczególnych stopni rozruchowych:

 

 

 

Prędkości ustalone na poszczególnych stopniach:

 

 

wobec tego:

 

 

Obliczam czas rozruchu silnika:

-         wyznaczam współczynnik proporcjonalności:

-         moment bezwładności:                           

-         stałe czasowe poszczególnych stopni rozruchowych:

-         czas rozruchu na k-tym stopniu:

-         czas rozruchu na charakterystyce naturalnej:

-         całkowity czas rozruchu:

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin