Zbiorowa - W gaszczu znakow.doc

(2578 KB) Pobierz



W gąszczu znaków

 

 

PROBLEMY / DYSKUSTE - TOM W

W gąszczu znaków

Organizacja i redakcja

Piotr Orlik



UNIWERSYTET IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU WYDAWNICTWO NAUKOWE INSTYTUTU FILOZOFII

POZNAŃ 2004


KOLEGIUM WYDAWNICZE -i''-

Tadeusz Buksiński (przewodniczący), Bolesław Andrzejewski,

Grzegorz Heckert, Jarema Jakubowski (sekretarz), Barbara Kołowa,

Anna Pałubicka, Jan Such

Seria wydawnicza PROBLEMY / DYSKUSJE: Piotr Orlik

Recenzent prof. dr hab. Ana Zeidler-Janiszewska

© Copyright by Wydawnictwo Naukowe Instytutu Filozofii UAM, 2004


0336


Projekt okładki

Krzysztof Baran

Opracowanie redakcyjne Izabela Baran


ISBN 83-7092-152-3

WYDAWNICTWO NAUKOWE INSTYTUTU FILOZOFII UNIWERSYTETU IM. ADAMA MICKIEWICZA W POZNANIU

60-569 Poznań, ul. Szamarzewskiego 89c,

tel. (0-61) 866-60-52, fax 829-21-47, e-mail: wnifuam@amu.edu.pl

http://main.amu.edu.pl/~insfil/publikacje/wydaw/wydawnictwo.htm

adres internetowy serii PROBLEMY/ DYSKUSJE:

http://main.amu.edu.pl/~insfil/problemy-dyskusje

DRUK: WYDAWNICTWO I DRUKARNIA UNI-DRUK s.j.

61-485 Poznań, ul. 28 Czerwca 1956 r. 223/229 tel. (0-61) 831-11-86, -90, fax (0-61) 831-11-94, e-mail: unidruk@defacto.icnet.pl


Spis treści

Wprowadzenie (Piotr Orlik)                           7

PIOTR ORLIK, Znak - indyferencja - wrażliwość .                     15

Dyskusja: Pluralistyczny system znaków, naiwność pokrytyczna,

rozproszony byt marzyciela                     42

PRZEMYSŁAW ROTENGRUBER, O wolności podmiotu i autonomii

znaku                      55

Dyskusja: Symulacja, iluzja, interpretacja adaptacyjna  ....        75

ANDRZEJ W. NOWAK, Oznaczanie jako władza. Pomiędzy metafi­
zyką a teorią i krytyką społeczną                     81

Dyskusja: Społecznie słabsi, odczarowanie pojęcia, odkrywanie

sensów i nadawanie znaczeń                         94

SEWERYNA WYSŁOUCH, Znak w teorii literatury                    103

Dyskusja: Typologia semiotyk, tekst, znak, archetyp, metafora

i metonimia, problemy interpretacji                    113

MICHAŁ JANUSZKIEWICZ, Wokół znaczenia dzieła literackiego. O her-

meneutyce Erica Donalda Hirscha                         127

Dyskusja: Wokół autorskiej koncepcji znaczenia                    142

PIOTR LEŚNIEWSKI, O języku naturalnym, logice i pytaniach meta­
fizycznych                        151

Dyskusja: Język, logika, metafizyka                    170

MACIEJ BŁASZAK, Implementacja symboli w układach biologicznych .     181
Pytania                    203

WŁODZIMIERZ WILOWSKI, Wokół wybranych znaków i symboli świa­
ta zachodniego i wschodniego. Od znaków i symboli uniwersal­
nych do symboli jako ilustracji przemiany                    205

Dyskusja: Przesłanie i manifestacja symbolu, purusza, yin i yang,

świętość symboli                       221

HONORATA KORPIKIEWICZ, Symbole i znaki w wiedzy o niebie   .      227 Dyskusja: Horoskop, kometa, tęcza, „laicyzacja" nieba   ....      243


SŁAWOMIR SPRINGER, Egzystencjalna interpretacja symbolu w feno­menologii religii Mircei Eliadego i teologii systematycznej Paula

Tillicha                    249

Dyskusja: Troska ostateczna, znak, symbol, symbol znakowy    .     269 MAREK KWIECIEŃ, Ikona a doświadczenie ludzkiego ja w kategoriach eschatonu. Próba rekonstrukcji prawosławnej koncepcji symbolu

religijnego                        273

Dyskusja: Imperatyw kategoryczny, kontemplacja ikony, sztuka

sakralna                    298

Indeks nazwisk                    315

Inhaltsverzeichnis                   323

Contents                    325


Wprowadzenie

Hegel w Encyklopedii nauk filozoficznych pisze: „Znak jest jakimś dowolnym bezpośrednim oglądem, który przedstawia pewną treść całkiem inną od tej, którą ma on jako wzięty dla siebie - jest on pi­ramidą, w którą przenosi się i w której przechowuje się pewną obcą duszę"1.

Pojawienie się możliwości prezentowania za pomocą znaku treści różnych od „treści" samego znaku stanowi, według Cassirera, przeło­mowy i fascynujący moment w życiu każdego z nas: „Bez symboliz­mu życie ludzkie podobne by było do życia więźniów w pieczarze ze słynnej przypowieści Platona. Życie człowieka byłoby zamknięte w granicach jego potrzeb biologicznych i interesów praktycznych; nie miałoby dostępu do tego «idealnego świata», który z różnych stron otwierają przed człowiekiem religia, sztuka, filozofia i nauka"2. Dla zi-



1              Georg Wilhelm Friedrich Hegel, Encyklopedia nauk filozoficznych, przełożył, wstę­
pem i komentarzem opatrzył Światosław Florian Nowicki, PWN, Warszawa 1990, s. 470.

2              Ernst Cassirer, Esej o człowieku, Wstęp do filozofii kultury, przełożyła Anna Staniew-
ska, przedmową poprzedził Bogdan Suchodolski, Czytelnik, Warszawa 1998, s. 91.
Cassirer odróżnia sygnał i symbol: „[...] musimy wyprowadzić wyraźne rozróżnienie
między sygnałami a symbolami. Wydaje się faktem stwierdzonym, że w zachowaniu
zwierzęcia odkrywamy dość skomplikowany system znaków i sygnałów. Możemy na­
wet stwierdzić, że niektóre zwierzęta, zwłaszcza domowe, są niezmiernie wrażliwe na
sygnały. Pies reaguje na najdrobniejsze zmiany w zachowaniu swego pana; potrafi na­
wet rozróżniać wyraz twarzy ludzkiej lub modulację ludzkiego głosu. Ale od tych zja­
wisk daleko jeszcze do zrozumienia symbolicznej mowy ludzkiej. [...] Symboli we
właściwym sensie tego określenia nie można sprowadzić do zwykłych sygnałów. Sym­
bole i sygnały należą do dwóch różnych sfer przekazu. Sygnał jest częścią fizykalnego
świata bytu, symbol jest częścią ludzkiego świata treści. Sygnały są operatorami, sym­
bole zaś «desygnatorami», «wyznacznikami». Sygnały, nawet jeśli są rozumiane i stoso­
wane jako takie, mają mimo wszystko coś w rodzaju fizycznego czy materialnego bytu;
symbole mają wartość jedynie funkcjonalną" (tamże, s. 77-78).




Wprowadzenie

lustrowania znaczenia symbolizmu autor Eseju o człowieku przywołuje przemawiający do wyobraźni przypadek Heleny Keller - niewidomej i głuchoniemej dziewczynki, która z pomocą specjalnych metod na­uczyła się mówić: „Pani Sullivan, nauczycielka Heleny Keller, zapi­sała dokładną datę, dzień, w którym dziecko zaczęło naprawdę rozu­mieć znaczenie i funkcję ludzkiego języka. Cytuję tu jej własne słowa: «[...] zaszło coś bardzo ważnego. Helenka uczyniła drugi wielki krok w nauce. Zrozumiała, że każda rzecz ma nazwę i że alfabet ręczny jest kluczem do wszelkiej wiedzy... Dziś rano przy myciu dała mi do zro­zumienia, że chce dowiedzieć się nazwy wody. Gdy chce się dowie­dzieć jakiejś nazwy, wskazuje przedmiot i klepie mnie po ręce. Wypal-cowałam: 'woda' i więcej o tym nie myślałam... Poszłyśmy do pompy i ja pompowałam, a ona trzymała kubek pod pompą. Podczas gdy zim­na woda lała się do kubka, wypalcowałam na wolnej rączce Heleny: 'woda'. To słowo w tak nagłym zestawieniu z wrażeniem zimnej wody spływającej jej po ręce podziałało wstrząsająco. Upuściła kubek i stała jak skamieniała. Nowe światło zajaśniało w jej twarzy. Wypal-cowała kilka razy 'woda', usiadła na ziemi i zapytała o jej nazwę, wskazała na pompę, na okratowanie i odwróciwszy się nagle, zapy­tała o moje imię. Wypalcowałam: 'nauczycielka'. W drodze powrotnej była bardzo podniecona. Uczyła się nazwy każdej rzeczy, której się dotknęła, tak że w kilka godzin dodała do swojego słowniczka trzy­dzieści nowych słówek... Helena wstała dziś rozpromieniona. Fruwała od przedmiotu do przedmiotu, pytając o nazwy i całując mnie z radoś­ci... Teraz każda rzecz musi mieć nazwę. Dokądkolwiek idziemy, pyta skwapliwie o nazwy rzeczy, których nie nauczyła się w domu. [...] Każde świeżo opanowane słowo cieszy ją nadzwyczajnie. Widzi­my, że jej twarzyczka z każdym dniem nabiera większej wyrazistoś-ci»"3. Interpretując opisany w relacjach nauczycielki przełom z życia niewidomej i głuchoniemej dziewczynki, Cassirer pisze: „Musiało [dziecko] zrozumieć, że wszystko ma swą nazwę - że funkcja symbo­liczna nie ogranicza się do poszczególnych wypadków, ale jest zasadą

0              uniwersalnym zastosowaniu, obejmującą cały zakres myśli ludzkiej.
W wypadku Heleny Keller odkrycie przyszło w postaci nagłego
wstrząsu. Była siedmioletnią dziewczynką, która poza upośledzeniem
pewnych organów zmysłowych cieszyła się doskonałym zdrowiem

1              doskonale rozwiniętym umysłem. Była bardzo opóźniona w rozwoju
z powodu zaniedbania jej wykształcenia i wychowania. Potem nagle
następuje za...

Zgłoś jeśli naruszono regulamin