Progr.EWiP z rew II nst.doc

(54 KB) Pobierz
Instytut Edukacji Szkolnej

Instytut Edukacji Szkolnej

Zakład Zintegrowanej Pedagogiki Wczesnoszkolnej i Przedszkolnej

 

 

 

 

 

 

             

             

PROGRAM NAUCZANIA

 

 

 

 

 

Przedmiot:  WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE  METODYCZNE ZINTEGROWANEGO KSZTAŁCENIA POCZĄTKOWEGO W ZAKRESIE EDUKACJI PRZYRODNICZO-SPOŁECZNEJ

 

Przedmiot realizowany na kierunku studiów: PEDAGOGIKA

 

Specjalność: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z rewalidacją dzieci z niep. umysł.

 

Program realizowany jest na studiach niestacjonarnych

 

Liczba godzin:                ogółem: 25 g

w tym              15 g. wykładów

                                                        10 g. Ćwiczeń

                                                          5 g proj. wł.                                                                     

Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną

 

Osoba odpowiedzialna za treści kształcenia: dr Mirosława Parlak

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Cel główny zajęć:

 

-          zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami kształcenia przyrodniczo-społecznego uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie.

 

Cele szczegółowe zajęć:

-          uświadomienie najważniejszych tendencji w edukacji środowiskowej uczniów,

-          zapoznanie z zadaniami i sposobami edukacji regionalnej uczniów w I etapie edukacji,

-          zapoznanie z najnowszymi wynikami badań osiągnięć uczniów w dziedzinie edukacji przyrodniczej i społecznej oraz wzbudzanie refleksji nad sposobami podnoszenia efektywności kształcenia w tym obszarze edukacji wczesnoszkolnej.

-          doskonalenie umiejętności organizowania zajęć warsztatowych i terenowych z uczniami,

 

 

Tematyka wykładów

1.      / 2 godz./ Współczesne tendencje w edukacji przyrodniczej i społecznej uczniów klas początkowych w Polsce i na świecie.

2.      / 2 godz./Podnoszenie efektywności edukacji środowiskowej uczniów w młodszym wieku szkolnym.

3.      / 4 godz./ Skuteczność edukacji środowiskowej uczniów klas I – III szkoły podstawowej – wiedza uczniów z poszczególnych subdyscyplin edukacji środowiskowej: przyrodniczej, geograficznej, historycznej i społecznej.

4.      / 2 godz./ Edukacja ekologiczna i edukacja regionalna a osiąganie celów wychowania patriotycznego uczniów w młodszym wieku szkolnym.

 

Tematyka ćwiczeń

1.      / 2 godz./ Sposoby wzbudzania i rozwijania zainteresowań uczniów otaczającym światem.

-          Sposoby spędzania czasu wolnego przez uczniów klas początkowych,

-          Rodzaje dziecięcych zainteresowań,

-          Sposoby i formy wzbudzania i rozwijania zainteresowań uczniów otaczającą przyrodą i światem społecznym.

-          Nowatorskie rozwiązania – w oparciu o lekturę najnowszych roczników czasopism pedagogicznych.

 

2.      / 4 godz./ Edukacja regionalna i dziedzictwo kulturowe regionu jako istotny element edukacji środowiskowej uczniów w młodszym wieku szkolnym.

-  Cele edukacji regionalnej uczniów w młodszym wieku szkolnym.

-  Treści edukacji regionalnej w odniesieniu do konkretnego środowiska, w którym żyją uczniowie.

-  Metody i formy edukacji regionalnej.

-  Autorskie programy edukacji regionalnej.

 

3.      / 2 godz./ Projektowanie sposobów kontaktów dzieci z otaczającym środowiskiem.

4.     / 2 godz./ Edukacja ekologiczna uczniów w młodszym wieku szkolnym.

-          Cele edukacji ekologicznej.

-          Treści edukacji ekologicznej – programy autorskie.

-          Metody i środki dydaktyczne edukacji ekologicznej.

 

 

 

Literatura podstawowa:

1.      Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego, Kraków 2002,

2.      Parczewska T; Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1–3, Lublin 2005,

3.      Frątczakowie E., J. Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Pabianice 1993,

4.      Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Kraków 2004.

5.      Zioło I.: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej,  Kraków 2005

6.      Hemmerling W.: Twórcza aktywność w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego w klasach  początkowych, Poznań 1987,

7.      Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, [red. S. Bednarek], Wrocław 1999.

 

 

Literatura uzupełniająca:

1.      Edukacja środowiskowa: założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej [red. D. Cichy], Warszawa 2002,

2.      Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju [red. D. Cichy], Warszawa 2005,

3.      Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego – założenia, program, propozycje metodyczne, Kielce 2005,

4.      Nauczanie Początkowe – kształcenie zintegrowane, 2005/2006 nr 4, Edukacja środowiskowo-społeczna,

5.      Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju, [red. D. Cichy], Warszawa 2005,

6.      Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Kraków 2003,

7.      Soida D.: Bądź mistrzem – Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło, Kraków 1996,

8.      Bogucka B.: Edukacja ekologiczna w klasach I-III: program, realizacja, ewaluacja: książka metodyczna, Jelenia Góra 2001,

9.      Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, Warszawa, Poznań 2001,

10.  Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, [red. E. Marek, R. Więckowski], Łódź 2000,

11.  Puślecki W.: Po trzech latach zintegrowanej edukacji, Kraków 2003,

12.  Czarnecki K.: Szkolna wiedza pojęciowa uczniów klas początkowych, Katowice, 1995.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Wersja skrótowa

 

   

 

  1. Współczesne koncepcje metodyczne zintegrowanego kształcenia początkowego w zakresie edukacji przyrodniczo-społecznej.

Osoba odpowiedzialna za realizację: dr Mirosława Parlak

  1. Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną, liczba punktów ECTS: 2

3.      .Cel główny zajęć: zapoznanie studentów ze współczesnymi tendencjami kształcenia przyrodniczo-społecznego uczniów na etapie edukacji wczesnoszkolnej w Polsce i na świecie.

  1. Podstawowe treści przedmiotu: najważniejsze tendencje w edukacji środowiskowej uczniów w młodszym wieku szkolnym w Polsce i na świecie, edukacja regionalna, efektywność kształcenia przyrodniczo-społecznego uczniów pierwszego etapu edukacji.
  2. Literatura podstawowa:

1.      Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego, Kraków 2002,

2.      Parczewska T; Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1–3, Lublin 2005,

3.      Frątczakowie E., J. Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Pabianice 1993,

4.      Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Kraków 2004.

5.      Zioło I.: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej,  Kraków 2005

6.      Hemmerling W.: Twórcza aktywność w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego w klasach  początkowych, Poznań 1987,

7.      Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, [red. S. Bednarek], Wrocław 1999.

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

Zgłoś jeśli naruszono regulamin