Przedmiot: WSPÓŁCZESNE KONCEPCJE METODYCZNE ZINTEGROWANEGO KSZTAŁCENIA POCZĄTKOWEGO W ZAKRESIE EDUKACJI PRZYRODNICZO-SPOŁECZNEJ
Przedmiot realizowany na kierunku studiów: PEDAGOGIKA
Specjalność: edukacja wczesnoszkolna i przedszkolna z rewalidacją dzieci z niep. umysł.
Program realizowany jest na studiach niestacjonarnych
Liczba godzin: ogółem: 25 g
w tym 15 g. wykładów
10 g. Ćwiczeń
5 g proj. wł.
Forma zaliczenia: zaliczenie z oceną
Osoba odpowiedzialna za treści kształcenia: dr Mirosława Parlak
- uświadomienie najważniejszych tendencji w edukacji środowiskowej uczniów,
- zapoznanie z zadaniami i sposobami edukacji regionalnej uczniów w I etapie edukacji,
- zapoznanie z najnowszymi wynikami badań osiągnięć uczniów w dziedzinie edukacji przyrodniczej i społecznej oraz wzbudzanie refleksji nad sposobami podnoszenia efektywności kształcenia w tym obszarze edukacji wczesnoszkolnej.
- doskonalenie umiejętności organizowania zajęć warsztatowych i terenowych z uczniami,
1. / 2 godz./ Współczesne tendencje w edukacji przyrodniczej i społecznej uczniów klas początkowych w Polsce i na świecie.
2. / 2 godz./Podnoszenie efektywności edukacji środowiskowej uczniów w młodszym wieku szkolnym.
3. / 4 godz./ Skuteczność edukacji środowiskowej uczniów klas I – III szkoły podstawowej – wiedza uczniów z poszczególnych subdyscyplin edukacji środowiskowej: przyrodniczej, geograficznej, historycznej i społecznej.
4. / 2 godz./ Edukacja ekologiczna i edukacja regionalna a osiąganie celów wychowania patriotycznego uczniów w młodszym wieku szkolnym.
1. / 2 godz./ Sposoby wzbudzania i rozwijania zainteresowań uczniów otaczającym światem.
- Sposoby spędzania czasu wolnego przez uczniów klas początkowych,
- Rodzaje dziecięcych zainteresowań,
- Sposoby i formy wzbudzania i rozwijania zainteresowań uczniów otaczającą przyrodą i światem społecznym.
- Nowatorskie rozwiązania – w oparciu o lekturę najnowszych roczników czasopism pedagogicznych.
2. / 4 godz./ Edukacja regionalna i dziedzictwo kulturowe regionu jako istotny element edukacji środowiskowej uczniów w młodszym wieku szkolnym.
- Cele edukacji regionalnej uczniów w młodszym wieku szkolnym.
- Treści edukacji regionalnej w odniesieniu do konkretnego środowiska, w którym żyją uczniowie.
- Metody i formy edukacji regionalnej.
- Autorskie programy edukacji regionalnej.
3. / 2 godz./ Projektowanie sposobów kontaktów dzieci z otaczającym środowiskiem.
4. / 2 godz./ Edukacja ekologiczna uczniów w młodszym wieku szkolnym.
- Cele edukacji ekologicznej.
- Treści edukacji ekologicznej – programy autorskie.
- Metody i środki dydaktyczne edukacji ekologicznej.
Literatura podstawowa:
1. Zioło I.: Edukacja środowiskowa na poziomie nauczania zintegrowanego, Kraków 2002,
2. Parczewska T; Metody aktywizujące w edukacji przyrodniczej uczniów klas 1–3, Lublin 2005,
3. Frątczakowie E., J. Edukacja ekologiczna uczniów klas I-III, Pabianice 1993,
4. Klucze dydaktyczne do rozpoznawania wybranych elementów środowiska przyrodniczo-kulturowego Polski, Kraków 2004.
5. Zioło I.: Kompetencje pedagogiczne nauczycieli klas początkowych szkoły podstawowej do edukacji przyrodniczej, Kraków 2005
6. Hemmerling W.: Twórcza aktywność w poznawaniu środowiska społeczno-przyrodniczego w klasach początkowych, Poznań 1987,
7. Edukacja regionalna. Dziedzictwo kulturowe w zreformowanej szkole, [red. S. Bednarek], Wrocław 1999.
Literatura uzupełniająca:
1. Edukacja środowiskowa: założenia i rzeczywistość po reformie szkolnej [red. D. Cichy], Warszawa 2002,
2. Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju [red. D. Cichy], Warszawa 2005,
3. Parlak M.: Edukacja ekologiczna w procesie kształcenia wczesnoszkolnego – założenia, program, propozycje metodyczne, Kielce 2005,
4. Nauczanie Początkowe – kształcenie zintegrowane, 2005/2006 nr 4, Edukacja środowiskowo-społeczna,
5. Edukacja środowiskowa wzmocnieniem zrównoważonego rozwoju, [red. D. Cichy], Warszawa 2005,
6. Paśko I.: Kształtowanie postaw proekologicznych uczniów klas I-III szkół podstawowych, Kraków 2003,
7. Soida D.: Bądź mistrzem – Przyjacielem, czyli edukacja ekologiczna na wesoło, Kraków 1996,
8. Bogucka B.: Edukacja ekologiczna w klasach I-III: program, realizacja, ewaluacja: książka metodyczna, Jelenia Góra 2001,
9. Domka L.: Dialog z przyrodą w edukacji dla ekorozwoju, Warszawa, Poznań 2001,
10. Edukacja wczesnoszkolna w kontekście reformy systemu szkolnego, [red. E. Marek, R. Więckowski], Łódź 2000,
11. Puślecki W.: Po trzech latach zintegrowanej edukacji, Kraków 2003,
12. Czarnecki K.: Szkolna wiedza pojęciowa uczniów klas początkowych, Katowice, 1995.
Osoba odpowiedzialna za realizację: dr Mirosława Parlak
1
gosia1987_20